Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Zmiana w podejściu młodych do kariery zawodowej. Tytuł magistra przestaje być postrzegany jako klucz do sukcesu

Zmiana w podejściu młodych do kariery zawodowej. Tytuł magistra przestaje być postrzegany jako klucz do sukcesu

YEP klucz do sukcesu

 

Jeszcze kilka lat temu nadreprezentacja młodych ludzi decydowała się na wybór studiów wyższych na kierunkach typu zarządzanie i marketing. Jak pokazuje Raport Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką obecnie coraz częściej młodzi ludzie biorą pod uwagę ścieżkę rozwoju opartą o naukę w szkole zawodowej czy technikum. Jednocześnie ponad 80% osób w wieku 15-29 lat podejmuje te decyzje nieświadomie, większość informacji czerpiąc z internetu, a 2/3 z nich robi to bez konsultacji z ekspertami.

Młodzi ludzie często decydują się na pracę poniżej swoich kwalifikacji, za niskie wynagrodzenie, w branżach i zawodach, których przyszłość jest niepewna lub na które nie ma popytu. Efektem jest frustracja i częste zmiany szkół, kierunków studiów i pracy. Szukając źródeł tego problemu, Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką sprawdziła, czym kierują się młode osoby decydując o swojej karierze.

Szkoły zawodowe coraz lepiej postrzegane

Panujące do niedawna przekonanie o wyższości studiów nad szkołami zawodowymi i technicznymi od niedawna odchodzi do lamusa. Ankietowani w wieku od 15 do 29 lat w 82 proc. odpowiedzieli, że zawodówki i technika nie są wcale gorszą perspektywą, a ukończenie ich nie oznacza niższych zarobków w przyszłości.

Kto lub co decyduje o wyborze ścieżki zawodowej?

Z ankiety wynika, że 60,5 proc. młodych zasięgała rady rodziców, ale dla aż 80 proc. nie są oni źródłem wiedzy o rynku i miejscach pracy. Co więc jest? Okazuje się, że obecnie najważniejszym „doradcą” jest internet – 81,7 proc. młodych ludzi informacji o karierze i konkretnych zawodach szuka właśnie tam.

W intrenecie znajdziemy wszystko. Młodzi często trafiają tam na różnego rodzaju treści i przypadkowe testy kompetencji, które nie są profesjonalnymi narzędziami, a jedynie stronami służącymi pozyskiwaniu przychodów z wyświetlanych na nich reklam. Przyszli pracownicy niejednokrotnie są także pod wpływem  reklam różnego typu szkół dla dorosłych, które często nie są obiektywne jeśli chodzi o podpowiadanie najlepszej ścieżki kariery. Dlatego na ogólnodostępnej platformie YEP Academy przygotowano rzetelne testy kompetencji, opisy zawodów, a nawet innowacyjny kalkulator wynagrodzeń. – mówi Ola Legosz, współzałożycielka Fundacji Sukces Pisany Szminką i pomysłodawczyni YEP Academy.

Młodzi nie słuchają doradców zawodowych

Jak wynika z ankiety 77,5 proc. respondentów w wieku 15-29 lat twierdzi, że zna swoje kompetencje, mimo że ponad 2/3 (67,6%) nigdy nie korzystała z doradztwa zawodowego a ponad połowa (53,9%) nie wykonała nawet testów kompetencji.

Profesjonalne doradztwo w naturalnym otoczeniu

Wybór zawodu to niezwykle poważna decyzja, której znaczenia młodzi ludzie często do końca nie rozumieją. Odpowiedzią na powyższe problemy jest platforma Yep.Academy, która łączy internet, najbardziej naturalne źródło zdobywania wiedzy o świecie przez młodzież, z profesjonalnym systemem doradztwa zawodowego. Umieszczone na niej narzędzia i treści mają pomóc w planowaniu drogi zawodowej. Promowany za pomocą haseł„wybierz pracę dla siebie”, „wybieraj świadomie, kim chcesz być” serwis jest bezpłatny i niekomercyjny.

– Platforma YEP.Academy, którą tworzymy razem z Fundacją Sukcesu Pisanego Szminką,  osiąga imponujące wyniki, co tylko potwierdza jak bardzo młodzi ludzie potrzebują profesjonalnego wsparcia. Dzięki naszej najnowszej kampanii społecznej #WYBIERAM, która wystartowała w lipcu, odnotowaliśmy ponad 35 000 nowych użytkowników platformy YEP. Chcemy dawać młodym odpowiednie narzędzia oraz rzetelną wiedzę, wspierające ich w procesie wyboru najlepszej ścieżki rozwoju. Tym bardziej, że młodzi ludzie nie chcą realizować cudzych ambicji, np. rodziców, których rady często mogą odstawać od współczesnych realiów panujących na rynku pracy. – mówi Anna Solarek, Dyrektor ds. Komunikacji i Kontaktów Zewnętrznych w Coca-Cola Poland Service.

PRZECZYTAJ TAKŻE: CZY TO PRAWDA, ŻE MILLENIALSOM NIE CHCE SIĘ PRACOWAĆ A RYNEK POTRZEBUJE WIĘCEJ HUMANISTÓW? OTO FAKTY I MITY NA TEMAT TRENDÓW NA RYNKU PRACY!

Ile chce zarabiać młody człowiek?

Wracając do badania przeprowadzonego przez Fundację, na pytanie „Ile chciałbyś lub ile zarabiałeś na początku swojej kariery zawodowej?” aż 40 proc. respondentów wskazało kwotę 2 tys. zł netto, a 36,3 proc. wartość pomiędzy 2 a 3 tys. zł. Jedynie 13 proc. wskazało kwotę 3-4 tys. zł netto. Ich oczekiwania można zatem uznać za umiarkowane.

Z drugiej strony, młodzi w wieku 15-29 lat myśląc o zarobkach osiąganych w wieku 35 lat mają znacznie wyższe aspiracje, przekraczające przeciętne zarobki w Polsce. 68 proc. z nich chciałoby zarabiać powyżej 5 tys. złotych netto, z czego 26 proc. oczekuje wynagrodzenia między 5 a 7 tys. złotych. Natomiast, 22 proc. uważa, że ich pensja powinna przekraczać 10 tys. zł netto miesięcznie.

PRZECZYTAJ CAŁY RAPORT TUTAJ!

U kogoś czy na swoim?

62,4 proc. młodych ankietowanych przez Fundację Sukcesu Pisanego Szminką chciałoby mieć własny biznes, a aż 88,8 proc. elastyczny czas pracy. O pracy zdalnej marzy 71,2 proc. respondentów.

Co jest najważniejsze w pracy?

Okazuje się, że wcale nie zarobki, które znalazły się dopiero na drugim miejscu. Dla 38,2 proc. najważniejsza jest możliwość rozwoju, dla 26 proc. pensja, a dla 19,6 proc. atmosfera. Młodych ludzi nie interesują szczególnie dodatkowe benefity, oferowane jako dodatek do wynagrodzenia. Jako najmniej ważne wskazało je aż 30 proc. ankietowanych.

Ciekawe jest także to, że młodzi wcale nie myślą o emigracji – aż 96,7 proc. chce się uczyć w Polsce, a tylko co 10 ankietowany odpowiedział, że chciałby pracować za granicą.

Kampania #WYBIERAM: http://bit.ly/Spot-WYBIERAM

 

***

O YEP Academy

Platforma YEP (od nazwy programu – Youth Empowered Program) została stworzona przez Fundację Sukcesu Pisanego Szminką wspólnie z firmą Coca-Cola po to, aby wesprzeć młodych ludzi z całej Polski na trudnej drodze wyborów, jaka ich czeka: od kierunku studiów, staży i praktyk po wybór zawodu i charakteru pracy. To pierwsze kompleksowe narzędzie, wzorowane na doświadczeniach amerykańskich, które zawiera tak unikatowe funkcjonalności. Na platformie YEP znajdują się m.in. testy kompetencji i zdolności, po których wypełnieniu młoda osoba otrzyma listę odpowiadającym im zawodów i ich pełne opisy wraz ze ścieżką kariery. Dostęp do bazy zawodów możliwy jest także bez wypełniania testów. Nowoczesnym i unikatowym narzędziem jest kalkulator wynagrodzeń pokazujący zarobki w danym zawodzie w wieku 35-40 lat – ich wysokość zależy tu od indywidualnych odpowiedzi na pytania m.in. o poziom i styl życia, miejsce i rodzaj zamieszkania, planowane życie rodzinne.  YEP to także platforma edukacyjna oferujące pełen dostęp do wiedzy, czyli bazy publikacji i artykułów o szeroko rozumianym rynku pracy oraz bazy porad z zakresu rozmów kwalifikacyjnych czy tworzenia CV.

https://yep.academy

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

[newsletter_form type="minimal"]

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close