El偶bieta Kokosz o tym, kim jest zaanga偶owany pracownik

Dzisiaj zaanga偶owany pracownik to taki, kt贸ry widzi sens swojej pracy. Czy organizacje s膮 na to gotowe?

Jak jest przysz艂o艣膰 w budowaniu zaanga偶owania pracownik贸w? Na co powinni艣my zwr贸ci膰 uwag臋? Podpowiada El偶bieta Krokosz, master coach, ekspertka w obszarze przyw贸dztwa i rozwoju potencja艂u ludzi i m贸wczyni TEDx.

Monika od 15 lat pracuje w banku.

Najch臋tniej pracowa艂aby z domu, bo przynajmniej nikt nie widzi jej podej艣cia do swoich zada艅. Gdy jest w biurze, dzie艅 zaczyna od kawy i rozm贸w ze wsp贸艂pracownikami. Wtedy nigdy nie opu艣ci okazji do ponarzekania na firm臋 i decyzje prze艂o偶onego. Jej inicjatywa ko艅czy si臋 na wys艂aniu kilku maili, przesiedzeniu spotka艅 i zrobienia minimum tak d艂ugo, a偶 nikt tego nie zauwa偶y.聽 聽

Tomek jest 45-letnim programist膮 w jednej z firm IT.

Uczestniczy w projektach dla du偶ych klient贸w. Po spotkaniu z zespo艂em przechodzi do swojego wycinku zada艅 i pracuje nad nim do ko艅ca dnia. Nie mo偶e narzeka膰 鈥 ma 艣wietne wynagrodzenie, pakiet szkole艅 i benefit贸w. Gdyby jednak nadarzy艂a si臋 okazja zmiany firmy, d艂ugo by si臋 nie zastanawia艂.

Co 艂膮czy Monik臋 i Krzy艣ka?

Brak zaanga偶owania. Wyniki 鈥濨adania zaanga偶owania polskich pracownik贸w za pierwsze p贸艂rocze 2021鈥 przeprowadzone przez firm臋 Kincentric pokaza艂o, 偶e w Polsce a偶 25% pracownik贸w nie jest zaanga偶owanych. Dla por贸wnania, 艣wiatowa 艣rednia to 14%. 鈥濻toimy przed ryzykiem wielkiej fali odej艣膰 pracownik贸w, kt贸ra b臋dzie nap臋dzana walk膮 o talenty, szczeg贸lnie w bran偶ach technologicznych. Z moich obserwacji wynika, 偶e organizacje zap臋dzaj膮 si臋 w pu艂apk臋. Robi膮 wszystko, aby zadowoli膰 pracownik贸w. Jednak to nie jest droga do zaanga偶owania鈥 鈥 komentuje El偶bieta Krokosz, master coach, trener i dyrektor zarz膮dzaj膮ca Talent Development Institute.

Zadowolony pracownik vs. zaanga偶owany pracownik

Ameryka艅ski psycholog Edwin A. Locke zauwa偶y艂, 偶e zadowolenie w pracy zale偶y od tego czy pracownik realizuje warto艣ci zgodne ze swoimi potrzebami oraz na ile oczekiwania wobec niego pokrywaj膮 si臋 z rzeczywisto艣ci膮.聽 鈥濲ednak zaanga偶owanie to co艣 wi臋cej 鈥 to dodatkowe dzia艂ania na rzecz firmy, lojalno艣膰, promowanie pracodawcy. To wewn臋trzne poczucie, 偶e pracuj臋 te偶 na to, aby to miejsce, w kt贸rym jestem, rozwija艂o si臋. Dzisiaj nie wystarczy motywacja kijem i marchewk膮. Dzi艣 wchodzimy na kolejny poziom motywowania pracownik贸w鈥 鈥 twierdzi El偶bieta Krokosz.聽

Czego potrzebuj膮 ludzie (opr贸cz pieni臋dzy), aby pracowa膰 z pasj膮?

Wed艂ug Daniela Pinka to:

  1. Autonomia 鈥 mo偶liwo艣膰 wyboru sposobu pracy (zdalnie czy w biurze) czy zada艅 do wykonania,
  2. Mistrzostwo 鈥 d膮偶enie do mistrzostwa w obszarze, kt贸ry jest interesuj膮cy dla pracownika,
  3. Poczucie sensu 鈥 rozumienia, po co wykonuj臋 dan膮 prac臋, dostrzegania jej warto艣ci dla innych.

