Joanna Grabowiecka (fot. Maciej Cioch)

ÔÇ×Ka┼╝da z nas na sw├│j spos├│b opowiada tym spektaklem o sobieÔÇŁ ÔÇô wyznaje Joanna Grabowiecka, re┼╝yserka komediodramatu ÔÇ×Wysokie CÔÇŁ

Joanna Grabowiecka

ÔÇ×Wysokie CÔÇŁ towarzyszy mi od lata ubieg┼éego roku. Najpierw by┼éa seria rozm├│w telefonicznych i wymiana maili z Olg─ů, potem by┼éo spotkanie z Olg─ů i Magdalen─ů, kt├│r─ů wtedy pozna┼éam osobi┼Ťcie. Dzieli┼éy┼Ťmy si─Ö tym, co jest nam bliskie, o czym dla ka┼╝dej z nas jest historia Marty, kim jest Psycholo┼╝ka, kt├│ra prowadzi z ni─ů sesje terapeutyczneÔÇŽ W ci─ůgu kolejnych tygodni i miesi─Öcy tekst ewoluowa┼é. Postaci z pr├│by na pr├│b─Ö dojrzewa┼éy, zmienia┼éy si─Ö, czasami totalnie, jak to si─Ö sta┼éo z postaci─ů gran─ů przez Magdalen─Ö, kt├│ra zyska┼éa imi─Ö Mary i status przewodniczki Marty po jej w┼éasnym ┼╝yciu.ÔÇŁ ÔÇô pisze Joanna Grabowiecka, re┼╝yserka spektaklu ÔÇ×Wysokie CÔÇŁ.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

ÔÇ×Czuj─Ö, ┼╝e przyjdzie nam si─Ö spotka─ç jeszcze niejeden raz.ÔÇŁ Te s┼éowa wypowiedzia┼éam do Olgi dwa lata temu, po spotkaniu, w kt├│rym uczestniczy┼éa na moje zaproszenie w ramach Mocy Kobiety, artystyczno-spo┼éecznego projektu, kt├│ry realizuj─Ö od kilku lat na warszawskich Bielanach. Olg─Ö zaprosi┼éam ze wzgl─Ödu na jej fantastyczne wsparcie i inspiracje, kt├│re oferuje tysi─ůcom kobiet w Polsce i poza jej granicami w ramach Fundacji Sukces Pisany Szmink─ů. W trakcie spotkania da┼éa si─Ö pozna─ç jako charyzmatyczna, m─ůdra, wra┼╝liwa, a zarazem pe┼éna serdeczno┼Ťci kobieta. To, co mnie jednak najbardziej zachwyci┼éo w Oldze, to jej niezwyk┼éa energia, dzieci─Öca rado┼Ť─ç oraz odwaga. Pami─Ötam, z jakim b┼éyskiem w oku opowiada┼éa o szkole aktorskiej, do kt├│rej si─Ö zapisa┼éa realizuj─ůc swoje marzenie sprzed wielu lat. Z jak─ů pasj─ů m├│wi┼éa o tym, ┼╝e pisze dla siebie monodram, ┼╝e nie chce czeka─ç a┼╝ kto┼Ť j─ů zaprosi do wsp├│┼épracy, ┼╝e ma mn├│stwo pomys┼é├│w i chce je po prostu realizowa─ç. ÔÇ×Jakie to proste.ÔÇŁ my┼Ťla┼éam s┼éuchaj─ůc jej. To si─Ö nazywa zapa┼é. O tym, jak wielka jest sprawczo┼Ť─ç Olgi mog┼éam si─Ö przekona─ç od tamtej pory niejednokrotnie.

ÔÇ×Wysokie CÔÇŁ towarzyszy mi od lata ubieg┼éego roku. Najpierw by┼éa seria rozm├│w telefonicznych i wymiana maili z Olg─ů, potem by┼éo spotkanie z Olg─ů i Magdalen─ů, kt├│r─ů wtedy pozna┼éam osobi┼Ťcie. Dzieli┼éy┼Ťmy si─Ö tym, co jest nam bliskie, o czym dla ka┼╝dej z nas jest historia Marty, kim jest Psycholo┼╝ka, kt├│ra prowadzi z ni─ů sesje terapeutyczneÔÇŽ W ci─ůgu kolejnych tygodni i miesi─Öcy tekst ewoluowa┼é. Postaci z pr├│by na pr├│b─Ö dojrzewa┼éy, zmienia┼éy si─Ö, czasami totalnie, jak to si─Ö sta┼éo z postaci─ů gran─ů przez Magdalen─Ö, kt├│ra zyska┼éa imi─Ö Mary i status przewodniczki Marty po jej w┼éasnym ┼╝yciu.

