4 sposoby na to, jak zach臋ci膰 dziecko do nauki j臋zyka

Martyna Kubka, Fiszki

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

Czy trzylatek powinien ju偶 zacz膮膰 uczy膰 si臋 angielskiego lub chi艅skiego? Oto cztery podpowiedzi jak nie da膰 si臋 zwariowa膰 i m膮drze wykorzysta膰 potencja艂 dziecka.

Czy m贸j trzylatek powinien ju偶 zacz膮膰 uczy膰 si臋 angielskiego? A mo偶e wy艣l臋 go te偶 na kurs j臋zyka chi艅skiego, 偶eby by艂 w przysz艂o艣ci bardziej konkurencyjny na rynku pracy? Zaraz, zaraz 鈥 czy aby nie jest ju偶 za p贸藕no? Przecie偶 j臋zyk贸w mo偶na zacz膮膰 si臋 uczy膰 ju偶 w okresie prenatalnym鈥 Nie dajmy si臋 zwariowa膰! To naturalne, 偶e chcemy dla naszych pociech jak najlepiej. Z pewno艣ci膮 warto motywowa膰 dzieci do nauki j臋zyk贸w ju偶 od najm艂odszych lat, ale nale偶y podej艣膰 do tego ze spokojem i robi膰 to tak, by 鈥 wbrew naszym zamierzeniom 鈥 ich do tego nie zniech臋ci膰 przez wywieranie niepotrzebnej presji. Oto co mo偶na zrobi膰, by dziecko rzeczywi艣cie chcia艂o si臋 uczy膰 j臋zyk贸w i by ta nauka przynosi艂a po偶膮dane efekty:

1. M膮drze wykorzystaj potencja艂 i mo偶liwo艣ci malucha

Dzieci szybciej ucz膮 si臋 j臋zyk贸w ni偶 doro艣li. Czy to prawda? Na pewno z wi臋ksz膮 艂atwo艣ci膮 przychodzi im na艣ladowanie melodii j臋zyka obcego i d藕wi臋k贸w, kt贸rych nie ma w j臋zyku ojczystym. Co wi臋cej 鈥 sprawia im to prawdziw膮 rado艣膰. Warto wykorzysta膰 ten ogromny potencja艂 i zapewni膰 dziecku jak najwi臋cej kontaktu z j臋zykiem obcym. Je艣li lubi ogl膮da膰 bajki 鈥 zadbaj, by chocia偶 cz臋艣膰 z nich by艂a w j臋zyku obcym. 艢piewajcie razem obcoj臋zyczne piosenki, s艂uchajcie nagra艅 i powtarzajcie s艂owa po native speakerze. Nie martw si臋, 偶e maluch nie potrafi jeszcze rozszyfrowa膰 wszystkich znacze艅. Wa偶ne, 偶e w m艂odym wieku ma szans臋 鈥瀋h艂on膮膰鈥 brzmienie j臋zyka, co niemal偶e gwarantuje mu opanowanie poprawnej wymowy.

2. Dopasuj materia艂y do wieku i zainteresowa艅 dziecka

Dzieci powinny w pierwszej kolejno艣ci poznawa膰 s艂ownictwo, do kt贸rego 艂atwo im si臋 odnie艣膰, zwi膮zane z najbli偶szym otoczeniem, czyli z takich grup tematycznych jak dom, cz艂owiek, rodzina, szko艂a, podw贸rko, zwierz臋ta, ro艣liny. Je艣li Twoja pociecha aktualnie nie widzi 艣wiata poza postaciami z najnowszego hitu Disneya 鈥 wykorzystaj ich wizerunek na przyk艂ad do 膰wiczenia przymiotnik贸w czy s艂ownictwa zwi膮zanego z cz臋艣ciami cia艂a (wystarczy wydrukowa膰 zdj臋cie ulubionego bohatera i wsp贸lnie je opisa膰). To Ty wiesz najlepiej, co lubi Twoje dziecko 鈥 wykorzystaj t臋 wiedz臋, sprytnie 艂膮cz膮c jego zainteresowania z nauk膮 j臋zyka.

3. Poka偶 dziecku, 偶e nauka j臋zyka to frajda!

Warto jednak pami臋ta膰, 偶e nawet idealnie dobrane materia艂y nie zagwarantuj膮 koncentracji dziecka przez d艂u偶szy czas. Maluchy zazwyczaj wytrzymuj膮 w skupieniu ok. 15鈥20 minut i nie ma sensu wymaga膰 od nich wi臋cej. Je偶eli sesje nauki b臋d膮 regularne, tyle czasu w zupe艂no艣ci wystarczy. Gdy tylko zauwa偶ysz, 偶e dziecko zaczyna si臋 dekoncentrowa膰, zach臋膰 je do kontynuowania nauki w ruchu. To nie tylko motywuje, ale r贸wnie偶 u艂atwia zapami臋tywanie. Gdy liczycie po angielsku, podskakujcie lub r贸bcie przysiady. Wykorzystajcie wsp贸lne chwile na po艂膮czenie rozrywki z nauk膮 j臋zyka 鈥 zaopatrzcie si臋 w FISZKI dla dzieci (dwustronne karty obrazkowe z angielskimi s艂贸wkami), kt贸re mo偶na wykorzysta膰 w wielu zabawach i grach (np. domino, memorki, Piotru艣, kwartet).

4. Zamiast ocenia膰 鈥 motywuj

Gdy Twoje dziecko wraca z lekcji angielskiego w przedszkolu czy w szkole, nie zasypuj go pytaniami, w rodzaju: czego si臋 dzi艣 nauczy艂e艣?, powiesz co艣 po angielsku? Nie zmuszaj go do m贸wienia. A gdy maluch sam zacznie si臋 chwali膰 swoimi umiej臋tno艣ciami, nie poprawiaj z uporem jego b艂臋d贸w. Poka偶 dziecku, 偶e opanowanie j臋zyka to szansa na poszerzenie horyzont贸w, poznawanie nowych, 鈥瀖agicznych鈥 艣wiat贸w (przez podr贸偶e, obcoj臋zyczn膮 literatur臋 itd.) i przede wszystkim 鈥 prawdziwa przyjemno艣膰, a nie tylko kolejna umiej臋tno艣膰, kt贸r膮 powinno opanowa膰, 偶eby odnie艣膰 w 偶yciu sukces. Bo to w艂a艣nie wykszta艂cenie pozytywnych skojarze艅 zwi膮zanych z j臋zykiem obcym zaprocentuje w przysz艂o艣ci tym, 偶e m艂ody cz艂owiek sam b臋dzie czu艂 potrzeb臋 uczenia si臋 j臋zyk贸w i nikt nie b臋dzie musia艂 go do tego szczeg贸lnie zach臋ca膰.

***
Martyna Kubka, autorka i redaktorka FISZEK j臋zykowych, kt贸ra po godzinach, w szkole j臋zykowej, entuzjazmem do nauki j臋zyk贸w obcych zara偶a dzieci i m艂odzie偶. Na blog.FISZKI.pl dzieli si臋 pomys艂ami na ciekawe lekcje i podpowiada, jak skutecznie si臋 uczy膰.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close