4 kroki do nauki j─Özyka obcego

4 kroki do skutecznej nauki j─Özyka

Martyna Kubka

Nauka j─Özyka obcego cz─Östo urasta w naszych g┼éowach do wielkiego, czasoch┼éonnego projektu, a my┼Ťl o jego realizacji budzi nieuzasadnione obawy. Wbrew im postanawiamy jednak dziarsko: ÔÇ×wezm─Ö si─Ö w ko┼äcu porz─ůdnie za m├│j angielskiÔÇŁ, ÔÇ×zaczn─Ö uczy─ç si─Ö hiszpa┼äskiego ÔÇô przecie┼╝ ju┼╝ od dawna mam taki zamiarÔÇŁ, po czym szybko dodajemy: ÔÇ×po urlopieÔÇŁ, ÔÇ×od przysz┼éego rokuÔÇŁ, ÔÇ×jak tylko znajd─Ö wi─Öcej czasuÔÇŁ. Ze strachu przed niepowodzeniem przek┼éadamy nasze zamierzenia w niesko┼äczono┼Ť─ç. Ale ÔÇô czy rzeczywi┼Ťcie jest si─Ö czego obawia─ç?

1. Odpowiednie nastawienie: Małymi krokami do celu

Czy nauk─Ö j─Özyka mo┼╝na potraktowa─ç jako jednorazowy projekt, kt├│ry trzeba w ko┼äcu kiedy┼Ť ÔÇ×odhaczy─çÔÇŁ? Ot├│┼╝ ÔÇô nie. Przyswajanie j─Özyka nale┼╝y widzie─ç raczej jako d┼éugofalowy proces, niezale┼╝nie od tego, jaki poziom chcemy osi─ůgn─ů─ç. Bo tak naprawd─Ö, kiedy ju┼╝ zaczniemy si─Ö uczy─ç, nigdy nie powinni┼Ťmy przesta─ç ÔÇô chocia┼╝by po to, aby utrzyma─ç si─Ö na tym samym poziomie. I wcale nie powinno nas to przera┼╝a─ç. Sebastian Leitner, niemiecki specjalista w dziedzinie systematyki psychodydaktycznej, ju┼╝ 40 lat temu w swoim bestsellerze Naucz si─Ö uczy─ç zwraca┼é uwag─Ö na to, ┼╝e ÔÇ×uczenie si─Ö traci wiele ze swej przera┼║liwo┼Ťci, gdy nie wykonuje si─Ö go, dr┼╝─ůc ze strachu, i w formie jakiego┼Ť olbrzymiego aktu heroizmu ÔÇô skradanie si─Ö jest lepszeÔÇŁ.

Im szybciej uznamy obcowanie z j─Özykiem obcym za integraln─ů i naturaln─ů cz─Ö┼Ť─ç naszego dnia, tym lepiej dla nas. I nie chodzi tu wcale o po┼Ťwi─Öcanie ca┼éego wolnego czasu na nauk─Ö, ale raczej o wyrobienie nawyku ÔÇ×przemycaniaÔÇŁ j─Özyka obcego do naszego ┼╝ycia codziennego ÔÇô chocia┼╝by przez obejrzenie ulubionego serialu po angielsku w ramach wieczornego relaksu. Zasada jest prosta ÔÇô 15 minut codziennej nauki przynosi zdecydowanie lepsze efekty ni┼╝ dwugodzinna sesja raz w tygodniu.

2. Sprawne narz─Ödzia: Karteczki i pude┼ékoÔÇŽ bo proste rozwi─ůzania s─ů najlepsze

Jednak samo bierne ogl─ůdanie seriali nie wystarczy. Co zrobi─ç, by ta przyjemno┼Ť─ç w obcowaniu z j─Özykiem szybko przynios┼éa zauwa┼╝alne efekty? Dobra─ç odpowiednie narz─Ödzia! Wcale nie musz─ů by─ç wymy┼Ťlne i skomplikowane. Okazuje si─Ö, ┼╝e w┼éa┼Ťnie w prostocie si┼éa. Wspomniany wcze┼Ťniej Sebastian Leitner stworzy┼é system nauki oparty na ÔÇ×walce z zapominaniemÔÇŁ za pomoc─ů fiszek (dwustronnych karteczek) i kartoteki dydaktycznej (pude┼éka z przegr├│dkami ÔÇô MEMOBOX┬«).

