Julia Roberts

Boisz si臋 wyst臋powa膰 publicznie? Jest na to kilka sposob贸w!

Dagny Kurdwanowska

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Na l臋k przed wyst膮pieniami publicznymi cierpi 75% ludzi. W艣r贸d tych, kt贸rzy mieli z tym problem byli m.in. Julia Roberts, Rowan Atkinson i Richard Branson.

Warren Buffet tak ba艂 si臋 wyst臋powa膰 przed lud藕mi, 偶e kiedy poszed艂 na studia wybra艂 tylko te zaj臋cia, na kt贸rych nie trzeba by艂o odpowiada膰 przed klas膮. Rozumia艂, 偶e ma z tym powa偶ny problem, wi臋c postanowi艂 si臋 zapisa膰 na specjalny kurs. Niestety, tak si臋 ba艂, 偶e wypisa艂 si臋, zanim zacz臋艂y si臋 zaj臋cia. Dopiero, kiedy zosta艂 biznesmenem stwierdzi艂, 偶e niczego nie osi膮gnie, je艣li nie nauczy si臋 komunikowa膰 z lud藕mi.

L臋k przed wyst膮pieniami publicznymi jest bardziej powszechny ni偶 mogliby艣my przypuszcza膰. Wi臋cej os贸b boi si臋 przemawia膰 przed innymi ni偶 cierpi na l臋k wysoko艣ci i boi si臋 paj膮k贸w. W艣r贸d os贸b, kt贸re mia艂y z tym ogromny problem byli m.in. Winston Churchill, Bruce Willis, Rowan Atkinson, Samuel L. Jackson, Julia Roberts i Richards Branson. Dzi艣 trudno w to uwierzy膰, bo wi臋kszo艣膰 z nich postrzeganych jest jako 艣wietni i charyzmatyczni m贸wcy. Pokazuje to, 偶e l臋k przed wyst膮pieniami, cho膰 bywa parali偶uj膮cy, jest mo偶liwy do pokonania. Oto kilka krok贸w, od kt贸rych warto zacz膮膰.

1. Stres zamie艅 w ekscytacj臋

Przed pierwszym powa偶nym wyst膮pieniem publicznym nie mog艂am spa膰 z nerw贸w przez kilka nocy. Powtarza艂am sobie 鈥 “Po co ja si臋 zgodzi艂am?! To b臋dzie katastrofa”. Na kilka chwil przed wyj艣ciem na scen臋 mia艂am ochot臋 po prostu uciec. Nie uciek艂am, ale to wyst膮pienie i kolejne wiele mnie kosztowa艂y. Do czasu a偶 nie us艂ysza艂am rady, 偶eby stres zamieni膰 w ekscytacj臋. Wbrew pozorom emocje s膮 podobne 鈥 lekkie dr偶enie kolan, 艣ci艣ni臋ty 偶o艂膮dek i gard艂o, ale ich postrzeganie jest zupe艂nie odmienne. Stres i zdenerwowanie kojarzy nam si臋 negatywnie i jako co艣, co podcina nam skrzyd艂a. Ekscytacja rozbudza ciekawo艣膰, a to powoduje, 偶e zamiast odsuwa膰 my艣l o tym, 偶e masz zaraz wyj艣膰 na scen臋, zaczynasz z niecierpliwo艣ci膮 czeka膰, kiedy to wreszcie nast膮pi. Dzia艂a cuda.

2. Doce艅 trem臋

Du偶o wyst臋puj臋 i zaczynam si臋 naprawd臋 stresowa膰, kiedy鈥 nie odczuwam tremy. Wtedy czuj臋, 偶e co艣 jest nie tak, 偶e pojawia si臋 rutyna, znudzenie, kt贸re na scenie mo偶e zgubi膰. Trema utrzymana w ryzach, czyli taka, kt贸ra nie parali偶uje przed wyst臋powaniem, pomaga si臋 skupi膰 i zmobilizowa膰. Ten rodzaj stresu jest tak偶e naturalny 鈥 odczuwa go wi臋kszo艣膰 os贸b, tak偶e tych, kt贸rzy wyst臋puj膮 od lat i prowadz膮 du偶e oraz presti偶owe wydarzenia. Zaakceptuj to, 偶e jest, 偶e si臋 pojawi i 偶e ka偶dy jej do艣wiadcza. A kiedy poczujesz, 偶e si臋 pojawia鈥

