El偶bieta Kokosz o tym, kim jest zaanga偶owany pracownik

Dzisiaj zaanga偶owany pracownik to taki, kt贸ry widzi sens swojej pracy. Czy organizacje s膮 na to gotowe?

Jak jest przysz艂o艣膰 w budowaniu zaanga偶owania pracownik贸w? Na co powinni艣my zwr贸ci膰 uwag臋? Podpowiada El偶bieta Krokosz, master coach, ekspertka w obszarze przyw贸dztwa i rozwoju potencja艂u ludzi i m贸wczyni TEDx.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Monika od 15 lat pracuje w banku.

Najch臋tniej pracowa艂aby z domu, bo przynajmniej nikt nie widzi jej podej艣cia do swoich zada艅. Gdy jest w biurze, dzie艅 zaczyna od kawy i rozm贸w ze wsp贸艂pracownikami. Wtedy nigdy nie opu艣ci okazji do ponarzekania na firm臋 i decyzje prze艂o偶onego. Jej inicjatywa ko艅czy si臋 na wys艂aniu kilku maili, przesiedzeniu spotka艅 i zrobienia minimum tak d艂ugo, a偶 nikt tego nie zauwa偶y.聽 聽

Tomek jest 45-letnim programist膮 w jednej z firm IT.

Uczestniczy w projektach dla du偶ych klient贸w. Po spotkaniu z zespo艂em przechodzi do swojego wycinku zada艅 i pracuje nad nim do ko艅ca dnia. Nie mo偶e narzeka膰 鈥 ma 艣wietne wynagrodzenie, pakiet szkole艅 i benefit贸w. Gdyby jednak nadarzy艂a si臋 okazja zmiany firmy, d艂ugo by si臋 nie zastanawia艂.

Co 艂膮czy Monik臋 i Krzy艣ka?

Brak zaanga偶owania. Wyniki 鈥濨adania zaanga偶owania polskich pracownik贸w za pierwsze p贸艂rocze 2021鈥 przeprowadzone przez firm臋 Kincentric pokaza艂o, 偶e w Polsce a偶 25% pracownik贸w nie jest zaanga偶owanych. Dla por贸wnania, 艣wiatowa 艣rednia to 14%. 鈥濻toimy przed ryzykiem wielkiej fali odej艣膰 pracownik贸w, kt贸ra b臋dzie nap臋dzana walk膮 o talenty, szczeg贸lnie w bran偶ach technologicznych. Z moich obserwacji wynika, 偶e organizacje zap臋dzaj膮 si臋 w pu艂apk臋. Robi膮 wszystko, aby zadowoli膰 pracownik贸w. Jednak to nie jest droga do zaanga偶owania鈥 鈥 komentuje El偶bieta Krokosz, master coach, trener i dyrektor zarz膮dzaj膮ca Talent Development Institute.

Zadowolony pracownik vs. zaanga偶owany pracownik

Ameryka艅ski psycholog Edwin A. Locke zauwa偶y艂, 偶e zadowolenie w pracy zale偶y od tego czy pracownik realizuje warto艣ci zgodne ze swoimi potrzebami oraz na ile oczekiwania wobec niego pokrywaj膮 si臋 z rzeczywisto艣ci膮.聽 鈥濲ednak zaanga偶owanie to co艣 wi臋cej 鈥 to dodatkowe dzia艂ania na rzecz firmy, lojalno艣膰, promowanie pracodawcy. To wewn臋trzne poczucie, 偶e pracuj臋 te偶 na to, aby to miejsce, w kt贸rym jestem, rozwija艂o si臋. Dzisiaj nie wystarczy motywacja kijem i marchewk膮. Dzi艣 wchodzimy na kolejny poziom motywowania pracownik贸w鈥 鈥 twierdzi El偶bieta Krokosz.聽

Czego potrzebuj膮 ludzie (opr贸cz pieni臋dzy), aby pracowa膰 z pasj膮?

Wed艂ug Daniela Pinka to:

  1. Autonomia 鈥 mo偶liwo艣膰 wyboru sposobu pracy (zdalnie czy w biurze) czy zada艅 do wykonania,
  2. Mistrzostwo 鈥 d膮偶enie do mistrzostwa w obszarze, kt贸ry jest interesuj膮cy dla pracownika,
  3. Poczucie sensu 鈥 rozumienia, po co wykonuj臋 dan膮 prac臋, dostrzegania jej warto艣ci dla innych.

