Jak zbudowa─ç siln─ů mark─Ö osobist─ů?

Life’s a pitch, czyli o sztuce dobrej komunikacji

Mamy ┼Ťwietne pomys┼éy, ale cz─Östo nie potrafimy o nich opowiedzie─ç ÔÇô t┼éumaczy Piotr Bucki. Jak m├│wi─ç, ┼╝eby nas wys┼éuchano, zrozumiano i zapami─Ötano?
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Wyst─ůpienia publiczne, prezentacje, pitche to codzienno┼Ť─ç w ┼Ťwiecie biznesu. A jednak dla wielu wci─ů┼╝ s─ů wyzwaniem. Wychodz─ůc przed publiczno┼Ť─ç pope┼éniamy mn├│stwo b┼é─Öd├│w ÔÇô m├│wimy zawile, chaotycznie, bez pomys┼éu, cz─Östo sil─ůc si─Ö na dowcip lub przesadnie naukowy j─Özyk. Efekt jest taki, ┼╝e cho─çby┼Ťmy mieli najlepszy pomys┼é, rozwi─ůzanie o globalnym potencjale pies z kulaw─ů nog─ů nie zwr├│ci na nas uwagi. A nikt przecie┼╝ nie chce by─ç zapami─Ötany po swoim wyst─ůpieniu jako ten, kt├│ry ÔÇ×niemi┼éosiernie przynudza┼é i gubi┼é si─Ö w zeznaniachÔÇŁ. Celem jest to, by audytorium nas wys┼éucha┼éo, zrozumia┼éo i zapami─Öta┼éo na tyle, by dalej dyskutowa─ç o naszej us┼éudze lub produkcie w kuluarach. ┼üatwo powiedzie─ç, ale jak to zrobi─ç? Zapyta┼éam o to jednego z czo┼éowych polskich specjalist├│w od komunikacji, wyst─ůpie┼ä publicznych i budowania wizerunku. Z Piotrem Buckim rozmawiamy o tym, jak budowa─ç swoje prezentacje, jakich b┼é─Öd├│w si─Ö wystrzega─ç (zgadli┼Ťcie, slajdy zapa─çkane tekstem nigdy nie s─ů dobrym pomys┼éem), dlaczego tak wa┼╝na jest struktura wyst─ůpienia, co to jest kl─ůtwa wiedzy i dlaczego nawet sprzedawca marchewki powinien pozna─ç podstawy dobrej komunikacji.

Dzi┼Ť porozmawiamy o dobrej komunikacji.

Tak, w bardzo szerokiej perspektywie. Cz─Östo powtarzam, ┼╝e ÔÇ×Life’s a pitch and then you dieÔÇŁ.

Dlaczego?

Poniewa┼╝ umiej─Ötno┼Ť─ç konstruowania i podawania komunikat├│w w spos├│b przejrzysty i ciekawy powinna dotyczy─ç ka┼╝dego obszaru ÔÇô od komunikacji biznesowej przez wyst─ůpienia konferencyjne, networking, a┼╝ po rozmowy na gruncie towarzyskim.

Zacznijmy w takim razie od tego, co to w┼éa┼Ťciwie jest ten pitch, bo teorii i pomys┼é├│w na ten temat jest wiele. Jaka jest twoja definicja?

Moja definicja jest prosta ÔÇô pitch to prosta narracja zawieraj─ůca wa┼╝n─ů informacj─Ö, kt├│ra przekazana jest w anga┼╝uj─ůcy spos├│b. Te trzy elementy uwa┼╝am za niezwykle istotne. Pierwszy z nich dotyczy prostoty przekazu ÔÇô nie myli─ç z prostackim przekazem. W polskiej tradycji komunikacji biznesowej i akademickiej panuje przekonanie, ┼╝e zbyt prosty komunikat odejmuje nam powagi. Brakuje paradygmatu popularno-naukowego, dobrze poj─Ötego infotainment, kt├│ry pozwala na przekazywanie informacji w przyst─Öpny spos├│b.

Drugi element to wa┼╝na informacja.

Wa┼╝na, czyli taka, na kt├│rej nam zale┼╝y. O dziwo, wiele os├│b zapomina lub nie wie, co w┼éa┼Ťciwie jest dla nich t─ů wa┼╝n─ů informacj─ů. Nie zadaj─ů sobie pytania, co chcieliby przekaza─ç.

