Joanna Grabowiecka (fot. Maciej Cioch)

ÔÇ×Ka┼╝da z nas na sw├│j spos├│b opowiada tym spektaklem o sobieÔÇŁ ÔÇô wyznaje Joanna Grabowiecka, re┼╝yserka komediodramatu ÔÇ×Wysokie CÔÇŁ

Joanna Grabowiecka

ÔÇ×Wysokie CÔÇŁ towarzyszy mi od lata ubieg┼éego roku. Najpierw by┼éa seria rozm├│w telefonicznych i wymiana maili z Olg─ů, potem by┼éo spotkanie z Olg─ů i Magdalen─ů, kt├│r─ů wtedy pozna┼éam osobi┼Ťcie. Dzieli┼éy┼Ťmy si─Ö tym, co jest nam bliskie, o czym dla ka┼╝dej z nas jest historia Marty, kim jest Psycholo┼╝ka, kt├│ra prowadzi z ni─ů sesje terapeutyczneÔÇŽ W ci─ůgu kolejnych tygodni i miesi─Öcy tekst ewoluowa┼é. Postaci z pr├│by na pr├│b─Ö dojrzewa┼éy, zmienia┼éy si─Ö, czasami totalnie, jak to si─Ö sta┼éo z postaci─ů gran─ů przez Magdalen─Ö, kt├│ra zyska┼éa imi─Ö Mary i status przewodniczki Marty po jej w┼éasnym ┼╝yciu.ÔÇŁ ÔÇô pisze Joanna Grabowiecka, re┼╝yserka spektaklu ÔÇ×Wysokie CÔÇŁ.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

ÔÇ×Czuj─Ö, ┼╝e przyjdzie nam si─Ö spotka─ç jeszcze niejeden raz.ÔÇŁ Te s┼éowa wypowiedzia┼éam do Olgi dwa lata temu, po spotkaniu, w kt├│rym uczestniczy┼éa na moje zaproszenie w ramach Mocy Kobiety, artystyczno-spo┼éecznego projektu, kt├│ry realizuj─Ö od kilku lat na warszawskich Bielanach. Olg─Ö zaprosi┼éam ze wzgl─Ödu na jej fantastyczne wsparcie i inspiracje, kt├│re oferuje tysi─ůcom kobiet w Polsce i poza jej granicami w ramach Fundacji Sukces Pisany Szmink─ů. W trakcie spotkania da┼éa si─Ö pozna─ç jako charyzmatyczna, m─ůdra, wra┼╝liwa, a zarazem pe┼éna serdeczno┼Ťci kobieta. To, co mnie jednak najbardziej zachwyci┼éo w Oldze, to jej niezwyk┼éa energia, dzieci─Öca rado┼Ť─ç oraz odwaga. Pami─Ötam, z jakim b┼éyskiem w oku opowiada┼éa o szkole aktorskiej, do kt├│rej si─Ö zapisa┼éa realizuj─ůc swoje marzenie sprzed wielu lat. Z jak─ů pasj─ů m├│wi┼éa o tym, ┼╝e pisze dla siebie monodram, ┼╝e nie chce czeka─ç a┼╝ kto┼Ť j─ů zaprosi do wsp├│┼épracy, ┼╝e ma mn├│stwo pomys┼é├│w i chce je po prostu realizowa─ç. ÔÇ×Jakie to proste.ÔÇŁ my┼Ťla┼éam s┼éuchaj─ůc jej. To si─Ö nazywa zapa┼é. O tym, jak wielka jest sprawczo┼Ť─ç Olgi mog┼éam si─Ö przekona─ç od tamtej pory niejednokrotnie.

ÔÇ×Wysokie CÔÇŁ towarzyszy mi od lata ubieg┼éego roku. Najpierw by┼éa seria rozm├│w telefonicznych i wymiana maili z Olg─ů, potem by┼éo spotkanie z Olg─ů i Magdalen─ů, kt├│r─ů wtedy pozna┼éam osobi┼Ťcie. Dzieli┼éy┼Ťmy si─Ö tym, co jest nam bliskie, o czym dla ka┼╝dej z nas jest historia Marty, kim jest Psycholo┼╝ka, kt├│ra prowadzi z ni─ů sesje terapeutyczneÔÇŽ W ci─ůgu kolejnych tygodni i miesi─Öcy tekst ewoluowa┼é. Postaci z pr├│by na pr├│b─Ö dojrzewa┼éy, zmienia┼éy si─Ö, czasami totalnie, jak to si─Ö sta┼éo z postaci─ů gran─ů przez Magdalen─Ö, kt├│ra zyska┼éa imi─Ö Mary i status przewodniczki Marty po jej w┼éasnym ┼╝yciu.

