Jak zbudowa膰 siln膮 mark臋 osobist膮?

Life’s a pitch, czyli o sztuce dobrej komunikacji

Mamy 艣wietne pomys艂y, ale cz臋sto nie potrafimy o nich opowiedzie膰 鈥 t艂umaczy Piotr Bucki. Jak m贸wi膰, 偶eby nas wys艂uchano, zrozumiano i zapami臋tano?
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Wyst膮pienia publiczne, prezentacje, pitche to codzienno艣膰 w 艣wiecie biznesu. A jednak dla wielu wci膮偶 s膮 wyzwaniem. Wychodz膮c przed publiczno艣膰 pope艂niamy mn贸stwo b艂臋d贸w 鈥 m贸wimy zawile, chaotycznie, bez pomys艂u, cz臋sto sil膮c si臋 na dowcip lub przesadnie naukowy j臋zyk. Efekt jest taki, 偶e cho膰by艣my mieli najlepszy pomys艂, rozwi膮zanie o globalnym potencjale pies z kulaw膮 nog膮 nie zwr贸ci na nas uwagi. A nikt przecie偶 nie chce by膰 zapami臋tany po swoim wyst膮pieniu jako ten, kt贸ry 鈥瀗iemi艂osiernie przynudza艂 i gubi艂 si臋 w zeznaniach鈥. Celem jest to, by audytorium nas wys艂ucha艂o, zrozumia艂o i zapami臋ta艂o na tyle, by dalej dyskutowa膰 o naszej us艂udze lub produkcie w kuluarach. 艁atwo powiedzie膰, ale jak to zrobi膰? Zapyta艂am o to jednego z czo艂owych polskich specjalist贸w od komunikacji, wyst膮pie艅 publicznych i budowania wizerunku. Z Piotrem Buckim rozmawiamy o tym, jak budowa膰 swoje prezentacje, jakich b艂臋d贸w si臋 wystrzega膰 (zgadli艣cie, slajdy zapa膰kane tekstem nigdy nie s膮 dobrym pomys艂em), dlaczego tak wa偶na jest struktura wyst膮pienia, co to jest kl膮twa wiedzy i dlaczego nawet sprzedawca marchewki powinien pozna膰 podstawy dobrej komunikacji.

Dzi艣 porozmawiamy o dobrej komunikacji.

Tak, w bardzo szerokiej perspektywie. Cz臋sto powtarzam, 偶e 鈥濴ife’s a pitch and then you die鈥.

Dlaczego?

Poniewa偶 umiej臋tno艣膰 konstruowania i podawania komunikat贸w w spos贸b przejrzysty i ciekawy powinna dotyczy膰 ka偶dego obszaru 鈥 od komunikacji biznesowej przez wyst膮pienia konferencyjne, networking, a偶 po rozmowy na gruncie towarzyskim.

Zacznijmy w takim razie od tego, co to w艂a艣ciwie jest ten pitch, bo teorii i pomys艂贸w na ten temat jest wiele. Jaka jest twoja definicja?

Moja definicja jest prosta 鈥 pitch to prosta narracja zawieraj膮ca wa偶n膮 informacj臋, kt贸ra przekazana jest w anga偶uj膮cy spos贸b. Te trzy elementy uwa偶am za niezwykle istotne. Pierwszy z nich dotyczy prostoty przekazu 鈥 nie myli膰 z prostackim przekazem. W polskiej tradycji komunikacji biznesowej i akademickiej panuje przekonanie, 偶e zbyt prosty komunikat odejmuje nam powagi. Brakuje paradygmatu popularno-naukowego, dobrze poj臋tego infotainment, kt贸ry pozwala na przekazywanie informacji w przyst臋pny spos贸b.

Drugi element to wa偶na informacja.

Wa偶na, czyli taka, na kt贸rej nam zale偶y. O dziwo, wiele os贸b zapomina lub nie wie, co w艂a艣ciwie jest dla nich t膮 wa偶n膮 informacj膮. Nie zadaj膮 sobie pytania, co chcieliby przekaza膰.

Dla nich wszystko jest najwa偶niejsze?

Je艣li wszystko jest najwa偶niejsze, to nic nie jest wa偶ne. Z kolei anga偶uj膮cy spos贸b oznacza, 偶e wykorzystujemy ca艂y wachlarz 艣rodk贸w werbalnych i pozawerbalnych, kt贸re uatrakcyjniaj膮 t臋 narracj臋. Te trzy elementy s膮 niezb臋dne do dobrej komunikacji.

