21 Dni Przebudzenie

Gdy zacz臋艂am dokonywa膰 zmian, uwierzy艂am w siebie

Dagny Kurdwanowska

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Czy ma艂e kroki mog膮 doprowadzi膰 nas do wielkiej zmiany? Jak znale藕膰 w sobie si艂臋 i wytrwa艂o艣膰, by dzia艂a膰? Przeczytaj wywiad z Olg膮 Kozierowsk膮.

Dagny Kurdwanowska: W艂膮czy艂a艣 si臋 w kampani臋 Difference Maker marki Clinique, kt贸ra przekonuje kobiety, by uwierzy艂y w siebie i znalaz艂y odwag臋 do dokonywania zmian. Wierzysz w to, 偶e ka偶da, nawet najdrobniejsza zmiana ma znaczenie i wp艂ywa na 偶ycie nasze i ludzi wok贸艂 nas?

Olga Kozierowska: Zmiany s膮 nieodzown膮 cz臋艣ci膮 naszego 偶ycia. Jedne mo偶emy zainicjowa膰 i na te w stu procentach mo偶emy mie膰 wp艂yw. Inne przychodz膮 niespodziewanie. Zaskakuj膮, czasem zwalaj膮 z n贸g. S膮 pr贸b膮. Ostatecznie na te niespodziewane te偶 mamy wp艂yw. Mo偶emy nimi zarz膮dzi膰. S膮 bowiem niczym innym jak kryzysami. A ka偶dy kryzys mo偶na zamieni膰 w kryZYSK. Cho膰 nam ci臋偶ko, cho膰 wydaje si臋, 偶e nie damy rady, w膮tpimy鈥 jednak jest gdzie艣 w nas ta si艂a. Instynkt, kt贸ry ka偶e nam wsta膰 i i艣膰 dalej. Dzia艂a膰 mimo l臋ku. Do odnajdywania tej wewn臋trznej si艂y motywuj臋 kobiety od lat, dlatego w艂膮czenie si臋 w akcj臋 Difference Maker jest dla mnie naturalnym krokiem.

Kiedy tracisz prac臋, grunt usuwa si臋 pod nogami. Dla Ba艣ki to by艂 jeden z najtrudniejszych sprawdzian贸w w 偶yciu. Jak sobie z nim poradzi艂a? PRZECZYTAJ FRAGMENT KSI膭呕KI OLGI KOZIEROWSKIEJ “M脫J PRZYJACIEL KRYZYS”.

M贸wi si臋, 偶e w zmianie najtrudniejszy jest pierwszy krok 鈥 to prawda?

To nie pierwszy krok jest najtrudniejszy, ale podj臋cie decyzji o tym, by go wykona膰 i wytrwanie w tej decyzji. Mamy tendencj臋 do oszukiwania siebie. Nasz m贸zg jest leniwy, wi臋c wolimy trwa膰 w czym艣, co nie jest satysfakcjonuj膮ce, ale jest nam dobrze znane. Powtarzamy wi臋c sobie 鈥 zawsze mo偶e by膰 gorzej, po co mam co艣 zmienia膰? Po co mam wychodzi膰 z niedobrego zwi膮zku, je艣li kolejny b臋dzie jeszcze mniej udany albo, co gorsza, zostan臋 sama? Po co zmienia膰 prac臋, je艣li z kolejnej mog臋 by膰 jeszcze bardziej niezadowolona? W racjonalizowaniu tego pomagaj膮 nam r贸偶ne ludowe m膮dro艣ci, np. 鈥濴epszy wr贸bel w gar艣ci ni偶 go艂膮b na dachu鈥. W konsekwencji, przez tak膮 negatywn膮 motywacj臋 i ch臋膰 unikni臋cia wstydu zwi膮zanego z potencjaln膮 pora偶k膮, tkwimy w miejscu.

Od tego pierwszego trudniejsze s膮 drugi, trzeci i kolejne kroki?

