Zesp贸艂 przy komputerze (Foto. Canva Pro)

Ju偶 ponad 1/3 ofert pracy wymaga zdolno艣ci cyfrowych

Wed艂ug danych Pracuj.pl liczba ofert pracy wymagaj膮cych kompetencji cyfrowych stale ro艣nie. W I p贸艂roczu 2022 roku a偶 36% og艂osze艅 na Pracuj.pl dotyczy艂o specjalizacji, w kt贸rych kompetencje cyfrowe odgrywaj膮 szczeg贸ln膮 rol臋. Co wi臋cej, liczba tego typu ofert wzros艂a o ponad po艂ow臋 w ci膮gu roku. Czy kandydaci s膮 na to gotowi? Wed艂ug Eurostatu Polska zajmuje dopiero 24. miejsce w Unii Europejskiej pod wzgl臋dem liczby os贸b posiadaj膮cych kompetencje cyfrowe. Przedstawiamy najnowsz膮 analiz臋 Pracuj.pl.

W obliczu cyfrowych przemian

Technologie rewolucjonizuj膮 nie tylko biznes, ale tak偶e wiele innych aspekt贸w rzeczywisto艣ci 鈥 w tym 偶ycie zawodowe. Wed艂ug raportu sporz膮dzonego przez Komisj臋 Europejsk膮, aktualnie ok. 85% wszystkich miejsc pracy w Unii Europejskiej wymaga co najmniej podstawowego poziomu tzw. kompetencji cyfrowych. Jak dodaj膮 badacze, w bliskiej przysz艂o艣ci ten udzia艂 dodatkowo wzro艣nie do 9 na 10.
Czym w艂a艣ciwie s膮 kompetencje cyfrowe? W pewnym uproszczeniu jest to聽zdolno艣膰 do sprawnego聽wykorzystania technologii, w tym urz膮dze艅, internetu, program贸w 鈥 w codziennym 偶yciu, pracy, nauce czy czasie wolnym. W praktyce zawodowej oznacza to zazwyczaj umiej臋tno艣膰 szukania informacji cyfrowych, a tak偶e umiej臋tno艣膰 obs艂ugi r贸偶norodnych sprz臋t贸w i system贸w wspieraj膮cych wykonywanie obowi膮zk贸w. 聽
Dane zewn臋trznych instytucji pokrywaj膮 si臋 tak偶e z praktyk膮 rekrutacyjn膮 pracodawc贸w, widoczn膮 w serwisie Pracuj.pl. W ostatnich latach sukcesywnie r贸s艂 w nim udzia艂 ofert pracy z bran偶, kt贸re wymagaj膮 szczeg贸lnych kompetencji cyfrowych. Dost臋pne dane wskazuj膮, 偶e w Polsce istotnym wyzwaniem jest nie tylko szeroko i cz臋sto komentowany niedob贸r kadr dla bran偶y IT. R贸wnie istotne jest zapotrzebowanie na kompetencje cyfrowe, kt贸re w najbli偶szych latach b臋dzie stwarza膰 szanse, ale i trudno艣ci pracodawcom i pracownikom w ro偶nych bran偶ach i specjalizacjach.

A偶 ponad 1/3 ofert z kompetencjami cyfrowymi

W I p贸艂roczu 2022 roku ju偶 36% ofert w Pracuj.pl dotyczy艂o specjalizacji, kt贸re s膮 okre艣lane jako szczeg贸lnie zwi膮zane z kompetencjami cyfrowymi. Cyfryzacja wyra藕nie odbija sw贸j 艣lad na postawach pracodawc贸w. To tworzy szanse dla kandydat贸w, kt贸rzy buduj膮 zwi膮zane z ni膮 umiej臋tno艣ci, ale przysparza te偶 trudno艣ci dla os贸b ma艂o bieg艂ych cyfrowo.
Pandemia przyspieszy艂a wi臋kszo艣膰 proces贸w przenoszenia us艂ug oraz pracy do przestrzeni wirtualnej, wspar艂a tak偶e wzrost wielu bran偶, w kt贸rych bez kompetencji cyfrowych ci臋偶ko m贸wi膰 o perspektywach dynamicznego rozwoju. Zestawienie specjalizacji, kt贸re wymagaj膮 szczeg贸lnie zdolno艣ci korzystania z technologii, dobrze pokazuje, jak te zjawiska przek艂adaj膮 si臋 na rekrutacj臋.
W I p贸艂roczu 2022 roku a偶 24% ofert pracy dotyczy艂o specjalist贸w ds. IT. Z艂o偶y艂y si臋 na to og艂oszenia kierowane do ekspert贸w ds. rozwoju oprogramowania (16%) oraz administracji IT (8%). Innymi dziedzinami szczeg贸lnie zwi膮zanymi z kompetencjami cyfrowymi, kt贸re by艂y popularne na Pracuj.pl, s膮 marketing i internet/e-commerce (po 4% wszystkich og艂osze艅 w serwisie). Kolejne 4% ofert kierowano do ekspert贸w od bada艅 i rozwoju oraz reklamy. 聽
Infografika - Pracuj.pl

Mocny wzrost w ci膮gu kilku miesi臋cy

Warto zauwa偶y膰, 偶e oferty dla specjalizacji, w kt贸rych kompetencje cyfrowe s膮 szczeg贸lnie wa偶ne, stanowi膮 jedn膮 z najwa偶niejszych kategorii na portalu i ich rola stale ro艣nie. Jeszcze w III kwartale 2021 roku og艂oszenia te stanowi艂y w serwisie Pracuj.pl co czwarte og艂oszenie. Ju偶 6 miesi臋cy p贸藕niej, czyli w I kwartale 2022 roku dotyczy艂y wi臋cej, ni偶 co trzeciej oferty. Podobna proporcja utrzyma艂a si臋 tak偶e mi臋dzy kwietniem i czerwcem br.

Osoby posiadaj膮ce kompetencje cyfrowe mog膮 wybiera膰 w rosn膮cej liczbie ofert. W I p贸艂roczu 2022 r. kierowano do zwi膮zanych z nimi specjalizacji o 51% wi臋cej og艂osze艅 o prac臋, ni偶 analogicznym okresie rok wcze艣niej.

Pracownik posiadaj膮cy umiej臋tno艣ci i wiedz臋 z zakresu wykorzystania technologii jest coraz bardziej cenny na rynku pracy. Wa偶ne jednak, by zauwa偶y膰 istotn膮 kwesti臋: bieg艂o艣膰 cyfrowa nie zawsze musi oznacza膰 umiej臋tno艣ci predysponuj膮cych do zostania programist膮 wysokiej klasy czy ekspertem R&D. W wielu bran偶ach, takich jak np. reklama, marketing, e-commerce czy sprzeda偶, wykorzystanie technologii opiera si臋 na mniej skomplikowanych systemach, urz膮dzeniach czy programach. Wa偶ne jest za to ich trafne i kreatywne u偶ytkowanie do cel贸w zawodowych. Tak rozumiane kompetencje cyfrowe s膮 poszukiwane w wi臋kszo艣ci bran偶 i specjalizacji.

- komentuje Agnieszka Bieniak, Dyrektorka HR w Grupie Pracuj.

Wyzwanie na horyzoncie

Jak wskazuj膮 dane, wzrost liczby i udzia艂u ofert ze specjalizacji szczeg贸lnie zwi膮zanych z kompetencjami cyfrowymi tworzy nowe szanse dla pracownik贸w w Polsce. Jednocze艣nie jednak jest bardzo istotnym wyzwaniem w obliczu niepokoj膮cych danych o poziomie tych umiej臋tno艣ci w艣r贸d Polak贸w.
Wed艂ug wska藕nika Digital Economy and Society Index (DESI), tworzonego przez Eurostat, 56% mieszka艅c贸w Unii Europejskiej posiada podstawowe umiej臋tno艣ci cyfrowe. Pomimo jeszcze wi臋kszego ni偶 dotychczas wyboru ofert dla os贸b rozwijaj膮cych swoje kompetencje w wykorzystaniu technologii, Polacy wci膮偶 wypadaj膮 na tym tle niekorzystnie. Wed艂ug danych Eurostatu tylko 43% Polak贸w w wieku 16-74 lat posiada je na podstawowym poziomie, co by艂o trzecim najni偶szym wynikiem w Unii Europejskiej.
Wykres pokazuj膮cy, jak Polacy oceniaj膮 swoje kompetencje cyfrowe

Tymczasem ju偶 raport Pracuj.pl 鈥濩yfrowa ewolucja pracy鈥 z 2021 roku wykaza艂, 偶e Polacy postrzegaj膮 swoje kompetencje cyfrowe stosunkowo optymistycznie. 2/3 Polak贸w badanych przez serwis wystawi艂o pozytywn膮 ocen臋 swoim kompetencjom cyfrowym. Kolejne 30% oceni艂o je 艣rednio, a tylko 4% – negatywnie. Takie postawy wyra藕nie kontrastuj膮 z zewn臋trznymi badaniami oraz sygna艂ami od pracodawc贸w. Jak wskazuj膮 ustalenia Polskiego Instytutu Ekonomicznego, a偶 91% polskich firm sygnalizuje problemy z rekrutacj膮 odpowiednich kandydat贸w. Co wi臋cej, w艣r贸d najwa偶niejszych kompetencji poszukiwanych przez pracodawc贸w w najbli偶szej przysz艂o艣ci znalaz艂y si臋 w艂a艣nie podstawowe umiej臋tno艣ci cyfrowe. Uzyska艂y one w sonda偶u 艣redni膮 ocen臋 3,8 punkt贸w na 5 w skali oceny znaczenia tych kompetencji dla przysz艂ego rozwoju firm.

Eurostat prognozuje, 偶e do 2030 roku 80% obywateli Unii Europejskiej w wieku produkcyjnym b臋dzie musia艂o posiada膰 umiej臋tno艣ci cyfrowe na przynajmniej podstawowym poziomie, by zdoby膰 prac臋. Bez nacisku na edukacj臋 cyfrow膮 w szko艂ach czy poprzez dodatkowe szkolenia dla kadr w Polsce coraz cz臋艣ciej b臋dzie odczuwany problem niedoboru wykwalifikowanych specjalist贸w. Taka troska o kompetencje cyfrowe pracownika ze strony pracodawcy to z reszt膮 coraz wi臋kszy magnes na kandydat贸w. Wed艂ug bada艅 Pracuj.pl ch臋膰 rozwoju i awans贸w to jeden z wa偶nych czynnik贸w zmiany pracy. Firmy wspieraj膮ce upskilling pracownik贸w zyskuj膮 istotny atut w przyci膮ganiu talent贸w.

- komentuje Justyna Barczyk-Zieli艅ska, Ekspertka ds. Szkole艅 i Rozwoju Pracownik贸w w Grupie Pracuj

Nowe szanse, nowe zagro偶enia

Du偶a rola kompetencji cyfrowych nie jest zupe艂nie nowym zjawiskiem. Ich znaczenie podkre艣lano od wielu lat. Dowodem s膮 prognozy OECD jeszcze sprzed pandemii koronawirusa, zgodnie z kt贸rymi a偶 65% dzieci zaczynaj膮cych obecnie nauk臋 b臋dzie pracowa膰 w zawodach, kt贸re jeszcze nie istniej膮. Nie da si臋 jednak ukry膰, 偶e ostatnie 2,5 roku sta艂o si臋 istotnym katalizatorem ewolucji rynku pracy w kierunku bardziej cyfrowej, wirtualnej rzeczywisto艣ci zawodowej.
Osoby, kt贸re posiadaj膮 i rozwijaj膮 kompetencje cyfrowe, ju偶 dzi艣 mog膮 liczy膰 na znacznie wi臋kszy wyb贸r ofert zatrudnienia, lepsze warunki pracy czy wynagrodzenie. W przysz艂o艣ci te zjawiska b臋d膮 nabiera膰 mocy. Pracodawcy i kandydaci musz膮 zdawa膰 sobie spraw臋 z tego, 偶e kompetencje cyfrowe sta艂y si臋 kluczowym czynnikiem budowy dobrej kariery, bardziej odpornej na przysz艂e zawirowania rynku pracy.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close