Z kt贸r膮 wi臋kszo艣膰 z nas 艣rednio sobie radzi. Zw艂aszcza, kiedy ma zaprezentowa膰 sw贸j pomys艂 lub siebie szerszej publiczno艣ci.

Komunikacja pe艂ni dwie funkcje: informacyjn膮 i perswazyjn膮. One s膮 nieroz艂膮czne. I dlatego komunikat trzeba konstruowa膰, wiedz膮c jak on b臋dzie przetwarzany przez nasz m贸zg. Wi臋kszo艣膰 os贸b, z kt贸rymi pracuj臋 uwa偶a, 偶e skoro m贸wi膮, to wiedz膮 tak偶e jak konstruowa膰 komunikaty. Ale robi膮 to 藕le, bo nie maj膮 wiedzy, jak to robi膰.

Co dok艂adnie robi膮 藕le?

Tu wymieni艂bym dwa g艂贸wne obszary. Pierwszy to kl膮twa wiedzy, kt贸rej i ja czasem ulegam. To nieumiej臋tno艣膰 wyobra偶enia sobie, 偶e druga strona nie wie tego samego, co my. Ostatnio, kiedy pracowa艂em nad tekstem z redakcj膮 Fiszki.pl, redaktorka powiedzia艂a mi, 偶e nie mog臋 u偶ywa膰 s艂owa 鈥瀙rokrastynacja鈥, bo nawet w redakcji ile艣 os贸b nie wiedzia艂o, co to znaczy.

To smutne.

Mo偶na tak na to spojrze膰, ale wzi膮艂em pod uwag臋 to, 偶e faktycznie ile艣 os贸b nie zna tego s艂owa. Zamiast to ocenia膰 wymy艣li艂em kompromis 鈥 u偶ywam s艂owa 鈥瀙rokrastynacja鈥, ale w nawiasie t艂umacz臋, co oznacza. W贸wczas tekst ma tak偶e funkcj臋 edukacyjn膮. Koduj膮c sw贸j komunikat nie mo偶na zak艂ada膰, 偶e 艣wiat wie to, co my, bo cz臋sto nie wie. Poza tym, je艣li mamy du偶e audytorium lub rozproszonych u偶ytkownik贸w, np. czytelnik贸w bloga, to musimy bra膰 pod uwag臋 najmniejszy wsp贸lny mianownik, a nie najwi臋kszy.

Ryzyko jest takie, 偶e b臋dziemy m贸wi膰 zbyt prosto. Przecie偶 od odbiorcy te偶 musimy czego艣 wymaga膰.

Cz臋艣ciowo si臋 z tob膮 zgodz臋. Jednak trzeba pami臋ta膰, 偶e je艣li postawimy poprzeczk臋 zbyt wysoko, odbiorca do艣wiadcza trudno艣ci poznawczej. I to jest drugi obszar b艂臋d贸w, obok kl膮twy wiedzy. Tak konstruujemy sw贸j komunikat, 偶e fundujemy mu w艂a艣nie trudno艣膰 poznawcz膮, czyli sytuacj臋, w kt贸rej m贸zg musi wszystkie swoje zasoby poznawcze, percepcj臋, uwag臋 po艣wi臋ci膰, 偶eby co艣 zrozumie膰. Je艣li od czasu do czasu wpleciemy w prezentacj臋 nazwisko, ciekawy fakt, to super. Ale je艣li prezentacja usiana b臋dzie skomplikowanymi sformu艂owaniami, kt贸re ma艂o kto rozumie i jeszcze podamy je zawi艂ym j臋zykiem, to mamy problem.

Czyli naszym celem powinna by膰 艂atwo艣膰 poznawcza?

Zdecydowanie. Zw艂aszcza, 偶e to kategoria, kt贸ra dotyczy wielu obszar贸w 鈥 projektowania stron internetowych, umieszczania wej艣膰 do budynk贸w, komunikowania. Zadbajmy o to, 偶eby osoba, kt贸ra nas s艂ucha mia艂a przyjemne do艣wiadczenie. Ta przyjemno艣膰 ma wynika膰 nie tylko z tego, 偶e 艂adnie wygl膮damy i jeste艣my charyzmatyczni. Czasem po wyst膮pieniach charyzmatycznych m贸wc贸w pami臋ta si臋 ich charyzm臋 i emocje, ale nie pami臋ta si臋 tego, co m贸wili. Moim celem jest nie tylko forma, ale tak偶e tre艣膰. Chc臋, 偶eby moi s艂uchacze mnie zrozumieli, zapami臋tali to, co m贸wi臋 i czego艣 si臋 nauczyli. Tak samo jest w biznesie. Je艣li prezentuje si臋 swoje rozwi膮zanie w zakresie innowacyjnych rozwi膮za艅, to zale偶y nam przecie偶, 偶eby ludzie zrozumieli, na czym ono polega, zapami臋tali je, a potem mi臋dzy sob膮 o nim rozmawiali.