Czy organizacje na pewno chc膮 zaanga偶owanych pracownik贸w?

鈥濪zisiaj organizacje s膮 w stanie pewnego rodzaju dysonansu. Z jednej strony chc膮, aby pracownik oddawa艂 kawa艂ek swojego serca dla organizacji, ale z drugiej nie pozwalaj膮 na to. Wsz臋dzie tam, gdzie praca wymaga kreatywno艣ci, my艣lenia, inicjatywy i zaanga偶owania powinni艣my motywowa膰 pracownik贸w wewn臋trznie. 呕adne benefity nie pomog膮, je艣li pracownik nie odkryje swojego 鈥瀌laczego?鈥. Z jednej strony ca艂a odpowiedzialno艣膰 za budowanie zaanga偶owania spoczywa na firmach. Ludziom na tym nie zale偶y. Czuj膮 wr臋cz op贸r, bo twierdz膮, 偶e firmy chc膮 jeszcze wi臋cej 鈥瀢ycisn膮膰鈥, 偶eby pracowali jeszcze wi臋cej. Z drugiej strony, organizacjom tak naprawd臋 nie zale偶y na cz艂owieku i jego rozwoju. Obawiaj膮 si臋, 偶e jak tylko pracownik odkryje swoje talenty i sens w pracy, to odejdzie. To wcale tak nie dzia艂a. Cz臋sto ludzie odkrywaj膮, 偶e w tej pracy mog膮 fantastycznie rozwija膰 swoje talenty鈥 鈥 komentuje El偶bieta Krokosz, dyrektor zarz膮dzaj膮ca Talent Development Institute.

Zaanga偶owanie w pracy we w艂asnym interesie

鈥濵artin Seligman, tw贸rca psychologii pozytywnej, bada艂 uczucie szcz臋艣cia r贸wnie偶 w kontek艣cie zawodowym. Okaza艂o si臋, 偶e wa偶nym czynnikiem by艂a praca z pasj膮.聽 Nie tylko z rado艣ci膮 czy zadowoleniem, ale ze stanem przep艂ywu, tzw. 鈥瀎low鈥. Zaanga偶owanie w pracy jest w naszym interesie, poniewa偶 jest to wa偶ny czynnik w odczuwaniu szcz臋艣cia w 偶yciu. Cz臋sto podczas pracy z lud藕mi s艂ysz臋 pytanie: 鈥瀓ak znale藕膰 swoj膮 pasj臋 w 偶yciu?鈥 To nie jest dobre pytanie. Powinni艣my sobie raczej zada膰 pytanie 鈥瀓ak 偶y膰 z pasj膮 i znajdowa膰 pasj臋 w ka偶dym momencie?鈥 My chcieliby艣my wykonywa膰 prac臋 na miar臋 Steve鈥檃 Jobsa czy prof. Zbigniewa Religii. Jednak takich przypadk贸w b臋dzie 10%. Czy to oznacza, 偶e ca艂a reszta nie mo偶e by膰 dost膮pi膰 uczucia spe艂nienia?鈥 鈥 pyta El偶bieta Krokosz.

Odkrycie talent贸w pracownik贸w i odnalezienie sensu w pracy pozwoli pracownikom pracowa膰 z pasj膮 i zaanga偶owaniem. Widz膮c sens w swoich dzia艂aniach, spos贸b, w jaki wp艂ywaj膮 na 偶ycie innych przy jednoczesnym realizowaniu swoich talent贸w i mocnych stron daje przestrze艅 na zaanga偶owanie. 聽

鈥濿arto odnale藕膰 sens w tym, co robimy nie dla organizacji tylko dla samych siebie, by czu膰 rado艣膰 i spe艂nienie. Co by by艂o, gdyby prawdziwie si臋 zaanga偶owa膰 dla siebie? Co by by艂o, gdyby prawdziwie pos艂ucha膰, czego chce cz艂owiek w organizacji? Takie podej艣cie to przysz艂o艣膰 w budowaniu zaanga偶owania pracownik贸w鈥 鈥 podsumowuje El偶bieta Krokosz.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close