Dla nich wszystko jest najwa┼╝niejsze?

Je┼Ťli wszystko jest najwa┼╝niejsze, to nic nie jest wa┼╝ne. Z kolei anga┼╝uj─ůcy spos├│b oznacza, ┼╝e wykorzystujemy ca┼éy wachlarz ┼Ťrodk├│w werbalnych i pozawerbalnych, kt├│re uatrakcyjniaj─ů t─Ö narracj─Ö. Te trzy elementy s─ů niezb─Ödne do dobrej komunikacji.

Z kt├│r─ů wi─Ökszo┼Ť─ç z nas ┼Ťrednio sobie radzi. Zw┼éaszcza, kiedy ma zaprezentowa─ç sw├│j pomys┼é lub siebie szerszej publiczno┼Ťci.

Komunikacja pe┼éni dwie funkcje: informacyjn─ů i perswazyjn─ů. One s─ů nieroz┼é─ůczne. I dlatego komunikat trzeba konstruowa─ç, wiedz─ůc jak on b─Ödzie przetwarzany przez nasz m├│zg. Wi─Ökszo┼Ť─ç os├│b, z kt├│rymi pracuj─Ö uwa┼╝a, ┼╝e skoro m├│wi─ů, to wiedz─ů tak┼╝e jak konstruowa─ç komunikaty. Ale robi─ů to ┼║le, bo nie maj─ů wiedzy, jak to robi─ç.

Co dok┼éadnie robi─ů ┼║le?

Tu wymieni┼ébym dwa g┼é├│wne obszary. Pierwszy to kl─ůtwa wiedzy, kt├│rej i ja czasem ulegam. To nieumiej─Ötno┼Ť─ç wyobra┼╝enia sobie, ┼╝e druga strona nie wie tego samego, co my. Ostatnio, kiedy pracowa┼éem nad tekstem z redakcj─ů Fiszki.pl, redaktorka powiedzia┼éa mi, ┼╝e nie mog─Ö u┼╝ywa─ç s┼éowa ÔÇ×prokrastynacjaÔÇŁ, bo nawet w redakcji ile┼Ť os├│b nie wiedzia┼éo, co to znaczy.

To smutne.

Mo┼╝na tak na to spojrze─ç, ale wzi─ů┼éem pod uwag─Ö to, ┼╝e faktycznie ile┼Ť os├│b nie zna tego s┼éowa. Zamiast to ocenia─ç wymy┼Ťli┼éem kompromis ÔÇô u┼╝ywam s┼éowa ÔÇ×prokrastynacjaÔÇŁ, ale w nawiasie t┼éumacz─Ö, co oznacza. W├│wczas tekst ma tak┼╝e funkcj─Ö edukacyjn─ů. Koduj─ůc sw├│j komunikat nie mo┼╝na zak┼éada─ç, ┼╝e ┼Ťwiat wie to, co my, bo cz─Östo nie wie. Poza tym, je┼Ťli mamy du┼╝e audytorium lub rozproszonych u┼╝ytkownik├│w, np. czytelnik├│w bloga, to musimy bra─ç pod uwag─Ö najmniejszy wsp├│lny mianownik, a nie najwi─Ökszy.

Ryzyko jest takie, ┼╝e b─Ödziemy m├│wi─ç zbyt prosto. Przecie┼╝ od odbiorcy te┼╝ musimy czego┼Ť wymaga─ç.

Cz─Ö┼Ťciowo si─Ö z tob─ů zgodz─Ö. Jednak trzeba pami─Öta─ç, ┼╝e je┼Ťli postawimy poprzeczk─Ö zbyt wysoko, odbiorca do┼Ťwiadcza trudno┼Ťci poznawczej. I to jest drugi obszar b┼é─Öd├│w, obok kl─ůtwy wiedzy. Tak konstruujemy sw├│j komunikat, ┼╝e fundujemy mu w┼éa┼Ťnie trudno┼Ť─ç poznawcz─ů, czyli sytuacj─Ö, w kt├│rej m├│zg musi wszystkie swoje zasoby poznawcze, percepcj─Ö, uwag─Ö po┼Ťwi─Öci─ç, ┼╝eby co┼Ť zrozumie─ç. Je┼Ťli od czasu do czasu wpleciemy w prezentacj─Ö nazwisko, ciekawy fakt, to super. Ale je┼Ťli prezentacja usiana b─Ödzie skomplikowanymi sformu┼éowaniami, kt├│re ma┼éo kto rozumie i jeszcze podamy je zawi┼éym j─Özykiem, to mamy problem.

Czyli naszym celem powinna by─ç ┼éatwo┼Ť─ç poznawcza?

Zdecydowanie. Zw┼éaszcza, ┼╝e to kategoria, kt├│ra dotyczy wielu obszar├│w ÔÇô projektowania stron internetowych, umieszczania wej┼Ť─ç do budynk├│w, komunikowania. Zadbajmy o to, ┼╝eby osoba, kt├│ra nas s┼éucha mia┼éa przyjemne do┼Ťwiadczenie. Ta przyjemno┼Ť─ç ma wynika─ç nie tylko z tego, ┼╝e ┼éadnie wygl─ůdamy i jeste┼Ťmy charyzmatyczni. Czasem po wyst─ůpieniach charyzmatycznych m├│wc├│w pami─Öta si─Ö ich charyzm─Ö i emocje, ale nie pami─Öta si─Ö tego, co m├│wili. Moim celem jest nie tylko forma, ale tak┼╝e tre┼Ť─ç. Chc─Ö, ┼╝eby moi s┼éuchacze mnie zrozumieli, zapami─Ötali to, co m├│wi─Ö i czego┼Ť si─Ö nauczyli. Tak samo jest w biznesie. Je┼Ťli prezentuje si─Ö swoje rozwi─ůzanie w zakresie innowacyjnych rozwi─ůza┼ä, to zale┼╝y nam przecie┼╝, ┼╝eby ludzie zrozumieli, na czym ono polega, zapami─Ötali je, a potem mi─Ödzy sob─ů o nim rozmawiali.

To prawda, że każdy pomysł można przedstawić w 15 sekund?

To po cz─Ö┼Ťci prawda, a po cz─Ö┼Ťci mit. Je┼Ťli chcemy zarysowa─ç duet: problem ÔÇô rozwi─ůzanie, to da si─Ö to zrobi─ç w 15 sekund. A ju┼╝ na pewno da si─Ö to zrobi─ç w trzy minuty. Akademicki system zaj─Ö─ç, kt├│re trwaj─ů po 45 minut jest obliczony na ludzi, kt├│rzy potrafi─ů przez d┼éugi czas skupi─ç swoj─ů uwag─Ö. Wi─Ökszo┼Ť─ç z nas nie jest w stanie tego zrobi─ç. W praktyce biznesowej stosuje si─Ö wi─Öc wyst─ůpienia, kt├│re trwaj─ů od 3 do 8 minut.

Konstruuj─ůc sw├│j pitch lub prezentacj─Ö warto pami─Öta─ç o tym, ┼╝eby by┼éa to prostu dobrze opowiedziana historia?

M├│zg bardzo lubi schematy i od czas├│w Arystotelesa nie wymy┼Ťlono niczego lepszego w teorii komunikacji ni┼╝ wst─Öp, rozwini─Öcie i zako┼äczenie. Jak mawia┼é Isaac Newton ÔÇ×wszyscy stoimy na ramionach gigant├│wÔÇŁ i jest mn├│stwo teorii komunikacji, kt├│re mo┼╝na zastosowa─ç tak┼╝e teraz, np. model piramidy dramatycznej Freytaga, wspomnianego Arystoteles, kt├│ry naucza┼é o zachowaniu odpowiednich proporcji mi─Ödzy ethos, pathos i logos. Ale tego trzeba si─Ö nauczy─ç. Tymczasem w szkole ucz─ů nas jak si─Ö rozmna┼╝aj─ů ro┼Ťliny okrytonasienne i nagonasienne, ale nikt nie m├│wi, jak dok┼éadnie dzia┼éa m├│zg i jak sprawia─ç m├│zgowi przyjemno┼Ť─ç przy odczytywaniu ┼Ťwiata. Nikt nie uczy nas, ┼╝e po ka┼╝dej prezentacji zapami─Ötujemy g┼é├│wn─ů my┼Ťl i mo┼╝e dodatkowo trzy, cztery elementy ÔÇô tyle przechowujemy w pami─Öci kr├│tkotrwa┼éej. Dlatego tak istotne jest, ┼╝eby grupowa─ç tre┼Ťci. W ameryka┼äskich szko┼éach uczy si─Ö ju┼╝ od dziecka umiej─Ötno┼Ťci wyst─ůpie┼ä publicznych. Nazywa si─Ö to show and tell ÔÇô dzieci przynosz─ů na lekcje r├│┼╝ne rzeczy i musz─ů o nich opowiedzie─ç. Po takim wyst─ůpieniu inne dzieci daj─ů informacje zwrotne. To ca┼éy proces, kt├│ry kszta┼éci umiej─Ötno┼Ť─ç prezentacji siebie, swoich pomys┼é├│w, idei, argument├│w, ale i przyjmowania informacji zwrotnej, na podstawie kt├│rej mo┼╝na kszta┼étowa─ç lepsze nawyki w przysz┼éo┼Ťci.

