Polacy uznali, że określenie urlop macierzyński jest lekceważące/ Na zdjęciu: kobieta z dzieckiem na ręku odkurza mieszkanie

Kampania społeczna #ToNieUrlop

Urlop kojarzy się Polakom z odpoczynkiem i relaksem. Tymczasem rodzicielstwo, zwłaszcza w kontekście urlopu macierzyńskiego, jest… pełne wyzwań i wysiłku. Praca wykonywana przez rodziców w domu jest równie wymagająca jak praca zawodowa. A często nawet i bardziej. Obejmuje opiekę nad dzieckiem, codzienne obowiązki domowe oraz nierzadko brak snu i czasu na odpoczynek.

Kampania #ToNieUrlop

Kampania #ToNieUrlop dąży do zwiększenia świadomości społecznej na temat wartości pracy wykonywanej przez rodziców w domu. Ma za zadanie zwrócić uwagę na prawdziwe realia rodzicielstwa. Bo opieka nad dzieckiem nie ma nic wspólnego z “siedzeniem w domu”. To ciężka praca, podczas której zdobywa się bezcenne na rynku pracy kompetencje.

Z badania przeprowadzonego przez Socjolożki.pl w ramach kampanii społecznej #ToNieUrlop wynika, że:

  • młode matki spędzają średnio około 70 godzin tygodniowo na obowiązkach związanych z opieką nad dzieckiem i domem?
  • aż 43% Polaków uważa, że zmiana nazwy „urlop macierzyński” na bardziej neutralną mogłaby wpłynąć na poprawę postrzegania pracy opiekuńczej wykonywanej przez osoby zajmujące się dziećmi?
  • aż 94% Polaków zgadza się ze stwierdzeniem, że opieka nad dzieckiem w ciągu pierwszych miesięcy jego życia jest zajęciem zajmującym całą dobę?
  • aż 44% Polaków uważa, że określenie okresu opieki nad niemowlęciem powinno brzmieć inaczej?
  • jedynie 12% Polek i Polaków nie widzi potrzeby zmiany społecznego postrzegania urlopu macierzyńskiego?
Grafika do kampanii #ToNieUrlop
Grafika do kampanii #ToNieUrlop
Założycielka Sukcesu Pisanego Szminką

Olga Kozierowska

„Słowa kreują rzeczywistość, jednocześnie, gdy zmienia się rzeczywistość, to trzeba do niej dostosować słowa, aby obecną rzeczywistość oddawały. Chcemy, żeby sformułowania takie jak „urlop” i „siedzenie w domu” w odniesieniu do opieki nad dzieckiem nie były używane. To nie tylko kwestia semantyki, ale też opinii o pracy wykonywanej w domu, która jest ciężka, niewdzięczna i niedoceniana. Chcemy zmienić społeczne postrzeganie roli rodziców, szczególnie matek, w trakcie tego pełnego wyzwań okresu. W szeroko pojętym interesie społecznym i gospodarczym leży wspieranie pracujących rodziców.”


Kampanię #ToNieUrlop wsparła również Fundacja Share The Care z postulatem zmiany nazwy „zasiłku macierzyńskiego” na „zasiłek rodzicielski”. Obecne nazewnictwo sugeruje bowiem, że jest to świadczenie przeznaczone tylko dla kobiet, co nie jest prawdą.

Nazywanie rzeczy po imieniu ma znaczenie!

Grafika do kampanii #ToNieUrlop
współtwórczynie inicjatywy Socjolożki.pl

Katarzyna Krzywicka-Zdunek
Dorota Peretiatkowicz

„W Polsce nadal popularne jest przekonanie, że opieka nad dzieckiem jest naturalnym obowiązkiem kobiety, podczas gdy mężczyzna powinien skupiać się na karierze zawodowej i utrzymaniu rodziny. Kobieta po urodzeniu dziecka jest uważnie obserwowana przez soczewkę społeczną, oceniana i porównywana do innych kobiet. Jednocześnie udział ojców w opiece nad dzieckiem jest bardziej doceniany. Jednak jako matki też powinnyśmy pozwalać, by ojcowie bardziej angażowali się w rodzicielstwo. Nie „pomagali” w nim, tylko uczestniczyli. Zwiększenie świadomości społecznej na temat rzeczywistej wartości pracy podczas przerw macierzyńskich i rodzicielskich może prowadzić do większego wsparcia i doceniania rodziców ze strony społeczeństwa i instytucji publicznych, co przekłada się m.in. na poprawę ich zdrowia psychicznego i fizycznego”

Socjolożki.pl

Portal sukcespisanyszminka.pl

Fundacja WłączeniPlus
ul. Podchorążych 75/77/2
00-721 Warszawa

ko*****@wl**********.pl

Wesprzyj Nasze działania

40 1600 1462 1717 1383 1000 0001

Bank BNP Paribas Polska S.A.

 

Patronite:

www.patronite.pl/sukcespisanyszminka

Copyright © 2024 | WłączeniPlus

Projekt i realizacja: Be About Hybrid Agency
-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00