biznes na nowo

Zak艂adasz start-up? Oto 8 zasad biznesowego survivalu, kt贸re pomog膮 ci przetrwa膰 i odnie艣膰 sukces!

Joanna Parasiewicz, OVH

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

Kobiety coraz cz臋艣ciej anga偶uj膮 si臋 w tworzenie inicjatyw zwi膮zanych z technologiami. O tym, jak trudny jest to rynek 艣wiadczy fakt, 偶e jedynie 2% m艂odych projekt贸w technologicznych osi膮ga sukces. Nie istnieje wz贸r, kt贸ry gwarantowa艂by, 偶e wszystko si臋 uda, ale wyci膮gaj膮c w艂a艣ciwe wnioski znacznie zwi臋kszymy szanse na powodzenie. Dlatego, je艣li masz pomys艂 i chcesz rewolucjonizowa膰 艣wiat, poznaj 8 rad, kt贸re to u艂atwi膮.

Przyk艂ady takich pa艅 jak Katarzyna Abramowicz, tw贸rca startup贸w: Bilety24, Przelewy24 i Box24, czy Joanna Drabent, za艂o偶ycielka Prowly, narz臋dzia do integracji procesu komunikacji z mediami oraz liderami opinii, pokazuj膮, 偶e kobiety potrafi膮 odnie艣膰 sukces na nie艂atwym rynku innowacji. O tym, jak ogromne jest to wyzwanie, 艣wiadcz膮 dane Startup Genome. Organizacja przewiduje, 偶e a偶 90% m艂odych firm mo偶e w d艂u偶szej perspektywie nie utrzyma膰 si臋 na rynku. Droga startuperko, zobacz co mo偶esz zrobi膰, aby zwi臋kszy膰 szanse powodzenia Twojego projektu!

JAK STWORZY膯 START-UP I WYGRA膯? Zobacz, jakich b艂臋d贸w nie pope艂nia膰. Jakie pomys艂y mog膮 pom贸c w osi膮gni臋ciu sukcesu?

1. Znajd藕 rozwi膮zanie, kt贸re jest potrzebne

Co maj膮 wsp贸lnego polskie startupy, o kt贸rych jest g艂o艣no w mediach? Co 艂膮czy np.:
鈥 Brand24, u艂atwiaj膮cy monitoring Internetu i medi贸w, z us艂ug kt贸rego korzystaj膮 takie tuzy, jak IKEA czy H&M,
鈥 LiveChat, narz臋dzie do komunikacji, wykorzystywane globalnie przez kilka tysi臋cy klient贸w, m.in. Adobe, Pizza Hut i Ryanair,
鈥 Yanosik, b臋d膮cy najbardziej popularn膮 aplikacj膮 samochodow膮, kt贸rej uda艂o si臋 zintegrowa膰 tysi膮ce kierowc贸w.

Ot贸偶 te trzy brandy, poza mi臋dzynarodowym uznaniem i skal膮 dzia艂ania, maj膮 wsp贸ln膮 cech臋: uda艂o im si臋 rozwi膮za膰 konkretny problem u偶ytkownik贸w. A krok wcze艣niej, ich za艂o偶yciele dostrzegli na rynku potrzeb臋, na kt贸r膮 mieli pomys艂.

Je艣li zatem potrafisz odpowiedzie膰 jednym zdaniem dla kogo przeznaczona jest us艂uga, nad kt贸r膮 pracujesz, jak膮 nisz臋 chcesz zaj膮膰 oraz wiesz, co sprawi, 偶e klient skorzysta z Twojego rozwi膮zania to znak, 偶e jeste艣 na dobrej drodze.

ZAK艁ADASZ FIRM臉? O TE KWESTIE PRAWNE MUSISZ ZADBA膯! PRZECZYTAJ, CO RADZI PRAWNIK!

2. Doskonal ofert臋

Zgodnie ze strategi膮 lean startup, stworzon膮 przez Erica Riesa, tw贸rc臋 IMVU, prowadzenie m艂odej firmy polega na szybkim i ci膮g艂ym testowaniu swojej oferty w艣r贸d klient贸w. Dlaczego koncepcja lean mo偶e Ci臋 zainteresowa膰? Cho膰by dlatego, 偶e startup za艂o偶ony i prowadzony zgodnie z metod膮 lean ma statystycznie wi臋ksze szanse na sukces ni偶 ten zak艂adany i prowadzony w inny spos贸b.

Metod臋 prowadzenia firmy zaproponowan膮 przez Erica Riesa mo偶na sprowadzi膰 do dw贸ch wskaz贸wek, przy czym obydwie wi膮偶膮 si臋 z odwag膮:
鈥 Masz pomys艂? Postaraj si臋 go wdro偶y膰. Testuj, jak dzia艂a i nie czekaj.
鈥 Uwierz, 偶e nic nigdy nie jest wystarczaj膮co doskona艂e, a ulepsza膰 mo偶na bez ko艅ca.

Co zyskasz, je艣li udost臋pnisz prototyp? Ot贸偶 dostaniesz odpowiedzi na podstawowe pytania, kt贸re uznali艣my za strategiczne, czyli czy Tw贸j pomys艂 trafia w potrzeby, czy oferuje korzy艣ci, kt贸rych u偶ytkownicy potrzebuj膮 i za kt贸re b臋d膮 chcieli zap艂aci膰?
S艂uchanie przysz艂ych klient贸w pomaga tak偶e bezpiecznie sprawdzi膰 rozwi膮zanie w boju. Tworz膮c np. aplikacj臋 mobiln膮 dla graczy, je艣li zweryfikujemy jak si臋 zachowa w sytuacji nag艂ego i nat臋偶onego zainteresowania u偶ytkownik贸w gamingowych, zyskamy bezcenn膮 wiedz臋.

3. Piel臋gnuj ambasador贸w, o marketing trzeba dba膰!

Satysfakcja tester贸w jest wymiern膮 warto艣ci膮 dla Twojego biznesu. Je艣li im si臋 produkt spodoba, to jest spora szansa, 偶e zaczn膮 poleca膰 go innym. Tu kolejna wskaz贸wka 鈥 bonus. Musisz wiedzie膰, 偶e nawet najlepszy produkt sam si臋 nie sprzeda. Chyba, 偶e oferujesz unikat po偶膮dany na skal臋 艣wiatow膮, jak np. eliksir gwarantuj膮cy wieczn膮 m艂odo艣膰.
Niemniej, je艣li b臋dziesz planowa艂 jego dystrybucj臋 za granic膮, tak偶e musisz pomy艣le膰 o sprawnym marketingu.

4. Nie r贸b wszystkiego sama

Aby zawalczy膰 o sukces, musisz skupi膰 si臋 na pomy艣le. To oznacza, 偶e potrzebujesz wsparcia os贸b, kt贸re Ci to zadanie u艂atwi膮. Jest wi臋ksza szansa, 偶e dziel膮c si臋 prac膮, zyskasz wi臋cej czasu i mocy, aby szybciej osi膮gn膮膰 cel. Startupy zbyt cz臋sto pr贸buj膮 robi膰 wszystko same i cz臋sto z r贸偶nym skutkiem. Prawda jest taka, 偶e nie musisz si臋 na wszystkim zna膰, a ponadto b臋dzie pro艣ciej, je艣li b臋dziesz pracowa膰 nie tylko z osobami, kt贸re b臋d膮 si臋 uczy膰 na Twoim projekcie.

5. Dobierz rozwi膮zania IT do swoich plan贸w

Rozwa偶my kilka wypadk贸w przy pracy:

1. B艂膮d 503 w skutek nag艂ego zainteresowania u偶ytkownik贸w zach臋conych promocj膮.
2. Brak dost臋pno艣ci kluczowej aplikacji w przypadku zewn臋trznego ataku (np. niezaktualizowany system CMS).
3. Wolne 艂adowanie si臋 stron WWW z powodu niewystarczaj膮cej mocy infrastruktury.

Te scenariusze mog膮 by膰 konsekwencj膮 niew艂a艣ciwego rozwi膮zania IT. Przytoczone sytuacje wydaj膮 si臋 by膰 abstrakcyjne, ale um贸wmy si臋, prezentuj膮c moc projektu przed potencjalnym inwestorem, ka偶da z nich to realne zagro偶enie.

Jakie jest rozwi膮zanie?

Modeli jest kilka. Mo偶esz np. kupi膰 rozwi膮zanie lub wynaj膮膰 us艂ug臋. Je艣li masz pieni膮dze, czas oraz wiedz臋 mo偶esz zainwestowa膰 w serwer. 艢rodki b臋d膮 Ci potrzebne ju偶 na pocz膮tku, poniewa偶 zakup sprz臋tu to jednorazowo du偶a kwota, do kt贸rej dochodz膮 wydatki zwi膮zane z jego obs艂ug膮 (tu niezb臋dna jest wiedza), kosztem 艂膮cza czy naprawy. Do艣wiadczenie te偶 si臋 przyda, poniewa偶 ju偶 w momencie startu b臋dziesz musia艂 wiedzie膰, czego potrzebujesz, jak b臋dzie si臋 rozwija艂 tw贸j biznes i czy b臋dziesz w stanie zaj膮膰 si臋 serwisem albo po艣wi臋ci膰 czas, 偶eby zdoby膰 wiedz臋 w tym temacie.

Tymczasem outsourcing cz臋sto si臋 op艂aca, poniewa偶 nie generuje koszt贸w, gdy z niego nie korzystamy. W przeciwie艅stwie do kupionego sprz臋tu.

Dlatego bardziej atrakcyjnym – z punktu widzenia startupu – rozwi膮zaniem jest korzystanie z p艂atno艣ci abonamentowej i u偶ywanie tylko takich us艂ug, jakie w danej chwili s膮 potrzebne. To oferuj膮 zar贸wno serwery dedykowane, jak i chmura. Pami臋tajmy 鈥 brak umowy terminowej to wa偶ny punkt zw艂aszcza w pocz膮tkowej fazie dzia艂ania startupu. Zaoszcz臋dzone 艣rodki lepiej przeznaczy膰 na wspomniany marketing i sprzeda偶 produktu. Poza tym oba rozwi膮zania, zar贸wo chmura jak i serwer dedykowany zapewniaj膮 elastyczno艣膰. To oznacza, 偶e w ka偶dej chwili i w ci膮gu kilku minut, mo偶na zmienia膰 swoje zasoby 鈥 zwi臋ksza膰 lub zmniejsza膰. Startuj膮c z projektem naprawd臋 trudno jest zgadn膮膰 rzeczywiste zapotrzebowanie w tym zakresie.

Wyobra藕 sobie: stawiasz portal dla mi艂o艣nik贸w starej broni. W tym przypadku mo偶esz spa膰 spokojnie, bo ruch b臋dzie stabilny. Je艣li jednak postanowisz uruchomi膰 e-sklep z broni膮 i z ambicjami, kt贸ry poza szerokim asortymentem b臋dzie udost臋pnia艂 kursy on-line, zawiera艂 filmy, prezentowa艂 dobrej jako艣ci zdj臋cia, a tak偶e oferowa艂 okresowe promocje, trudno b臋dzie Ci prawid艂owo oszacowa膰 ruch.

Zalet膮 w艂a艣ciwego rozwi膮zania jest to, 偶e mo偶esz mie膰 podobne dywagacje z g艂owy. Dzier偶awi膮c us艂ugi, takie jak chmura lub serwer dedykowany, zapewnienie stabilnego dost臋pu oraz bie偶膮c膮 obs艂ug臋 infrastruktury pozostawiasz dostawcy, czyli masz to w cenie us艂ugi. Bardzo korzystnym rozwi膮zaniem jest tak偶e brak umowy terminowej i miesi臋czny, a nawet godzinowy model rozliczenia. Jak to mo偶esz wykorzysta膰? Przyk艂adowo zorganizowa膰 promocj臋 na oferowany produkt w okre艣lonych godzinach i mie膰 pewno艣膰, 偶e nic si臋 nie zawiesi, czyli zadba膰 o 艣wi臋ty spok贸j.

6. Zabezpiecz sw贸j biznes

W kwestii bezpiecze艅stwa, planuj膮c startup, powinny zainteresowa膰 Ci臋 dwie kwestie:
鈥 ochrona danych osobowych (GIODO), czyli podpisanie z dostawc膮 stosownej umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych,
鈥 dzia艂anie twojego przedsi臋wzi臋cia, czyli ochrona przed atakami, kt贸r膮 w pakiecie oferuj膮 niekt贸rzy dostawcy i co jest zalet膮 cenion膮 zw艂aszcza przez startupy gamingowe czy te prowadz膮ce sprzeda偶 w Internecie.

Ataki DDoS polegaj膮 na wysy艂aniu do serwera wielu zapyta艅 jednocze艣nie. Ich ilo艣膰 prowadzi do przerw w dost臋pie, a nawet do ca艂kowitego braku po艂膮czenia z serwerem. Brak mo偶liwo艣ci korzystania z us艂ugi to realne straty 鈥 u偶ytkownicy nie mog膮 si臋 zapozna膰 z ofert膮 czy z艂o偶y膰 zam贸wienia.

7. Pami臋taj o nazwie

Ju偶 w chwili pojawienia si臋 pomys艂u na startup, pomy艣l o jego nazwie. Dobra informacja jest taka, 偶e nazwa nie musi si臋 wszystkim podoba膰. Musi natomiast by膰 chwytliwa i 艂atwa do zapami臋tania.

Pierwsze, co nale偶y zrobi膰, to sprawdzi膰 dost臋pno艣膰 nazwy w Internecie, a w nast臋pnym kroku j膮 zarejestrowa膰. Je艣li tego nie zrobimy, b臋dziemy ewentualnie musieli upatrzon膮 nazw臋 odkupi膰 na rynku wt贸rnym. Co jest mo偶liwe, ale kosztowne.

8. Daj sobie pom贸c

Sukces jest efektem zmiennych, a w szczeg贸lno艣ci wynika z pomys艂u, kt贸ry musi odpowiada膰 na realne potrzeby.
W wielu przypadkach zdarza si臋, 偶e nawet najlepsza idea, kt贸ra potencjalnie mo偶e zdoby膰 zainteresowanie odbiorc贸w, potyka si臋 o problemy organizacyjne, mened偶erskie, finansowe czy zwi膮zane z technologi膮. Warto da膰 sobie pom贸c i poszuka膰 wsparcia u firm, kt贸re proponuj膮 akceleratory startup贸w, jaki oferuje od kilku lat OVH.

***

O autorce:

Joanna Parasiewicz jest Communication & Social Media Manager w OVH.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close