U nas było robienie prezentacji.

Ale u nas robienie prezentacji oznacza, ┼╝e odpala si─Ö Power Pointa i klepie si─Ö to, co wida─ç na slajdach. To najgorszy mo┼╝liwy scenariusz. W naszych szko┼éach by┼éy przypadki, ┼╝e dzieci stresowa┼éy si─Ö deklamuj─ůc wierszyki, wi─Öc wycofano obowi─ůzek uczenia si─Ö i prezentowania wierszyk├│w. Pojawia si─Ö problem, a my go nie rozwi─ůzujemy, tylko zamiatamy go pod dywan. Te dzieci trafi─ů do mnie p├│┼║niej na szkolenie. M├│g┼ébym si─Ö nie martwi─ç, bo dzi─Öki temu b─Öd─Ö mia┼é co robi─ç do ko┼äca ┼╝ycia. Ale jest co┼Ť frustruj─ůcego w tym, ┼╝e na du┼╝ych konferencjach i konkursach start-upowych mamy do pokazania ┼Ťwietne pomys┼éy, znakomite projekty badawcze, a giniemy, bo nie potrafimy o nich dobrze opowiedzie─ç.

Od czego w┼éa┼Ťciwie zacz─ů─ç t─Ö nauk─Ö? Zrobi─ç sobie w domu w┼éasne show and tell?

Na pocz─ůtek polecam zasad─Ö, kt├│ra po angielsku nazywa si─Ö ÔÇ×3RÔÇŁ, a po polsku ÔÇ×3ZÔÇŁ – ÔÇ×record, reflect, rememberÔÇŁ, czyli ÔÇ×zauwa┼╝, zastan├│w si─Ö i zapami─ÖtajÔÇŁ. Zauwa┼╝enie polega na wychwyceniu jakiego┼Ť b┼é─Ödu, czego┼Ť, co trzeba poprawi─ç, na stwierdzeniu braku jakiej┼Ť kompetencji. Mo┼╝na to zrobi─ç samemu, np. nagrywaj─ůc swoje wyst─ůpienia. Ale to jest bardzo trudne, wi─Öc lepiej zda─ç si─Ö na innych. Warto poszuka─ç os├│b, kt├│re s─ů obiektywne i niekoniecznie przyja┼║nie nastawione. Je┼Ťli zapytamy naszych przyjaci├│┼é i rodzin─Ö, jak nam posz┼éo, to zwykle us┼éyszymy, ┼╝e ┼Ťwietnie. Osoba z zewn─ůtrz da nam bardziej warto┼Ťciow─ů informacj─Ö zwrotn─ů. Potem trzeba si─Ö zastanowi─ç, co z tym mo┼╝na zrobi─ç, jak to poprawi─ç. Na koniec swoje wnioski trzeba zapami─Öta─ç i wdro┼╝y─ç je w dzia┼éanie. Nauka prezentacji publicznej polega na szlifowaniu kompetencji, powtarzaj─ůc w k├│┼éko to samo.

Trenujemy jak do maratonu?

Mniej wi─Öcej. Nie zostaniemy ┼Ťwietnym m├│wc─ů po jednym lub dw├│ch dniach warsztat├│w. Te kompetencje wymagaj─ů ci─ůg┼éego ─çwiczenia i trenowania. Podobnie jest z bieganiem ÔÇô po jednym treningu nie przebiegniesz maratonu bosto┼äskiego. Komunikacja wymaga treningu d┼éugodystansowego. Je┼Ťli kogo┼Ť przera┼╝aj─ů du┼╝e wyst─ůpienia, mo┼╝e zacz─ů─ç od mniejszych form, przed mniejsz─ů publiczno┼Ťci─ů. Przede wszystkim warto u┼Ťwiadomi─ç sobie, ┼╝e to wymaga czasu i ten czas warto znale┼║─ç. Tak jak znajduje si─Ö czas na dopracowywanie pomys┼éu, budowanie firmy i szukanie rozwi─ůza┼ä. Osoby, kt├│re wyst─Öpuj─ů na TEDzie opowiadaj─ů, ┼╝e po┼Ťwi─Öcaj─ů nieraz 90 do 100 godzin na przygotowanie swojego wyst─ůpienia. Przeanalizowa┼éem ok. 400 takich wyst─ůpie┼ä. S─ů bardzo r├│┼╝ne, ale maj─ů te┼╝ cechy wsp├│lne: wszystkie korzystaj─ů z narz─Ödzi storytellingowych, maj─ů okre┼Ťlon─ů struktur─Ö i wszystkie s─ů bardzo profesjonalnie przygotowane. Sko┼äczy┼éa si─Ö epoka, ┼╝e ludzie sami nas znajd─ů. ┼╗eby zosta─ç znalezionym, trzeba wybi─ç si─Ö z t┼éumu.

Przejd┼║my zatem do konkret├│w, czyli jak to zrobi─ç. Od czego zaczynamy prac─Ö nad wyst─ůpieniem ÔÇô pitchem, prezentacj─ů?

Od spaceru, bo wtedy nasz m├│zg ┼Ťwietnie pracuje. I na spacerze zastan├│wmy si─Ö, jaka jest g┼é├│wna my┼Ťl, kt├│r─ů chcemy naszym s┼éuchaczom przekaza─ç. To mo┼╝e by─ç idea, ┼╝e w zimie warto nosi─ç czerwone czapki. Ale mo┼╝e to te┼╝ by─ç my┼Ťl, ┼╝e bez nauki dobrego komunikowania przegramy w wy┼Ťcigu na innowacje. Nasza teza powinna by─ç sformu┼éowana jasno i klarownie. Nie musi by─ç tematem wyst─ůpienia, ale musimy wiedzie─ç, jaki pomys┼é chcemy przekaza─ç innym. Nast─Öpnie trzeba odpowiedzie─ç sobie na trzy pytania: Co ja chc─Ö, ┼╝eby ludzie dowiedzieli si─Ö z mojego wyst─ůpienia? Co ja chc─Ö, ┼╝eby zrozumieli? Na przyk┼éad, ┼╝e jest jaki┼Ť problem lub zagro┼╝enie. Co chc─Ö, ┼╝eby czuli? Czy ja chc─Ö, ┼╝eby si─Ö przestraszyli? Czy ja chc─Ö, ┼╝eby byli pe┼éni entuzjazmu i rado┼Ťci? To pocz─ůtek planu. Kiedy ju┼╝ go mamy, wybieramy narz─Ödzia do realizacji ÔÇô potrzebujemy struktury. Mo┼╝na zacz─ů─ç od tego, ┼╝e odmalujemy najpierw szerszy kontekst, a potem p┼éynnie przejdziemy do problemu, kt├│ry zamierzamy rozwi─ůza─ç, do dotychczasowych rozwi─ůza┼ä, kt├│re by┼éy niewystarczaj─ůce, a potem przenosimy publiczno┼Ť─ç w obszar ziemi obiecanej, czyli do naszego rozwi─ůzania.

Co dalej?

Dalej opowiadamy, co to w┼éa┼Ťciwie za pomys┼é i jak dzia┼éa. B┼é─Ödem, kt├│ry pope┼énia wiele os├│b jest to, ┼╝e najpierw m├│wi─ů jak co┼Ť dzia┼éa, a dopiero potem, czemu to co┼Ť w og├│le s┼éu┼╝y. To nie anga┼╝uje uwagi. Uwag─Ö anga┼╝uje problem i wyzwanie. Na koniec mo┼╝na powiedzie─ç, ile to b─Ödzie kosztowa┼éo, jaki jest model biznesowy. Nie mo┼╝na te┼╝ przesadzi─ç ze szczeg├│┼éami, bo prezentacja to nie miejsce na tabelki z Excella. Nikt nie zapami─Öta wylicze┼ä finansowych za kwarta┼é.

S─ů inne struktury prezentacji?

Tych struktur jest wiele. Cz─Östo polecam struktur─Ö, kt├│ra nazywa si─Ö podr├│┼╝─ů bohatera. W tym schemacie na pocz─ůtku opisuje si─Ö miejsce akcji i cz┼éowieka. Nagle dzieje si─Ö co┼Ť nowego, pojawia si─Ö wyzwanie, kt├│remu trzeba stawi─ç czo┼éa. W ┼Ťrodowisku biznesowym jest to najcz─Ö┼Ťciej problem, przed jakim staje organizacja, firma, pracownicy. Potem opowiadamy o walce z przeszkodami, kt├│ra prowadzi ostatecznie do znalezienia rozwi─ůzania. Ta narracja zak┼éada, ┼╝e zar├│wno problem, jak i ewentualny oponent musz─ů by─ç wyrazi┼Ťci. Im powa┼╝niejszy problem, tym lepiej. Wa┼╝ne, ┼╝eby struktura, kt├│r─ů wybierzemy bazowa┼éa na kontrastach, np. problem ÔÇô rozwi─ůzanie, tak dzia┼éa konkurencja ÔÇô tak b─Ödziemy dzia┼éali my, tak wygl─ůda┼éa walka ÔÇô tak wygl─ůda┼éo zwyci─Östwo. Ca┼éy czas trzeba nad tym panowa─ç.

Kiedy mamy ju┼╝ struktur─Ö, jaki b─Ödzie kolejny krok?

Typowy research ÔÇô znalezienie ciekawych przyk┼éad├│w, danych, case studies. To mo┼╝e by─ç te┼╝ si─Ögni─Öcie do w┼éasnej historii, ┼╝eby wype┼éni─ç prezentacj─Ö tre┼Ťci─ů. Najwa┼╝niejsze jest to, ┼╝eby wci─ů┼╝ jeszcze nie uruchamia─ç Power Pointa. Ja zwykle bior─Ö kartk─Ö z flipcharta, rozrysowuj─Ö na niej struktur─Ö prezentacji, a na niej robi─Ö map─Ö my┼Ťli, na kt├│rej s─ů notatki. Przygotowanie slajd├│w zawsze zostawiam na koniec. To ja mam rz─ůdzi─ç slajdami, a nie one mn─ů. Slajdy maj─ů wspiera─ç moj─ů narracj─Ö, a nie j─ů dublowa─ç.

Na ile podczas wyst─ůpienia mo┼╝na pozwoli─ç sobie na zrobienie show?

To zale┼╝y od tego, na ile jest si─Ö w tym autentycznym i swobodnym. Nie ma nic gorszego ni┼╝ z┼ée aktorstwo podczas prezentacji. Kiedy start-upowiec bawi si─Ö w stand-upowca albo prelegent pr├│buje na si┼é─Ö ┼╝artowa─ç, to jest po prostu nie na miejscu. Ka┼╝da prezentacja jest w pewnym sensie show, ale musi bazowa─ç na naszych kompetencjach. Je┼Ťli jeste┼Ťmy nie┼Ťmiali, zr├│bmy z tego walor. Kiedy┼Ť pracowa┼éem z dziewczyn─ů, kt├│ra by┼éa niezwykle introwertyczna. Jej prezentacja by┼éa wi─Öc bardzo skupiona ÔÇô ona sta┼éa w jednym miejscu, popracowali┼Ťmy nad pauz─ů i dynamik─ů jej g┼éosu, do tego przygotowali┼Ťmy przepi─Ökne slajdy. W ca┼éym wyst─ůpieniu bawi┼éa si─Ö precyzj─ů. Stworzyli┼Ťmy pi─Ökny obrazek. Ja ze swoj─ů ekspresj─ů bym tego nie wytrzyma┼é. Z kolei ona bardzo ┼║le by si─Ö czu┼éa, gdyby musia┼éa chodzi─ç po scenie i gestykulowa─ç.

