1. Pracować w firmie i nad firmą.
Przykładowo: zakładając swój salon fryzjerski i jednocześnie zatrudniając ludzi, którzy będą tę pracę wykonywać, sam robisz dokładnie to samo, co Twoi pracownicy. Zastanów się, czy pracujesz w firmie, jak pozostali, czy NAD firmą jako szef/prezes.
Zadawaj sobie pytania takie jak:
● Co mogę zrobić, aby przyciągnąć jak najwięcej klientów, aby mogli ich obsługiwać moi pracownicy?
● Co mogę zrobić, aby nowi klienci polecali nasze usługi dalej?
● Co mogę zrobić, aby zwiększyć wyniki sprzedaży?
Takie pytania warto zadawać pracownikom. Co więcej, do uzyskania lepszych efektów przyczyni się przeprowadzenie burzy mózgów. Zastanów się również, ile czasu dziennie możesz poświęcić na pracę nad biznesem.
Wystarczy, abyś 20 minut dziennie myślała, co możesz w nim ulepszyć. W osiągnięciu rezultatów pomoże „Dziennik realizacji celów Kaizen”, w którym znajdziesz pytania pozwalające pójść dalej – np.:
● Co powinno się stać, aby moja firma stała się liderem w branży?
● Kim jest moja najważniejsza konkurencja i jaką ma strategię marketingową czy też strategię działania?
● Jakie małe kroki mogę wprowadzić dziś, aby wykonać dane zadanie?
To jest sposób, w jaki kreujesz. To Ty znasz siebie i swoje potrzeby najlepiej, zrób więc z tego użytek i działaj.
Zachowuj dystans. Bądź asertywna. Nie pozwól wejść sobie na głowę – poprzez umiejętne odmawianie szanujesz samą siebie, a to jest priorytetowy aspekt budowania autorytetu. Wyznaczaj granice.
2. Nie waż się działać bez biznesplanu.
Musisz wiedzieć, ile będzie Cię kosztować marketing i prowadzenie własnej firmy.
3. Nie działaj bez ustalenia zasad i zadań.
Pamiętaj, że jeśli nie będziesz stawiać jasnych zasad, utrudni to Twoją komunikację z innymi ludźmi, za czym idzie nieefektywne działanie i błędy. Nie oczekuj, że inni ludzie domyślą się, co masz na myśli. Aby być autorytetem, musisz szanować samą siebie.
4. Brak wyznaczania celów miesięcznych.
Czy zastanawiasz się każdego miesiąca, ile chcesz zarobić? Ile musisz sprzedać, aby osiągnąć tę kwotę? Zachęcam Cię do tego, gdyż zadając takie pytania, zaplanujesz konkretne działania, które przybliżą Cię do sięgania po swoje. Zapisz je i zrealizuj, dzięki temu staniesz się efektywna.
„Cele, które nie są zapisane, są tylko marzeniami”.
5. Brak komunikacji lub nieodpowiednia komunikacja.
Mów konkretnie, czego oczekujesz. Nie bój się ludziom mówić o Twoich uczuciach i oczekiwaniach. Bądź najprawdziwszą wersją siebie, tylko wtedy w Twoim życiu będą ludzie, którzy pasują do Ciebie, ponieważ
„Jakość naszego życia sprowadza się do jakości naszych związków z innymi ludźmi”.
Anthony Robbins
6. Nie korzystać z porad doradców.
Pomyśl nad tym, czego potrzebujesz, aby rozwinąć swój biznes. Nie muszą to być najdroższe szkolenia. Jest mnóstwo darmowej wiedzy, z której możesz korzystać. Książki, z których możesz czerpać naukę i inspirację garściami.
7. Strach przed reklamą.
Pokaż się ludziom! Pokaż, kim jesteś i czym się zajmujesz. Zastanów się, gdzie są Twoi klienci – „w momencie kiedy łowisz ryby, chodź w takie miejsca, gdzie one są”. Inwestuj w reklamy, ponieważ to one później dadzą Ci zysk. Musisz znać swojego klienta docelowego i w taki sposób dostosowywać ofertę.
***
Powyższy tekst pochodzi z książki „Kaizen w biznesie – jak rozwinąć biznes metodą małych kroków”.
***
O autorce:
Aneta Wątor
Certyfikowany trener Kaizen, przedsiębiorca, lider, który skutecznie prowadzi klientów do osiągania wielkich sukcesów małymi krokami. Autorka Książki „Kaizen w biznesie – jak rozwinąć biznes metodą małych kroków”. Pomaga przedsiębiorczym Polkom w osiąganiu osobistych i zawodowych celów – stworzyła cieszący się ogromnym powodzeniem projekt „Kobieta w biznesie”, w którym uczestniczyło dotąd ponad 3 000 kobiet i „Program Rozwoju Liderek”, który raz a dobrze rozprawia się z demonami w kobiecym biznesie.