Czy przestrzegamy zasad ubioru w pracy podczas upalnych dni? Zobacz wyniki najnowszych badań!

Aleksandra Wesołowska

 

Służbowy dress code, czyli zasady ubioru, których musimy przestrzegać w miejscu pracy to temat pozornie prosty. Nie w każdej firmie zasady te są jasno wytyczone, jednak nawet jeśli nie spisane, istnieją w naszej świadomości. Zasady łatwe do zrozumienia, ale w upalne dni trudne do przestrzegania.

Czy przestrzegamy zasad?

Okazuje się, że jedynie niespełna 20% ankietowanych osób przestrzega zasad dotyczących stroju w pracy. Najczęstszym „przewinieniem” są odkryte nogi, czyli zbyt krótkie spódnice/sukienki i spodnie – tego dopuszcza się 22% ankietowanych. Ulgę w upalne dni przynoszą też sandały lub klapki, taki wariant wybiera 19% użytkowników Praca.pl. Mniejszą popularnością cieszą się: odkryte ramiona (7% użytkowników), krzykliwe wzory i kolory (4%) i prześwitujące materiały (3%). Największy odsetek ankietowanych łamie wszystkie wymienione zasady ubioru w pracy – aż 27% użytkowników Praca.pl

Jak to wygląda formalnie?

Warto wiedzieć, że pracodawca ma prawo wymagać przestrzegania konkretnych zasad ubioru w miejscu pracy, musi pamiętać jednak o wpisaniu tego do regulaminu, inaczej nie będzie mógł tego egzekwować. I nie chodzi tylko o służbowy uniform (taki jak przeważnie spotykamy w bankach), ale nawet o ogólne zasady ubioru w pracy.

PRZECZYTAJ TAKŻE: JAKI POWINIEN BYĆ STRÓJ BIZNESOWY, BY NIE ZALICZYĆ WPADKI? ZOBACZ, O CZYM TRZEBA PAMIĘTAĆ, ŻEBY ZAWSZE WYGLĄDAĆ PROFESJONALNIE.

A co, jeśli nie mamy określonych przez pracodawcę zasad? Jakie ogólne zasady nas obowiązują?

Ubiór jest jednym z elementów budowania naszego wizerunku, jak i wizerunku naszego pracodawcy, dlatego też jest niezwykle ważny. Czy w takie upały warto przestrzegać zasad dress codu? Osobiście uważam, że tak. Są pewnie niepisane zasady ubioru do pracy, których warto przestrzegać, czyli – w przypadku kobiet: unikać spódnic i sukienek przed kolano, dużych dekoltów; nie zakładać butów odkrywających stopy (przede wszystkim klapek); – w przypadku mężczyzn: unikać krótkich spodenek, bluzek na ramiączka (zdarzają się!); unikać butów odkrywających stopy (znowu: klapek).” – tłumaczy Agnieszka Ciećwierz, Partner w firmie Sigmund Polska i dodaje – „Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na to, czy przestrzegać dress codu jest również rodzaj stanowiska jaki zajmujemy w organizacji – inaczej ubierzemy się pracując w banku, a inaczej pracując w agencji reklamowej. Na ubiór szczególną uwagę powinny zwracać osoby mające bezpośredni kontakt z klientami organizacji. Zawsze wychodzę z założenia, że klient może ubrać się jak uważa, ale to my reprezentując firmę powinniśmy wyglądać profesjonalnie i z klasą.”

Czy te zasady mają również zastosowanie w przypadku spotkań rekrutacyjnych?

„Jeśli wybieramy się na rozmowę o pracę i doskwiera nam wysoka temperatura warto ubrać się w stylu smart casual, np. koszulę i spodnie/spódnicę za kolano (w przypadku Panów niekonieczny jest tutaj krawat czy marynarka). Pamiętamy, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz, a rekruter ocenia nas w ciągu zaledwie 10 sekund na podstawie tego jak wyglądamy – warto zatem się postarać” – podkreśla Agnieszka Ciećwierz.

Pozostaje pytanie: czy jeśli czas pracy spędzamy przy biurku, nie spotykamy się z kontrahentami/klientami, a szef jest liberalny i nie interesuje się tym, co nosimy to warto przestrzegać zasad ubioru do pracy? Z jednej strony ubieranie się według własnych zasad daje poczucie swobody i wolności, ale z kolei profesjonalny wygląd zwiększa nasze zaangażowanie w wykonywane obowiązki. Sami musimy zdecydować czego potrzebujemy bardziej.

PRZECZYTAJ TAKŻE: O CZYM WARTO PAMIĘTAĆ PRZYGOTOWUJĄC ZESTAW NA ROZMOWĘ O PRACĘ?

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close