Czy organizacje na pewno chc膮 zaanga偶owanych pracownik贸w?

鈥濪zisiaj organizacje s膮 w stanie pewnego rodzaju dysonansu. Z jednej strony chc膮, aby pracownik oddawa艂 kawa艂ek swojego serca dla organizacji, ale z drugiej nie pozwalaj膮 na to. Wsz臋dzie tam, gdzie praca wymaga kreatywno艣ci, my艣lenia, inicjatywy i zaanga偶owania powinni艣my motywowa膰 pracownik贸w wewn臋trznie. 呕adne benefity nie pomog膮, je艣li pracownik nie odkryje swojego 鈥瀌laczego?鈥. Z jednej strony ca艂a odpowiedzialno艣膰 za budowanie zaanga偶owania spoczywa na firmach. Ludziom na tym nie zale偶y. Czuj膮 wr臋cz op贸r, bo twierdz膮, 偶e firmy chc膮 jeszcze wi臋cej 鈥瀢ycisn膮膰鈥, 偶eby pracowali jeszcze wi臋cej. Z drugiej strony, organizacjom tak naprawd臋 nie zale偶y na cz艂owieku i jego rozwoju. Obawiaj膮 si臋, 偶e jak tylko pracownik odkryje swoje talenty i sens w pracy, to odejdzie. To wcale tak nie dzia艂a. Cz臋sto ludzie odkrywaj膮, 偶e w tej pracy mog膮 fantastycznie rozwija膰 swoje talenty鈥 鈥 komentuje El偶bieta Krokosz, dyrektor zarz膮dzaj膮ca Talent Development Institute.

Zaanga偶owanie w pracy we w艂asnym interesie

鈥濵artin Seligman, tw贸rca psychologii pozytywnej, bada艂 uczucie szcz臋艣cia r贸wnie偶 w kontek艣cie zawodowym. Okaza艂o si臋, 偶e wa偶nym czynnikiem by艂a praca z pasj膮.聽 Nie tylko z rado艣ci膮 czy zadowoleniem, ale ze stanem przep艂ywu, tzw. 鈥瀎low鈥. Zaanga偶owanie w pracy jest w naszym interesie, poniewa偶 jest to wa偶ny czynnik w odczuwaniu szcz臋艣cia w 偶yciu. Cz臋sto podczas pracy z lud藕mi s艂ysz臋 pytanie: 鈥瀓ak znale藕膰 swoj膮 pasj臋 w 偶yciu?鈥 To nie jest dobre pytanie. Powinni艣my sobie raczej zada膰 pytanie 鈥瀓ak 偶y膰 z pasj膮 i znajdowa膰 pasj臋 w ka偶dym momencie?鈥 My chcieliby艣my wykonywa膰 prac臋 na miar臋 Steve鈥檃 Jobsa czy prof. Zbigniewa Religii. Jednak takich przypadk贸w b臋dzie 10%. Czy to oznacza, 偶e ca艂a reszta nie mo偶e by膰 dost膮pi膰 uczucia spe艂nienia?鈥 鈥 pyta El偶bieta Krokosz.

Odkrycie talent贸w pracownik贸w i odnalezienie sensu w pracy pozwoli pracownikom pracowa膰 z pasj膮 i zaanga偶owaniem. Widz膮c sens w swoich dzia艂aniach, spos贸b, w jaki wp艂ywaj膮 na 偶ycie innych przy jednoczesnym realizowaniu swoich talent贸w i mocnych stron daje przestrze艅 na zaanga偶owanie. 聽

鈥濿arto odnale藕膰 sens w tym, co robimy nie dla organizacji tylko dla samych siebie, by czu膰 rado艣膰 i spe艂nienie. Co by by艂o, gdyby prawdziwie si臋 zaanga偶owa膰 dla siebie? Co by by艂o, gdyby prawdziwie pos艂ucha膰, czego chce cz艂owiek w organizacji? Takie podej艣cie to przysz艂o艣膰 w budowaniu zaanga偶owania pracownik贸w鈥 鈥 podsumowuje El偶bieta Krokosz.