fiszki memobox

Metoda Leitnera jest genialna w swojej prostocie. S┼é├│wka lub zwroty, kt├│rych chcemy si─Ö nauczy─ç, zapisujemy na fiszkach ÔÇô podzia┼é materia┼éu na takie ma┼ée porcje u┼éatwia zapami─Ötywanie, a nauka wci─ůga; m.in. dlatego, ┼╝e przebiega w formie quizu: has┼éo na awersie (w j─Özyku polskim) traktujemy jako pytanie, rozwi─ůzaniem jest jego odpowiednik w j─Özyku obcym, znajduj─ůcy si─Ö na rewersie. Po poprawnej odpowiedzi fiszka w─Ödruje do kolejnej przegr├│dki pude┼éka, po z┼éej ÔÇô zawsze wraca do pierwszej przegr├│dki. W ten spos├│b dzielimy materia┼é na trudniejszy, wymagaj─ůcy wi─Ökszej liczby powt├│rek (kolejn─ů sesj─Ö nauki zawsze zaczynamy od fiszek z pierwszej przegr├│dki), i na ┼éatwiejszy, kt├│ry powtarzamy rzadziej, tylko by go nie zapomnie─ç.

3. Automotywacja: Bez skromno┼Ťci, prosz─Ö!

Korzystanie z pude┼éka z przegr├│dkami u┼éatwia systematyczne i sensowne powt├│rki, przez co szybciej zapami─Ötujemy obcoj─Özyczne has┼éa. Ale to nie jest jedyna zaleta ÔÇ×maszynki do naukiÔÇŁ. Wizualizacja post─Öp├│w ma ogromny wp┼éyw r├│wnie┼╝ na utrzymanie motywacji. Za ka┼╝dym razem, gdy przek┼éadamy fiszk─Ö z zapami─Ötanym s┼éowem do kolejnej przegr├│dki, odczuwamy satysfakcj─Ö, kt├│ra ro┼Ťnie wprost proporcjonalnie do liczby kartonik├│w zape┼éniaj─ůcych kolejne przegr├│dki. A z kolei ka┼╝da pomy┼Ťlnie zako┼äczona powt├│rka materia┼éu to dobry pretekst, by si─Ö pochwali─ç za ten ma┼éy sukces: ÔÇ×samochwalstwo z pewno┼Ťci─ů nie jest z┼ée, gdy stosuje si─Ö je w tym celu, by systematycznie wzmocni─ç w┼éasne wysi┼éki w uczeniu si─Ö. To jedyna prawdziwa nagroda, kt├│r─ů my sami mo┼╝emy sobie da─ç i nie powinni┼Ťmy jej sobie szcz─Ödzi─ç. Je┼Ťli chcemy skutecznie si─Ö uczy─ç, to obdarowujmy si─Ö sami pochwa┼éami ÔÇô po ka┼╝dym ma┼éym i zako┼äczonym powodzeniem kroku w przyswajaniu wiedzyÔÇŁ (Sebastian Leitner).

4. Dobrze dobrane materiały: Ty decydujesz!

Mamy ju┼╝ wi─Öc sprawne narz─Ödzia, kt├│re pomagaj─ů usystematyzowa─ç powt├│rki i zadba─ç o motywacj─Ö do nauki. Ale zosta┼é jeszcze jeden, wa┼╝ny krok ÔÇô odpowiedni dob├│r materia┼é├│w do nauki j─Özyka. Je┼╝eli naszym g┼é├│wnym celem jest praca nad konkretnym zagadnieniem leksykalnym (np. s┼éownictwem biznesowym), mo┼╝emy oczywi┼Ťcie skorzysta─ç z gotowych zestaw├│w FISZEK* (kliknij i ┼Ťci─ůgnij PDF). Ale dobrym pomys┼éem jest r├│wnie┼╝ tworzenie w┼éasnych fiszek (kliknij i ┼Ťci─ůgnij PDF) ÔÇô na podstawie tego, co nas w danym momencie najbardziej interesuje. Mog─ů to by─ç zwroty ÔÇ×wy┼éapaneÔÇŁ z ulubionego serialu lub ksi─ů┼╝ki czy te┼╝ kilka poj─Ö─ç z bran┼╝owego artyku┼éu po angielsku, podnosz─ůcego r├│wnocze┼Ťnie nasze kwalifikacje zawodowe. Wa┼╝ne jest to, by nie uczy─ç si─Ö na si┼é─Ö z gotowych materia┼é├│w, kt├│re nas z jakiego┼Ť powodu nudz─ů. Bo dlaczego nauka j─Özyka mia┼éaby by─ç przykrym obowi─ůzkiem? Niech si─Ö stanie przyjemnym przerywnikiem w ci─ůgu dnia! Czym┼Ť, z czego b─Ödziemy czerpa─ç rado┼Ť─ç. Wtedy na pewno nie b─Ödziemy musieli si─Ö do niej zmusza─ç.

*FISZKI nale┼╝y wydrukowa─ç dwustronnie, najlepiej na nieco grubszym papierze. Zosta┼éy one wybrane z zestawu FISZKI ÔÇô j─Özyk angielski ÔÇô Biznes. Wi─Öcej na┬áwww.fiszki.pl