zatrzymanie, ┼Ťwi─ůteczny czas, kobieta otulona swetrem

Wykorzystaj ┼Ťwi─ůteczn─ů przerw─Ö dla siebie!

Joanna Rek-Faber

P─Ödzimy coraz szybciej. C├│┼╝ zrobi─ç, gdy tempo to wyznacza nam ┼╝ycie? Przyj─Ö┼éo si─Ö powiedzenie doskonale ow─ů pr─Ödko┼Ť─ç ilustruj─ůce: je┼Ťli nie chcesz zosta─ç w tyle, biegnij! Stoj─ůc w miejscu, cofasz si─Ö. Mam wra┼╝enie, ze tu┼╝ przed ┼Ťwi─Ötami osi─ůgamy apogeum tego biegu, kt├│ry jest swoistym maratonem w rytmie sprintu. Bo ┼Ťwi─Öta, bo koniec roku ÔÇô istna kumulacja i to w chwili, gdy pogoda sk─ůpi nam naturalnego do┼éadowania naszych baterii, jakim jest s┼éo┼äce i tym samym ┼Ťwiat┼éo dzienne.

Z drugiej strony ten okres pomi─Ödzy ┼Ťwi─Ötami, Sylwestrem i ┼Ťwi─Ötem Trzech Kr├│li wprowadza inny rytm, zawiesza poniek─ůd p─Öd, spowalnia nas i nasze dzia┼éania. Czemu nie spo┼╝ytkowa─ç tych dni na trosk─Ö o siebie i swoje potrzeby?

A co je┼Ťli nie potrafi─Ö ich dostrzec? W takiej sytuacji warto przyjrze─ç si─Ö koniecznie swoim czterem g┼é├│wnym filarom energetycznym: cia┼éu, emocjom, umys┼éowi i duszy.

Zacznij od sprawdzenia stanu obecnego

Aby to zrobi─ç, zadaj sobie pytania:

  1. Na ile, w skali 0-10 (gdzie 0 to zupe┼ény brak energii, a 10 to pe┼éna moc), oceniasz swoj─ů energi─Ö fizyczn─ů, umys┼éow─ů, emocjonaln─ů i duchow─ů?
  2. Czy stan obecny Ci służy, czy to jest Twoje optimum?

Zaopiekowanie si─Ö swoimi potrzebami we wszystkich tych czterech aspektach da nam upragniony spok├│j wewn─Ötrzny – tak w g┼éowie, jak i w sercu!

To co mog─Ö zrobi─ç dla siebie w trakcie ┼Ťwi─ůtecznej przerwy?

Aby zadba─ç o energi─Ö fizyczn─ů: przede wszystkim si─Ö wy┼Ťpij! Nawet je┼Ťli wydaje si─Ö to oczywiste, to jednak warto wspomnie─ç. Wed┼éug og├│lno┼Ťwiatowego badania firmy Philips a┼╝ 60% ludzi przez ostatnie dwa lata do┼Ťwiadczy┼éo problem├│w z jako┼Ťci─ů snu. A ta przek┼éada si─Ö na nasze funkcjonowanie w we wszystkich wymiarach ┼╝ycia!

Po ┼Ťwi─Ötach warto wdro┼╝y─ç do diety du┼╝o warzyw, zrobi─ç jednodniowy detoks ÔÇô odci─ů┼╝enie uk┼éadu trawiennego potrafi da─ç niesamowity zastrzyk dobrej energii, a je┼Ťli do tego do┼é─ůczysz swoja ulubion─ů form─Ö ruchu (spacer, taniec, fitness, joga) to nie ma mo┼╝liwo┼Ťci, by nie poczu─ç si─Ö lepiej.

Aby zadba─ç o energi─Ö emocjonaln─ů, inwestuj w pozytywne, buduj─ůce relacje! Najd┼éu┼╝sze w historii badanie psychologiczne przeprowadzane przez Harvard University dobitnie dowiod┼éo, ┼╝e to w┼éa┼Ťnie dobre relacje s─ů kluczem nie tylko do dobrego samopoczucia i dobrostanu, ale wr─Öcz kreuj─ů nasze szcz─Ö┼Ťcie.

