Zatrudnianie uchod藕c贸w i uchod藕czy艅 to nie dzia艂alno艣膰 charytatywna

To po prostu dobry biznes. Biznes odpowiedzialny spo艂ecznie, r贸偶norodny, w艂膮czaj膮cy, id膮cy z duchem czasu. I powinni艣my d膮偶y do tego, by jak najwi臋cej przedsi臋biorstw to zrozumia艂o. Zr贸偶nicowana grupa pracownik贸w to jeden z najcenniejszych aktyw贸w, jakie firma mo偶e posiada膰. Monokulturowo艣膰 to ograniczenie perspektywy, kt贸ra wp艂ywa niekorzystnie na absolutnie ka偶dy aspekt dzia艂alno艣ci firmy.

Bardzo du偶o m贸wimy w聽ostatnich latach o聽tym, jak wa偶ne dla biznesu jest zarz膮dzanie r贸偶norodno艣ci膮 i聽w艂膮czanie mniejszo艣ci w聽struktury. Owszem, jest to wa偶ne ze wzgl臋du na spo艂eczn膮 odpowiedzialno艣膰. Ale w艂膮czanie to te偶 biznes, a聽na koniec dnia 鈥撀爌ieni膮dze. W聽Polsce mamy obecnie ponad milion uchod藕c贸w, wielu z聽nich z聽ogromnym potencja艂em pracowniczym. To najwy偶szy czas, by wyj艣膰 z聽dotychczasowych schemat贸w zatrudnienia 鈥撀爓 tym wymaga艅, np. j臋zykowych. Czas zacz膮膰 zatrudnia膰 ponad j臋zykiem. Banalny przyk艂ad: czasami zamiast znale藕膰 30 uchod藕c贸w z聽bieg艂膮 znajomo艣ci膮 polskiego wystarczy znale藕膰 1聽menad偶era, kt贸ry umie zarz膮dzi膰 zespo艂em dwuj臋zycznym.聽鈥撀燨lga Legosz, Wsp贸艂za艂o偶ycielka Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮

Pomaganie uchod藕com pomaga marce

Eksperci z聽NYU Stern School of Business i聽Tent Partnership for Refugees w聽2019 roku przeprowadzili badaniena grupie ponad 12 tysi臋cy Francuz贸w, Niemc贸w oraz W艂och贸w, by dowiedzie膰 si臋, jaki jest ich stosunek do firm zatrudniaj膮cych uchod藕c贸w. I聽okazuje si臋, 偶e europejscy konsumenci s膮 znacznie bardziej sk艂onni do dokonywania zakup贸w i聽korzystania z聽us艂ug takich w艂a艣nie przedsi臋biorstw. Tym deklaracjom nie przeszkadza nawet du偶a polaryzacja wok贸艂 ostatniego kryzysu uchod藕czego.

Na szczeg贸ln膮 uwag臋 zas艂uguje fakt, 偶e a偶 prawie 80 proc. konsument贸w mi臋dzy 18 a聽35 roku 偶ycia cz臋艣ciej wybiera marki, kt贸re s膮 zaanga偶owane w聽pomoc uchod藕com. Co r贸wnie ciekawe i聽by膰 mo偶e dla wielu zaskakuj膮ce 鈥撀39 proc. respondent贸w z聽prawicowego spektrum politycznego, przyzna艂o, 偶e ch臋tniej kupuje od zaanga偶owanych spo艂ecznie przedsi臋biorstw.

Posiadanie wiedzy kulturowej daje przewag臋 konkurencyjn膮

Wraz z聽zatrudnieniem uchod藕cy czy uchod藕czyni, firma otrzymuje nie tylko r臋ce do pracy, ale te偶 bezcenne do艣wiadczenie i聽warto艣ci. A聽do艣wiadczenie uchod藕cze bez w膮tpienia uzbraja w聽odwag臋, determinacj臋 i聽zdolno艣膰 do adaptacji, czyli niezwykle cenne cechy potencjalnego pracownika. Uchod藕ca, kt贸ry ma w聽sobie ch臋膰 rozwoju i聽nauki j臋zyka jest naprawd臋 cennym ogniwem. Daje r贸wnie偶 organizacji szans臋 na lepsze zrozumienie potrzeb swoich r贸偶norodnych Klient贸w 鈥撀爓 tym innych uchod藕c贸w i聽cudzoziemc贸w.

Badania FPI oraz TENT聽pokazuj膮, 偶e wska藕nik rotacji w艣r贸d uchod藕c贸w jest znacznie ni偶szy ni偶 w聽przypadku pozosta艂ych pracownik贸w. Ponad 70% badanych w聽USA firm przyzna艂o, 偶e zatrudnieni uchod藕cy i聽uchod藕czynie pozostaj膮 w聽strukturach firmy znacznie d艂u偶ej ni偶 inni. A聽im mniejsza rotacja, tym mniejsze koszty zatrudnienia oraz bardziej zintegrowane i聽efektywne zespo艂y. To wszystko kreuje siln膮 kultur臋 firmy i聽jej wizerunek oraz reputacj臋.