To prawda, 偶e ka偶dy pomys艂 mo偶na przedstawi膰 w 15 sekund?

To po cz臋艣ci prawda, a po cz臋艣ci mit. Je艣li chcemy zarysowa膰 duet: problem 鈥 rozwi膮zanie, to da si臋 to zrobi膰 w 15 sekund. A ju偶 na pewno da si臋 to zrobi膰 w trzy minuty. Akademicki system zaj臋膰, kt贸re trwaj膮 po 45 minut jest obliczony na ludzi, kt贸rzy potrafi膮 przez d艂ugi czas skupi膰 swoj膮 uwag臋. Wi臋kszo艣膰 z nas nie jest w stanie tego zrobi膰. W praktyce biznesowej stosuje si臋 wi臋c wyst膮pienia, kt贸re trwaj膮 od 3 do 8 minut.

Konstruuj膮c sw贸j pitch lub prezentacj臋 warto pami臋ta膰 o tym, 偶eby by艂a to prostu dobrze opowiedziana historia?

M贸zg bardzo lubi schematy i od czas贸w Arystotelesa nie wymy艣lono niczego lepszego w teorii komunikacji ni偶 wst臋p, rozwini臋cie i zako艅czenie. Jak mawia艂 Isaac Newton 鈥瀢szyscy stoimy na ramionach gigant贸w鈥 i jest mn贸stwo teorii komunikacji, kt贸re mo偶na zastosowa膰 tak偶e teraz, np. model piramidy dramatycznej Freytaga, wspomnianego Arystoteles, kt贸ry naucza艂 o zachowaniu odpowiednich proporcji mi臋dzy ethos, pathos i logos. Ale tego trzeba si臋 nauczy膰. Tymczasem w szkole ucz膮 nas jak si臋 rozmna偶aj膮 ro艣liny okrytonasienne i nagonasienne, ale nikt nie m贸wi, jak dok艂adnie dzia艂a m贸zg i jak sprawia膰 m贸zgowi przyjemno艣膰 przy odczytywaniu 艣wiata. Nikt nie uczy nas, 偶e po ka偶dej prezentacji zapami臋tujemy g艂贸wn膮 my艣l i mo偶e dodatkowo trzy, cztery elementy 鈥 tyle przechowujemy w pami臋ci kr贸tkotrwa艂ej. Dlatego tak istotne jest, 偶eby grupowa膰 tre艣ci. W ameryka艅skich szko艂ach uczy si臋 ju偶 od dziecka umiej臋tno艣ci wyst膮pie艅 publicznych. Nazywa si臋 to show and tell 鈥 dzieci przynosz膮 na lekcje r贸偶ne rzeczy i musz膮 o nich opowiedzie膰. Po takim wyst膮pieniu inne dzieci daj膮 informacje zwrotne. To ca艂y proces, kt贸ry kszta艂ci umiej臋tno艣膰 prezentacji siebie, swoich pomys艂贸w, idei, argument贸w, ale i przyjmowania informacji zwrotnej, na podstawie kt贸rej mo偶na kszta艂towa膰 lepsze nawyki w przysz艂o艣ci.

U nas by艂o robienie prezentacji.

Ale u nas robienie prezentacji oznacza, 偶e odpala si臋 Power Pointa i klepie si臋 to, co wida膰 na slajdach. To najgorszy mo偶liwy scenariusz. W naszych szko艂ach by艂y przypadki, 偶e dzieci stresowa艂y si臋 deklamuj膮c wierszyki, wi臋c wycofano obowi膮zek uczenia si臋 i prezentowania wierszyk贸w. Pojawia si臋 problem, a my go nie rozwi膮zujemy, tylko zamiatamy go pod dywan. Te dzieci trafi膮 do mnie p贸藕niej na szkolenie. M贸g艂bym si臋 nie martwi膰, bo dzi臋ki temu b臋d臋 mia艂 co robi膰 do ko艅ca 偶ycia. Ale jest co艣 frustruj膮cego w tym, 偶e na du偶ych konferencjach i konkursach start-upowych mamy do pokazania 艣wietne pomys艂y, znakomite projekty badawcze, a giniemy, bo nie potrafimy o nich dobrze opowiedzie膰.

