zaw贸d cukiernika

Zaw贸d cukiernika jest kreatywny, techniczny i daje satysfakcj臋. Trzeba tylko wiedzie膰, jak zacz膮膰!

S艂odki Muffin to historia Uli St臋pniak. Historia o tym, jak potrzeba chwili mo偶e odmieni膰 偶ycie i sprawi膰, 偶e pracownica korporacji osi膮ga finansow膮 wolno艣膰, staje si臋 szcz臋艣liw膮 bizneswoman, ogarniaj膮c przy okazji sprawy rodzinne. A teraz inwestuje i zarabia na edukacji, by wprowadzi膰 w biznes m艂odych ludzi. Brzmi jak bajka? Niekoniecznie.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Potrzeba pocz膮tkiem wszystkiego

S艂odki Muffin w艂a艣nie obchodzi swoje dziesi臋ciolecie. Powsta艂 z potrzeby chwili. Ula St臋pniak pracowa艂a w pewnej korporacji. 12-14 godzin na dob臋. Z tej rutyny wyrwa艂a j膮 choroba syna – bezobjawowe zapalenie p艂uc, przez kt贸re wyl膮dowa艂 w szpitalu na prawie miesi膮c. Po chorobie straci艂 apetyt. Nie jad艂 prawie nic, 偶adnych warzyw, nawet owoc贸w. – Pediatra zasugerowa艂 mi, 偶ebym przemyca艂a te warzywa i owoce w postaci babeczek. I zacz臋艂o si臋 od robienia babeczek w domu, kiedy jeszcze prbowa艂am pogodzi膰 opiek臋 nad synem z prac膮 w korpo. Piek艂am zwykle 12 sztuk, z czego w domu zjadali艣my 4-5 a reszt臋 zanosi艂am do pracy. Koledzy i kole偶anki bardzo cz臋sto powtarzali, 偶e wychodzi mi to tak dobrze, 偶e powinnam zacz膮膰 robi膰 to zawodowo. Kilka miesi臋cy p贸藕niej rzuci艂am prac臋, ale nadal nie my艣la艂am o babeczkach jako sposobie na 偶ycie. Dopiero po czasie, gdy postanowi艂am, 偶e b臋d臋 pracowa膰 na swoim, wrci艂am do tematu – m贸wi Ula St臋pniak.

Muffiny wychodzi艂y jej fenomenalnie

St膮d nazwa nowego, pierwszego biznesu S艂odki Muffin, kt贸ra staje si臋 mark膮. W ci膮gu jednej nocy powsta艂 pomys艂 na firm臋, strona internetowa, kt贸r膮 postawi艂 kolega. No i si臋 zacz臋艂o. W rodzinie Uli nie by艂o tradycji dzia艂alno艣ci gospodarczej. Ojciec by艂 nauczycielem, mama urz臋dniczk膮, oboje na pa艅stwowych posadach. Cho膰 wspierali to z przera偶eniem patrzyli na jej pomys艂. Tym bardziej, 偶e praca w korporacji dawa艂a jej wysok膮 pensj臋 z bonusami. – Rodzice zrozumieli, 偶e koszt uzyskania tej pensji i bonusw jest zbyt du偶y. Brakowa艂o mi czasu na wakacje i wytchnienie przy pe艂nym luzie i bez my艣li o pracy. M膮偶 w tym czasie nie zarabia艂 a偶 tyle, by da膰 mi pe艂en komfort rozkr臋cenia biznesu i utrzyma膰 nasz膮 rodzin臋. Mimo to podj臋艂am decyzj臋, gdy tylko wyszli艣my na prost膮 ze zdrowiem syna. Zdecydowa艂 fakt, 偶e bardzo mocno uwiera艂y mi zwyczaje w korpo niezgodne z moimi warto艣ciami – m贸wi Ula.

Decyzj臋 u艂atwi艂o jej pewne polecenie

Prezes postanowi艂 鈥瀢ypr贸bowa膰鈥 jej lojalno艣膰 wobec pracodawcy nakazuj膮c zwolnienie osoby, kt贸ra by艂a samotn膮 matk膮, na dodatek w bardzo dobrych relacjach z Ul膮. Jako prze艂o偶ona mia艂a sama wymy艣li膰 pretekst do zwolnienia. Nie waha艂a si臋 w贸wczas ani minuty. Sama podj臋艂a decyzj臋 o odej艣ciu, by nikt wi臋cej nie stawia艂 jej w sytuacji konfliktu mi臋dzy moim sumieniem, a 鈥瀟estami鈥 szefa. – Generalnie jestem osob膮 bezkompromisow膮. Cz臋sto podejmuj臋 decyzje spontanicznie, w szybkim tempie, bazuj膮c na w艂asnej intuicji. Dopiero po czasie wyci膮gam wnioski o konsekwencjach i tak wtedy by艂o – wspomina.