3鈥 oddychaj

Praca z oddechem jest jednym z najwa偶niejszych element贸w, kiedy wyst臋pujemy. W momencie, kiedy pojawia si臋 trema, pomaga nad ni膮 zapanowa膰. Stan w rozkroku, podeprzyj d艂o艅mi boki i we藕 kilka g艂臋bokich oddech贸w. Metod臋 Power Posing zaproponowa艂a Amy Cuddy. To jedna z tych pozycji, kt贸re maj膮 dodawa膰 nam si艂y, pewno艣ci siebie i rozlu藕nia膰 nasze mi臋艣nie. Kiedy wchodzimy na scen臋, najcz臋艣ciej jeste艣my spi臋ci i sztywni. Oddychanie pomaga to zmieni膰. Wa偶ne, by o oddech dba膰 tak偶e w trakcie wyst膮pienia. Z nerw贸w cz臋sto o tym zapomina艂am i ko艅czy艂o si臋 dr偶eniem g艂osu, zawrotami g艂owy (tak bywa, kiedy brakuje tlenu) oraz jeszcze wi臋kszym zdenerwowaniem. Dopiero, kiedy odkry艂am si艂臋 pauzy, kt贸ra daje te偶 szans臋 na g艂臋boki oddech, uda艂o mi si臋 nad tym zapanowa膰.

4. Naturalna jeste艣 najlepsza

Nie potrafi臋 rzuca膰 lu藕nych 偶arcik贸w ze sceny i kiedy pr贸bowa艂am to robi膰, wychodzi艂o 藕le. Jestem introwertyczna i 藕le czuj臋 si臋 w roli showmanki. Dlatego moje wyst膮pienia oparte s膮 na konkrecie 鈥 w nim czuj臋 si臋 swobodnie i wypadam wiarygodnie. To wa偶ne, 偶eby posta膰, kt贸ra pojawia si臋 na scenie by艂a z nami sp贸jna. Je艣li nie jeste艣 pewna, jakie mo偶esz mie膰 atuty sceniczne, popro艣, 偶eby kto艣 nagra艂 ci臋 jak wyst臋pujesz. Popro艣 tak偶e kilka os贸b o informacj臋 zwrotn膮 鈥 nie b贸j si臋 jej, nawet je艣li b臋dzie krytyczna. Dzi臋ki niej dowiedzia艂am si臋 kiedy艣, 偶e staram si臋 przekaza膰 za du偶o wiedzy, w konsekwencji odbiorcy wy艂膮czali si臋 i przestawali mnie s艂ucha膰. Wiedz膮c to, mog艂am wprowadzi膰 modyfikacje. Pami臋taj, 偶e nie ma sensu dba膰 o to, 偶eby spodoba膰 si臋 ka偶demu. Szkoda energii, bo to po prostu niemo偶liwe. Zamiast tego skup si臋 na tym, 偶eby dobrze si臋 przygotowa膰, w spos贸b jasny i profesjonalny przekaza膰 to, co masz do powiedzenia.

5. Zacznij wyst臋powa膰

Ten krok wydaje si臋 najtrudniejszy 鈥 przecie偶 tego boimy si臋 najbardziej. Ale tylko dzi臋ki temu, 偶e wyst臋pujesz jeste艣 w stanie nauczy膰 si臋, jak pokona膰 ten l臋k i zdoby膰 potrzebne do艣wiadczenie. Przez wiele lat znajdowa艂am tysi膮c wym贸wek, 偶eby nie wyst臋powa膰. Ci臋偶ko by艂o mi si臋 prze艂ama膰. A jednak robi艂am to, bo kiedy ju偶 by艂am na scenie, prowadzi艂am spotkanie lub debat臋 by艂am w swoim 偶ywiole. Po zako艅czeniu czu艂am te偶 satysfakcj臋 i rado艣膰. I chyba to w艂a艣nie sprawi艂o, 偶e chcia艂o mi si臋 nad tym l臋kiem pracowa膰, 膰wiczy膰 i doskonali膰 swoje umiej臋tno艣ci. I wierzcie mi, je艣li tak nie艣mia艂a i introwertyczna osoba da艂a rad臋, dla ka偶dego jest nadzieja. Nie poddawajcie si臋!

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter