jak odpoczywa膰

Odpoczynek jest tak samo wa偶ny jak praca – czy wiesz jak odpoczywa膰? Zobacz, co radzi psycholog!

Edyta Zaj膮c

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

 

Co powiesz na zaplanowany relaks, kt贸ry jest konieczn膮 cz臋艣ci膮 dnia – bez wym贸wek? Psycholo偶ka Edyta Zaj膮c radzi, jak m膮drze odpoczywa膰.

Czas na zadbanie o to, aby odpoczynek sta艂 si臋 tak samo wa偶ny jak praca. Od dzisiaj. Dlaczego to takie wa偶ne?

Pod presj膮

Presja. Tak jednym s艂owem mog臋 okre艣li膰 to pal膮ce uczucie, kt贸re pojawia si臋, gdy wybieram odpoczynek zamiast pracy. Relaks zamiast wykonywania pozosta艂ych na ten wiecz贸r zada艅. Chwil臋 dla siebie zamiast zrobienia czego艣 jeszcze, czego艣 wi臋cej, czego艣 dodatkowego. Moment odpoczynku staje si臋 czym艣 zupe艂nie zb臋dnym 鈥 to przecie偶 koszmarne marnotrawienie czasu, prawda? Podczas godziny sp臋dzonej na leniwym spacerze, mog艂abym zamkn膮膰 projekt, postawi膰 kolejny krok, upora膰 si臋 z zaleg艂o艣ciami. W czasie, kt贸ry mog艂abym odda膰 bujaniu w ob艂okach, zrealizowa艂abym cel. Presja dzia艂ania sprawia, 偶e wyciskam z siebie wszystkie si艂y 鈥 dzie艅 za dniem. Czy dziwi膰 powinno zatem to, 偶e po kilku dniach maratonu nie mam energii do dzia艂ania? Czy zaskakuj膮ce jest to, 偶e niespodziewanie nastaje dzie艅, kt贸rego nie mog艂abym nazwa膰 produktywnym? Jak to si臋 dzieje, 偶e w najmniej spodziewanym momencie jestem jak przek艂uty, smutny balonik?

Nie odk艂adaj odpoczynku na p贸藕niej

Cho膰 czasem chcia艂yby艣my inaczej, bezustanna produktywno艣膰 nie jest mo偶liwa. Tak jak ka偶dy telefon czy laptop trzeba raz na jaki艣 czas wy艂膮czy膰, tak ka偶dy cz艂owiek potrzebuje regularnego 艂adowania baterii. Osoba, kt贸ra odpoczywa ma wi臋cej motywacji do dzia艂a艅 (widzi nie tylko cel, ale i nagrody, kt贸re czekaj膮 j膮 po pracowitym dniu). O wiele lepiej radzi sobie ze stresem (mi臋dzy innym dzi臋ki temu, co robi w wolnym czasie) i dzia艂a produktywnie w czasie pracy. Wie, 偶e wkr贸tce odpocznie, dlatego w艂a艣nie mo偶e skupi膰 si臋 na tym, aby najlepiej radzi膰 sobie ze swoj膮 list膮 zada艅. Dzi臋ki odpoczynkowi ma szans臋 na harmoni臋 w 偶yciu, pog艂臋bia relacje i zauwa偶a, 偶e poza jej projektami, obowi膮zkami (tak偶e domowymi!), planami i celami jest jeszcze ca艂y 艣wiat. Odpoczynek staje si臋 zatem czym艣, co odgania skutecznie frustracj臋 i wypalenie zawodowe. Magia. Czas j膮 wprowadzi膰 w 偶ycie!

Kilka rzeczy, kt贸re pomog膮 Ci stworzy膰 z odpoczynku cz臋艣膰 obowi膮zk贸w zawodowych

1.Zaplanuj odpoczynek

Je艣li do tej pory unika艂a艣 odpoczynku, aby zapomnie膰 o presji, postaw na planowanie relaksu. Zastan贸w si臋 nad tym, kiedy ko艅czysz sw贸j wype艂niony obowi膮zkami dzie艅 i ustaw przynajmniej 2 godziny dziennie na regeneracj臋 (nie wliczaj膮c tego do snu!). Potraktuj ten czas jak wa偶ne spotkanie zawodowe 鈥 nie mo偶esz z niego zrezygnowa膰 na rzecz innych zada艅 czy pomys艂贸w. Regularny relaks sprawia, 偶e zbieramy si艂y na ka偶dy kolejny dzie艅, utrzymujemy w 偶yciu r贸wnowag臋 i dbamy o wszystkie wa偶ne sfery w 偶yciu.

2. Um贸w si臋 ze sob膮 na jeden dzie艅 w tygodniu, w kt贸rym rzeczywi艣cie odpoczywasz.

Pami臋taj o tym, 偶e w tym czasie rezygnujesz z ka偶dego dzia艂ania zwi膮zanego z prac膮. Nie odpisujesz na maile, nie realizujesz zada艅 zawodowych, nie dzwonisz. Ten jeden dzie艅 ma by膰 wyj膮tkowym dla Ciebie czasem 鈥 przeznaczonym na dbanie o dom, rodzin臋, relacje, bliskich i sam膮 siebie.