Magdalena wnios┼éa ze sob─ů intuicj─Ö, wra┼╝liwo┼Ť─ç na prawd─Ö emocji, ┼Ťwietny s┼éuch na s┼éowo, kobiec─ů delikatno┼Ť─ç, kt├│ra tylko pozornie zdaje si─Ö by─ç przejawem jej krucho┼Ťci. W rzeczywisto┼Ťci skrywa w sobie przenikliwo┼Ť─ç i zaskakuj─ůc─ů, nawet jak na tak do┼Ťwiadczon─ů aktork─Ö, ┼éatwo┼Ť─ç wchodzenia w r├│┼╝ne, skrajnie odmienne role. W po┼é─ůczeniu z ┼╝ywio┼éowo┼Ťci─ů, organicznym talentem i ┼╝elazn─ů konsekwencj─ů Olgi otrzymujemy piorunuj─ůc─ů dawk─Ö kobiecych, aktorskich energii, kt├│re daj─ůc poczucie obcowania z wod─ů i ogniem, dwoma pozornie wykluczaj─ůcymi si─Ö ┼╝ywio┼éami, na scenie dope┼éniaj─ů si─Ö doskonale. Efektem tego po┼é─ůczenia jest kalejdoskop emocji i du┼╝a porcja dobrego humoru.

Ka┼╝da z nas na sw├│j spos├│b opowiada tym spektaklem o sobie. Zawar┼éy┼Ťmy w nim cz─ůstk─Ö do┼Ťwiadcze┼ä naszych dziewczynek, dojrzewaj─ůcych nastolatek, dojrza┼éych kobiet. Od czasu do czasu si─Ögamy r├│wnie┼╝ po m─ůdro┼Ť─ç wewn─Ötrznej Starej Kobiety, Tej, Kt├│ra Wie. To spektakl o odwadze, o odkrywaniu mocy drzemi─ůcej w marzeniu z dzieci┼ästwa i o tym, ┼╝e warto si─Ö zatrzyma─ç, by us┼éysze─ç cichutki g┼éos intuicji. Nie ma znaczenia, w jakim momencie swojej drogi si─Ö znajdujesz. Na ┼╗ycie nigdy nie jest za p├│┼║no.

Napisa┼éam kilka zda┼ä wy┼╝ej, ┼╝e warto si─Ö zatrzyma─ç. Rzeczywisto┼Ť─ç dopisa┼éa ci─ůg dalszy scenariusza. Jak to zwykle bywa, bardziej zaskakuj─ůcy ni┼╝ sztuka. Zatrzymanie Marty, kt├│rego do┼Ťwiadcza w spektaklu staje si─Ö obecnie udzia┼éem ca┼éego ┼Ťwiata. Odk─ůd wstrzyma┼éy┼Ťmy pr├│by nie przestaj─Ö sobie zadawa─ç pyta┼ä, o czym b─Ödzie ten spektakl, kiedy ┼╝ycie wr├│ci ÔÇ×do normalno┼ŤciÔÇŁ? Czym b─Ödzie ta normalno┼Ť─ç? W jakim miejscu b─Öd─ů nasi widzowie? W jakim miejscu b─Ödziemy my?

Napisa┼éam, ┼╝e bohaterki s─ů dwie. To nie do ko┼äca prawda, gdy┼╝ trzeci─ů, nienazwan─ů do tej pory bohaterk─ů jest muzyka. To ona towarzyszy nam od pierwszej do ostatniej chwili tego spektaklu. Marta nosi w sobie wiele u┼Ťpionych d┼║wi─Ök├│w, melodii, kt├│re pr─Ödzej czy p├│┼║niej zechc─ů ujrze─ç ┼Ťwiat┼éo dzienne, jak niewypowiedziane s┼éowa. Jaki brzmi autentyczny g┼éos Marty? Jak brzmi Tw├│j prawdziwy g┼éos?

W dniu wstrzymania pr├│b, na trzy tygodnie przed premier─ů, mia┼éy┼Ťmy w┼éa┼Ťciwie naszkicowane ju┼╝ wszystkie sceny. To w teatrze rzadko┼Ť─ç. Z regu┼éy wizja ca┼éo┼Ťci pojawia si─Ö na ostatnim etapie pr├│b. Tym razem sta┼éo si─Ö inaczej. Jakby┼Ťmy przeczu┼éy, ┼╝e trzeba domkn─ů─ç ten etap wcze┼Ťniej. Po to, aby m├│c p├│┼║niej skupi─ç si─Ö na wype┼énianiu intencji i cyzelowaniu poszczeg├│lnych dialog├│w. I pozwoli─ç, aby ca┼éo┼Ť─ç w nas dojrzewa┼éa wraz z pojawianiem si─Ö kolejnych element├│w materii teatralnej, jak muzyka, scenografia, kostiumy, projekcje wideo i ┼Ťwiat┼éo. Teraz, w tym zatrzymaniu, w kt├│rym znale┼║li┼Ťmy si─Ö chwilowo wszyscy, mamy czas, aby popatrze─ç na swoj─ů prac─Ö i swoje dotychczasowe ┼╝ycie z dystansu. Oby ka┼╝dy z nas mia┼é moc przygl─ůdania si─Ö obecnym zmianom ze spokojem i zaufaniem, ┼╝e rzeczywisto┼Ť─ç, kt├│ra nadejdzie zastanie nasze umys┼éy i serca otwarte.

***

O AUTORCE TEKSTU

Joanna Grabowiecka – re┼╝yserka teatralna, scenografka, autorka scenariuszy, trenerka rozwoju osobistego. Re┼╝yseri─Ö studiowa┼éa w AT w Warszawie (dyplom Akacje i cynamon. Monta┼╝e, na podst. prozy i korespondencji Brunona Schulza, Teatr ┼╗ydowski, 2012). Absolwentka teatrologii na UJ,  kier. arts du spectacle na Universit├ę Paris VIII oraz rocznego studium projektowania scenografii i dekoracji teatralnej w lÔÇÖA.D.A.C. Paris. Sta┼╝ystka w Th├ę├ótre de la Ville i w Com├ędie Fran├žaise. W 2016 roku uko┼äczy┼éa Szko┼é─Ö Trener├│w MERITUM. Autorka kilkunastu spektakli teatralnych prezentowanych i nagradzanych na festiwalach w kraju i za granic─ů. Re┼╝yserka s┼éuchowisk radiowych oraz czyta┼ä performatywnych. Od kilkunastu lat z pasj─ů prowadzi interdyscyplinarne warsztaty artystyczne, a od kilku lat warsztaty rozwojowe dla kobiet pn. Sztuka Dziko┼Ťci (www.sztukadzikosci.com).

***

O SPEKTAKLU

Marta szukaÔÇŽ prawdziwej siebie. Tej, kt├│r─ů dawno uciszy┼éa, kt├│rej odebra┼éa prawo do ┼╝ycia wg w┼éasnych regu┼é, prawo do odpoczynku, do marze┼ä. Bohaterka cwa┼éuje przez ┼╝ycie nie wiedz─ůc ju┼╝ po co. Zmaga si─Ö z presj─ů, bezsenno┼Ťci─ů i niskim poczuciem warto┼Ťci. Czuje, ┼╝e ju┼╝ nic dobrego w jej ┼╝yciu si─Ö nie wydarzy, ┼╝e jest za p├│┼║no. W tym p─Ödzie, co┼Ť jednak szepcze, by szuka┼éa. Szuka wi─Öc, pomimo towarzysz─ůcego jej l─Öku. A podr├│┼╝ ta to tango humoru i melancholii. Raz bawi, raz zmusza do refleksji, doprowadzaj─ůc j─ů do prawdy o najwy┼╝szej warto┼Ťci osobistej.

Nie bez znaczenia jest fakt, ┼╝e autork─ů tekstu jest graj─ůca zarazem g┼é├│wn─ů rol─Ö Olga Kordys Kozierowska. ÔÇ×Wysokie CÔÇŁ to fikcja autobiograficzna, inspirowana osobist─ů histori─ů autorki, ale i historiami kobiet, kt├│re spotka┼éa na swojej drodze zawodowej. To portret wsp├│┼éczesnej kobiety, kt├│ra budzi si─Ö do ┼╝ycia i czerpie z niego wszystko to, co sprawia, ┼╝e nareszcie czuje si─Ö w pe┼éni sob─ů. G┼é├│wnej bohaterce, Marcie, towarzyszy Mary (Magdalena G├│rska), przyjaci├│┼éka, powierniczka, mentorkaÔÇŽ Kim jest Mary?

Premiera spektaklu ju┼╝ niebawem!

Wysokie C

Tekst: Olga Kordys Kozierowska
Re┼╝yseria: Joanna Grabowiecka
Obsada: Olga Kordys Kozierowska (Marta) i Magdalena G├│rska (Mary)
Scenografia: Dorota Kołodyńska
Muzyka: Agnieszka Kamińska
Wideo: Maciej Cioch
Re┼╝yseria ┼Ťwiat┼éa: Andrzej Kr├│l
Współpraca tekst: Magdalena Górska
Producenci: Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink─ů, Mazowiecki Instytut Kultury
Mecenas Sztuki: Mastercard
Partnerzy: BNP Paribas, Coca-Cola, Audioteka, Marro
Patronat Honorowy: Prezydent Miasta Sto┼éecznego Warszawy
Patroni Medialni: Forbes Woman, ChilliZet, Wysokie Obcasy Praca, Uroda ┼╗ycia, Polki.pl

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close