Na zdj臋ciu Kasia Malinowska, Ambasadorka programu Sukces TO JA

Czy rozumiesz swoje emocje? Bez tego masz zaburzony kontakt ze swoimi potrzebami

Kasia Malinowska

艢wiadomo艣膰 i umiej臋tno艣膰 odczytywania w艂asnych emocji to podstawa inteligencji emocjonalnej. Czy istniej膮 dobre i z艂e emocje? Jak je uwolni膰 i pona膰 swoje prawdziwe potrzeby? Radzi Kasia Malinowska, ekspertka od budowania pewno艣ci siebie i Ambasadorka programu Sukces TO JA.

Po co nam emocje?

Emocje to narz臋dzie, w kt贸re wyposa偶y艂a nas natura. Cz臋sto m贸wi si臋, 偶e emocje s膮 jak plasterek przyklejony na ran臋. Je艣li wykonasz wysi艂ek, 偶eby go odklei膰 i sprawdzi膰 co jest pod spodem, mo偶esz tam znale藕膰 bardzo wa偶ne informacje na sw贸j temat. Emocje pokazuj膮 co jest dla nas wa偶ne, a co nie i ka偶da z nich spe艂nia szalenie istotn膮 rol臋.

STRACH 鈥 ostrzega nas przed niebezpiecze艅stwem.
SMUTEK 鈥 pokazuje, 偶e stracili艣my co艣 wa偶nego.
WSTYD 鈥 informuje, 偶e naruszyli艣my spo艂eczne lub osobiste granice.
RADO艢膯 鈥 pokazuje co nas cieszy.

Pami臋tajmy, 偶e kiedy mamy niewielki dost臋p do swoich emocji, mamy r贸wnie偶 zaburzony kontakt ze swoimi potrzebami.

Jak nauczy膰 si臋 wychwytywa膰 i rozpoznawa膰 emocje?

艢wiadomo艣膰 i umiej臋tno艣膰 odczytywania w艂asnych emocji to podstawa inteligencji emocjonalnej. Jak g艂osi Terapia ACT emocje to stany przej艣ciowe. Przychodz膮. Komunikuj膮 co艣. Odchodz膮. Warto pami臋ta膰, 偶e mamy ograniczon膮 kontrol臋 nad tym kiedy i jaka emocja nas ogarnia, ale mamy wp艂yw na to, jak d艂ugo w danej emocji pozostaniemy. No to po kolei.

Najpierw pojawia si臋 鈥榯rigger鈥, czyli wyzwalacz konkretnej emocji.

To mo偶e by膰 osoba lub sytuacja, kt贸ra co艣 w tobie uruchamia. Takim przyk艂adem mo偶e by膰 moment, w kt贸rym autobus ucieka ci sprzed nosa i ju偶 wiesz, 偶e nie masz szans zd膮偶y膰 na wa偶ne spotkanie. Je艣li dzia艂asz na tak zwanym autopilocie, zareagujesz bezrefleksyjnie czyli tak jak zawsze. Podejmiesz dzia艂anie, kt贸re najcz臋艣ciej idzie z automatu. Przeklniesz. Rzuci膰 czym艣. Kopniesz. Krzykniesz. Wachlarz reakcji jest szeroki i ka偶dy z nasz znajdzie w nim co艣 dla siebie. Ale mi臋dzy triggerem, a reakcj膮 jest taka magiczna przestrze艅, dost臋pna tylko dla niewielu 鈥 tych, kt贸ry wykonali prac臋 nad sob膮.

Jak si臋 tam dosta膰?

Ju偶 Ci m贸wi臋. Anglicy nazywaj膮 to miejsce 鈥榗hoice point鈥 czyli po staropolsku moment wyboru. Ta chwila, to dos艂ownie mirkosekundy, kiedy nale偶y zrobi膰 stop klatk臋 i zastanowi膰 si臋 czy ulegam emocji i robi臋 to co zawsze, czy tym razem decyduj臋 si臋 odpowiedzie膰 na ni膮 w inny, 艣wiadomy spos贸b. I tu dzieje si臋 magia. Serio! Spr贸buj chocia偶 raz zrobi膰 dok艂adnie odwrotnie ni偶 podpowiada Ci emocja. W tym jest niezwyk艂a moc, kt贸ra na dobre uwolni ci臋 od silnej reakcji. Zaufaj mi. Wiem, co m贸wi臋.

Czy istnieja z艂e i dobre emocje?

Oczywi艣cie jako istoty, kt贸re pragn膮 odczuwa膰 przyjemno艣膰 oraz unika膰 cierpienia i b贸lu, podzielili艣my je na dwie kategorie: pozytywne (np. rado艣膰, mi艂o艣膰, spok贸j) oraz negatywne (np. l臋k, z艂o艣膰, 偶al). Robimy wszystko co w naszej mocy, 偶eby odczuwa膰 tylko te pozytywne. Przed trudnymi natomiast, bardzo cz臋sto uciekamy. Ale tak si臋 nie da!!! M贸wi o tym mi臋dzy innymi prof. Brene Brown. Je艣li zamkniemy swoje serce na l臋k, t臋sknot臋 i 偶al, zamkniemy je r贸wnie偶 na mi艂o艣膰, rado艣膰 i ekscytacj臋, a przecie偶 nie o to nam chodzi. Dlatego ka偶dy z nas powinien sobie zada膰 pytanie: Co wybieram? T艂umienie emocji czy prze偶ywanie? Wypieranie emocji czy konfrontowanie si臋 z nimi? Prawda jest taka, 偶e koszty s膮 tu i tu. Pytanie tylko, kt贸re z nich wybierasz.

5 sposob贸w na uwalnianie emocji

Jest bardzo wiele technik uwalniania lub jak m贸wi o tym psychologia, rozpuszczania emocji. Ja podziel臋 si臋 z tob膮 moimi ulubionymi.

1. UWA呕NO艢膯 plus 艢WIADOME PYTANIA
Zadaj sobie pytanie: Co mi przynosi spok贸j? Zapisz wszystkie odpowiedzi na kartce. Przyjrzyj si臋 im, a nast臋pnie zastan贸w si臋 czego mo偶esz robi膰 wi臋cej. A teraz zapytaj siebie: Co mi zabiera spok贸j? Ponownie zapisz odpowiedzi. Sp贸jrz na nie i zastan贸w si臋 czego mo偶esz robi膰 mniej.

2. ROZPROSZENIE UWAGI
Brzmi banalnie, ale to jedna z najskuteczniejszych metod wychodzenia ze stan贸w negatywnych emocji. Ta metoda doskonale wykorzystuje fakt, 偶e nasz m贸zg nie ma zdolno艣ci zajmowania si臋 kilkoma sprawami naraz. Co mo偶esz w takim razie zrobi膰 偶eby odci膮gn膮膰 swoja uwag臋 od silnej
emocji? Podaj nazwy pa艅stw na ka偶d膮 liter臋 alfabetu albo zacznij liczy膰 ksi膮偶ki, kt贸re stoj膮 w twojej biblioteczce.

PRZECZYTAJ TAK呕E: Jak zadba膰 o odporno艣膰 psychiczn膮 i pewno艣膰 siebie w czasach kryzysu?

3. WZMACNIAJ膭CY WEWN臉TRZNY DIALOG
Kiedy do艣wiadczasz silnych emocji, mo偶esz przywr贸ci膰 wewn臋trzny spok贸j m贸wi膮c do siebie:

  • WSZYSTKO CO CZUJESZ JEST W艁A艢CIWE.
  • KOCHAM CI臉,
  • WIERZ臉 W CIEBIE,
  • DASZ SOBIE RAD臉,
  • JESTEM PRZY TOBIE,
  • RAZEM PRZEZ TO PRZEJDZIEMY,
  • MASZ WE MNIE WSPARCIE.

4. RUCH
To metoda pracy z emocjami, kt贸r膮 wprowadzi艂 ameryka艅ski psychiatra i psychoterapeuta Aleksander Lowen. Bazuje ona na silnym po艂膮czeniu jakie istnieje pomi臋dzy naszym cia艂em i emocjami co oznacza, 偶e pracuj膮c z jednym, mo偶emy wp艂ywa膰 na drugie. Wyskacz. Wyta艅cz. Wykrzycz. Pozw贸l emocjom odej艣膰. Nie zapisuj ich w ciele. Niech przez ciebie swobodnie przep艂yn膮. Jak twierdzi Lowen to jedyna droga do wewn臋trznej wolno艣ci.

5. DEFUZJA
I na koniec metoda zaczerpni臋ta z terapii ACT. Defuzja czyli odklejenie si臋 od silnej emocji, kt贸re pozwala na stworzenie dystansu oraz bufora bezpiecze艅stwa. Z tej perspektyw do偶o 艂atwiej jest ci zrozumie膰 i dostrzec, 偶e jeste艣my czym wi臋cej ni偶 tylko emocj膮, kt贸ra wdanej chwili odczuwamy.

***

O Autorce

Kasia Malinowska

Ambasadorka programu Sukces To Ja, trenerka rozwoju osobistego, certyfikowany coach. Ekspertka w Ambasadorka programu Sukces TO JA Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮, trenerka rozwoju osobistego, certyfikowany coach. Ekspertka w zakresie budowania PEWNO艢CI SIEBIE. Laureatka konkursu Polskie Lwice Biznesu 2016. Tw贸rczyni cyklu warsztat贸w rozwojowych Kobiety! Czas na kaw臋, kt贸ry otrzyma艂 wyr贸偶nienie w konkursie Presti偶owy Produkt Roku 2016. Prowadzi szkolenia oraz sesje coachingowe w j臋zyku polskim i angielskim. Prywatnie mama 15-letniej Michaliny. Jej wielk膮 pasj膮 jest czarno-bia艂a fotografia portretowa. Wi臋cej na: www.kasiamalinowska.pl

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close