Jeśli jesteś freelancerem, dopiero założyłeś wspólnie ze znajomymi start-up, rozkręcasz firmę i póki co nie stać was na wynajęcie biura, macie dwa rozwiązania – wygospodarować przestrzeń w mieszkaniu i stworzyć biuro domowe lub skorzystać z oferty biur coworkingowych. W tym drugim przypadku możesz wynająć po prostu biurko wraz z pełnym dostępem do niezbędnej infrastruktury – internetu, sali konferencyjnej, itp. Dzięki temu zyskujesz przestrzeń do pracy bez generowania nadmiernych kosztów. W Warszawie ceny za miesięczny wynajem wynoszą średnio 550 zł/mies.
Pierwsze przestrzenie coworkingowe powstały w 2005 r. w San Francisco – autorem pomysłu był Brad Neuberg. Przez ostatnią dekadę podobnych miejsc w samych Stanach Zjednoczonych powstało prawie 1000, a idea wspólnej przestrzeni dzielonej przez firmy i pracowników wolnych zawodów przyjęła się także w Europie i w Azji. Także w Polsce pomysł na to, żeby zamiast pracować w kawiarniach, mieć własne biurko w odrębnej przestrzeni, w której pracują także inni przedstawiciele start-upów, małych firm, PR-owcy, tłumacze, dziennikarze staje się coraz bardziej popularny. Pierwsze biuro w Polsce pojawiło się w 2008 r. w Warszawie. Do dziś w stolicy powstało ich 40.
Co oferuje biuro coworkingowe?
Oferty różnią się w zależności od biura. Mogą obejmować mikrobiura, sale konferencyjne i szkoleniowe, biurka na godziny oraz biurka stałe. Do tego stały dostęp do internetu, pomieszczenia socjalne oraz m.in. możliwość zarejestrowania swojej działalności, odbieranie i nadawanie poczty oraz dostęp do najpotrzebniejszych materiałów biurowych. Podczas wyboru biura, warto zwrócić uwagę na miejsce, poziom hałasu oraz ogólny porządek. Istotne może być również sąsiedztwo restauracji, do których w wolnej chwili można wyjść na lunch lub przeprowadzić tam spotkanie biznesowe.
Zalety pracy w biurach coworkingowych
- elastyczny dostęp do biura – wtedy, gdy zaistnieje potrzeba,
- brak ukrytych kosztów – opłata dotyczy dokładnie tego, z czego się korzysta,
- networking – możliwość nawiązania nowych kontaktów, głównie w branży kreatywnej,
- praca w kreatywnym środowisku – ludzie w otoczeniu inspirują do działania i tworzenia.