Ca┼éy czas rozmawiamy o m├│wieniu. A co ze s┼éuchaniem? To przecie┼╝ te┼╝ cz─Ö┼Ť─ç komunikacji.

Dobry biznesowy pitch zawsze zak┼éada s┼éuchanie. Epiktet powiedzia┼é, ┼╝e natura da┼éa nam dwoje uszu, ale jedne usta, ┼╝eby┼Ťmy wi─Öcej s┼éuchali ni┼╝ m├│wili. A my si─Ö niespecjalnie przyk┼éadamy do tego zalecenia. Wi─Ökszo┼Ť─ç os├│b, kt├│re chce co┼Ť powiedzie─ç, wypowiada to, ale, kiedy przychodzi komunikat zwrotny, po prostu go nie s┼éucha. Ten czas wykorzystuje na to, ┼╝eby ju┼╝ my┼Ťle─ç na zapas o tym, co ma powiedzie─ç za chwil─Ö. Nauka s┼éuchania to naprawd─Ö du┼╝y wysi┼éek. Ja sam nad tym codzienne pracuj─Ö, ┼╝eby nie ko┼äczy─ç zda┼ä za innych, odczeka─ç a┼╝ sko┼äcz─ů swoj─ů wypowied┼║. Start-upy na konkursach maj─ů 3 minuty, ┼╝eby zaprezentowa─ç siebie, ale potem jest czas na pytania. I do rundy pyta┼ä naprawd─Ö ma┼éo kto si─Ö przygotowuje.

A w jaki sposób można się do nich przygotować? Nie przewidzimy, o co może zapytać słuchacz.

Nie chodzi o to, ┼╝eby wyklepa─ç co┼Ť na pami─Ö─ç i przygotowa─ç si─Ö jak do egzaminu. Chodzi o przygotowanie mentalne. O to, ┼╝eby pos┼éucha─ç, o co nas pytaj─ů i spokojnie odpowiedzie─ç. Nawet, je┼Ťli pytanie jest troch─Ö zaczepne.

Na przyk┼éad: ÔÇ×A po co mam w og├│le inwestowa─ç w tw├│j pomys┼é?ÔÇŁ

Tak. Zamiast traktowa─ç to jako atak na siebie, lepiej odczeka─ç chwil─Ö i dopiero zacz─ů─ç odpowiada─ç.

A milczenie nie zostanie odczytane jako zagubienie lub s┼éabo┼Ť─ç?

Wr─Öcz przeciwnie. Kiedy kto┼Ť po wys┼éuchaniu pytania odczeka sekund─Ö i dopiero zacznie m├│wi─ç, to dzieje si─Ö magia. To jest niewiarygodna umiej─Ötno┼Ť─ç. Nie ba─ç si─Ö ciszy, pauzy. Pauza potrafi ┼Ťwietnie przyku─ç uwag─Ö.

Ka┼╝dy mo┼╝e by─ç dobrym m├│wc─ů?

Mo┼╝e nie wybitnym, ale dobrym na pewno. Warto nad tym pracowa─ç, bo ta kompetencja na pewno nam si─Ö przyda, cho─çby podczas zwyk┼éej rozmowy kwalifikacyjnej. Je┼Ťli potrafimy si─Ö dobrze zaprezentowa─ç mo┼╝emy zab┼éysn─ů─ç. Je┼Ťli nie mamy tych kompetencji, ┼éatwo jest zgasn─ů─ç. Wci─ů┼╝ widz─Ö ludzi, kt├│rzy maj─ů wiele ciekawego do powiedzenia, ale m├│wi─ů o tym w fatalny spos├│b. Komunikacja jest takim narz─Ödziem, w kt├│rym je┼Ťli nie us┼éyszysz od kogo┼Ť, ┼╝e m├│wisz w spos├│b niezrozumia┼éy i ma┼éo przejrzysty, to tego nie wiesz. Cz─Ö┼Ťciej cz┼éowiek my┼Ťli ÔÇô jak mo┼╝na mnie nie rozumie─ç? Wydaje nam si─Ö, ┼╝e skoro m├│wimy, to tak┼╝e si─Ö komunikujemy, a to s─ů cz─Östo dwie r├│┼╝ne rzeczy.

