Liderka (Foto. Canva Pro)

Jak dorosn膮膰 do roli lidera?

Ma艂gorzata Bieniaszewska

Zawsze chcia艂am by膰 piosenkark膮. Tak膮 przez du偶e P. Znan膮 i rozpoznawan膮 przez wszystkich. Jak ka偶da ma艂a dziewczynka, w wyobra藕ni widzia艂am siebie na du偶ej scenie, a przed sob膮 鈥 t艂um fan贸w. Losy u艂o偶y艂y si臋 inaczej. Sta艂am si臋 przedsi臋biorczyni膮. M贸wi膮c nieskromnie: przez du偶e P. Narcyz? 鈥 spytasz. Nie, realia. A jak do tego dosz艂am? Szybko.

Proces sukcesji trwa艂鈥 jeden dzie艅.

Ma艂gosiu, jestem chory i musisz przej膮膰 firm臋. Tyle powiedzia艂 mi tata, stoj膮c ze mn膮 w szczerym polu. Mia艂am 21 lat. Studiowa艂am filologi臋 angielsk膮 i w艂a艣nie spe艂nia艂am kolejne marzenie 鈥 chcia艂am zosta膰 nauczycielk膮. W jeden dzie艅 szlag trafi艂 moje plany!

Czy 偶a艂uj臋? Nie. Tak narodzi艂am si臋 nowa, dzisiejsza ja. Kobieta silna, zdecydowana i cholernie zaradna. Humanistka zarz膮dzaj膮ca zespo艂em zatwardzia艂ych in偶ynier贸w, kt贸rzy na sam m贸j widok dostawali spazm贸w. Baba w m臋skim 艣wiecie, kt贸ra o zarz膮dzaniu wie tyle co nic 鈥 tak mnie oceniali. Nie da si臋 zarz膮dza膰 firm膮, nie b臋d膮c jednym z nas! 鈥 m贸wili. Do wszystkiego dochodzi艂am sama. Uczy艂am si臋 na w艂asnych b艂臋dach. Dzi艣 jestem w艂a艣cicielk膮 firmy, kt贸ra w obszarze automotive zdominowa艂a rynek. Firmy, kt贸r膮 m贸j ojciec, fenomenalny in偶ynier i wizjoner, stworzy艂 37 lat temu i kt贸ra z gara偶u przenios艂a si臋 na europejskie rynki. Ale od pocz膮tku鈥

M贸j pierwszy dzie艅 w firmie zacz膮艂 si臋 z przytupem. Wielu pami臋ta to do dzi艣. Ubrana w szpilki, kt贸rych nienawidzi艂am, wesz艂am do biura pewnym krokiem. Mia艂am sprawia膰 wra偶enie profesjonalistki. Pragn臋艂am im wszystkim udowodni膰, jak bardzo si臋 myl膮. Pokaza膰, 偶e nie jestem niedo艣wiadczon膮 smarkul膮, kt贸ra nie wie, co to biznes taty. Na oczach wszystkich pracownik贸w wywin臋艂am or艂a. Siarczy艣cie uderzy艂am ty艂kiem o pod艂og臋, prawie 艂ami膮c przy tym cholerny obcas.

To by艂a moja pierwsza lekcja w biznesie:
Nie udawaj kogo艣, kim nie jeste艣 (czyli jak nie 艂ama膰 obcasa pierwszego dnia pracy).

Do艣膰 szybko przekona艂am si臋, 偶e nie zyskam uznania do- 艣wiadczonych pracownik贸w, udaj膮c kogo艣 innego. Ja 鈥 zakompleksiona studentka, oni 鈥 grube ryby 艣wiata automotive. Przez pierwszy rok stara艂am si臋 wszystkim udowodni膰, 偶e przej臋cie firmy nie by艂o tylko zrz膮dzeniem losu i przymusem, bo innego kandydata ojciec nie mia艂. Ale im bardziej si臋 stara艂am, tym gorzej mi wychodzi艂o. Nie by艂am w stanie opanowa膰 in偶ynierii, konstrukcji, technologii obr贸bki skrawaniem i B贸g jeden wie jakich jeszcze obszar贸w wiedzy, o kt贸rych nigdy wcze艣niej nawet nie s艂ysza艂am. Nie da艂am sobie prawa pyta膰, bo w moim przekonaniu by艂by to dow贸d na to, 偶e jestem g艂upia. Dlatego wci膮偶 udawa艂am.

Udawa艂am, 偶e rozumiem, co m贸wi膮 in偶ynierowie na naradach, cho膰 tak naprawd臋 nie rozumia艂am nic. Udawa艂am, 偶e znam si臋 na ekonomii i rachunkowo艣ci zarz膮dczej. Dlatego gdy g艂贸wna ksi臋gowa omawia艂a bilans, z ogromnym zaanga偶owaniem kiwa艂am g艂ow膮. A偶 kt贸rego艣 dnia dowiedzia艂am si臋, 偶e czas podj膮膰 uchwa艂臋 o przeznaczeniu dochodu sp贸艂ki. 呕e by艂 doch贸d 鈥 to dzi臋kowa膰 Bogu, ale 偶e mam teraz co艣 z nim zrobi膰? To ju偶 wy偶sza szko艂a przedsi臋biorczo艣ci. C贸偶, doch贸d jak doch贸d, jedni go maj膮, inni nie. Za偶yczy艂am sobie wyp艂aty got贸wk膮. Jakie偶 by艂o moje zdziwienie, gdy okaza艂o si臋, i偶 艣wiat rachunkowo艣ci r贸wnie偶 nie jest taki prosty. Pieni膮dze wykazane na papierze nie oznaczaj膮 pieni臋dzy posiadanych na koncie. A przych贸d i doch贸d, poj臋cia, kt贸re by艂y dla mnie zagadk膮, nie s膮 wyrazami bliskoznacznymi. C贸偶, w tym obszarze moje udawanie te偶 nie przynios艂o za艂o偶onych rezultat贸w.

Ostatni膮 nadziej膮 by艂 dzia艂 sprzeda偶y. Jak to mawiaj膮: Je艣li jeste艣 dobrym handlowcem, to Eskimosom zamra偶ark臋 sprzedasz. I sta艂o si臋. Sprzedawa艂am jak szalona. Dzwoni艂am po klientach i klepa艂am w niesko艅czono艣膰 te same regu艂ki. 呕e mamy dobry produkt, 偶e nie jest najta艅szy, ale to dlatego, 偶e鈥 Wszystko sz艂o jak po ma艣le. Kolejni hurtownicy kupowali nasze z艂膮cza, a ja by- 艂am zachwycona swoimi osi膮gni臋ciami. W dziale sprzeda偶y nie mia艂am sobie r贸wnych. Niestety, tu te偶 do艣膰 szybko okaza艂o si臋, 偶e nie do ko艅ca wiem, co czyni臋. Sprzedawa艂am z wi臋kszym lub mniejszym fartem, a偶 pojawi艂 si臋 klient 鈥 producent. Tu ju偶 nie wystarczy艂o sprzeda膰 z艂膮czy. Tu trzeba by艂o wykaza膰 si臋 tajemn膮 wiedz膮 in偶yniersk膮. Aby nie wyj艣膰 na kompletn膮 ignorantk臋, nie udawa艂am, 偶e wiem. Grzecznie poinformowa艂am klienta, 偶e kolega ch臋tnie go obs艂u偶y, i tak zako艅czy艂am proces wielkiej sprzeda偶y. Skapitulowa艂am. Wystraszy艂am si臋 konsekwencji. Je艣li chodzi o 偶ycie ludzkie i dob贸r odpowiednich z艂膮czy do uk艂adu hamulcowego w autobusie, nie ma miejsca na 偶arty.

Na pocz膮tku swojej kariery zawodowej na ka偶dym kroku mierzy艂am si臋 z pora偶kami. Czegokolwiek bym tkn臋艂a, zawszewychodzi艂o na to, 偶e je艣li nie b臋d臋 specjalist膮, nie mam szans na dobre zarz膮dzanie firm膮. Pomijam fakt, 偶e wi臋kszo艣膰 pracownik贸w nie traktowa艂a mnie powa偶nie. A 偶ycie weryfikowa艂o mnie bezustannie.

Kt贸rego艣 dnia, ca艂kiem przypadkowo, us艂ysza艂am zdanie, kt贸re odmieni艂o moje 偶ycie prywatne i zawodowe:

Miar膮 cz艂owieka nie jest liczba niepope艂nionych b艂臋d贸w, ale liczba tych, do kt贸rych mia艂 odwag臋 si臋 przyzna膰.

Eureka! Dotar艂o do mnie, 偶e nie musz臋 niczego ani nikogo udawa膰! 呕e mam prawo pope艂nia膰 b艂臋dy! 呕e je艣li powiem na pocz膮tku, 偶e nie wiem, to si臋 nie o艣miesz臋, lecz wr臋cz przeciw- nie: zyskam szacunek odbiorcy. Bana艂 鈥 powiesz. Mo偶e bana艂, ale jak istotne by艂o dla mnie to zdanie, pami臋tam do dzi艣.

Od tamtej pory wprowadzi艂am w swoje 偶ycie zawodowe kilka zasad, kt贸rych wci膮偶 przestrzegam:

M贸w otwarcie, 偶e nie wiesz

Nikt nie jest omnibusem! Lepiej m贸wi膰 uczciwie, 偶e si臋 czego艣 nie wie, ni偶 brn膮膰 w swojej g艂upocie do ko艅ca, wci膮偶 udaj膮c, a偶 wi臋kszo艣ci odbiorc贸w zabraknie si艂 do walki o Tw贸j dobry wizerunek. Lepiej tak偶e z godno艣ci膮 przyj膮膰 fakt, 偶e s膮 obszary, w kt贸rych nale偶y si臋 doszkoli膰, ni偶 kreowa膰 si臋 na wszechwiedz膮cego lidera鈥 z kt贸rego po cichu na艣miewaj膮 si臋 pracownicy.

Je艣li czego艣 nie rozumiesz, dopytuj

Masz prawo pyta膰. Nawet wtedy, kiedy wydaje Ci si臋, 偶e pytanie jest na poziomie szkolnym, daj sobie prawo do dopytania.

Dzisiaj na sali pe艂nej in偶ynier贸w radz臋 sobie ze swoim brakiem wykszta艂cenia in偶ynieryjnego w bardzo prosty spos贸b. Szybko wyprzedzam komentarze i ucinam potencjalne z艂o艣liwo艣ci. M贸wi臋: Panowie, nie jestem in偶ynierem. Dlatego musicie m贸wi膰 do mnie du偶ymi literami, tak aby m贸j umys艂 humanistki poj膮艂 wasze zawi艂e r贸wnania. Czyli swoje s艂abe punkty obna偶am ju偶 na pocz膮tku spotkania. Dzi臋ki temu otrzymuj臋 uznanie za odwag臋. Zamiast ustawia膰 si臋 w kolejce po wiedz臋 na szarym ko艅cu, staj臋 na czele peletonu i krzycz臋: Tu jestem! Czy kto艣 m贸g艂by mi pom贸c?! Nie trzeba by膰 wielkim znawc膮 psychologii, aby si臋 domy艣li膰, 偶e ch臋tnych do wsparcia zb艂膮kanej humanistki jest sporo. W ko艅cu wielu z nas ma w sobie empati臋 i ch臋膰 niesienia pomocy.

S艂uchaj, co m贸wi膮 inni, i wyci膮gaj wnioski

Kiedy jeste艣 na pocz膮tku drogi zawodowej, masz prawo nie wiedzie膰. Ka偶dy z nas by艂 kiedy艣 w tym miejscu. Co, wydawa艂o Ci si臋, 偶e jest inaczej? Nikt nie rodzi si臋 przedsi臋biorc膮. Ka偶dy uczy si臋 zdobywa膰 szczyty, zaczynaj膮c od o艣lej 艂膮czki. Dlatego zamiast udawa膰 o艣wieconego i wyg艂asza膰 niestworzone teorie, w kt贸re sam nawet nie wierzysz, dokszta艂caj si臋, s艂uchaj, wy- ci膮gaj wnioski.

Dzisiaj, zamiast recytowa膰 wspomniane teorie, s艂ucham swoich ludzi. S膮 moj膮 najwi臋ksz膮 skarbnic膮 wiedzy, kt贸r膮 ka偶dego dnia mam na podor臋dziu. W czasie, kt贸ry po艣wi臋ci艂abym na czytanie kolejnej teorii, mog臋 do nich podej艣膰 i po prostu porozmawia膰. M贸wi si臋, 偶e warto korzysta膰 z si艂y zespo艂u, gdy jest on zr贸偶nicowany.

Kiedy艣 nie lubi艂am mie膰 w zespole maruder贸w. Gdy zapali艂am si臋 do jakiego艣 pomys艂u, to ktokolwiek si臋 z nim nie zgadza艂 鈥 mia艂 problem. Dlatego najpro艣ciej by艂o dobiera膰 sobie zesp贸艂 tak, aby znale藕li si臋 w nim sami moi sprzymierze艅cy. Je艣li kto艣 w膮tpi艂 w moje koncepcje, by艂 przesuwany do innego zespo艂u projektowego. Opatrzno艣膰 czuwa nade mn膮, bo gdyby nie fakt, 偶e osob膮, kt贸ra ma najwi臋cej zastrze偶e艅 do moich pomys艂贸w, jest m贸j m膮偶, ju偶 dawno zacz臋艂abym budowa膰 now膮 siedzib臋 firmy. Tylko dzi臋ki temu, 偶e m膮偶 mia艂 si艂臋 przebicia, a ja go s艂ucha艂am, cho膰 jego sprzeciw bardzo mnie irytowa艂, dzisiaj nie jestem bankrutem. Nawet banki udziela艂y nam kredyt贸w bez 偶adnych w膮tpliwo艣ci. 呕adna instytucja nie przewidzia艂a tego, co sta艂o si臋 chwil臋 p贸藕niej. Kryzysu na skal臋 艣wiatow膮.

Daj sobie prawo uczy膰 si臋 na w艂asnych b艂臋dach

Wiem, to kontrowersyjne stwierdzenie. M贸wi si臋 jednak, 偶e dobry lider to nie ten, kt贸ry b艂臋d贸w nie pope艂nia, ale ten, kt贸ry je pope艂nia, przyznaje si臋 do nich i wyci膮ga wnioski.

Przypomina mi si臋 historia mojego taty, kt贸ry zawsze powtarza艂, 偶e mam bacznie obserwowa膰, co robi膮 inni, i uczy膰 si臋 od nich. Doda艂abym jeszcze: miej oczy dooko艂a g艂owy. Kiedy艣 tak 鈥瀢nikliwie鈥 obserwowa艂am jednego pracowni- ka i jego podejrzane w moim mniemaniu poczynania, 偶e na- wet nie zauwa偶y艂am, gdy inny pracownik ukrad艂 nasz pomys艂 i otworzy艂 w艂asn膮 firm臋 handlow膮. Wtedy tylko obserwowa艂am. Dzisiaj 鈥 obserwuj臋, analizuj臋, wyci膮gam wnioski. Dzi臋ki temu wiem, 偶e je艣li raz si臋 na czym艣 potkn臋艂am, drugi raz ju偶 si臋 to nie wydarzy.

Bierz przyk艂ad z innych

Oczywi艣cie, 偶e obserwacja to 艣wietna metoda nauki. Obserwujesz, jak robi膮 co艣 inni, i zaczynasz ich na艣ladowa膰. Nie musisz by膰 od razu innowatorem! Nie wymy艣laj ko艂a od nowa. To tak pi臋knie brzmi, ale zanim do tego dosz艂am, min臋艂o naprawd臋 wiele czasu. Ile razy siedzia艂am nad projektem, pr贸buj膮c znale藕膰 rozwi膮zanie nurtuj膮cego mnie problemu? Niedawno przekona艂am si臋 na nowo, jak wa偶ne jest obserwowanie i s艂uchanie swoich ludzi. Gdy otrzymali艣my reklamacj臋 od jednego z g艂贸wnych klient贸w, zebrali艣my zesp贸艂 in偶ynier贸w, kt贸ry mia艂 znale藕膰 przyczyn臋. G艂贸wkowa艂o i duma艂o kilkana艣cie os贸b. Wymy艣li艂y wiele potencjalnych przyczyn. Po sprawdzeniu 偶adna z nich nie okaza艂a si臋 powodem reklamacji. Nagle wpad艂am na pomys艂, aby zaprosi膰 pracownic臋 linii produkcyjnej i zapyta膰 j膮, czy wie, co tak naprawd臋 si臋 sta艂o. Odpowied藕 zaj臋艂a jej nieca艂膮 minut臋! Okre艣li艂a konkretnie, z czym borykaj膮 si臋 w dziale monta偶u. I po co nam by艂o tylu m臋drc贸w?

Przez lata stosowania powy偶szych zasad zdoby艂am pewno艣膰 siebie i sta艂am si臋 tym, kim naprawd臋 jestem. Nie musz臋 by膰 in偶ynierem, aby by膰 wsp贸艂tw贸rc膮 rozwi膮zania konstrukcyjnego, za kt贸re dostali艣my wyr贸偶nienie w konkursie Trailer Innovation 2019 na najwi臋kszych targach motoryzacyjnych Europy. Czy osobi艣cie skonstruowa艂am produkt? Oczywi艣cie, 偶e nie! A czy m贸wi艂am zrozumia艂ym i profesjonalnym j臋zykiem in偶ynieryjnym? Te偶 nie! Ale mia艂am sprzymierze艅ca w zespole projektowym, kt贸remu w prostych s艂owach t艂umaczy艂am swoje intencje. A wygl膮da艂o to tak: Piotr, zr贸bmy taki blok, kt贸ry b臋dzie si臋 sk艂ada艂 jak z klock贸w lego. No wiesz, tak 偶e mo偶na b臋dzie wymienia膰 te plastry, gdy klient b臋dzie oczekiwa艂 innej konfiguracji. Rozumiesz? Piotr popatrzy艂 na mnie i z charakterystycznym dla siebie spokojem powiedzia艂: Panowie, Ma艂gorzacie chodzi o to, 偶e鈥, po czym prze艂o偶y艂 moje szalone, nieprofesjonalne my艣li humanistyczne na wiedz臋 in偶yniersk膮. A dzisiaj mamy doceniany przez wielu produkt 艣wiatowej klasy.

Ko艅cz膮c ten wst臋p, podziel臋 si臋 jeszcze jednym przemy艣leniem. Dzisiaj, po latach, widz臋, 偶e ka偶dego dnia por贸wnywa艂am si臋 z ojcem. A poniewa偶 w swoich oczach blado w tym por贸wnaniu wypada艂am, udawa艂am kogo艣 innego, ni偶 by艂am naprawd臋. Kiedy jednak dojrza艂am do bycia sob膮, zrozumia艂am, 偶e nie ma sensu by膰 kim艣 innym. 呕ycie masz tylko jedno, ale szans w nim danych 鈥 wiele. Mo偶esz pope艂nia膰 b艂臋dy i wci膮偶 by膰 docenianym przedsi臋biorc膮. Ja pope艂ni艂am ich miliony, a mimo to stoj臋 dzi艣 na czele jedynej takiej firmy w Polsce i jednej z zaledwie czterech w Europie.