Od czego w艂a艣ciwie zacz膮膰 t臋 nauk臋? Zrobi膰 sobie w domu w艂asne show and tell?

Na pocz膮tek polecam zasad臋, kt贸ra po angielsku nazywa si臋 鈥3R鈥, a po polsku 鈥3Z鈥 – 鈥瀝ecord, reflect, remember鈥, czyli 鈥瀦auwa偶, zastan贸w si臋 i zapami臋taj鈥. Zauwa偶enie polega na wychwyceniu jakiego艣 b艂臋du, czego艣, co trzeba poprawi膰, na stwierdzeniu braku jakiej艣 kompetencji. Mo偶na to zrobi膰 samemu, np. nagrywaj膮c swoje wyst膮pienia. Ale to jest bardzo trudne, wi臋c lepiej zda膰 si臋 na innych. Warto poszuka膰 os贸b, kt贸re s膮 obiektywne i niekoniecznie przyja藕nie nastawione. Je艣li zapytamy naszych przyjaci贸艂 i rodzin臋, jak nam posz艂o, to zwykle us艂yszymy, 偶e 艣wietnie. Osoba z zewn膮trz da nam bardziej warto艣ciow膮 informacj臋 zwrotn膮. Potem trzeba si臋 zastanowi膰, co z tym mo偶na zrobi膰, jak to poprawi膰. Na koniec swoje wnioski trzeba zapami臋ta膰 i wdro偶y膰 je w dzia艂anie. Nauka prezentacji publicznej polega na szlifowaniu kompetencji, powtarzaj膮c w k贸艂ko to samo.

Trenujemy jak do maratonu?

Mniej wi臋cej. Nie zostaniemy 艣wietnym m贸wc膮 po jednym lub dw贸ch dniach warsztat贸w. Te kompetencje wymagaj膮 ci膮g艂ego 膰wiczenia i trenowania. Podobnie jest z bieganiem 鈥 po jednym treningu nie przebiegniesz maratonu bosto艅skiego. Komunikacja wymaga treningu d艂ugodystansowego. Je艣li kogo艣 przera偶aj膮 du偶e wyst膮pienia, mo偶e zacz膮膰 od mniejszych form, przed mniejsz膮 publiczno艣ci膮. Przede wszystkim warto u艣wiadomi膰 sobie, 偶e to wymaga czasu i ten czas warto znale藕膰. Tak jak znajduje si臋 czas na dopracowywanie pomys艂u, budowanie firmy i szukanie rozwi膮za艅. Osoby, kt贸re wyst臋puj膮 na TEDzie opowiadaj膮, 偶e po艣wi臋caj膮 nieraz 90 do 100 godzin na przygotowanie swojego wyst膮pienia. Przeanalizowa艂em ok. 400 takich wyst膮pie艅. S膮 bardzo r贸偶ne, ale maj膮 te偶 cechy wsp贸lne: wszystkie korzystaj膮 z narz臋dzi storytellingowych, maj膮 okre艣lon膮 struktur臋 i wszystkie s膮 bardzo profesjonalnie przygotowane. Sko艅czy艂a si臋 epoka, 偶e ludzie sami nas znajd膮. 呕eby zosta膰 znalezionym, trzeba wybi膰 si臋 z t艂umu.

Przejd藕my zatem do konkret贸w, czyli jak to zrobi膰. Od czego zaczynamy prac臋 nad wyst膮pieniem 鈥 pitchem, prezentacj膮?

