Zatem jak powinno wyglądać CV, aby było bardziej skuteczne, abyś otrzymywała 5 razy więcej zaproszeń na spotkania?
Zdecydowana większość CV, które spływa na ogłoszenia, jest oderwana od wymagań stawianych w ogłoszeniu. Większość kandydatów traktuje CV jako dokument z całą historią pracy zawodowej, opisaną mniej lub bardziej dokładnie. A to nie jest właściwa droga. Tajemnicą skutecznych CV jest ich dostosowanie do wymagań z ogłoszenia, skupienie się na tym czego pracodawca wymaga i odniesienie się przede wszystkim do tych właśnie wymagań. Jak napisać skuteczne CV?
Twoje CV możemy porównać do oferty sprzedażowej
CV to dokument, który ma Ciebie „sprzedać“ potencjalnemu pracodawcy. Gdy przedstawiciel handlowy chce sprzedać produkt lub usługę Klientowi, to nie opisuje wszystkich szczegółów technicznych produktu i całej historii powstania, bo to nie jest to co interesuje Klienta. Klienta interesuje w jaki sposób ten produkt rozwiąże jego problem, w jaki sposób produkt pasuje do konkretnych jego oczekiwań Klienta, czy na pewno zaspokoi jego potrzeby. Potraktuj CV jak „najlepszą ofertę dla Klienta” w której masz „sprzedać” siebie. Oczywiście nie namawiam do pisania peanów na swoją cześć, która będą oderwane od rzeczywistości, bo nie o to chodzi. Skuteczne CV pokazuje, że Ty pasujesz do oferowanego stanowiska, bo spełniasz te konkretne wymagania, masz te konkretne doświadczenia i umiejętności, masz konkretne osiągnięcia i sukcesy i to wszystko możesz wykorzystać na stanowisku na które aplikujesz.
Jak wygląda etap pierwszej selekcji CV?
Pracodawca otrzymuje kilkadziesiąt, a najczęściej kilkaset CV i zazwyczaj nie ma czasu przeczytać dokładnie i w całości wszystkich aplikacji. Rekruterzy zazwyczaj „skanują” wzrokiem każdą aplikację w poszukiwaniu najważniejszych informacji.
„The Ladders”, największy portal rekrutacyjny na świecie www.theladders.com, przeprowadził badania, które pokazały, że pierwsze 6 sekund, w których rekruter patrzy na Twoje CV decyduje, czy zostanie ono zakwalifikowane do dalszego procesu rekrutacyjnego, lub czy będzie odrzucone! Zatem tyle przeciętnie masz czasu, żeby przekonać rekrutera, by zapoznał się dokładnie z Twoim curriculum vitae. Dlatego tak ważne jest, aby Twoje CV było czytelne, przejrzyste i odpowiadało na wymagania z ogłoszenia.
Drugim czynnikiem, który wyróżni Twoje CV i znacząco zwiększy ilość zaproszeń na rozmowy rekrutacyjne, jest podsumowanie zawodowe.
Podsumowanie zawodowe to kilka zdań o Tobie, umieszczone na początku CV, mówiące kim jesteś zawodowo, jakie masz kluczowe doświadczenia, osiągnięcia i umiejętności oraz w jaki sposób pasujesz do oferowanego stanowiska. Dają przewagę nad konkurentami, bo niewiele osób wpisuje te informacje w CV. To sposób na wyróżnienie się ze stosu podobnych CV!
Spersonalizowane CV, czyli nawiązujące do wymagań z ogłoszenia, daje Ci przewagę nad konkurentami i pomaga wyróżnić się z morza podobnych aplikacji.
***
Izabela Wołyniec-Sobczak – Coach i doradca kariery, rekruter oraz headhunter, ekspertka personal brandingu i trenerka umiejętności miękkich. Jej misją jest wspierać kobiety, które pracują na etacie, w rozwoju zawodowym, aby z odwagą i pewnością siebie sięgały po pracę swoich marzeń. Prowadzi szkolenia jak i konsultacje indywidualne. Autorka książki „Zawodowa odnowa. Przygotuj się i zdobądź pracę Twoich marzeń”. Prowadzi grupę na Facebooku „Menedżerki swojej kariery”, w której wspiera kobiety w życiu zawodowym.