U艣miechaj膮ca si臋 kobieta (Foto. Canva Pro)

4 zasady prawdziwej self-care

Pooja Lakshmin

Przeczytaj fragment ksi膮偶ki "Prawdziwa self-care (bez kryszta艂贸w, g艂od贸wek i k膮pieli w pianie" dr n. med. Pooja Lakshmin i poznaj cztery zasady prawdziwej troski o sam膮 siebie. "Ka偶dy, kto chce wprowadzi膰 zmiany w 艣wiecie, musi nauczy膰 si臋 dba膰 o siebie." - Angela Davis

Je艣li prawdziwa self-care nie jest trickiem u艂atwiaj膮cym 偶ycie, wyjazdem do spa ani najnowszym krzykiem mody, to czym jest? Powtarzam: prawdziwa troska o siebie to nie rzeczownik, ale czasownik 鈥 ci膮g艂y proces wewn臋trzny, kt贸ry prowadzi nas w kierunku g艂臋bokiej r贸wnowagi emocjonalnej i przekszta艂ca spos贸b, w jaki wchodzimy w interakcje z innymi. Wymaga samopoznania, samowsp贸艂czucia i, ostatecznie, gotowo艣ci do podejmowania trudnych decyzji. Pracuj膮c z moimi pacjentkami, zapoznawszy si臋 z badaniami na temat dobrostanu i analizuj膮c moj膮 osobist膮 podr贸偶 terapeutyczn膮, nauczy艂am si臋, 偶e definicja prawdziwej troski o siebie w XXI wieku najbli偶ej odpowiada koncepcji nazywanej dobrostanem eudajmonistycznym.

DOBROSTAN EUDAJMONISTYCZNY: ROBIENIE TEGO, CO NAJBARDZIEJ SI臉 LICZY

Wi臋kszo艣膰 z nas d膮偶y do 偶ycia, w kt贸rym mo偶emy robi膰 to, co dla nas najwa偶niejsze, i w kt贸rym czujemy, 偶e mamy prawdziwy wyb贸r odno艣nie do tego, na co przeznaczamy nasz czas i energi臋. Ale utkn臋li艣my w tym d膮偶eniu, zagubieni, nie wiedz膮c dok艂adnie, dok膮d zmierzamy. Badania nad dobrostanem dziel膮 si臋 na dwie odr臋bne teorie na temat tego, jak wie艣膰 dobre 偶ycie: wyr贸偶niamy podej艣cie hedonistyczne i eudajmonistyczne. Dobrostan hedonistyczny koncentruje si臋 na odczuciach szcz臋艣cia i przyjemno艣ci 鈥 niczym wyjazdy wellness Monique. W wielu aspektach fa艂szywa troska o siebie 鈥 diety, oczyszczanie, wyjazdy, tricki u艂atwiaj膮ce 偶ycie 鈥 pokrywa si臋 z takim hedonistycznym podej艣ciem, skupiaj膮c si臋 na tym, co w danej chwili daje nam przyjemno艣膰, oraz na ucieczce od trudnych sytuacji. Nie zrozumcie mnie 藕le 鈥 wszystkie raz na jaki艣 czas potrzebujemy si臋 oderwa膰 od codzienno艣ci i jest pewnym przywilejem, je艣li mo偶emy sobie na to pozwoli膰. Dobrostan eudajmonistyczny koncentruje si臋 natomiast na czerpaniu sensu i na dzia艂aniu zgodnymi z naszymi warto艣ciami; to poczucie, 偶e nasze 偶ycie ma cel1. Zamiast stawiania przyjemno艣ci czy szcz臋艣cia na pierwszym miejscu, dobrostan eudajmonistyczny k艂adzie nacisk na rozw贸j osobisty, akceptacj臋 swojego prawdziwego ja i wi臋藕 ze znaczeniem. Nie b臋dzie zaskoczeniem, 偶e 艂膮czy si臋 go z lepszym stanem zdrowia, w tym ze zdrowszym snem, d艂u偶szym 偶yciem i 艂agodniejszymi stanami zapalnymi. Wszystkim, co dobre i na czym nam zale偶y, prawda?

Kultywowanie dobrostanu eudajmonistycznego nie jest jednak proste. W ka偶dym przypadku wygl膮da nieco inaczej, poniewa偶 decyzje, kt贸re podejmujemy, by go osi膮gn膮膰, zale偶膮 od naszych osobistych przekona艅 oraz warto艣ci. Dla jednych mo偶e on oznacza膰 rezygnacj臋 z wy艣rubowanych cel贸w sprawno艣ciowych i sp臋dzanie weekend贸w na udzielaniu si臋 wolontaryjnie na rzecz wa偶nej sprawy. Dla innych b臋dzie inwestowaniem czasu i energii w wi臋藕 z dzie膰mi. Dla jeszcze innych to zmiana kariery zawodowej na bli偶sz膮 ich warto艣ciom. Wszystkie przypadki 艂膮czy jedno podobie艅stwo: ka偶dy robi to, co dla niego wa偶ne, i rozumie, jak istotny jest spos贸b sp臋dzania przez nas w艂asnego czasu. Bardziej ni偶 jakakolwiek przemijaj膮ca moda czy wyjazdy, to w艂a艣nie stanowi prawdziw膮 trosk臋 o siebie.

Pytanie za milion dolar贸w brzmi oczywi艣cie, jak odr贸偶ni膰 prawdziw膮 self-care 鈥 praktyki prowadz膮ce nas do eudajmonistycznego dobrostanu 鈥 od fa艂szywych mechanizm贸w radzenia sobie om贸wionych w cz臋艣ci pierwszej? Jak upewni膰 si臋, 偶e praktykujemy rodzaj prawdziwej troski o siebie prowadz膮cy do g艂臋bokiego spe艂nienia? Odpowiedzi膮 b臋dzie przeznaczenie czasu na dostosowanie naszych praktyk troski o siebie do nast臋puj膮cych czterech zasad opartych na d膮偶eniu do eudajmonistycznego dobrostanu.

Przyjrzyjmy si臋 ka偶dej z zasad prawdziwej self-care, jednej po drugiej.

Prawdziwa self-care wymaga granic i wychodzenia z poczucia winy

W swej istocie prawdziwa self-care polega na podejmowaniu decyzji. Aby podejmowa膰 decyzje, kt贸re sprzyjaj膮 eudajmonistycznemu dobrostanowi, musisz by膰 asertywna w priorytetowym traktowaniu w艂asnych potrzeb i pragnie艅. Aby to zrobi膰, powinna艣 nauczy膰 si臋 m贸wi膰 鈥瀗ie鈥 i wyznacza膰 granice. Cz臋sto oznacza to zachowywanie r贸wnowagi pomi臋dzy potrzebami bliskich, takimi jak preferencje partnera czy potrzeby dzieci a w艂asnymi pragnieniami oraz potrzebami. W trakcie tego procesu musisz si臋 nauczy膰, jak nie da膰 si臋 kontrolowa膰 poczuciu winy, kt贸re jest nieuniknione, ale mo偶na przej膮膰 nad nim w艂adz臋.

Prawdziwa self-care oznacza traktowanie siebie ze wsp贸艂czuciem

Kiedy ju偶 zrozumiesz, jak wyznacza膰 granice, kolejnym krokiem b臋dzie wprowadzenie wsp贸艂czucia do twojego wewn臋trznego dialogu. Praktykowanie prawdziwej troski o siebie oznacza szczere i odwa偶ne przyjrzenie si臋 temu, czego potrzebujesz (i chcesz), a nast臋pnie udzielenie sobie na to pozwolenia. Jest to mo偶liwe tylko wtedy, gdy piel臋gnujesz wsp贸艂czucie dla siebie. Praktykowanie samowsp贸艂czucia obejmuje przezwyci臋偶anie powszechnych schemat贸w, takich jak Tryb M臋czennicy, oraz dok艂adne przygl膮danie si臋 temu, w jaki spos贸b rozmawiasz ze sob膮.

