Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Zatrzymaj się i obserwuj

Zatrzymaj się i obserwuj

zatrzymaj się i pomyśl

Schematy działania tworzą nawyki. Te dobre i złe. Kluczem do przełamania tych złych i pracy nad sobą może być reakcja pause-and-plan, czyli zatrzymaj się i zaplanuj, tłumaczy Piotr Bucki.

Wstań, idź do najbliższej cukierni. Najlepiej takiej, która dba o przepiękną ekspozycję tortów i popatrz na ten swój ulubiony. Najpewniej wtedy w twoim mózgu pojawi się reakcja na bodziec (np. tort czekoladowy). Ten bodziec popchnie Cię w kierunku zachowania (zakup i zjedzenie tortu). Zaraz potem pojawi się nagroda w postaci wyrzutu dopaminy. Odczujesz błogość. Potem być może pojawi się inny wyrzut. Sumienia. W takim schemacie tworzą się nawyki. Dobre i złe. Kluczem do przełamania tych złych i pracy nad sobą może być reakcja pause-and-plan, czyli zatrzymaj się i zaplanuj.

Chcę mieć super formę do wakacji. Będę co drugi dzień robić trening interwałowy. Nie będę jeść fastfoodów. Brzmi znajomo? O sekretach motywacji pisze Piotr Bucki.

W normalnym schemacie bodziec-zachowanie-nagroda wszystko przebiega szybko. Aktywizowanie ścieżki dopaminowej jest szybsze niż głosowanie ustaw w obecnym parlamencie. Żeby działać trzeba w momencie pojawienia się bodźca, zatrzymać się na chwilę i… świadomie medytować to swoiste swędzenie, które się pojawia. Z ciekawością obserwatora-badacza pochylić się nad reakcją ciała. Sprawdzić, co się dzieje. Jakie uczucia teraz w Tobie są. Judson Brewer nazywa to curious awareness, czyli zaciekawioną świadomością. To technika medytacji, która wykazuje dwukrotnie większą skuteczność niż inne, potwierdzone naukowo, sposoby radzenia sobie z bodźcem i reakcją organizmu na niego.

W najprostszym modelu taką reakcję możesz wykształcić, biorąc kilka głębokich oddechów i świadomie skupiając się w momentach kryzysu na tym, co dzieje się w Twoim ciele. Nie walczyć z reakcją, tylko ją obserwować. Brewer zachęca nawet do bardzo medytacyjnego, świadomego palenia. Okazuje się, że takie zachowanie sprawia, że palacze konstatują, że dym smakuje jak chemikalia i śmierdzi jak łajno.


Zadanie dla Ciebie: Sprawdź w wybranej dla siebie sytuacji, co dzieje się z twoim organizmem w sytuacji reakcji na silny bodziec. Tort, stres, smartfon. Znajdź to, co wywołuje w Tobie reakcję i obserwuj. Nie walcz. Z ciekawością obserwuj.


W pracy nad motywacją i osiąganiem celów warto sobie pomóc. Można w tym celu wykorzystać fiszki szkoleniowe BUCKIACADEMY.

zatrzymaj się i pomyśl

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!