Ten pierwszy krok robimy troch臋 na fali entuzjazmu i energii zmiany. Ale z ka偶dym kolejnym u艣wiadamiamy sobie, 偶e wcale 艂atwo nie b臋dzie. Nie mo偶e by膰, bo zmiana nigdy nie jest prosta. Wymaga determinacji, wytrwa艂o艣ci i elastyczno艣ci. Swojemu synowi zawsze powtarzam 鈥 鈥濶ie idziesz wygra膰. Idziesz spr贸bowa膰 wygra膰鈥. Wydaje mi si臋, 偶e to jest skuteczniejsze podej艣cie. Nie robi臋 czego艣, co na 100% musi mi si臋 uda膰. Zamiast tego id臋 spr贸bowa膰 i zrobi膰 wszystko, co mog臋, 偶eby si臋 uda艂o.

Koncentrujemy si臋 wi臋c przede wszystkim na tym, 偶eby zadzia艂a膰, a nie na tym, 偶e musimy odnie艣膰 sukces?

Zdecydowanie. Kiedy kto艣 mnie pyta, jak osi膮gn膮膰 sukces, odpowiadam 鈥 dzia艂aj, a potem udoskonalaj. We wprowadzaniu wszystkich 偶yciowych zmian koncentrowanie si臋 na dzia艂aniu jest najbardziej istotne. Je艣li b臋dziemy si臋 koncentrowa膰 na my艣leniu, tylko stracimy czas. Dotyczy to zw艂aszcza kobiet, poniewa偶 mamy nawyk analizowania wszystkiego, martwienia si臋 na zapas, przewidywania tego, co mo偶e si臋 zdarzy膰, cho膰 nie wiadomo, czy w og贸le si臋 wydarzy. My艣li powoduj膮, 偶e na drodze widzimy g艂贸wnie przeszkody. Skupiaj膮c si臋 na dzia艂aniu, odwracamy sytuacj臋 i zaczynamy szuka膰 rozwi膮za艅.

Podczas Gdynia Design Days s艂ucha艂am wyst膮pienia Przemys艂awa Powalacza, prezesa firmy Geberit, kt贸ry opowiada艂, 偶e swoim pracownikom powtarza 鈥 鈥濴epiej pro艣 o przebaczenie ni偶 o pozwolenie鈥. Przekonuje ich, 偶eby byli autorami rozwi膮za艅, a nie tylko wykonawcami polece艅.

Proaktywno艣膰 to bardzo istotna kompetencja. Mo偶na to prze艂o偶y膰 na jeszcze inne powiedzenie 鈥 鈥濴epiej 偶a艂owa膰, 偶e si臋 co艣 zrobi艂o ni偶 偶a艂owa膰, 偶e si臋 nie zrobi艂o鈥. 艢wiadomo艣膰, 偶e nawet nie spr贸bowali艣my, powoduje ogromny 偶al. Mo偶na to zobrazowa膰 prostym przyk艂adem. Siedzimy przy stoliku, a przy barze siedzi osoba, kt贸ra nam si臋 bardzo podoba. Zerkamy na siebie, u艣miechamy si臋 do siebie, ale zostajemy na swoich miejscach. Mo偶e nic by z tego nie wysz艂o, a mo偶e przegapili艣my w艂a艣nie szans臋 na mi艂o艣膰? Je艣li nic nie zrobimy, skazujemy si臋 od razu na s艂owo 鈥瀗ie鈥. Je艣li spr贸bujemy, zawsze mamy 50 procent szans, 偶e co艣 z tego b臋dzie.

Niekt贸re kobiety m贸wi膮, 偶e zmieni膮 swoje 偶ycie, kiedy b臋d膮 na to gotowe. Istnieje co艣 takiego jak gotowo艣膰 na zmian臋?

Ta gotowo艣膰 to jest s艂owo-worek. Wrzucamy do niego r贸偶ne wym贸wki, kt贸re przed nami samymi daj膮 nam alibi. Nie zmieni艂am pracy, kt贸rej nie lubi臋, nie zako艅czy艂am zwi膮zku, kt贸ry jest nieudany, nie porozmawia艂am z szefem o innych warunkach pracy 鈥 bo nie jestem na to jeszcze gotowa. Ale co to znaczy by膰 gotowym? To znaczy po prostu podj膮膰 decyzj臋. Czasem 艂atwiej jest, gdy 偶ycie nas do tego zmusza – szef wr臋cza nam wypowiedzenie, partner pakuje walizki i odchodzi. Dopiero w贸wczas decydujemy si臋 na krok, o kt贸rym my艣limy od miesi臋cy 鈥 o rozpocz臋ciu nowego etapu w 偶yciu, za艂o偶enie w艂asnej firmy, o poszukaniu innej pracy. Z rachunkami na g艂owie, nie mamy wyj艣cia i musimy by膰 gotowe.

W takiej sytuacji jeste艣my skazani na zmian臋.

Tak, a do tego wchodzimy w rol臋 osoby, kt贸ra podporz膮dkowuje si臋 okoliczno艣ciom. Wszystko to dzieje si臋 w warunkach du偶ego stresu i napi臋cia. A o ile偶 艂atwiej by nam by艂o, gdyby艣my wcze艣niej wzi臋艂y sprawy w swoje r臋ce? W艂asn膮 firm臋 lepiej budowa膰, kiedy nie mamy no偶a na gardle. Tak w艂a艣nie zaczyna艂am tworzy膰 Sukces Pisany Szmink膮. Przez pierwsze p贸艂 roku by艂o ci臋偶ko, poniewa偶 r贸wnocze艣nie pracowa艂am na etacie. To zapewnia艂o mi finansowe zabezpieczenie. A w mi臋dzyczasie rozwija艂am w艂asn膮 dzia艂alno艣膰 i sprawdza艂am sw贸j pomys艂 w praktyce. Dzi臋ki temu by艂am przyczyn膮 swojej zmiany, a nie skutkiem.

Staj膮c si臋 przyczyn膮 zmian, mamy inn膮 motywacj臋 do dzia艂ania?

Zdecydowanie tak. Nie tylko inn膮 motywacj臋, ale tak偶e inne poczucie w艂asnej warto艣ci. Jakie mamy poczucie warto艣ci, kiedy zwalniaj膮 nas z pracy? Nawet je艣li przez pi臋膰 lat marzy艂y艣my tylko o tym, 偶eby stamt膮d odej艣膰, zamiast energii, pojawia si臋 my艣l 鈥 鈥濵atko, je艣li oni mnie zwolnili, to ja si臋 przecie偶 do niczego nie nadaj臋鈥. To kolejny argument za tym, 偶e lepiej by膰 kowalem w艂asnego losu.

A mo偶e my si臋 po prostu boimy wysi艂ku zwi膮zanego ze zmian膮?

Na pewno jest w tym du偶o prawdy. Wprowadzanie zmian wi膮偶e si臋 z wypracowaniem nowych nawyk贸w 鈥 w my艣leniu, w dzia艂aniu. To z kolei zwi膮zane jest z wysi艂kiem, kt贸rego my wolimy unika膰.

Jak sobie z t膮 niech臋ci膮 poradzi膰? Zrobienie planu zmiany to dobry pomys艂?

Na pewno da si臋 przygotowa膰 do zmiany i zaplanowa膰 kroki milowe. Mo偶na wypisa膰 sobie na kartce, co jest potrzebne, 偶eby ta zmiana nast膮pi艂a. Je艣li chcemy zmieni膰 prac臋, wypiszmy, co musimy wiedzie膰, co musimy zrobi膰, co poza CV i listem motywacyjnym musimy zebra膰, jak musimy przygotowa膰 siebie, 偶eby zacz膮膰 dzia艂a膰. To samo dotyczy zak艂adania firmy czy wychodzenia z toksycznego zwi膮zku 鈥 na to te偶 przecie偶 trzeba si臋 przygotowa膰. Nie mo偶na spakowa膰 walizki, zabra膰 dzieci i po prostu wyj艣膰. Trzeba si臋 zastanowi膰, co z mieszkaniem, ile trzeba zarobi膰, 偶eby to d藕wign膮膰, kto mo偶e pom贸c w opiece nad dzie膰mi.

Dlaczego trzeba to wszystko zapisa膰 鈥 nie wystarczy dobry plan w g艂owie?

Kartka papieru zniesie wszystko. Pomaga te偶 uporz膮dkowa膰 my艣li, cele, pomys艂y. Spisanie planu trzyma nas r贸wnie偶 w ryzach i mobilizuje do dzia艂ania. Inaczej realizuje si臋 co艣, co jest tylko w naszej g艂owie, a inaczej co艣, co nazwiemy 鈥濸ROJEKT: Nowa praca鈥 lub 鈥濸ROJEKT: Moja firma鈥. Oczywi艣cie musimy pami臋ta膰, 偶e kierunek, kt贸ry obra艂y艣my mo偶e si臋 nagle zmieni膰.

Zrobi艂y艣my pi臋膰 krok贸w i nagle wyrasta przed nami 艣ciana. Co wtedy?

Wtedy warto zrobi膰 krok w ty艂.

Wiele os贸b postrzega to jako pora偶k臋 鈥 je艣li si臋 cofasz, to znaczy, 偶e przegrywasz.

Widzia艂am ostatnio pi臋kny cytat, kt贸ry najlepiej podsumowuje t臋 w膮tpliwo艣膰. Co zrobi膰, gdy wspinaj膮c si臋 po drabinie zorientujemy si臋, 偶e opar艂y艣my j膮 nie o ten budynek co trzeba? Musimy zej艣膰, oprze膰 drabin臋 o w艂a艣ciwy i zacz膮膰 wspina膰 si臋 od nowa. Znam wiele os贸b, kt贸re piastuj膮 wysokie stanowiska i osi膮gn臋艂y sukces, ale mia艂y w swojej karierze takie momenty, kiedy musia艂y zrobi膰 nawet kilka krok贸w do ty艂u. Sama przesz艂am tak膮 drog臋. W korporacji zajmowa艂am wa偶ne stanowisko, by艂am pani膮 dyrektor, kt贸ra zarz膮dza艂a zespo艂ami w 14 krajach Europy, mia艂am dwie sekretarki. I zrobi艂am taki krok w ty艂, 偶e musia艂am zaczyna膰 wszystko od pocz膮tku. Zacz臋艂am robi膰 zupe艂nie nowe rzeczy, uczy艂am si臋, 偶eby zosta膰 radiowcem, zrobi艂am program w telewizji. Zarabia艂am niepor贸wnywalnie mniej. Mia艂am jednak od艂o偶one oszcz臋dno艣ci na start, poniewa偶 mia艂am dziecko na utrzymaniu i sp艂aca艂am kredyt. Ale nauczy艂am si臋, 偶e je艣li kochamy to, co robimy, wspinamy si臋 po naszej drabinie tak szybko, 偶e ma艂o kto b臋dzie m贸g艂 nas dogoni膰.

Najwa偶niejsze to nie poddawa膰 si臋?

I ci膮gle sprawdza膰, wymy艣la膰, udoskonala膰, pr贸bowa膰, ale za ka偶dym razem inaczej. Je艣li b臋dziemy wci膮偶 dzia艂a膰 tak samo, to nie mo偶emy oczekiwa膰 innego efektu.

Wspomnia艂a艣 o dziecku, o kredycie. Bardzo cz臋sto m贸wimy, 偶e nie mo偶emy czego艣 zmieni膰, bo blokuje nas kredyt albo nie pozwala nam na to odpowiedzialno艣膰 za rodzin臋. To realny argument, czy wym贸wka?

To argument niesprawdzony. P贸ki nie zaczniesz szuka膰 nowej pracy, nie sprawdzisz, gdzie mog艂aby艣 pracowa膰 i za ile, to nie wiesz, czy wystarczy ci na kredyt i na rachunki. Zas艂aniaj膮c si臋 kredytem, nie musimy zastanawia膰 si臋, jakie mamy mocne strony, gdzie mo偶emy z艂o偶y膰 aplikacj臋, co mo偶emy zrobi膰, 偶eby zdoby膰 wymarzon膮 prac臋. Je艣li nie sprawdzimy wszystkich mo偶liwo艣ci, nie b臋dziemy wiedzia艂y, z czego mo偶emy wybiera膰. I faktycznie mo偶e si臋 okaza膰, 偶e dzi艣 jeszcze nie mo偶na pozwoli膰 sobie na zmian臋 pracy. Ale 鈥瀌zi艣鈥 nie oznacza 鈥瀓utro鈥. A kiedy b臋dziemy mia艂y ju偶 wiedz臋 na temat siebie, swoich mo偶liwo艣ci i na temat rynku, o wiele 艂atwiej b臋dzie zrobi膰 ten krok za jaki艣 czas.

Warto okre艣li膰 ju偶 na pocz膮tku drogi sw贸j cel?

Oczywi艣cie. Dzia艂anie bez celu jest dzia艂aniem bez sensu.

Jak ambitny powinien by膰 ten cel?

Cel na pewno powinien by膰 mierzalny, roz艂o偶ony w czasie i ambitny. Cele d艂ugofalowe powinny by膰 wi臋ksze. Ale warto go podzieli膰 na kilka mniejszych, 偶eby 艂atwiej by艂o nam je realizowa膰. Poszczeg贸lne cele mog膮 by膰 malutkie i przybli偶a膰 nas do realizacji tego g艂贸wnego celu.

Poza spisaniem strategii i planu, czy s膮 tak偶e inne narz臋dzia, kt贸re pomog膮 nam wdro偶y膰 zmian臋 i ni膮 zarz膮dzi膰?

Plan jest planem, ale najwi臋cej energii b臋dzie nas kosztowa艂o wytrwanie w dzia艂aniu. 艢wiadome bycie tu i teraz polega tak偶e na tym, 偶e zdajemy sobie spraw臋 z tego, 偶e mo偶e by膰 trudno, 偶e po drodze b臋dzie sporo kryzys贸w, mniejszych lub wi臋kszych pora偶ek, ale to wszystko jest wpisane w drog臋 do sukcesu. Nie s艂ysza艂am o sukcesie, kt贸ry by nie by艂 okupiony krwi膮, potem i 艂zami. To jest cz臋艣ci膮 tej drogi. Dlatego musimy nauczy膰 si臋 tak wsp贸艂pracowa膰 ze swoj膮 g艂ow膮, 偶eby si臋 pozytywnie motywowa膰.

W jaki spos贸b najlepiej to robi膰?

Bardzo dobrze dzia艂a motywacja w drugiej osobie. I tak ka偶dego dnia prowadzimy ze sob膮 setki monolog贸w. Warto, 偶eby te monologi nas wspiera艂y.

Co mo偶emy sobie powtarza膰?

Dasz rad臋, uda ci si臋. Na pewno co艣 wymy艣lisz. Teraz o tym nie my艣l, pomy艣lisz o tym jutro. M贸wmy do siebie tak, jakby艣my rozmawia艂y ze swoj膮 przyjaci贸艂k膮.

Tak, jakby艣my chcia艂y si臋 sob膮 zaopiekowa膰?

Tak. W momencie pojawienia si臋 problemu, kotwiczenie si臋 na nim, rozgrzebywanie go, zdecydowanie nie s艂u偶y wyj艣ciu z sytuacji. Czasem lepiej co艣 od艂o偶y膰, odpu艣ci膰, pomy艣le膰 o tym nast臋pnego dnia, bo rozwi膮zania nie przychodz膮 do nas w momencie stresu. W stresie pojawiaj膮 si臋 emocje, przestajemy my艣le膰 racjonalnie i na pewno nic m膮drego nie wymy艣limy. Wci膮偶 rz膮dz膮 nami atawizmy. We藕my tygrysa szablastoz臋bnego, niech on b臋dzie nasz膮 metafor膮 dla kryzysu i stresu. Kiedy艣, gdy cz艂owiek widzia艂 takiego tygrysa zaczyna艂 ucieka膰. Nie tylko ratowa艂 偶ycie, ale i pozbywa艂 si臋 z organizmu kortyzolu, odpowiedzialnego za stres. Teraz atakuj膮 nas troch臋 inne tygrysy, ale one tak偶e s膮 odpowiedzialne za wydzielanie kortyzolu. Siedz膮c przy biurku albo na kanapie nie mamy szansy si臋 go pozby膰, wpadamy prosto w szpony tygrysa. W momencie, gdy jeste艣my podminowani i trudno jest nam podj膮膰 decyzj臋, za艂贸偶my adidasy, dres i p贸jd藕my pobiega膰. Dopiero wtedy zaczniemy racjonalnie my艣le膰.

I ca艂y czas podchod藕my do siebie z 偶yczliwo艣ci膮 i uwa偶no艣ci膮?

Tak, z du偶膮 doz膮 samo艣wiadomo艣ci. Nauczmy si臋 te偶 obserwowa膰. Czasem zaczniemy zmian臋 i ona zaprowadzi nas w miejsce, o kt贸rym wcze艣niej nawet nie pomy艣la艂y艣my. Mo偶e si臋 okaza膰, 偶e nowy kierunek b臋dzie jeszcze ciekawszy i pi臋kniejszy. Uwa偶no艣膰 daje nam umiej臋tno艣膰 zauwa偶ania i wykorzystywania mo偶liwo艣ci, na kt贸re trafiamy po drodze. Warto mie膰 wi臋c oczy i uszy szeroko otwarte.

Mo偶na wyrobi膰 w sobie nawyk osi膮gania i realizowania cel贸w?

Tak, mo偶na. Kiedy艣 moje 偶ycie by艂o wynikiem r贸偶nych dzia艂a艅 zewn臋trznych, innych ludzi, losu. P艂yn臋艂am z nurtem i realizowa艂am takie scenariusze, jakie podsuwa艂o mi 偶ycie lub kto艣 uzna艂, 偶e s膮 dla mnie dobre. Gdy powoli, krok po kroku, zacz臋艂am wprowadza膰 kolejne zmiany, najpierw mniejsze, potem wi臋ksze, uwierzy艂am w siebie. Dzi艣 nie boj臋 si臋 偶adnej zmiany. Do艣wiadczy艂am w 偶yciu tak wielu kryzys贸w, 偶e nazywam siebie Wa艅k膮-Wsta艅k膮. Kryzysy nie zabieraj膮 mi ani rado艣ci 偶ycia, ani optymizmu, bo nauczy艂am si臋 z nich wychodzi膰. Sta艂o si臋 to moim nawykiem.

Uczymy si臋 zatem nie tylko na b艂臋dach, ale tak偶e na pr贸bach i kryzysach.

Dok艂adnie tak jest. Warto ci膮gle pr贸bowa膰 i obserwowa膰, co z tego wyniknie.


Jeste艣 gotowa na to, by zosta膰 liderk膮 zmian w swoim otoczeniu?

Szukamy polskich liderek zmian!

鈥 Je艣li ju偶 znalaz艂a艣 w sobie motywacj臋 do zmiany
鈥 Je艣li uda艂o ci si臋 ju偶 co艣 zmieni膰 w swoim 偶yciu lub w lokalnej spo艂eczno艣ci

Podziel si臋 z nami swoj膮 histori膮!

Opowiedz o tym, co zmieni艂a艣, co ci臋 zmotywowa艂o, sk膮d czerpa艂a艣 odwag臋 i determinacj臋 do zmiany. Swoj膮 histori臋 wy艣lij na adres:redakcja@sukcespisanyszminka.pl

Koniecznie do艂膮cz swoje zdj臋cie z kartk膮 i hashtagiem #DifferenceMaker

Wi臋cej na stronie: www.clinique.com.pl/differencemaker

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close