Dlatego tak─ů wag─Ö przyk┼éadasz do edukacji? Prowadzisz warsztaty, szkolenia, a teraz wsp├│lnie z wydawnictwem Fiszki.pl stworzyli┼Ťcie nowatorski projekt dedykowany sztuce komunikacji.

To projekt, kt├│ry na szersz─ů skal─Ö ma zrobi─ç to, co robi─Ö na w┼éasnych szkoleniach. Pomy┼Ťleli┼Ťmy, ┼╝e potrzebne jest rozwi─ůzanie, kt├│re w nowoczesny spos├│b b─Ödzie uczy┼éo komunikowania, zarz─ůdzania stresem i wyst─ůpie┼ä publicznych. Wydawnictwo Fiszki.pl pracuje na metodzie Leitnera, czyli uczy j─Özyk├│w obcych przy pomocy fiszek. Uznali┼Ťmy, ┼╝e to dobry spos├│b tak┼╝e do tego, by przekazywa─ç wiedz─Ö na temat kompetencji mi─Ökkich. Stworzyli┼Ťmy cztery produkty pude┼ékowe, w ka┼╝dym jest 40 kart z teori─ů na ten temat i z ─çwiczeniami. Do tego powsta┼éa ca┼éa strefa on-line, gdzie b─Ödzie wi─Öcej informacji. Na stronie b─Ödzie mo┼╝na znale┼║─ç m.in. video, szablony prezentacji. Nasz─ů ambicj─ů by┼éo to, ┼╝eby dotrze─ç z tym produktem jak najszerzej, dlatego nie jest drogi. Uczymy, jak pracowa─ç, na co zwraca─ç uwag─Ö, jakie rzeczy s─ů najwa┼╝niejsze ÔÇô zrobili┼Ťmy kompendium wiedzy na temat kluczowych kompetencji przydatnych cz┼éowiekowi XXI wieku.

Wracamy do tego, co powiedzia┼ée┼Ť na pocz─ůtku – ÔÇ×Life’s a pitchÔÇŁ. Pitchuje nie tylko tw├│rca start-upu, ale te┼╝ pani w warzywniaku, gdy chce sprzeda─ç marchewk─Ö oraz dziennikarz, kt├│ry na kolegium sprzedaje sw├│j pomys┼é?

A nawet ukochany, kt├│ry przekonuje swoj─ů partnerk─Ö, ┼╝eby pojecha┼éa z nim na wakacje. To te┼╝ forma komunikacji, kt├│ra powinna zawiera─ç informacj─Ö i perswazj─Ö. Na bardzo wysokim poziomie og├│lno┼Ťci mo┼╝na powiedzie─ç, ┼╝e nie ma tu r├│┼╝nicy. Tak, czy siak, warto pami─Öta─ç, ┼╝e ka┼╝da prezentacja jest wa┼╝na. Oboj─Ötnie, czy m├│wi┼ée┼Ť do jednej, pi─Öciu czy pi─Ö─çdziesi─Öciu os├│b. Jeste┼Ť tak dobry jak twoje ostatnie wyst─ůpienie.

***
Piotr Bucki jest strategiem, researcherem i badaczem trend├│w oddanym idei copyleft i kulturze remiksu. Jest tak┼╝e certyfikowanym coachem w obszarze Business and Executive Coaching oraz trenerem kompetencji spo┼éecznych. Tworzy autorskie programy szkoleniowe w obszarze zintegrowanej komunikacji marketingowej, wyst─ůpie┼ä publicznych, komunikacji interpersonalnej oraz motywacji. Prowadzi szkolenia oraz coachingi dla lider├│w i mened┼╝er├│w w zakresie technik wzmacniania przekazu oraz perswazji w wyst─ůpieniach publicznych. Jako wyk┼éadowca i opiekun merytoryczny wsp├│┼épracuje z Wy┼╝sz─ů Szko┼é─ů Bankow─ů, Polsko-Japo┼äsk─ů Wy┼╝sz─ů Szko┼é─ů Technik Komputerowych oraz Uniwersytetem Gda┼äskim.

Wi─Öcej na www.bucki.pro

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close