  • wy艣pij si臋 鈥 nie tylko zadbaj o solidny sen w nocy, ale i w miar臋 potrzeby pozw贸l sobie na drzemk臋 w ci膮gu dnia
  • zapro艣 kogo艣 na kolacj臋, sp臋d藕 czas w gronie bliskich os贸b 鈥 wykorzystaj jednocz膮c膮 moc wsp贸lnych posi艂k贸w, zr贸b co艣 pysznego do jedzenia, nam贸w przyjaci贸艂 czy rodzin臋 do gotowania. Zasi膮d藕cie przy stole i zr贸bcie wszystko, aby pog艂臋bi膰 wi臋藕.
  • od艂膮cz si臋 鈥 zr贸b wszystko, aby przez 24 godziny nie korzysta膰 z Internetu, medi贸w spo艂eczno艣ciowych i innych rozpraszaczy. Ten dzie艅 jest wa偶ny 鈥 dbasz przecie偶 o siebie, potrzebujesz na艂adowa膰 baterie na kolejny etap pracy nad swoimi celami. Je艣li to ma by膰 mo偶liwe, konieczne jest odci臋cie si臋 od tego, w czym 偶yjesz na co dzie艅.
    poruszaj si臋 鈥 odpoczynek nie musi oznacza膰 lenistwa i nicnierobienia, wr臋cz przeciwnie. Zadbaj o to, aby po dobrej dawce snu, rozrusza膰 swoje cia艂o. Wybierz si臋 na d艂ugi spacer, skorzystaj z si艂owni, po膰wicz w domu, pota艅cz. Opr贸cz uwolnienia hormon贸w szcz臋艣cia, obudzisz krew w swoich 偶y艂ach i szybko si臋 przekonasz, jak wiele energii w sobie masz.
  • poszukaj blisko艣ci 鈥 zawodowy odpoczynek to ten, kt贸ry pozwala Ci na zaopiekowanie si臋 ka偶d膮 sfer膮 Twojego 偶ycia. Niezwykle wa偶ne jest budowanie wi臋zi 鈥 z lud藕mi, r贸wnie偶 ze zwierz臋tami. Postaraj si臋 sp臋dzi膰 czas鈥 dotykaj膮c. Przytulaj si臋 z bliskimi, zaproponuj i otrzymaj masa偶, pog艂aszcz psa, pos艂uchaj mruczenia kota. Virginia Satir, ameryka艅ska psychoterapeutka, twierdzi艂a, 偶e ka偶dy cz艂owiek potrzebuje dziennie czterech u艣cisk贸w, aby prze偶y膰, o艣miu u艣cisk贸w, aby zachowa膰 zdrowie, a dwunastu, aby si臋 rozwija膰. Je艣li w ci膮gu tygodnia nie wype艂ni艂a艣 swojej normy, zadbaj o to w ten jeden wolny dzie艅.

3. Dzia艂aj w r贸偶nych obszarach.

Dostosuj sw贸j odpoczynek do rodzaju pracy, jak膮 wykonujesz. Je艣li pracujesz w ruchu (np. fizycznie), zadbaj o aktywizacj臋 m贸zgu i relaks cia艂a. Je艣li sp臋dzasz swoje dni siedz膮c przy biurku, uruchom swoje cia艂o i daj odpocz膮膰 umys艂owi.

4. Eksperymentuj.聽

Odpoczywanie mo偶e by膰 jedn膮 z najciekawszych przyg贸d w Twoim 偶yciu! Sprawd藕 zatem wszelkie mo偶liwe techniki relaksu – uprawiaj sporty, przegl膮daj czasopisma, rozwi膮zuj krzy偶贸wki, bujaj w ob艂okach, rysuj, koloruj, ogl膮daj gwiazdy, delektuj si臋 herbat膮, gotuj 鈥 mo偶liwo艣ci jest wi臋cej ni偶 s膮dzisz. Postaw na do艣wiadczanie.

Zas艂ugujesz na odpoczynek 鈥 zar贸wno wtedy, gdy dajesz z siebie 105% jak i w momencie kryzysu produktywno艣ci i mniejszej ochoty na realizowanie plan贸w. Regularne relaksowanie si臋 jest jak wisienka na torcie 鈥 bez niej tort nie b臋dzie kompletny i tak pi臋kny.

***

EDYTA ZAJ膭C – psycholog, certyfikowany trener, mentor, edukator, autor bestsellera 30 Dni do Zmian. Dokonaj 偶yciowej metamorfozy w kilka tygodni oraz ciesz膮cego si臋 du偶ym uznaniem, kursu Projekt Sukces. Od kilku lat zarz膮dza swoim portalem Psychologia w Polsce, gdzie ca艂y czas poszerza sw贸j zesp贸艂. Tworzy psychologiczny blog Edytazajac.pl i organizuje kursy online skupione wok贸艂 sukcesu, rozwoju i ulepszania 偶ycia. Jest 偶on膮 i mam膮 dw贸jki dzieci.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close