Magdalena wnios┼éa ze sob─ů intuicj─Ö, wra┼╝liwo┼Ť─ç na prawd─Ö emocji, ┼Ťwietny s┼éuch na s┼éowo, kobiec─ů delikatno┼Ť─ç, kt├│ra tylko pozornie zdaje si─Ö by─ç przejawem jej krucho┼Ťci. W rzeczywisto┼Ťci skrywa w sobie przenikliwo┼Ť─ç i zaskakuj─ůc─ů, nawet jak na tak do┼Ťwiadczon─ů aktork─Ö, ┼éatwo┼Ť─ç wchodzenia w r├│┼╝ne, skrajnie odmienne role. W po┼é─ůczeniu z ┼╝ywio┼éowo┼Ťci─ů, organicznym talentem i ┼╝elazn─ů konsekwencj─ů Olgi otrzymujemy piorunuj─ůc─ů dawk─Ö kobiecych, aktorskich energii, kt├│re daj─ůc poczucie obcowania z wod─ů i ogniem, dwoma pozornie wykluczaj─ůcymi si─Ö ┼╝ywio┼éami, na scenie dope┼éniaj─ů si─Ö doskonale. Efektem tego po┼é─ůczenia jest kalejdoskop emocji i du┼╝a porcja dobrego humoru.

Ka┼╝da z nas na sw├│j spos├│b opowiada tym spektaklem o sobie. Zawar┼éy┼Ťmy w nim cz─ůstk─Ö do┼Ťwiadcze┼ä naszych dziewczynek, dojrzewaj─ůcych nastolatek, dojrza┼éych kobiet. Od czasu do czasu si─Ögamy r├│wnie┼╝ po m─ůdro┼Ť─ç wewn─Ötrznej Starej Kobiety, Tej, Kt├│ra Wie. To spektakl o odwadze, o odkrywaniu mocy drzemi─ůcej w marzeniu z dzieci┼ästwa i o tym, ┼╝e warto si─Ö zatrzyma─ç, by us┼éysze─ç cichutki g┼éos intuicji. Nie ma znaczenia, w jakim momencie swojej drogi si─Ö znajdujesz. Na ┼╗ycie nigdy nie jest za p├│┼║no.

Napisa┼éam kilka zda┼ä wy┼╝ej, ┼╝e warto si─Ö zatrzyma─ç. Rzeczywisto┼Ť─ç dopisa┼éa ci─ůg dalszy scenariusza. Jak to zwykle bywa, bardziej zaskakuj─ůcy ni┼╝ sztuka. Zatrzymanie Marty, kt├│rego do┼Ťwiadcza w spektaklu staje si─Ö obecnie udzia┼éem ca┼éego ┼Ťwiata. Odk─ůd wstrzyma┼éy┼Ťmy pr├│by nie przestaj─Ö sobie zadawa─ç pyta┼ä, o czym b─Ödzie ten spektakl, kiedy ┼╝ycie wr├│ci ÔÇ×do normalno┼ŤciÔÇŁ? Czym b─Ödzie ta normalno┼Ť─ç? W jakim miejscu b─Öd─ů nasi widzowie? W jakim miejscu b─Ödziemy my?

Napisa┼éam, ┼╝e bohaterki s─ů dwie. To nie do ko┼äca prawda, gdy┼╝ trzeci─ů, nienazwan─ů do tej pory bohaterk─ů jest muzyka. To ona towarzyszy nam od pierwszej do ostatniej chwili tego spektaklu. Marta nosi w sobie wiele u┼Ťpionych d┼║wi─Ök├│w, melodii, kt├│re pr─Ödzej czy p├│┼║niej zechc─ů ujrze─ç ┼Ťwiat┼éo dzienne, jak niewypowiedziane s┼éowa. Jaki brzmi autentyczny g┼éos Marty? Jak brzmi Tw├│j prawdziwy g┼éos?

W dniu wstrzymania pr├│b, na trzy tygodnie przed premier─ů, mia┼éy┼Ťmy w┼éa┼Ťciwie naszkicowane ju┼╝ wszystkie sceny. To w teatrze rzadko┼Ť─ç. Z regu┼éy wizja ca┼éo┼Ťci pojawia si─Ö na ostatnim etapie pr├│b. Tym razem sta┼éo si─Ö inaczej. Jakby┼Ťmy przeczu┼éy, ┼╝e trzeba domkn─ů─ç ten etap wcze┼Ťniej. Po to, aby m├│c p├│┼║niej skupi─ç si─Ö na wype┼énianiu intencji i cyzelowaniu poszczeg├│lnych dialog├│w. I pozwoli─ç, aby ca┼éo┼Ť─ç w nas dojrzewa┼éa wraz z pojawianiem si─Ö kolejnych element├│w materii teatralnej, jak muzyka, scenografia, kostiumy, projekcje wideo i ┼Ťwiat┼éo. Teraz, w tym zatrzymaniu, w kt├│rym znale┼║li┼Ťmy si─Ö chwilowo wszyscy, mamy czas, aby popatrze─ç na swoj─ů prac─Ö i swoje dotychczasowe ┼╝ycie z dystansu. Oby ka┼╝dy z nas mia┼é moc przygl─ůdania si─Ö obecnym zmianom ze spokojem i zaufaniem, ┼╝e rzeczywisto┼Ť─ç, kt├│ra nadejdzie zastanie nasze umys┼éy i serca otwarte.

***

O AUTORCE TEKSTU

Joanna Grabowiecka – re┼╝yserka teatralna, scenografka, autorka scenariuszy, trenerka rozwoju osobistego. Re┼╝yseri─Ö studiowa┼éa w AT w Warszawie (dyplom Akacje i cynamon. Monta┼╝e, na podst. prozy i korespondencji Brunona Schulza, Teatr ┼╗ydowski, 2012). Absolwentka teatrologii na UJ,  kier. arts du spectacle na Universit├ę Paris VIII oraz rocznego studium projektowania scenografii i dekoracji teatralnej w lÔÇÖA.D.A.C. Paris. Sta┼╝ystka w Th├ę├ótre de la Ville i w Com├ędie Fran├žaise. W 2016 roku uko┼äczy┼éa Szko┼é─Ö Trener├│w MERITUM. Autorka kilkunastu spektakli teatralnych prezentowanych i nagradzanych na festiwalach w kraju i za granic─ů. Re┼╝yserka s┼éuchowisk radiowych oraz czyta┼ä performatywnych. Od kilkunastu lat z pasj─ů prowadzi interdyscyplinarne warsztaty artystyczne, a od kilku lat warsztaty rozwojowe dla kobiet pn. Sztuka Dziko┼Ťci (www.sztukadzikosci.com).

***

O SPEKTAKLU

Marta szukaÔÇŽ prawdziwej siebie. Tej, kt├│r─ů dawno uciszy┼éa, kt├│rej odebra┼éa prawo do ┼╝ycia wg w┼éasnych regu┼é, prawo do odpoczynku, do marze┼ä. Bohaterka cwa┼éuje przez ┼╝ycie nie wiedz─ůc ju┼╝ po co. Zmaga si─Ö z presj─ů, bezsenno┼Ťci─ů i niskim poczuciem warto┼Ťci. Czuje, ┼╝e ju┼╝ nic dobrego w jej ┼╝yciu si─Ö nie wydarzy, ┼╝e jest za p├│┼║no. W tym p─Ödzie, co┼Ť jednak szepcze, by szuka┼éa. Szuka wi─Öc, pomimo towarzysz─ůcego jej l─Öku. A podr├│┼╝ ta to tango humoru i melancholii. Raz bawi, raz zmusza do refleksji, doprowadzaj─ůc j─ů do prawdy o najwy┼╝szej warto┼Ťci osobistej.

Nie bez znaczenia jest fakt, ┼╝e autork─ů tekstu jest graj─ůca zarazem g┼é├│wn─ů rol─Ö Olga Kordys Kozierowska. ÔÇ×Wysokie CÔÇŁ to fikcja autobiograficzna, inspirowana osobist─ů histori─ů autorki, ale i historiami kobiet, kt├│re spotka┼éa na swojej drodze zawodowej. To portret wsp├│┼éczesnej kobiety, kt├│ra budzi si─Ö do ┼╝ycia i czerpie z niego wszystko to, co sprawia, ┼╝e nareszcie czuje si─Ö w pe┼éni sob─ů. G┼é├│wnej bohaterce, Marcie, towarzyszy Mary (Magdalena G├│rska), przyjaci├│┼éka, powierniczka, mentorkaÔÇŽ Kim jest Mary?

Premiera spektaklu ju┼╝ niebawem!

Wysokie C

Tekst: Olga Kordys Kozierowska
Re┼╝yseria: Joanna Grabowiecka
Obsada: Olga Kordys Kozierowska (Marta) i Magdalena G├│rska (Mary)
Scenografia: Dorota Kołodyńska
Muzyka: Agnieszka Kamińska
Wideo: Maciej Cioch
Re┼╝yseria ┼Ťwiat┼éa: Andrzej Kr├│l
Współpraca tekst: Magdalena Górska
Producenci: Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink─ů, Mazowiecki Instytut Kultury
Mecenas Sztuki: Mastercard
Partnerzy: BNP Paribas, Coca-Cola, Audioteka, Marro
Patronat Honorowy: Prezydent Miasta Sto┼éecznego Warszawy
Patroni Medialni: Forbes Woman, ChilliZet, Wysokie Obcasy Praca, Uroda ┼╗ycia, Polki.pl

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter