Przemoc psychiczna wobec kobiet

43% kobiet do艣wiadcza przemocy psychicznej ze strony aktualnego lub by艂ego partnera

Babbel

Nauki j臋zyk贸w obcych Babbel wraz z fundacj膮 Centrum Praw Kobiet przygotowa艂a specjaln膮 kampani臋 spo艂eczn膮, maj膮c膮 na celu zwi臋kszenie 艣wiadomo艣ci wok贸艂 agresji j臋zykowej. Akcja zwi膮zana jest z Mi臋dzynarodowym Dniem Eliminacji Przemocy wobec Kobiet, kt贸ry obchodzony jest 25. listopada. Ma na celu u艣wiadomienie, 偶e przemoc wobec kobiet to nie tylko przemoc fizyczna. To r贸wnie偶 zwroty, do kt贸rych przyzwyczajeni jeste艣my na co dzie艅, kt贸re cz臋sto daj膮 pocz膮tek fizycznej agresji. J臋zyk nienawi艣ci - to przemoc s艂owna, od kt贸rej wszystko si臋 zaczyna. Do akcji zaanga偶owa艂o si臋 wielu celebryt贸w, m. in. Anna Wendzikowska.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

Ka偶dego dnia kobiety na ca艂ym 艣wiecie do艣wiadczaj膮 przemocy.

Szacuje si臋, 偶e co trzecia kobieta w Polsce dozna艂a jej ze strony m臋偶czyzny[1].Niestety wci膮偶 wiele takich przypadk贸w nie zostaje zg艂oszonych na policj臋. Jak wynika z bada艅, Polacy w swoim otoczeniu najcz臋艣ciej zauwa偶aj膮 przemoc psychiczn膮 – a偶 54% respondent贸w przyzna艂o, 偶e zna przynajmniej jedn膮 rodzin臋, w kt贸rej dosz艂o do takiego aktu wobec kobiet. Przemoc w rodzinie jest najcz臋艣ciej pope艂nianym przest臋pstwem po tych przeciwko mieniu i 偶yciu, a najnowsze statystki m贸wi膮 tak偶e o tym, 偶e do oko艂o 1/3 zab贸jstw kobiet w Polsce dochodzi w艂a艣nie w wyniku przemocy w rodzinie[2].

Epidemia przemocy 鈥 nie tylko fizycznej

Zdaniem ONZ przemoc wobec kobiet ma charakter prawdziwej epidemii, kt贸ra nie objawia si臋 jedynie w czynach. Ka偶dego roku miliony kobiet i dziewcz膮t na ca艂ym 艣wiecie jest obra偶anych czy poni偶anych. W Polsce, wedle bada艅 przeprowadzonych na zlecenie Ministerstwa Pracy i Polityki Spo艂ecznej, przemocy psychicznej w rodzinie do艣wiadczy艂o 27% badanych: 33% kobiet i 21% m臋偶czyzn, najcz臋艣ciej ze strony innego cz艂onka gospodarstwa domowego. Warto te偶 zauwa偶y膰, 偶e przemocy psychicznej ze  strony aktualnego lub by艂ego partnera niemal co druga kobieta (43%).

S艂owa, kt贸re rani膮

Wed艂ug powszechnej definicji, przemoc膮 psychiczn膮 nazywamy zachowanie, kt贸rego celem jest umniejszanie poczucia w艂asnej warto艣ci ofiary, wzbudzanie w niej strachu, pozbawianie poczucia bezpiecze艅stwa i kontroli nad w艂asnym 偶yciem[3]. J臋zyk nienawi艣ci jest swoist膮 podstaw膮 tego typu przemocy. Z najnowszego raportu KANTAR wynika, 偶e psychicznej przemocy najcz臋艣ciej dopuszczaj膮 si臋 osoby z naszego najbli偶szego otoczenia, tj. ojcowie (32%), m臋偶owie (25%) lub partnerzy (12%) i matki (17%).

Chocia偶 agresywne zwroty z ust bliskich bol膮 najbardziej, te wyra偶ane przez osoby obce r贸wnie偶 potrafi膮 rani膰 i odciska膰 pi臋tno na psychice ofiary. Wulgarne wyra偶enia, seksistowskie uwagi, mobbing w pracy 鈥 to tak偶e elementy przemocy s艂ownej i j臋zyka nienawi艣ci. Ponadto w dzisiejszych czasach, w kt贸rych tak powszechny jest Internet, a mnogo艣膰 艣rodk贸w przekazu przyprawia o zawr贸t g艂owy, nietrudno o szerz膮cy si臋 j臋zyk przemocy bezkarnie stosowany wobec drugiej osoby.

O przemocy werbalnej m贸wimy wtedy, gdy 艣wiadomie u偶ywamy j臋zyka do obra偶ania, poni偶ania, n臋kania lub marginalizowania jednostek lub grup ludzi – wyja艣nia Cornelia Lahmann, lingwistka w Babbel – Nawet je艣li mizoginistyczne i nienawistne teksty czy komentarze s膮 rozpowszechniane po艣rednio w tekstach piosenek lub na forach internetowych, wp艂ywaj膮 one na samoocen臋 milion贸w dziewcz膮t i kobiet – Lahmann wyja艣nia podst臋pny problem przemocy werbalnej z j臋zykowego punktu widzenia – Akt mowy, taki, jak np. obra藕liwy post w social mediach to na pierwszy rzut oka ci膮g s艂贸w. Dopiero to jego znaczenie mo偶e prowadzi膰 do powa偶nych szk贸d emocjonalnych odbiorcy. J臋zyk kszta艂tuje percepcj臋 ka偶dego cz艂owieka i prowadzi od uprzedze艅 i stygmatyzacji, a偶 do braku szacunku i agresywnego zachowania. Uznanie, 偶e s艂owa mog膮 by膰 藕r贸d艂em przemocy jest zatem wa偶nym krokiem w d膮偶eniu do stworzenia miejsca wolnego od przemocy – zar贸wno w codziennym 艣wiecie, jak i wirtualnej rzeczywisto艣ci.

Powszechne przyzwolenie na agresywne zwroty wobec kobiet to ci膮gle aktualny problem

Na niekt贸re z okre艣le艅, przypisywanych tradycyjnie kobietom, wi臋kszo艣膰 z nas nie zwraca uwagi. Pocz膮wszy od histeryzowania, przez rozdra偶nienie spowodowane PMSem, a偶 po brak zdolno艣ci kobiet do podejmowania m臋skich decyzji. Niestety w艣r贸d spo艂ecze艅stwa ci膮gle panuje powszechne przyzwolenie na pewnego rodzaju negatywne frazy, kt贸re mog膮 rani膰 potencjalnego odbiorc臋 i przyzwala膰 na rozw贸j przemocy. Nie b膮d藕 baba! Masz okres, czy co? Wracaj do kuchni! Dziewczynce nie przystoi. S艂aba p艂e膰 – to tylko przyk艂ady. Zatrwa偶aj膮c膮 wi臋kszo艣ci膮 s膮 jednak niecenzuralne zwroty, kt贸re swoj膮 moc膮 mog膮 wyrz膮dzi膰 wiele krzywdy. To wszystko powoduje, 偶e problem przemocy werbalnej jest ci膮gle aktualny, a potrzeba nag艂o艣nienia problemu nie ustaje.

Przemoc na poziomie j臋zyka to niestety bardzo cz臋ste zjawisko, kt贸re mo偶emy obserwowa膰 tak w 偶yciu publicznym, w mediach czy na portalach spo艂eczno艣ciowych, ale bywa stosowana tak偶e w zwi膮zku czy rodzinie. Znamy przypadki klientek naszej fundacji, kt贸re przychodz膮c do nas wyra偶aj膮 pow膮tpiewanie, czy ju偶 nale偶y im si臋 pomoc 鈥 鈥瀘n mnie nie bije, ale mnie wyzywa, obra偶a, szanta偶uje, grozi mi鈥濃 T艂umaczymy wtedy, 偶e takie zachowania to tak偶e forma przemocy czy zn臋cania si臋, mimo 偶e dziej膮 si臋 鈥瀟ylko鈥 na poziomie j臋zyka. Tego typu sytuacje s膮 nie tylko bardzo bolesne, ale stanowi膮 r贸wnie偶 powa偶ne zagro偶enie dla zdrowia psychicznego 鈥 m贸wi Urszula Nowakowska, prezeska Centrum Praw Kobiet. W ka偶dej formie przemocy chodzi o sprawowanie w艂adzy i kontroli, tak偶e na poziomie psychicznym. Aktualnie obowi膮zuj膮ce obostrzenia zwi膮zane z pandemi膮 sprzyjaj膮 stosowaniu przemocy, bo rodz膮 z艂o艣膰, frustracj臋, niepewno艣膰 jutra, destabilizuj膮 sytuacj臋 finansow膮 rodziny. To idealne warunki do gr贸藕b i zastraszania, by wym贸c na drugiej osobie pos艂usze艅stwo. Nasze do艣wiadczenia potwierdzaj膮, 偶e takich sytuacji jest w dobie pandemii niestety znacznie wi臋cej.

Przeczytaj tak偶e: Do艣wiadczasz przemocy domowej? To miejsca, w kt贸rych mo偶esz uzyska膰 wsparcie

Organizatorem tegorocznej kampanii #NiePrzesadzam jest firma Babbel. Partnerem wydarzenia zosta艂a Fundacja Centrum Praw Kobiet. Organizacja, jak co roku przeprowadza g艂o艣n膮 kampani臋 spo艂eczn膮, kt贸rej celem jest szerzenie 艣wiadomo艣ci poruszanego problemu zwi膮zanego z przemoc膮 wobec kobiet. W tym roku skupia si臋 na kwestii kobietob贸jstwa i wszelkich aspektach, kt贸re mog膮 prowadzi膰 do tej tragedii. Organizacja nieustannie wspiera wszystkie kobiety, kt贸re potrzebuj膮 pomocy. Obecnie, poza doradztwem prawnym obejmuje ona pomoc psychologiczn膮, asystowanie kobietom w s膮dach, zapewnienie bezpiecznego schronienia, prowadzenie grup wsparcia i telefonu zaufania, a tak偶e pomoc socjaln膮 i doradztwo zawodowe.

Do kampanii #NiePrzesadzam przy艂膮czy艂o si臋 wielu znanych os贸b, czynnie wspieraj膮cych podobne akcje spo艂eczne, m.in.: Klaudia Halejcio czy Joanna Kieryk. Twarz膮 kampanii oraz g艂贸wn膮 ambasadork膮 zosta艂a natomiast znana polska aktorka, dziennikarka oraz modelka 鈥 Anna Wendzikowska, kt贸r膮 zobaczy膰 b臋dzie mo偶na na plakatach kampanii w warszawskim metrze. Ambasadorki zach臋caj膮 Polki do dzielenia si臋 swoimi do艣wiadczeniami i publikowania ich na w艂asnych Social Mediach z hashtagiem #NiePrzesadzam. Akcja nawo艂uje do przeciwstawiania si臋 przemocy s艂ownej i uczula na to, by nie wyra偶a膰 zgody na zakorzenione w spo艂ecze艅stwie, krzywdz膮ce zwroty, kt贸re swoim wyd藕wi臋kiem mog膮 doprowadzi膰 do coraz gro藕niejszych form przemocy, tak偶e przemocy fizycznej, a w konsekwencji kobietob贸jstwa.

***

[1] B. Gruszczy艅ska, Przemoc wobec kobiet. Aspekty prawnokryminologiczne, Warszawa, Wolters Kluwer, 2007.

[2] KANTAR, Og贸lnopolska diagnoza zjawiska przemocy w rodzinie

[3] B. Gruszczy艅ska, Przemoc wobec kobiet. Aspekty prawnokryminologiczne, Warszawa, Wolters Kluwer, 2007.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close