Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Zarządzanie zespołem sprzedażowym przez cele

Zarządzanie zespołem sprzedażowym przez cele

zarządzanie zespołem sprzedażowym przez cele

Dobrze prowadzony zespół sprzedażowy przynosi przedsiębiorstwu ogromne korzyści. Jak nim skutecznie zarządzać pisze Krzysztof Cieszewski ze Smart MBC.

Dobrze prowadzony zespół potrafi przynosić przedsiębiorstwu ogromne korzyści. Jedną ze skutecznych metod, którą warto wprowadzić m.in. w dziale sprzedaży jest zarządzanie przez cel, czyli w skrócie – kontrolowanie i ocena pracowników poprzez realizację postawionych celów, a także ocena na podstawie realizacji zleconych zadań. Jedną z kluczowych cech tej techniki jest systematyczność w planowaniu.

Główną zaletą zarządzania przez cel jest to, że może dotyczyć planów krótko, jak i długoterminowych. Model ten pozwala koncentrować się na najistotniejszych działaniach, które przybliżają firmę do osiągania założonych planów.

Podstawową obawą podczas wprowadzania powyższej metody zarządzania jest nadmierna kontrola pracowników i ograniczenia. Aby tego uniknąć, osoba odpowiedzialna za zmiany powinna pamiętać o zapewnieniu odpowiedniego środowiska pracy i narzędziach, które będą sprzyjały realizacji celów przez pracowników.

Istotne jest, aby zarządzanie przez cel zostało wprowadzone na każdym szczeblu zarządzania przedsiębiorstwem. W ten sposób można osiągnąć największą skuteczność, ponieważ obejmuje on całą firmę i wszystkich pracowników.

Jak powinno wyglądać wprowadzenie do organizacji tego modelu zarządzania? Zasada ta może dotyczyć całej struktury organizacyjnej. Oczywiście, najpopularniejszym rozwiązaniem jest gdy kadra zarządzająca wyznacza cele podległym pracownikom. Powstaje wtedy ryzyko, że narzucając z góry i bez ustalenia szczegółów zadania, poczują się oni ograniczeni i nie będą mieli motywacji, aby dążyć do ich realizacji. Zdecydowanie skuteczniejszym wyjściem jest ustalenie celów przez managera razem z zespołem. Tego typu rozwiązanie sprzyja podtrzymywaniu dobrych relacji z pracownikami i obdarzeniu ich ogromnym zaufaniem. Docenione osoby chętniej przejmują inicjatywę i dążą do realizacji zadań. Co więcej, umożliwia to pracownikom kreowanie własnych dróg do realizacji celów i rozwija ich samodzielność w działaniu. Obudzenie potencjału drzemiącego w każdym z pracowników jest bardzo ważnym elementem rozwijania swojego zespołu. Wyjątkowość zarządzania przez cel wynika ze wspólnej decyzyjności w tworzeniu zadań.

Istotne jest też, aby jednostkowe cele były spójne i prowadziły do realizacji założeń oraz długofalowych planów firmy. W tym przypadku kadra zarządzająca jest odpowiedzialna za przedstawienie pracownikom strategii i wizji firmy oraz kontrolowanie planów jednostkowych realizowanych przez pracowników. Cele powinny być precyzyjnie formułowane i zrozumiałe dla ludzi, którym są delegowane. Sprzyja to ich skrupulatnej realizacji oraz ułatwia ocenę wykonania. Istotne jest, żeby cele były mierzalne. Najlepiej, gdy mogą być określane liczbowo, ponieważ ułatwia to sprawdzenie, w jakim stopniu zadanie zostało wykonane. Kolejnym istotnym kryterium jest realność stawianych celów. Należy to rozumieć w ten sposób, że muszą być one zarówno osiągalne, ale też niezbyt łatwe do wykonania, aby stały się dla zespołu małym wyzwaniem. Możliwość prześledzenia wyznaczonego zadania jest także wartościową cechą, ponieważ umożliwia sprawdzenie na jakim etapie jest realizacja oraz szybką korektę w przypadku odbiegania od realizacji postawionego celu.

Podsumowując, zarządzanie przez cel w dziale sprzedaży sprzyja osiąganiu wyższych efektów i ułatwia kadrze managerskiej monitorowanie realizacji zadań na każdym etapie. To z kolei umożliwia szybką korektę i wprowadzenie usprawnień w przypadku niepowodzeń. Wspólna kooperacja w kreowaniu celów z zespołem sprzyja kreatywności i większemu zaangażowaniu pracowników w realizację. Pamiętajmy, że cele mają być konkretne, mierzalne, osiągalne, racjonalne i możliwe do prześledzenia. Wtedy sukces zespołu jest na wyciągnięcie ręki!

***

Krzysztof Cieszewski, Team Leader Sprzedaży w firmie Smart MBC.

***

Pozostałe teksty stworzone w cyklu Smart MBC możesz przeczytać TUTAJ.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!