D艂ugie wakacje pe艂ne przemy艣le艅

Decyzja zosta艂a podj臋ta miesi膮c po powrocie z urlopu. Po raz pierwszy od 3 lat po naprawd臋 d艂ugich wakacjach z ca艂膮 rodzin膮. – W ich trakcie siedzia艂am ca艂y czas pod telefonem z laptopem na kolanach, odpowiadaj膮c na maile z le偶aka nad basenem. To nie by艂y wakacje. Sytuacja z podw艂adn膮 by艂a kropl膮, ktra przechyli艂a czar臋 goryczy. Nie zastanawia艂am si臋 ani minuty. Rzuci艂am papierami, powiedzia艂am, 偶e zwalnia膰 nie b臋d臋, sami niech zwalniaj膮. A ta dziewczyna przepracowa艂a jeszcze tam ponad rok – m贸wi Ula.

zaw贸d cukiernika

Pocz膮tki nie by艂y 艂atwe

Pocz膮tki S艂odkiego Muffina to by艂 2011 r., gdy gospodarka powoli wychodzi艂a na prost膮 po kryzysie finansowym, a p贸藕niej zad艂u偶eniowym. Pocz膮tki nie by艂y 艂atwe. Firma Uli by艂a 3. w Warszawie, kt贸ra wpad艂a na taki pomys艂. Ale by艂y te偶 tego plusy. Jedna z konkurencyjnych firm poleca艂a Ul臋, kiedy sama nie wyrabia艂a si臋 z prac膮. I minusy. Druga zwykle wysy艂a艂a pogr贸偶ki. Na pocz膮tku informacja o produktach i firmie sz艂a poczt膮 pantoflow膮, w艣r贸d znajomych. Pomaga艂 Facebook, kolejnym lewarem by艂 Grupon. To si臋 sprawdza艂o na pocz膮tku, bo sporo os贸b z miejsca dowiedzia艂o si臋 o S艂odkim Muffinie. Z czasem by艂o trudniej. Odsetek powracaj膮cych klient贸w nie by艂 satysfakcjonuj膮cy, bo produkt od pocz膮tku mierzy艂 wysoko, wi臋c cena regularna musia艂a by膰 na poziomie premium. – Nie przejmowa艂am si臋 tym, bo ju偶 wtedy widzia艂am du偶y potencja艂 w klientach firmowych. Prbowa艂am do nich trafi膰 organicznie: dzwoni艂am, pisa艂am, wysy艂a艂am paczki z moimi wypiekami i ich logo na nich. Odwiedza艂am biura z pude艂kami ciastek i wypytywa艂am o eventy, na ktre by potrzebowali moich produktw. To by艂a praca u podstaw. 鈥 wspomina Ula.

Dekad臋 p贸藕niej鈥

Po 10 latach Ula ma wyrobion膮 mark臋 i grono sta艂ych wiernych klient贸w. Pandemia zmieni艂a jednak w modelu biznesowym bardzo wiele. Pom贸g艂 w tym troch臋 zbieg okoliczno艣ci, tu偶 przed epidemi膮. Po podwy偶ce czynszu, w grudniu 2019 pracownia cukiernicza przenios艂a si臋 z dobrego punktu na Woli do podwarszawskiej miejscowo艣ci, gdzie z du偶o ni偶szymi kosztami sta艂ymi by艂a w stanie z powodzeniem obs艂u偶y膰 firmy stanowi膮ce 75-80 proc. zam贸wie艅. – Chcia艂am zamkn膮膰 obs艂ug臋 klientw indywidualnych. Jednak w marcu i kwietniu 2020 wszystkie firmowe zamwienia zosta艂y anulowane. Musia艂am wrci膰 do klientw indywidualnych. Pok艂oni膰 si臋 i przeprosi膰 za wcze艣niejsze odmowy – wspomina Ula St臋pniak.

W贸wczas firma, po raz pierwszy od dawna, generowa艂a straty. I zn贸w potrzeba chwili zrodzi艂a nowy pomys艂 na biznes 2.0, oczywi艣cie zwi膮zany z pierwotnym. W 7 tygodni twardego lockdownu Ula napisa艂a kolejnego e-booka. To by艂 strza艂 w dziesi膮tk臋. Kiedy wszystko trwa艂o w zastoju i wiele os贸b 藕le znosi艂o sytuacj臋 zawieszenia, niepewno艣ci, ja da艂am im pomys艂 na biznes. Zrobi艂am co艣, co wiedzia艂am, 偶e tak偶e mi b臋dzie przynosi膰 dodatkowe dochody. To by艂 ju偶 trzeci e-book, a jego premiera zbieg艂a si臋 poluzowaniem obostrze艅 w gospodarce. Nowy pomys艂 na biznes brzmia艂: nie tylko babeczki, ale przede wszystkim nauka i szkolenia, jak robi膰 s艂odki biznes z sensem i zyskiem.

E-book Uli

Ju偶 pierwsze e-booki, kt贸re powstawa艂y od 2019 r. i m贸wi艂y o tym, jak pozyskiwa膰 klient贸w krok po kroku, poradzi膰 sobie z sanepidem, czy zarabia膰 na swojej pracy, cieszy艂y si臋 powodzeniem. Ten trzeci przebi艂 wszystkie. Cho膰 mia艂 cen臋 trzykrotnie wy偶sz膮 od rynkowej sprzedawa艂 si臋 艣wietnie. – Zawar艂am w nim szczer膮, konkretn膮 recept臋 na biznes. Jak na tacy poda艂am wiedz臋 z mojego wieloletniego do艣wiadczenia. Na rynku nie by艂o nikogo, kto mia艂by takie do艣wiadczenie i jeszcze chcia艂by si臋 nim podzieli膰, bo w tej bran偶y to by艂a 艣ci艣le strze偶ona tajemnica. Dlaczego ja z tym wysz艂am na rynek? Bo mia艂am misj臋 i wizj臋, 偶e b臋d臋 t膮, ktra u艂atwi start innym kobietom! I nie tylko kobietom – ka偶dy mo偶e zosta膰 cukiernikiem! Pokaza艂am, ktre rafy omija膰 i gdzie nie inwestowa膰, bo to b艂膮d – m贸wi.

Teraz przyszed艂 czas, by zwi臋kszy膰 grono odbiorcw

Ula w tym roku chce dotrze膰 z edukacj膮 do m艂odych ludzi, tych na progu swojej przygody z doros艂o艣ci膮. Tych, kt贸rym po drodze z zawodem cukiernika i my艣l膮 o czym艣 wi臋cej ni偶 pracy na etacie. – Kilka miesi臋cy temu dowiedzia艂am si臋, 偶e w szko艂ach bran偶owych, technicznych o profilu cukierniczym, brakuje uczniw. Te kierunki ciesz膮 si臋 bardzo ma艂ym zainteresowaniem, co mnie bardzo zdziwi艂o. Wpad艂am na pomys艂, 偶eby u艣wiadomi膰 m艂odzie偶y na czym polega ta praca, co si臋 robi na co dzie艅, czym si臋 zajmuje. Mo偶na mie膰 swj ca艂kiem fajny biznes, zarabia膰 fajne pieni膮dze, tylko trzeba po prostu wiedzie膰 jak i co robi膰. Chc臋 pokaza膰 m艂odym ludziom jak po kilku latach przygotowania w szkole 艣redniej za艂o偶y膰 swj biznes 鈥 t艂umaczy Ula.

Zaw贸d cukiernika

Jej zdaniem zaw贸d cukiernika jest bardzo kreatywny, techniczny i daje satysfakcj臋. Trzeba tylko wiedzie膰, jak zacz膮膰 i unikn膮膰 b艂臋d贸w, kt贸re pope艂nili ju偶 inni. I przede wszystkim ten biznes skalkulowa膰. – Wiele osb o r贸偶nych zdolno艣ciach mo偶e odnale藕膰 si臋 w s艂odkim biznesie. Popyt jest. Trzeba tylko wiedzie膰 i odpowiednio zadba膰 o wszystkie elementy, ktre o sukcesie decyduj膮. Je艣li tego nie zrobimy, b臋dziemy skre艣leni ju偶 na starcie. Nikt nie jest doskona艂y i nie nale偶y si臋 tym przejmowa膰. Zawsze mo偶emy znale藕膰 kogo艣, kto dope艂ni nasze umiej臋tno艣ci. Ja na przyk艂ad nie odnajduj臋 si臋 w robieniu figurek. Dlatego wsp贸艂pracuj臋 z osobami, ktrym to wychodzi 艣wietnie. I dzi臋ki temu mam wielu klientw w osobach m艂odych smakoszy, ktrzy uwielbiaj膮 superbohaterw w z bajek i chc膮 mie膰 takiego na swoim urodzinowym torcie – opowiada Ula.

zaw贸d cukiernika

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter