Zmiana w podej艣ciu m艂odych do kariery zawodowej. Tytu艂 magistra przestaje by膰 postrzegany jako klucz do sukcesu

Karolina Krzeska

Jeszcze kilka lat temu nadreprezentacja m艂odych ludzi decydowa艂a si臋 na wyb贸r studi贸w wy偶szych na kierunkach typu zarz膮dzanie i marketing. Jak pokazuje raport Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 obecnie coraz cz臋艣ciej m艂odzi ludzie bior膮 pod uwag臋 艣cie偶k臋 rozwoju opart膮 o nauk臋 w szkole zawodowej czy technikum. Jednocze艣nie ponad 80% os贸b w wieku 15-29 lat podejmuje te decyzje nie艣wiadomie, wi臋kszo艣膰 informacji czerpi膮c z internetu, a 2/3 z nich robi to bez konsultacji z ekspertami.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

M艂odzi ludzie cz臋sto decyduj膮 si臋 na prac臋 poni偶ej swoich kwalifikacji, za niskie wynagrodzenie, w bran偶ach i zawodach, kt贸rych przysz艂o艣膰 jest niepewna lub na kt贸re nie ma popytu. Efektem jest frustracja i cz臋ste zmiany szk贸艂, kierunk贸w studi贸w i pracy. Szukaj膮c 藕r贸de艂 tego problemu, Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink膮 sprawdzi艂a, czym kieruj膮 si臋 m艂ode osoby decyduj膮c o swojej karierze.

Szko艂y zawodowe coraz lepiej postrzegane

Panuj膮ce do niedawna przekonanie o wy偶szo艣ci studi贸w nad szko艂ami zawodowymi i technicznymi od niedawna odchodzi do lamusa. Ankietowani w wieku od 15 do 29 lat w 82 proc. odpowiedzieli, 偶e zawod贸wki i technika nie s膮 wcale gorsz膮 perspektyw膮, a uko艅czenie ich nie oznacza ni偶szych zarobk贸w w przysz艂o艣ci.

Kto lub co decyduje o wyborze 艣cie偶ki zawodowej?

Z ankiety wynika, 偶e 60,5 proc. m艂odych zasi臋ga艂a rady rodzic贸w, ale dla a偶 80 proc. nie s膮 oni 藕r贸d艂em wiedzy o rynku i miejscach pracy. Co wi臋c jest? Okazuje si臋, 偶e obecnie najwa偶niejszym 鈥瀌oradc膮鈥 jest internet – 81,7 proc. m艂odych ludzi informacji o karierze i konkretnych zawodach szuka w艂a艣nie tam.

W intrenecie znajdziemy wszystko. M艂odzi cz臋sto trafiaj膮 tam na r贸偶nego rodzaju tre艣ci i przypadkowe testy kompetencji, kt贸re nie s膮 profesjonalnymi narz臋dziami, a jedynie stronami s艂u偶膮cymi pozyskiwaniu przychod贸w z wy艣wietlanych na nich reklam. Przyszli pracownicy niejednokrotnie s膮 tak偶e pod wp艂ywem  reklam r贸偶nego typu szk贸艂 dla doros艂ych, kt贸re cz臋sto nie s膮 obiektywne je艣li chodzi o podpowiadanie najlepszej 艣cie偶ki kariery. Dlatego na og贸lnodost臋pnej platformie YEP Academy przygotowano rzetelne testy kompetencji, opisy zawod贸w, a nawet innowacyjny kalkulator wynagrodze艅. 鈥 m贸wi Ola Legosz, wsp贸艂za艂o偶ycielka Fundacji Sukces Pisany Szmink膮 i pomys艂odawczyni YEP Academy.

M艂odzi nie s艂uchaj膮 doradc贸w zawodowych

Jak wynika z ankiety 77,5 proc. respondent贸w w wieku 15-29 lat twierdzi, 偶e zna swoje kompetencje, mimo 偶e ponad 2/3 (67,6%) nigdy nie korzysta艂a z doradztwa zawodowego a ponad po艂owa (53,9%) nie wykona艂a nawet test贸w kompetencji.

Profesjonalne doradztwo w naturalnym otoczeniu

Wyb贸r zawodu to niezwykle powa偶na decyzja, kt贸rej znaczenia m艂odzi ludzie cz臋sto do ko艅ca nie rozumiej膮. Odpowiedzi膮 na powy偶sze problemy jest platforma Yep.Academy, kt贸ra 艂膮czy internet, najbardziej naturalne 藕r贸d艂o zdobywania wiedzy o 艣wiecie przez m艂odzie偶, z profesjonalnym systemem doradztwa zawodowego. Umieszczone na niej narz臋dzia i tre艣ci maj膮 pom贸c w planowaniu drogi zawodowej. Promowany za pomoc膮 hase艂鈥瀢ybierz prac臋 dla siebie鈥, 鈥瀢ybieraj 艣wiadomie, kim chcesz by膰鈥 serwis jest bezp艂atny i niekomercyjny.

– Platforma YEP.Academy, kt贸r膮 tworzymy razem z Fundacj膮 Sukcesu Pisanego Szmink膮,  osi膮ga imponuj膮ce wyniki, co tylko potwierdza jak bardzo m艂odzi ludzie potrzebuj膮 profesjonalnego wsparcia. Dzi臋ki naszej najnowszej kampanii spo艂ecznej #WYBIERAM, kt贸ra wystartowa艂a w lipcu, odnotowali艣my ponad 35 000 nowych u偶ytkownik贸w platformy YEP. Chcemy dawa膰 m艂odym odpowiednie narz臋dzia oraz rzeteln膮 wiedz臋, wspieraj膮ce ich w procesie wyboru najlepszej 艣cie偶ki rozwoju. Tym bardziej, 偶e m艂odzi ludzie nie chc膮 realizowa膰 cudzych ambicji, np. rodzic贸w, kt贸rych rady cz臋sto mog膮 odstawa膰 od wsp贸艂czesnych reali贸w panuj膮cych na rynku pracy. 鈥 m贸wi Anna Solarek, Dyrektor ds. Komunikacji i Kontakt贸w Zewn臋trznych w Coca-Cola Poland Service.

PRZECZYTAJ TAK呕E: CZY TO PRAWDA, 呕E MILLENIALSOM NIE CHCE SI臉 PRACOWA膯 A RYNEK POTRZEBUJE WI臉CEJ HUMANIST脫W? OTO FAKTY I MITY NA TEMAT TREND脫W NA RYNKU PRACY!

Ile chce zarabia膰 m艂ody cz艂owiek?

Wracaj膮c do badania przeprowadzonego przez Fundacj臋, na pytanie 鈥Ile chcia艂by艣 lub ile zarabia艂e艣 na pocz膮tku swojej kariery zawodowej?鈥 a偶 40 proc. respondent贸w wskaza艂o kwot臋 2 tys. z艂 netto, a 36,3 proc. warto艣膰 pomi臋dzy 2 a 3 tys. z艂. Jedynie 13 proc. wskaza艂o kwot臋 3-4 tys. z艂 netto. Ich oczekiwania mo偶na zatem uzna膰 za umiarkowane.

Z drugiej strony, m艂odzi w wieku 15-29 lat my艣l膮c o zarobkach osi膮ganych w wieku 35 lat maj膮 znacznie wy偶sze aspiracje, przekraczaj膮ce przeci臋tne zarobki w Polsce. 68 proc. z nich chcia艂oby zarabia膰 powy偶ej 5 tys. z艂otych netto, z czego 26 proc. oczekuje wynagrodzenia mi臋dzy 5 a 7 tys. z艂otych. Natomiast, 22 proc. uwa偶a, 偶e ich pensja powinna przekracza膰 10 tys. z艂 netto miesi臋cznie.

PRZECZYTAJ CA艁Y RAPORT TUTAJ!

U kogo艣 czy na swoim?

62,4 proc. m艂odych ankietowanych przez Fundacj臋 Sukcesu Pisanego Szmink膮 chcia艂oby mie膰 w艂asny biznes, a a偶 88,8 proc. elastyczny czas pracy. O pracy zdalnej marzy 71,2 proc. respondent贸w.

Co jest najwa偶niejsze w pracy?

Okazuje si臋, 偶e wcale nie zarobki, kt贸re znalaz艂y si臋 dopiero na drugim miejscu. Dla 38,2 proc. najwa偶niejsza jest mo偶liwo艣膰 rozwoju, dla 26 proc. pensja, a dla 19,6 proc. atmosfera. M艂odych ludzi nie interesuj膮 szczeg贸lnie dodatkowe benefity, oferowane jako dodatek do wynagrodzenia. Jako najmniej wa偶ne wskaza艂o je a偶 30 proc. ankietowanych.

Ciekawe jest tak偶e to, 偶e m艂odzi wcale nie my艣l膮 o emigracji – a偶 96,7 proc. chce si臋 uczy膰 w Polsce, a tylko co 10 ankietowany odpowiedzia艂, 偶e chcia艂by pracowa膰 za granic膮.

Kampania #WYBIERAM: http://bit.ly/Spot-WYBIERAM

 

***

O YEP Academy

Platforma YEP (od nazwy programu – Youth Empowered Program) zosta艂a stworzona przez Fundacj臋 Sukcesu Pisanego Szmink膮 wsp贸lnie z firm膮 Coca-Cola po to, aby wesprze膰 m艂odych ludzi z ca艂ej Polski na trudnej drodze wybor贸w, jaka ich czeka: od kierunku studi贸w, sta偶y i praktyk po wyb贸r zawodu i charakteru pracy. To pierwsze kompleksowe narz臋dzie, wzorowane na do艣wiadczeniach ameryka艅skich, kt贸re zawiera tak unikatowe funkcjonalno艣ci. Na platformie YEP znajduj膮 si臋 m.in. testy kompetencji i zdolno艣ci, po kt贸rych wype艂nieniu m艂oda osoba otrzyma list臋 odpowiadaj膮cym im zawod贸w i ich pe艂ne opisy wraz ze 艣cie偶k膮 kariery. Dost臋p do bazy zawod贸w mo偶liwy jest tak偶e bez wype艂niania test贸w. Nowoczesnym i unikatowym narz臋dziem jest kalkulator wynagrodze艅 pokazuj膮cy zarobki w danym zawodzie w wieku 35-40 lat – ich wysoko艣膰 zale偶y tu od indywidualnych odpowiedzi na pytania m.in. o poziom i styl 偶ycia, miejsce i rodzaj zamieszkania, planowane 偶ycie rodzinne.  YEP to tak偶e platforma edukacyjna oferuj膮ce pe艂en dost臋p do wiedzy, czyli bazy publikacji i artyku艂贸w o szeroko rozumianym rynku pracy oraz bazy porad z zakresu rozm贸w kwalifikacyjnych czy tworzenia CV.

https://yep.academy

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close