Elżbieta Kokosz o tym, kim jest zaangażowany pracownik

Dzisiaj zaangażowany pracownik to taki, który widzi sens swojej pracy. Czy organizacje są na to gotowe?

Jak jest przyszłość w budowaniu zaangażowania pracowników? Na co powinniśmy zwrócić uwagę? Podpowiada Elżbieta Krokosz, master coach, ekspertka w obszarze przywództwa i rozwoju potencjału ludzi i mówczyni TEDx.

Monika od 15 lat pracuje w banku.

Najchętniej pracowałaby z domu, bo przynajmniej nikt nie widzi jej podejścia do swoich zadań. Gdy jest w biurze, dzień zaczyna od kawy i rozmów ze współpracownikami. Wtedy nigdy nie opuści okazji do ponarzekania na firmę i decyzje przełożonego. Jej inicjatywa kończy się na wysłaniu kilku maili, przesiedzeniu spotkań i zrobienia minimum tak długo, aż nikt tego nie zauważy.   

Tomek jest 45-letnim programistą w jednej z firm IT.

Uczestniczy w projektach dla dużych klientów. Po spotkaniu z zespołem przechodzi do swojego wycinku zadań i pracuje nad nim do końca dnia. Nie może narzekać – ma świetne wynagrodzenie, pakiet szkoleń i benefitów. Gdyby jednak nadarzyła się okazja zmiany firmy, długo by się nie zastanawiał.

Co łączy Monikę i Krzyśka?

Brak zaangażowania. Wyniki „Badania zaangażowania polskich pracowników za pierwsze półrocze 2021” przeprowadzone przez firmę Kincentric pokazało, że w Polsce aż 25% pracowników nie jest zaangażowanych. Dla porównania, światowa średnia to 14%. „Stoimy przed ryzykiem wielkiej fali odejść pracowników, która będzie napędzana walką o talenty, szczególnie w branżach technologicznych. Z moich obserwacji wynika, że organizacje zapędzają się w pułapkę. Robią wszystko, aby zadowolić pracowników. Jednak to nie jest droga do zaangażowania” – komentuje Elżbieta Krokosz, master coach, trener i dyrektor zarządzająca Talent Development Institute.

Zadowolony pracownik vs. zaangażowany pracownik

Amerykański psycholog Edwin A. Locke zauważył, że zadowolenie w pracy zależy od tego czy pracownik realizuje wartości zgodne ze swoimi potrzebami oraz na ile oczekiwania wobec niego pokrywają się z rzeczywistością.  „Jednak zaangażowanie to coś więcej – to dodatkowe działania na rzecz firmy, lojalność, promowanie pracodawcy. To wewnętrzne poczucie, że pracuję też na to, aby to miejsce, w którym jestem, rozwijało się. Dzisiaj nie wystarczy motywacja kijem i marchewką. Dziś wchodzimy na kolejny poziom motywowania pracowników” – twierdzi Elżbieta Krokosz. 

Czego potrzebują ludzie (oprócz pieniędzy), aby pracować z pasją?

Według Daniela Pinka to:

  1. Autonomia – możliwość wyboru sposobu pracy (zdalnie czy w biurze) czy zadań do wykonania,
  2. Mistrzostwo – dążenie do mistrzostwa w obszarze, który jest interesujący dla pracownika,
  3. Poczucie sensu – rozumienia, po co wykonuję daną pracę, dostrzegania jej wartości dla innych.

Czy organizacje na pewno chcą zaangażowanych pracowników?

„Dzisiaj organizacje są w stanie pewnego rodzaju dysonansu. Z jednej strony chcą, aby pracownik oddawał kawałek swojego serca dla organizacji, ale z drugiej nie pozwalają na to. Wszędzie tam, gdzie praca wymaga kreatywności, myślenia, inicjatywy i zaangażowania powinniśmy motywować pracowników wewnętrznie. Żadne benefity nie pomogą, jeśli pracownik nie odkryje swojego „dlaczego?”. Z jednej strony cała odpowiedzialność za budowanie zaangażowania spoczywa na firmach. Ludziom na tym nie zależy. Czują wręcz opór, bo twierdzą, że firmy chcą jeszcze więcej „wycisnąć”, żeby pracowali jeszcze więcej. Z drugiej strony, organizacjom tak naprawdę nie zależy na człowieku i jego rozwoju. Obawiają się, że jak tylko pracownik odkryje swoje talenty i sens w pracy, to odejdzie. To wcale tak nie działa. Często ludzie odkrywają, że w tej pracy mogą fantastycznie rozwijać swoje talenty” – komentuje Elżbieta Krokosz, dyrektor zarządzająca Talent Development Institute.

Zaangażowanie w pracy we własnym interesie

„Martin Seligman, twórca psychologii pozytywnej, badał uczucie szczęścia również w kontekście zawodowym. Okazało się, że ważnym czynnikiem była praca z pasją.  Nie tylko z radością czy zadowoleniem, ale ze stanem przepływu, tzw. „flow”. Zaangażowanie w pracy jest w naszym interesie, ponieważ jest to ważny czynnik w odczuwaniu szczęścia w życiu. Często podczas pracy z ludźmi słyszę pytanie: „jak znaleźć swoją pasję w życiu?” To nie jest dobre pytanie. Powinniśmy sobie raczej zadać pytanie „jak żyć z pasją i znajdować pasję w każdym momencie?” My chcielibyśmy wykonywać pracę na miarę Steve’a Jobsa czy prof. Zbigniewa Religii. Jednak takich przypadków będzie 10%. Czy to oznacza, że cała reszta nie może być dostąpić uczucia spełnienia?” – pyta Elżbieta Krokosz.

Odkrycie talentów pracowników i odnalezienie sensu w pracy pozwoli pracownikom pracować z pasją i zaangażowaniem. Widząc sens w swoich działaniach, sposób, w jaki wpływają na życie innych przy jednoczesnym realizowaniu swoich talentów i mocnych stron daje przestrzeń na zaangażowanie.  

„Warto odnaleźć sens w tym, co robimy nie dla organizacji tylko dla samych siebie, by czuć radość i spełnienie. Co by było, gdyby prawdziwie się zaangażować dla siebie? Co by było, gdyby prawdziwie posłuchać, czego chce człowiek w organizacji? Takie podejście to przyszłość w budowaniu zaangażowania pracowników” – podsumowuje Elżbieta Krokosz.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close