Prawdziwa self-care zbli偶a ci臋 do siebie

Podczas gdy fa艂szywa troska oddala ci臋 od siebie, prawdziwa troska zawsze zbli偶a ci臋 do najbardziej autentycznej wersji siebie. To proces poznawania siebie 鈥 twojego prawdziwego ja 鈥 w tym twoich podstawowych warto艣ci, przekona艅 oraz pragnie艅. Jest to wewn臋trzny proces podejmowania decyzji, kt贸ry wymaga introspekcji, uczciwo艣ci oraz wytrwa艂o艣ci. Wiesz, 偶e praktykujesz prawdziw膮 self-care, gdy poczujesz, 偶e to, co na zewn膮trz, zgadza si臋 z tym, co wewn膮trz.

Prawdziwa self-care to wyraz mocy

Podczas gdy fa艂szywa troska o siebie s艂u偶y jedynie umniejszaniu kobiet, prawdziwa troska o siebie opiera si臋 na wzro艣cie, a w konsekwencji na zmianach w d艂ugoletnich systemach w艂adzy. Chocia偶 kobietom od dawna wmawiano, 偶e musz膮 czeka膰 na pozwolenie, by przej膮膰 tego rodzaju kontrol臋 nad w艂asnym 偶yciem, tylko my mo偶emy udzieli膰 sobie zgody na praktykowanie prawdziwej self-care. Nie ma w膮tpliwo艣ci: prawdziwa troska o siebie, w kt贸rej pochylasz si臋 nad sob膮 i podejmujesz przemy艣lane, rozwa偶ne decyzje, to wyraz mocy. Oznacza konfrontacj臋 z toksyczno艣ci膮 oraz traum膮, jak膮 nasza kultura funduje kobietom. Chodzi o to, by powiedzie膰: to dzia艂a w moim przypadku, a to nie. Chodzi o odwag臋, by stwierdzi膰: 鈥濱stniej臋 i mam znaczenie鈥. To rewolucyjne dzia艂ania 鈥 dopiero gdy krytyczna liczba kobiet wykona t臋 wewn臋trzn膮 prac臋, osi膮gniemy zbiorow膮 zmian臋 w naszym 艣wiecie.

Te cztery zasady si臋 przenikaj膮, a ka偶dy krok opiera si臋 na wiedzy zdobytej dzi臋ki zasadzie poprzedzaj膮cej, jak zobaczysz na przyk艂adzie mojej pacjentki Clary.

Pooja Lakshmin聽to certyfikowana specjalistka w聽zakresie psychiatrii wsp贸艂pracuj膮ca z聽鈥濶ew York Timesem鈥 oraz za艂o偶ycielka i聽dyrektor generalna Gemmy, kliniki zdrowia psychicznego dla kobiet, skupiaj膮cej si臋 na r贸wno艣ci i聽wp艂ywie. Jest jedn膮 z聽czo艂owych ekspertek w聽temacie zdrowia psychicznego oraz p艂ci, specjalizuje si臋 w聽kwestionowaniu tyranii fa艂szywej troski o聽siebie. Prowadzi prywatn膮 praktyk臋, w聽kt贸rej pomaga kobietom zmagaj膮cym si臋 z聽wypaleniem, perfekcjonizmem i聽rozczarowaniem, jak r贸wnie偶 ze schorzeniami klinicznymi, takimi jak depresja czy l臋ki. Po tym, jak sama wpad艂a w聽obsesj臋 ekstremalnego wellness, napisa艂a t臋 ksi膮偶k臋 jako przeciwwag臋 dla list wdzi臋czno艣ci czy olejk贸w eterycznych.