jak być asertywną

Jak podnieść wyniki sprzedaży? Poznaj te 4 kroki

Aneta Wątor

Artykuł ten dedykuję sprzedawcom, ale także kadrze zarządzającej, czyli wszystkim, którym na zwiększeniu sprzedaży szczerze i najmocniej zależy.

Zbyt niska motywacja, nieodpowiednio określony cel, brak zaangażowania, zbyt słaba samodyscyplina, niewystarczające nagradzanie samych siebie za wykonaną pracę… To najczęstsze przyczyny naszych niepowodzeń, zarówno w życiu prywatnym, jak i biznesie. Jak to zmienić? Każdy odpowiedzialny jest wyłącznie za samego siebie. Nie obwiniajmy złego szefa, czy niechętnych do pracy pracowników, weźmy sprawy w swoje ręce tak, aby każdy z nas mógł powiedzieć: Jestem z siebie dumny, zrobiłem to co 
mogłem, dobra robota! W końcu wyniki naszej pracy i skuteczność naszych działań, zależą od nas samych.

 


CZYTAJ WIĘCEJ: WINDA DO SUKCESU NIE DZIAŁA, MUSISZ IŚĆ SCHODAMI. ANETA WĄTOR OPOWIADA O JOE GIRADZIE, NAJLEPSZYM SPRZEDAWCY ŚWIATA.



Motywacja

Po pierwsze motywacja, czyli wszystkie mechanizmy wewnętrzne i zewnętrzne odpowiedzialne za podjęcie, ukierunkowanie, podtrzymanie i zakończenie działań (Łukaszewski, 2003). Motywacja ma na celu:

● zwiększyć energię
● ukierunkować nasze wysiłki na konkretny cel (zwiększenie sprzedaży)
● wyeliminować te zadania w ciągu dnia, które oddalają nas od realizacji celu
● zwiększyć wykonywanie tych czynności, które w możliwie najprostszy sposób przybliżają nas do zakończenia zadań
● wypracować nawyki wytrwałości i konsekwencji w kontynuacji działań
● pobudzić emocjonalnie poprzez pozytywne uczucia satysfakcji z wykonanej pracy
● zaangażować do podnoszenia poprzeczki wyżej

Albert Einstain mawiał: “Każdy jest geniuszem, ale jeśli posadzimy rybę na drzewie i każemy jej latać, to całe życie będzie myślała, że jest głupia.”

Cytat ten skłania do odpowiedzi na fundamentalne pytania:

● Czy jesteś we właściwym miejscu, na właściwym stanowisku?
● Czy Twoja praca dostarcza Ci satysfakcji?
● Daje poczucie spełnienia, rozwoju, samorealizacji?

Jeśli nie, uściśnij rękę prezesowi, podziękuj, pożegnaj się i idź dalej, szukaj swojego miejsca, w którym będziesz czuć się jak ryba w wodzie. Gdzie chcesz być za 2 a gdzie za 5 lat? Czy obecna praca zbliża Cię do tego celu? Jeśli tak, jesteś na właściwym miejscu, w dobrym czasie i wszystko zależy od Ciebie. Zatem działaj i udowadniaj samemu siebie, że stać Cię na więcej!

Głównym powodem, dla którego nie odnosimy sukcesów jest niewystarczająca potrzeba ich osiągania. Nie chce nam się, nie widzimy w tym sensu. Dlaczego tak się dzieje? Jesteśmy w niewłaściwym miejscu, wykonujemy pracę, która nas nie satysfakcjonuje i żadne pieniądze ani premie pozamaterialne nie wynagrodzą nam tego.

Im silniejsza motywacja, tym większe szanse na zwiększenie skuteczności pracy. Zastanów się co Cię motywuje, a co zmniejsza Twoją motywację? Polecam moją ulubioną metodę samomotywacji: Stwórz zeszyt celów i zapisz w nim odpowiedzi na powyższe pytania. Znajdź możliwie najwięcej czynności zwiększających i zmniejszających twoją motywację, dopisuj nowe odpowiedzi kiedy tylko przyjdą Ci do głowy. Zaglądaj do zeszytu codziennie. Rozliczaj sam siebie z wykonanej pracy. Pozwoli to na eliminację zadań, które tylko zabierają nam czas i osłabiają poziom naszej energii oraz częstsze wykonywanie tych, które ładują nasze baterie.

Cel

Po drugie jasno określone, realne do osiągnięcia zamierzenie. “Będę zarabiać więcej.” To nie jest cel. Zdanie to jest nierealnym, bo niemierzalnym życzeniem. W końcu w jaki sposób możemy zmierzyć słowo “więcej”? To czego nie można zmierzyć i wykonać NIE JEST CELEM. Zwiększę swoją sprzedaż o 40% w przeciągu najbliższych 6 miesięcy.

A oto lista zadań, która mi w tym pomoże (w zakropkowane pola proszę wpisać swoją odpowiedź): Każdego dnia będę pracować 1 godzinę więcej i skupiać się na najbardziej produktywnych zadaniach, takich jak:… Eliminując przy tym zjadacze czasu, którymi są:… Takie określenie celu już na samym początku zwiększa możliwość jego realizacji. Cel staje się – zgodnie z koncepcją zarządzania nazwaną SMART:

● Szczegółowy
● Mierzalny
● Atrakcyjny
● Rzeczywisty
● Terminowy

Tym samym możliwość jego realizacji niebotycznie wzrasta.
Moim celem na ten rok, który pozwoli mi w możliwie najprostszy sposób zwiększyć sprzedaż jest:…
Aby zrealizować te cele każdego miesiąca będę:…
Każdego tygodnia będę:…
Każdego dnia będę:…

Z czego należy zrezygnować, aby osiągnąć cel? Czego należy robić więcej? Odpowiedzi na powyższe pytania, klarownie zapisane w zeszycie celów znacząco pomogą w realizacji zamierzania.

Rozliczaj się

Po trzecie kontrolowanie samego siebie, rozliczanie się ze zrealizowanych zadań, nagradzanie siebie i pochwały, o których wspomniałam na początku. Jak wytrwać w realizacji celu? Pomimo, że jesteś na właściwym stanowisku, Twoja motywacja jest silna, posiadasz konkretnie określony cel i czujesz jak będziesz się czuł po jego osiągnięciu, pamiętaj, aby stale się rozliczać z wykonanych zadań. To czego masz świadomość możesz kontrolować, to czego nie masz świadomości kontroluje Ciebie. Wszystko co możemy zmierzyć i zweryfikować na kartce papieru zbliża nas do osiągnięcia naszego celu.

Samodoskonalenie

Polecam prowadzenie zeszytu celów i rozliczanie samego siebie z wykonanej pracy. Stwórz tabelę z wypunktowanymi zadaniami do realizacji każdego dnia, wpisuj w niej co udało Ci się zrobić, zapisuj swoje wnioski, przemyślenia, ograniczenia i możliwości ich pokonania. Rozliczaj się. Przestań oczekiwać, że ktoś Cię zauważy i pochwali za wykonaną pracę, oczekuj sam od siebie, każdego dnia próbuj być lepszy od osoby, którą byłeś wczoraj. Każdy dzień daje nam nowe szanse i możliwości. Bądź odpowiedzialny za siebie i swój sukces. Zapisuj w zeszycie pochwały. Każdego dnia znajdź choć 3 rzeczy, z których jesteś dumny, zapisuj także 3 rzeczy, które należy poprawić. Taki zeszyt, zapisywany przez kilka miesięcy jest w stanie podnieść twoją motywację, skuteczność oraz samorealizację. Nie spodziewaj się wielkich efektów po jednym miesiącu, jednak zapewniam, konsekwentne prowadzenie zapisków to najlepszy sposób na udoskonalenie własnych umiejętności. Z problemem niewystarczającej sprzedaży nieruchomości boryka się większość firm deweloperskich, a nawet kiedy wcale nie jest tak źle, to przecież zawsze mogło by być lepiej, prawda?

Niezależnie od tego, czy sprzedajesz siebie, usługi czy produkty. Niezależnie od tego, w jakiej branży działasz. Niezależnie od tego, czy istnieje ona od dawna czy jest stosunkowo nowa, każdego sprzedawcę charakteryzują podobne schematy myślenia i działania. Pamiętaj o tym, by się motywować, mieć jasno określony cel, rozliczać się z wykonanych działań oraz stale rozwijać i ulepszać swoje umiejętności. Czy warto pracować nad sobą? Wg badań poprawa wydajności i realizacji swoich celów wzrasta o 84 % kiedy pracownicy znają swój własny cel. Praca staje się wtedy przyjemnością, a nie smutną koniecznością. 85% decyzji podejmujemy nieświadomie. 70% decyzji świadomych podejmujemy w oparciu o panujące normy społeczne. 86 % firm deklaruje zwrot z inwestycji w ROI. Czy warto zatem inwestować w edukację miękką własną i swojej kadry? Odpowiedź pozostawiam Tobie.

O autorce

Aneta Wątor – trenerka Kaizen i umiejętności miękkich. Jest autorką 3-miesięcznego Dziennika Celów Kaizen i 30-dniowego kursu wyznaczania celów metodą Kaizen online – narzędzi, które ułatwiają realizację celów. Organizuje spotkania dla przedsiębiorczych kobiet na terenie całej Polski.