Jak wzmocnić odporność psychiczną

Jak wzmocnić odporność psychiczną w czasach niepewności?

Alina Kaźmierczak

Niepewne czasy związane z pandemią powodują, że większość ludzi żyje w lęku i poczuciu zagrożenia i ich odporność psychiczna spada, co przekłada się na niższe wyniki w pracy i osiągane cele, na nastrój, zaangażowanie i efekty działań. Dlatego zwłaszcza teraz warto zwrócić uwagę na siłę i odporność psychiczną.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Po co komu siła i odporność psychiczna?

Siła i odporność psychiczna są kluczowa, by osiągnąć sukces w życiu zawodowym i osobistym. Wpływają na efektywność, na jakość relacji, na poczucie wpływu na to, co dzieje się wokół, na postrzeganie innych, akceptację siebie. Pomagają nam w sytuacjach stresogennych zachować spokój i nie pogrążać się w negatywnych emocjach.

Czym charakteryzują się osoby silne i odporne psychicznie?

Osoby silne i odporne psychicznie mają w życiu łatwiej, osiągają wyższy poziom zadowolenia. Potrafią planować swoją przyszłość i mają poczucie, że to co się dzieje w ich świecie, zależy od nich. Wyznaczają cele i wytrwale je realizują. Porażkę traktują jako naukę w drodze do osiągnięcia wymarzonego celu. Nawet, gdy im coś nie wychodzi, nie zrażają się przeszkodami, a poszukują nowych rozwiązań. Odporni są otwarci na zmiany i szybciej się adaptują. Wierzą w swoje możliwości, są pewni siebie. Skutecznie radzą sobie ze stresem i zazwyczaj emanują spokojem i nie targają nimi skrajne emocje.

To da się wytrenować!

Badania naukowe z obszaru neuroplastyczności mózgu i epigenetyki wskazują, że siła i odporność psychiczna nie jest cechą stałą, może ulegać zmianie w zależności od różnych czynników. To bardzo optymistyczna wiadomość dla nas, ponieważ nawet jak w niektórych sytuacjach brakuje nam siły i odporności to możemy ją kształtować, pracować nad jej wzmocnieniem. Modyfikacja może nastąpić przez doświadczenia życiowe, zmianę zachowań i nawyków. Chcesz być odporny psychicznie? Pracuj nad sobą i własnym rozwojem!

Według badaczy prof. Petera Clougha z Hull University oraz dr. Douga Strycharczyka w pracy nas siłą i odpornością psychiczna warto skoncentrować się na czterech obszarach (nazwanych Modelem 4C):

1. Kontrola nad własnym życiem

W tym aspekcie warto pracować zwłaszcza nad zarządzaniem własnymi emocjami. Emocje nie są ani dobre, ani złe. One mogą nam pomagać w życiu, jeśli odpowiednio będziemy odczytywać ich sygnały i nie pozwalać, by to one kierowały naszym życiem. Tutaj także zwraca się uwagę na poczucie wpływu na wszystko, co się dzieje. Czy jesteś kreatorem swojego życia czy masz wrażenie, że nic od ciebie nie zależy? Im większe poczucie kontroli i wpływu na własne życie i emocje, tym większa siła i odporność.

2. Zaangażowanie

Zaangażowanie to ilość energii wkładana w wykonanie zadania. Czy pracujesz na 5, 10 czy 100%? Czy jesteś w stanie wytrwać w dążeniu do celu? Czy realizujesz zadania konsekwentnie do końca czy raczej twój zapał jest słomiany? Sposób realizacji zadań, wytrwałość, rzetelność i konsekwencja w dążeniu do celu określa w dużym stopniu twoją siłę i odporność.

3. Wyzwania

Sposób, w jaki podchodzisz do nowości, do zmieniających się okoliczności, określa kolejny aspekt siły i odporności. Czy jesteś gotowy wyjść ze strefy komfortu, pokonać lęki i obawy i odkrywać nowe rzeczy? Czy raczej wolisz tkwić w starych schematach i otaczać się znanymi rzeczami, ludźmi, nawet, gdy nie zawsze ci odpowiadają?

4. Pewność siebie

To stan, w którym czujemy się dobrze sami ze sobą, jesteśmy pewni poczucia własnej wartości i własnych kompetencji, akceptujemy siebie i wierzymy w swoje możliwości, aby podjąć się konkretnego działania i je ukończyć, nawet jeśli będzie to dla nas pod jakimś względem trudne, a po drodze napotkamy przeszkody. Osoby pewne siebie wierzą w swoją wartość. W mniejszym stopniu uzależnione są od zewnętrznej oceny, a to wzmacnia siłę i odporność psychiczną.


KONSULTACJE INDYWIDUALNE z Aliną Kaźmierczak znajdziesz tutaj!


Wnioski do pracy nad siłą i odpornością psychiczną

Im większa nasza siła i odporność psychiczna tym łatwiej będą nam się odnajdować w zmieniającym się świecie i osiągać sukces.

Nie jest to cecha stała, zatem można nad nią pracować i wzmacniać. Nawet w dzisiejszych trudnych warunkach możemy rozwijać swoje umiejętności wzmacniać się, pracować nad zdrowymi nawykami.

Jeśli masz świadomość, że Twoja siła i odporność zależy od pewności siebie, kontroli nad własnym życiem, zaangażowania i podejścia do wyzwań – to wiesz, co możesz w danych sferach zrobić!

***

O autorce:

Alina Kaźmierczak – Ambasadorka programu Sukces TO JA Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, certyfikowany trener i ekspert metody Points Of You®, szkoleniowiec, coach, certyfikowany konsultant siły i odporności psychicznej MTQ 48®, dyrektor Przedszkola Amica Kids we Wronkach, w latach 2013-2015 doradca w Leszczyńskim Centrum Biznesu w Lesznie, inicjator i koordynator projektu Uskrzydlacze, prowadzi kanał na Youtube “3 minuty Uskrzydlania”. Udziela konsultacji indywidualnych i prowadzi szkolenia grupowe.

Zarejestruj się aby otrzymać newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close