Od spaceru, bo wtedy nasz m贸zg 艣wietnie pracuje. I na spacerze zastan贸wmy si臋, jaka jest g艂贸wna my艣l, kt贸r膮 chcemy naszym s艂uchaczom przekaza膰. To mo偶e by膰 idea, 偶e w zimie warto nosi膰 czerwone czapki. Ale mo偶e to te偶 by膰 my艣l, 偶e bez nauki dobrego komunikowania przegramy w wy艣cigu na innowacje. Nasza teza powinna by膰 sformu艂owana jasno i klarownie. Nie musi by膰 tematem wyst膮pienia, ale musimy wiedzie膰, jaki pomys艂 chcemy przekaza膰 innym. Nast臋pnie trzeba odpowiedzie膰 sobie na trzy pytania: Co ja chc臋, 偶eby ludzie dowiedzieli si臋 z mojego wyst膮pienia? Co ja chc臋, 偶eby zrozumieli? Na przyk艂ad, 偶e jest jaki艣 problem lub zagro偶enie. Co chc臋, 偶eby czuli? Czy ja chc臋, 偶eby si臋 przestraszyli? Czy ja chc臋, 偶eby byli pe艂ni entuzjazmu i rado艣ci? To pocz膮tek planu. Kiedy ju偶 go mamy, wybieramy narz臋dzia do realizacji 鈥 potrzebujemy struktury. Mo偶na zacz膮膰 od tego, 偶e odmalujemy najpierw szerszy kontekst, a potem p艂ynnie przejdziemy do problemu, kt贸ry zamierzamy rozwi膮za膰, do dotychczasowych rozwi膮za艅, kt贸re by艂y niewystarczaj膮ce, a potem przenosimy publiczno艣膰 w obszar ziemi obiecanej, czyli do naszego rozwi膮zania.

Co dalej?

Dalej opowiadamy, co to w艂a艣ciwie za pomys艂 i jak dzia艂a. B艂臋dem, kt贸ry pope艂nia wiele os贸b jest to, 偶e najpierw m贸wi膮 jak co艣 dzia艂a, a dopiero potem, czemu to co艣 w og贸le s艂u偶y. To nie anga偶uje uwagi. Uwag臋 anga偶uje problem i wyzwanie. Na koniec mo偶na powiedzie膰, ile to b臋dzie kosztowa艂o, jaki jest model biznesowy. Nie mo偶na te偶 przesadzi膰 ze szczeg贸艂ami, bo prezentacja to nie miejsce na tabelki z Excella. Nikt nie zapami臋ta wylicze艅 finansowych za kwarta艂.

S膮 inne struktury prezentacji?

Tych struktur jest wiele. Cz臋sto polecam struktur臋, kt贸ra nazywa si臋 podr贸偶膮 bohatera. W tym schemacie na pocz膮tku opisuje si臋 miejsce akcji i cz艂owieka. Nagle dzieje si臋 co艣 nowego, pojawia si臋 wyzwanie, kt贸remu trzeba stawi膰 czo艂a. W 艣rodowisku biznesowym jest to najcz臋艣ciej problem, przed jakim staje organizacja, firma, pracownicy. Potem opowiadamy o walce z przeszkodami, kt贸ra prowadzi ostatecznie do znalezienia rozwi膮zania. Ta narracja zak艂ada, 偶e zar贸wno problem, jak i ewentualny oponent musz膮 by膰 wyrazi艣ci. Im powa偶niejszy problem, tym lepiej. Wa偶ne, 偶eby struktura, kt贸r膮 wybierzemy bazowa艂a na kontrastach, np. problem 鈥 rozwi膮zanie, tak dzia艂a konkurencja 鈥 tak b臋dziemy dzia艂ali my, tak wygl膮da艂a walka 鈥 tak wygl膮da艂o zwyci臋stwo. Ca艂y czas trzeba nad tym panowa膰.

Kiedy mamy ju偶 struktur臋, jaki b臋dzie kolejny krok?

Typowy research 鈥 znalezienie ciekawych przyk艂ad贸w, danych, case studies. To mo偶e by膰 te偶 si臋gni臋cie do w艂asnej historii, 偶eby wype艂ni膰 prezentacj臋 tre艣ci膮. Najwa偶niejsze jest to, 偶eby wci膮偶 jeszcze nie uruchamia膰 Power Pointa. Ja zwykle bior臋 kartk臋 z flipcharta, rozrysowuj臋 na niej struktur臋 prezentacji, a na niej robi臋 map臋 my艣li, na kt贸rej s膮 notatki. Przygotowanie slajd贸w zawsze zostawiam na koniec. To ja mam rz膮dzi膰 slajdami, a nie one mn膮. Slajdy maj膮 wspiera膰 moj膮 narracj臋, a nie j膮 dublowa膰.

Na ile podczas wyst膮pienia mo偶na pozwoli膰 sobie na zrobienie show?

