Statystki programów Executive MBA pokazują, że tylko 26% studentek to kobiety. Jak to zmienić?

Statystki najlepszych programów Executive MBA na świecie udostępnione przez wpływowy dziennik „Financial Times” pokazują, że średni odsetek kobiet biorących udział w programach MBA wynosi tylko 26 procent. Jak to zmienić?

Edukacja drogą do sukcesu

W naszym społeczeństwie panuje przekonanie, że edukacja jest drogą do sukcesu zarówno w życiu, jak i w biznesie. Widać to wśród pracowników, którzy szukają różnych form dokształcania, a także wśród menedżerów. Dominuje myśl, że kluczem do sukcesu jest przywództwo, komunikacja lub praca w zespole. Z drugiej strony, we współczesnych organizacjach konieczne jest poznanie najlepszych praktyk i wzorców zarządzania – od procesów biznesowych po finanse. Tego typu wiedzę i umiejętności można nabyć w pracy, ale na poziomie wymaganym na szeregowych stanowiskach. Wyzwaniem jest jednak wejście na wyższy poziom niezbędny w przypadku stanowisk kierowniczych, gdzie konieczne jest całościowe spojrzenie na funkcje i biznes, prowadzące do innowacyjnych strategii.

MBA przepustką do kariery

Aby sprostać temu wyzwaniu zostały stworzone studia Executive MBA. Są one skierowane do osób na stanowiskach menedżerskich, które nie zdobyły wykształcenia w dziedzinie ekonomii, czy zarządzania. Dobry program MBA to wiedza funkcjonalna w dziedzinach takich jak finanse, marketing, zarządzanie ludźmi, czy procesami. W takim zakresie jaki jest niezbędny do tworzenia i wdrażania strategicznych innowacji. Oczywiście, oprócz przekazywaniu wiedzy, studia służą budowaniu relacji, które mogą pomóc zarówno w karierach osobistych, jak i rozwoju firm. Śledząc kariery absolwentów Executive MBA@UW, mogę zobaczyć, że studia były przepustką do kariery w firmach polskich, takich jak PKN Orlen S.A., PKO BP S.A., oraz PZU S.A., czy międzynarodowych takich jak Google, Orange czy SAP.

Szansa dla kobiet

Skoro tak istotna jest rola studiów MBA w karierze menedżerskiej, to naturalnie nasuwa się pytanie o reprezentację kobiet wśród studentów. Według dostępnych statystyk najlepszych programów Executive MBA na świecie opublikowanych przez „Financial Times”* średni odsetek kobiet wynosi 26,2 procent. W pierwszej piątce rankingu odsetek kobiet wynosi od 14 do 24 proc., przy czym w całej pierwszej pięćdziesiątce są tylko 3 programy o odsetku powyżej 40 proc. Oczywiście udział kobiet w innych, zwykle krótszych, formach kształcenia jest wyższy. Jednakże szkolenia te nie dają takiej podstawy wiedzy i doświadczeń, co przygotowane zgodnie ze sprawdzonymi standardami studia. Na MBA na Uniwersytecie Warszawskim podjęliśmy wiele działań mających na celu zrównoważenie tych proporcji, między innymi poprzez grafik zajęć ułatwiający znalezienie balansu między pracą, życiem osobistym, a studiami. Jestem jednak świadomy, że bez wsparcia ze strony firm dających równe możliwości studiowania na programach MBA, a także bez zrozumienia potrzeby ze strony samych zainteresowanych trudno będzie istotnie zmienić dzisiejsze proporcje. Mam nadzieję, że wspólnie z Olgą Kozierowską i „Sukcesem Pisanym Szminką”, uda nam się przede wszystkim uświadomić istnienie problemu, a przez wspólne poszukiwanie rozwiązań, zwiększyć szanse na sukces liderek współczesnych organizacji.

***

O autorze:

Dr Tomasz Ludwicki jest dyrektorem Executive MBA@UW. Jest to rozszerzona wersja artykułu, który ukazał się broszurze towarzyszącej gali Bizneswoman Roku 2014.

***

Bibliografia:

http://rankings.ft.com/businessschoolrankings/executive-mba-ranking-2014 dostęp 8 czerwca 2015

Przeczytaj także

Portal sukcespisanyszminka.pl

Fundacja WłączeniPlus
ul. Podchorążych 75/77/2
00-721 Warszawa

kontakt@wlaczeniplus.pl

Wesprzyj Nasze działania

40 1600 1462 1717 1383 1000 0001

Bank BNP Paribas Polska S.A.

 

Patronite:

www.patronite.pl/sukcespisanyszminka

Copyright © 2024 | WłączeniPlus

Projekt i realizacja: Be About Hybrid Agency