Id臋 swoj膮 drog膮. Nikogo nie udaj臋. Czasami wzbudzam zadziwienie, czasami 鈥 oburzenie. C贸偶, nie mnie si臋 mierzy膰 z tymi emocjami. Ja mam to ju偶 za sob膮. Dzisiaj stanowi臋 o sobie i do tego te偶 namawiam Ciebie. Chcesz prowadzi膰 w艂asny biznes i by膰 wiarygodnym liderem? B膮d藕 szczery wobec siebie i pod膮偶aj w艂asn膮 drog膮, r贸wnocze艣nie s艂uchaj膮c innych i ucz膮c si臋 na b艂臋dach. Czyich艣 i w艂asnych.

Do wsp贸艂pracy przy tej ksi膮偶ce zaprosi艂am swoj膮 przyjaci贸艂k臋, najlepszego i najbardziej kompetentnego psychologa biznesu, jakiego znam 鈥 Katarzyn臋 Olszy艅sk膮. Od wielu lat pracuje ona z menad偶erami zar贸wno w Polsce, jak i na ca艂ym 艣wiecie, diagnozuj膮c i rozwijaj膮c ich kompetencje liderskie. Dzi臋ki niej ludzie lepiej zarz膮dzaj膮 zespo艂ami, awansuj膮 lub, co ciekawe, podejmuj膮 bardzo 艣wiadom膮 decyzj臋, 偶e 艣cie偶ka lider- ska nie jest dla nich. Nie ka偶dy specjalista to dobry lider. To s膮 zupe艂nie odr臋bne kompetencje 鈥 cz臋sto powtarza Katarzyna. Nasza wsp贸艂praca przy ksi膮偶ce ma na celu pokazanie Ci szerszego kontekstu zagadnie艅 przyw贸dztwa, r贸偶nych perspektyw oraz mo偶liwo艣ci wykorzystania wiedzy z obszaru zarz膮dzania i psychologii biznesu.

Wskaz贸wk膮 dla Ciebie b臋dzie nie tylko moje dwudziesto- letnie do艣wiadczenie przedsi臋biorczyni 鈥 kiedy艣 tyrana, a dzi艣 lidera 鈥 lecz tak偶e perspektywa kilkuset menad偶er贸w, z kt贸rymi Kasia prowadzi indywidualne sesje treningowo-coachingowe. Mamy pewno艣膰, 偶e dzi臋ki temu zyskasz jeszcze wnikliwsze spojrzenie na bycie liderem, a jednocze艣nie mn贸stwo praktycznych wskaz贸wek, kt贸re od razu po przeczytaniu ksi膮偶ki mo偶na wykorzysta膰 w codziennym 偶yciu.

Powy偶szy fragment pochodzi z ksi膮偶ki Lider nie idealny. 14 lekcji skutecznego przyw贸dztwaautorstwa Ma艂gorzaty Bieniaszewskiej i Katarzyny Olszy艅skiej, kt贸rej premiera odby艂a si臋 24 marca.

Autorki w zabawny i przyst臋pny spos贸b przeprowadzaj膮 czytelnik贸w przez top 14 najcz臋艣ciej pope艂nianych przez zarz膮dzaj膮cych b艂臋d贸w. Ka偶dy rozdzia艂 odpowiada jednej lekcji 艣wiadomego przyw贸dztwa, kt贸ra ko艅czy si臋 przejrzyst膮 list膮 przydatnych wskaz贸wek umo偶liwiaj膮cych podejmowanie w艂a艣ciwych decyzji biznesowych. Analiza zachowa艅 opracowana przez Ma艂gorzat臋 i Katarzyn臋 znajduje swoje odzwierciedlenie w psychologii biznesu oraz wynikach bada艅 naukowych.聽

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close