To zale偶y od tego, na ile jest si臋 w tym autentycznym i swobodnym. Nie ma nic gorszego ni偶 z艂e aktorstwo podczas prezentacji. Kiedy start-upowiec bawi si臋 w stand-upowca albo prelegent pr贸buje na si艂臋 偶artowa膰, to jest po prostu nie na miejscu. Ka偶da prezentacja jest w pewnym sensie show, ale musi bazowa膰 na naszych kompetencjach. Je艣li jeste艣my nie艣miali, zr贸bmy z tego walor. Kiedy艣 pracowa艂em z dziewczyn膮, kt贸ra by艂a niezwykle introwertyczna. Jej prezentacja by艂a wi臋c bardzo skupiona 鈥 ona sta艂a w jednym miejscu, popracowali艣my nad pauz膮 i dynamik膮 jej g艂osu, do tego przygotowali艣my przepi臋kne slajdy. W ca艂ym wyst膮pieniu bawi艂a si臋 precyzj膮. Stworzyli艣my pi臋kny obrazek. Ja ze swoj膮 ekspresj膮 bym tego nie wytrzyma艂. Z kolei ona bardzo 藕le by si臋 czu艂a, gdyby musia艂a chodzi膰 po scenie i gestykulowa膰.

Ca艂y czas rozmawiamy o m贸wieniu. A co ze s艂uchaniem? To przecie偶 te偶 cz臋艣膰 komunikacji.

Dobry biznesowy pitch zawsze zak艂ada s艂uchanie. Epiktet powiedzia艂, 偶e natura da艂a nam dwoje uszu, ale jedne usta, 偶eby艣my wi臋cej s艂uchali ni偶 m贸wili. A my si臋 niespecjalnie przyk艂adamy do tego zalecenia. Wi臋kszo艣膰 os贸b, kt贸re chce co艣 powiedzie膰, wypowiada to, ale, kiedy przychodzi komunikat zwrotny, po prostu go nie s艂ucha. Ten czas wykorzystuje na to, 偶eby ju偶 my艣le膰 na zapas o tym, co ma powiedzie膰 za chwil臋. Nauka s艂uchania to naprawd臋 du偶y wysi艂ek. Ja sam nad tym codzienne pracuj臋, 偶eby nie ko艅czy膰 zda艅 za innych, odczeka膰 a偶 sko艅cz膮 swoj膮 wypowied藕. Start-upy na konkursach maj膮 3 minuty, 偶eby zaprezentowa膰 siebie, ale potem jest czas na pytania. I do rundy pyta艅 naprawd臋 ma艂o kto si臋 przygotowuje.

A w jaki spos贸b mo偶na si臋 do nich przygotowa膰? Nie przewidzimy, o co mo偶e zapyta膰 s艂uchacz.

Nie chodzi o to, 偶eby wyklepa膰 co艣 na pami臋膰 i przygotowa膰 si臋 jak do egzaminu. Chodzi o przygotowanie mentalne. O to, 偶eby pos艂ucha膰, o co nas pytaj膮 i spokojnie odpowiedzie膰. Nawet, je艣li pytanie jest troch臋 zaczepne.

Na przyk艂ad: 鈥濧 po co mam w og贸le inwestowa膰 w tw贸j pomys艂?鈥

Tak. Zamiast traktowa膰 to jako atak na siebie, lepiej odczeka膰 chwil臋 i dopiero zacz膮膰 odpowiada膰.

A milczenie nie zostanie odczytane jako zagubienie lub s艂abo艣膰?

Wr臋cz przeciwnie. Kiedy kto艣 po wys艂uchaniu pytania odczeka sekund臋 i dopiero zacznie m贸wi膰, to dzieje si臋 magia. To jest niewiarygodna umiej臋tno艣膰. Nie ba膰 si臋 ciszy, pauzy. Pauza potrafi 艣wietnie przyku膰 uwag臋.

Ka偶dy mo偶e by膰 dobrym m贸wc膮?