Co zatem mo┼╝na zrobi─ç? Przejrzyj list─Ö swoich kontakt├│w i odezwij si─Ö do dw├│ch-trzech dawno nie widzianych os├│b, kt├│re pozytywnie zawsze Ci─Ö wzmacnia┼éy i z kt├│rymi czujesz si─Ö dobrze. Mo┼╝e uda si─Ö zorganizowa─ç wyj┼Ťcie na wsp├│ln─ů kaw─Ö i zasili─ç swoje baterie wsp├│lnie sp─Ödzonym, jako┼Ťciowym czasem?

W trosce o energi─Ö umys┼éow─ů, warto zadba─ç o diet─Ö informacyjn─ů ÔÇô od┼é├│┼╝ telefon, nie przegl─ůdaj nieustannie sieci spo┼éeczno┼Ťciowych, nie bod┼║cuj tak┼╝e si─Ö trudnymi wiadomo┼Ťciami, ogranicz czas sp─Ödzany przed ekranem na rzecz dobrej ksi─ů┼╝ki, ciekawego filmu, a mo┼╝e ruszysz ten ci─ůgle odk┼éadany kurs angielskiego?

Co z energi─ů duchow─ů? Stosuj techniki relaksacyjne (najprostsza z nich- oddychanie! Skup si─Ö na swoim oddechu- spr├│buj poczu─ç dok─ůd wdychasz powietrze, na koniec wyd┼éu┼╝ wydech. Oddychaj swobodnie, ale odrobin─Ö wolniej i g┼é─Öbiej ni┼╝ zazwyczaj). Mo┼╝esz si─Ögn─ů─ç po medytacj─Ö, a mo┼╝e dasz si─Ö nam├│wi─ç na Shinrun-yoku, czyli k─ůpiel le┼Ťn─ů? Technika pochodz─ůca z Japonii niesie za sob─ů ogrom korzy┼Ťci ÔÇô tak dla duszy, jak g┼éowy i odporno┼Ťci ( a wystarczy tylko w spos├│b ┼Ťwiadomy spacerowa─ç po lesie, wykorzystuj─ůc pe┼éni─Ö zmys┼é├│w).

Spr├│buj da─ç sobie to, czego akurat w danym momencie najbardziej Ci potrzeba. Dlatego tak istotne jest ws┼éuchanie si─Ö w swoje energetyczne potrzeby. Nie namawiam by robi─ç rewolucj─Ö, znacznie bardziej przemawia do mnie ewolucja ÔÇô czyli metod─ů ma┼éych krok├│w wprowadza─ç zmiany, kt├│re w nied┼éugim czasie przynios─ů korzystne zmiany, jak chocia┼╝by lepsze samopoczucie, wi─Öcej si┼é, a mo┼╝e nawet rado┼Ťci. Czy mo┼╝na chcie─ç czego┼Ť wi─Öcej na finiszu tego roku jak nowa, dobra energia, z kt├│r─ů zaczniemy nast─Öpny, 2023 rok?

Na zdj─Öciu Joanna Rek-Faber Ambasadorka programu Sukces TO JA

O Autorce

Joanna Rek-Faber

Ambasadorka programu┬áSukces TO JA, od lat zwi─ůzana z edukacj─ů. Swoj─ů prac─Ö opiera na pozytywnej motywacji i warto┼Ťciowej relacji. Dzi┼Ť ┼é─ůczy nauczanie, prowadzenie w┼éasnej dzia┼éalno┼Ťci i prac─Ö coachingowo-mentoringow─ů. Wspiera kobiety na ich drodze do pe┼énego, spe┼énionego i szcz─Ö┼Ťliwego ┼╝ycia. Jest certyfikowanym trenerem metody Points of You┬«, prowadzi warsztaty i spotkania dla kobiet w ┼üodzi. Prywatnie kobieta szcz─Ö┼Ťliwa, mama Alicji i Gucia, mi┼éo┼Ťniczka ksi─ů┼╝ek, ruchu i herbaty.