Niezaprzeczalna warto艣膰 wynikaj膮ca z聽zatrudniania uchod藕c贸w to lekcja ogromnego szacunku, tolerancji dla innego sposobu my艣lenia czy dzia艂ania oraz 鈥撀爏zczeg贸lnie w聽perspektywie tocz膮cych si臋 ca艂y czas dzia艂a艅 wojennych 鈥撀爖jednoczenie w聽stworzonym systemie pomocy ponad wszelkimi podzia艂ami. Dzi臋ki wysokim kompetencjom i聽r贸偶norodnym do艣wiadczeniom w聽pracy z聽innymi ni偶 Polska rynkami zatrudnione osoby wnios艂y do naszej organizacji niezaprzeczan膮 warto艣膰 jak膮 jest zaanga偶owanie i聽unikalna wiedza. Jednocze艣nie lokalnym zespo艂om pozwoli艂o to na spojrzenie niejednokrotnie na dane zagadnienie inaczej, poszerzy膰 punkt widzenia, czerpa膰 z聽r贸偶nic kulturowych czy cho膰by rozmawia膰 na co dzie艅 w聽j臋zyku angielskim 鈥撀燽o pomimo pozornego podobie艅stwa j臋zyka polskiego i聽ukrai艅skiego to w艂a艣nie angielski jest przez nas najcz臋艣ciej wykorzystywany w聽kontaktach biznesowych聽鈥 m贸wi Agata Shen, Dyrektorka HR Pepsico Polska.

Zaanga偶owany pracodawca to zaanga偶owany pracownik

Liczne badania nad generacj膮 millenials贸w, czyli najwi臋ksz膮 obecnie grup膮 pracownik贸w na rynku pracy bardzo wyra藕nie pokazuj膮, 偶e m艂odzi ludzie oczekuj膮 od pracodawc贸w znacznie wi臋cej ni偶 wynik贸w finansowych. Firmy powinny w艂膮czy膰 do swoich podstawowych warto艣ci dzia艂ania oparte na odpowiedzialno艣ci i聽etyce. Te zaanga偶owane spo艂ecznie 鈥撀爓alcz膮ce z聽lukami p艂acowymi, wspieraj膮ce mniejszo艣ci, wprowadzaj膮ce proekologiczne rozwi膮zania, wspieraj膮ce uchod藕c贸w i聽uchod藕czynie 鈥撀爉aj膮 priorytet na rynku pracy. Zaanga偶owanie firmy to jasny komunikat o聽wyznawanych warto艣ciach, kt贸ry przek艂ada si臋 na wi臋ksze morale pracownik贸w, wi臋ksz膮 ich produktywno艣膰 oraz lojalno艣膰. Znacznie 艂atwiej bowiem jest si臋 identyfikowa膰 z聽pracodawc膮, kt贸ry wyznaje warto艣ci podobne do naszych.

Firmy, kt贸re zatrudniaj膮 uchod藕c贸w, maj膮 szans臋 budowa膰 wok贸艂 swojego zaanga偶owania wiele pozytywnych i聽anga偶uj膮cych program贸w. Zaczynaj膮c od tych, gdzie do艣wiadczeni pracownicy b臋d膮 mogli sprawdzi膰 si臋 w聽roli mentor贸w i聽opiekun贸w dla nowozatrudnionych os贸b z聽zagranicy. Zyskaj膮 dzi臋ki temu ciekawe i聽odpowiedzialne zaj臋cie, szczeg贸lnie w聽przypadku tych os贸b, dla kt贸rych wykonywana przez nich praca wydawa艂a si臋 w聽ostatnim czasie monotonna, czy te偶 ma艂o wa偶na. A聽takich os贸b jest naprawd臋 sporo 鈥撀爌okazuj膮 to wewn臋trzne badania zaanga偶owania pracownik贸w oraz badania marek, kt贸re聽nieustaj膮co prowadzimy dla naszych klient贸w.

Programy te, opr贸cz zaanga偶owania obecnych pracownik贸w, mog膮 by膰 te偶 odpowiedzi膮 na pytanie os贸b poszukuj膮cych pracy, jak dana firma odpowiada na potrzeby spo艂eczne i聽jak bardzo jest odpowiedzialna. Wed艂ug wielu bada艅 czynnik聽ten jest dzi艣 niezwykle wa偶ny, szczeg贸lnie dla m艂odych. Firmy, kt贸re podczas kryzysu uchod藕czego zachowuj膮 si臋 odpowiedzialnie, powinny ten fakt komunikowa膰 na zewn膮trz. To idealny spos贸b, aby pokaza膰, 偶e s膮 dobrym i聽atrakcyjnym miejscem pracy, co bezpo艣rednio prze艂o偶y si臋 na wizerunek i聽zwi臋kszenie zdolno艣ci rekrutacyjnych.聽鈥 Maciej Hassa, partner strategiczny w聽Be About Hybrid Agency.

#SILNIEJSIRAZEM

Poznaj nasz膮 kampani臋, zach臋caj膮c膮 do zatrudniania uchod藕c贸w i uchod藕czy艅.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close