Mo偶e nie wybitnym, ale dobrym na pewno. Warto nad tym pracowa膰, bo ta kompetencja na pewno nam si臋 przyda, cho膰by podczas zwyk艂ej rozmowy kwalifikacyjnej. Je艣li potrafimy si臋 dobrze zaprezentowa膰 mo偶emy zab艂ysn膮膰. Je艣li nie mamy tych kompetencji, 艂atwo jest zgasn膮膰. Wci膮偶 widz臋 ludzi, kt贸rzy maj膮 wiele ciekawego do powiedzenia, ale m贸wi膮 o tym w fatalny spos贸b. Komunikacja jest takim narz臋dziem, w kt贸rym je艣li nie us艂yszysz od kogo艣, 偶e m贸wisz w spos贸b niezrozumia艂y i ma艂o przejrzysty, to tego nie wiesz. Cz臋艣ciej cz艂owiek my艣li 鈥 jak mo偶na mnie nie rozumie膰? Wydaje nam si臋, 偶e skoro m贸wimy, to tak偶e si臋 komunikujemy, a to s膮 cz臋sto dwie r贸偶ne rzeczy.

Dlatego tak膮 wag臋 przyk艂adasz do edukacji? Prowadzisz warsztaty, szkolenia, a teraz wsp贸lnie z wydawnictwem Fiszki.pl stworzyli艣cie nowatorski projekt dedykowany sztuce komunikacji.

To projekt, kt贸ry na szersz膮 skal臋 ma zrobi膰 to, co robi臋 na w艂asnych szkoleniach. Pomy艣leli艣my, 偶e potrzebne jest rozwi膮zanie, kt贸re w nowoczesny spos贸b b臋dzie uczy艂o komunikowania, zarz膮dzania stresem i wyst膮pie艅 publicznych. Wydawnictwo Fiszki.pl pracuje na metodzie Leitnera, czyli uczy j臋zyk贸w obcych przy pomocy fiszek. Uznali艣my, 偶e to dobry spos贸b tak偶e do tego, by przekazywa膰 wiedz臋 na temat kompetencji mi臋kkich. Stworzyli艣my cztery produkty pude艂kowe, w ka偶dym jest 40 kart z teori膮 na ten temat i z 膰wiczeniami. Do tego powsta艂a ca艂a strefa on-line, gdzie b臋dzie wi臋cej informacji. Na stronie b臋dzie mo偶na znale藕膰 m.in. video, szablony prezentacji. Nasz膮 ambicj膮 by艂o to, 偶eby dotrze膰 z tym produktem jak najszerzej, dlatego nie jest drogi. Uczymy, jak pracowa膰, na co zwraca膰 uwag臋, jakie rzeczy s膮 najwa偶niejsze 鈥 zrobili艣my kompendium wiedzy na temat kluczowych kompetencji przydatnych cz艂owiekowi XXI wieku.

Wracamy do tego, co powiedzia艂e艣 na pocz膮tku – 鈥濴ife’s a pitch鈥. Pitchuje nie tylko tw贸rca start-upu, ale te偶 pani w warzywniaku, gdy chce sprzeda膰 marchewk臋 oraz dziennikarz, kt贸ry na kolegium sprzedaje sw贸j pomys艂?

A nawet ukochany, kt贸ry przekonuje swoj膮 partnerk臋, 偶eby pojecha艂a z nim na wakacje. To te偶 forma komunikacji, kt贸ra powinna zawiera膰 informacj臋 i perswazj臋. Na bardzo wysokim poziomie og贸lno艣ci mo偶na powiedzie膰, 偶e nie ma tu r贸偶nicy. Tak, czy siak, warto pami臋ta膰, 偶e ka偶da prezentacja jest wa偶na. Oboj臋tnie, czy m贸wi艂e艣 do jednej, pi臋ciu czy pi臋膰dziesi臋ciu os贸b. Jeste艣 tak dobry jak twoje ostatnie wyst膮pienie.

***
Piotr Bucki jest strategiem, researcherem i badaczem trend贸w oddanym idei copyleft i kulturze remiksu. Jest tak偶e certyfikowanym coachem w obszarze Business and Executive Coaching oraz trenerem kompetencji spo艂ecznych. Tworzy autorskie programy szkoleniowe w obszarze zintegrowanej komunikacji marketingowej, wyst膮pie艅 publicznych, komunikacji interpersonalnej oraz motywacji. Prowadzi szkolenia oraz coachingi dla lider贸w i mened偶er贸w w zakresie technik wzmacniania przekazu oraz perswazji w wyst膮pieniach publicznych. Jako wyk艂adowca i opiekun merytoryczny wsp贸艂pracuje z Wy偶sz膮 Szko艂膮 Bankow膮, Polsko-Japo艅sk膮 Wy偶sz膮 Szko艂膮 Technik Komputerowych oraz Uniwersytetem Gda艅skim.

Wi臋cej na www.bucki.pro

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close