Od freelancera do CEO

Grzegorz Miecznikowski

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Rozmowa z Monik膮 Czaplick膮, w艂a艣cicielk膮 agencji Wobuzz, ekspertk膮, autork膮 bloga i ksi膮偶ek o kryzysach i obs艂udze klienta w social media.


Jeden z obecnych klient贸w napisa艂 do mnie tylko dlatego, 偶e znalaz艂 b艂膮d na mojej stronie i chcia艂 mi zwr贸ci膰 uwag臋. Tak si臋 zarz膮dza kryzysem! – m贸wi Monika Czaplicka, jedna z najbardziej cenionych ekspertek ds. zarz膮dzania kryzysami w sieci. O tym, jak budowa艂a swoj膮 firm臋 i mark臋 dlaczego ci膮gle stara si臋 uczy膰, jak pozyskuje klient贸w i jakie s膮 jej plany na przysz艂o艣膰 rozmawia z Grzegorzem Miecznikowskim.

Kiedy zak艂ada艂a艣 agencj臋 Wobuzz, 偶aden g艂os z ty艂u twojej g艂owy nie krzycza艂: Halo?! Zwariowa艂a艣?! W艂asna firma?!

Ba艂am si臋 jak diabli! Nadal si臋 boj臋. Przede wszystkim tego, 偶e nie b臋d臋 mia艂a klient贸w, 偶e pope艂ni臋 jaki艣 b艂膮d, 偶e b臋d臋 mia艂a problemy z Urz臋dem Skarbowym. Oczywi艣cie mam wsparcie biura rachunkowego z iFirmy, ale wiadomo jak to jest. To du偶a odpowiedzialno艣膰. Nie jestem odpowiedzialna tylko za sw贸j wycinek pracy, ale za finanse, pracownik贸w. Zreszt膮 nie mia艂am za bardzo wyboru. Nigdy nie lubi艂am etat贸w, ani korporacji.

Prowadzenie w艂asnej firmy to du偶y stres i praca 24/7.

Ale z drugiej strony pracuj膮c na swoim jestem sobie szefem i bez problemu mog臋 jecha膰 na trzy tygodnie urlopu. Moja praca jest tam, gdzie ja. Tylko ode mnie zale偶y m贸j sukces i poczucie bezpiecze艅stwa, a to naprawd臋 du偶y luksus. Staram si臋 nie my艣le膰 czy mog艂am co艣 zrobi膰 lepiej, tylko cieszy膰 si臋, 偶e do tej pory si臋 uda艂o i 偶e przysz艂o艣膰 wygl膮da nie藕le. W艂asna firma to mo偶liwo艣膰 doboru projekt贸w, podpisywanie si臋 pod nimi w艂asnym nazwiskiem.

Ale o te projekty coraz trudniej, bo rynek agencji jest przesycony. W dodatku 鈥瀞tudenci鈥 robi膮 to taniej, a na Allegro 500 lajk贸w mo偶na kupi膰 za 10 z艂.

Je艣li kto艣 woli lajki z Allegro albo studenta to raczej nie ma potrzeby by膰 moim klientem, wi臋c nie mam si臋 czym martwi膰. Wierz臋, 偶e jako艣膰 i wiedza, kt贸r膮 oferuj臋, zapewni mi klient贸w. Mam 艣wiadomo艣膰 tego, 偶e raz b臋dzie lepiej, raz gorzej. Poza tym zalet膮 mojej agencji jest jej wszechstronno艣膰. Zajmuj臋 si臋 szkoleniami, pisaniem ksi膮偶ek, obs艂ug膮 marek. Musia艂abym si臋 bardzo postara膰, 偶eby nie mie膰 pracy na 偶adnym z tych p贸l. Na razie si臋 nie przejmuj臋, bo moi klienci pojawiaj膮 si臋 z polecenia – nie musz臋 si臋 reklamowa膰. Co b臋dzie potem – zobacz臋.
Fakt faktem reklama 艣rednio dzia艂a w B2B. Sprawdza si臋 edukacja.
A ja fakt faktem od tego jestem (艣miech). Zajmuj臋 si臋 relacjami z klientami (i potencjalnymi konsumentami). Bo o tym s膮 social media. T艂umacz臋, 偶e bli偶ej im do PR-u ni偶 do marketingu jako takiego. Moja praca z klientem przede wszystkim polega na wyja艣nianiu mu dzia艂a艅, przyczyn i zasad. Wklejanie post贸w to nie sztuka, mo偶e to robi膰 prawie ka偶dy. Ale kwestia empatii, do艣wiadczenia, umiej臋tno艣ci tworzenia odpowiednich tre艣ci wymaga du偶o wi臋cej wiedzy i zdolno艣ci. Za to p艂aci si臋 wi臋cej ni偶 na Allegro za sama lajki. Tak jak nikt nie kupuje gotowc贸w PR-owych czy reklamowych, w og贸le wyobra偶asz sobie skrypt generuj膮cy reklam臋 telewizyjn膮? Tu wstaw nazw臋 swojej marki, jako t艂o daj albo kuchni臋, mo偶e pralk臋, albo 艂awk臋 w parku?… Tak nie mo偶na mie膰 gotowego projektu social media.
Cz臋sto s艂ysz臋 pytanie, o kt贸rej aktywne s膮 jakie grupy wiekowe. I ju偶 wiem, 偶e ta osoba nie ma poj臋cia, 偶e ka偶dy fanpage jest inny, bo ka偶da grupa fan贸w powoduje, 偶e jest inna dynamika. Dla mnie to oczywiste, ale to pewnie wykszta艂cenie socjologiczne. Dlatego nie ma z艂otej godziny, o kt贸rej mo偶na publikowa膰 czy rad dobrych dla wszystkich. To s膮 偶ywi ludzie i w mediach spo艂eczno艣ciowych to czu膰 du偶o bardziej ni偶 w innych formach reklamy.
Wszystko, co dobre kosztuje. To jedna z rzeczy, kt贸r膮 musz臋 t艂umaczy膰 bardzo cz臋sto. Drug膮 jest to, dlaczego lajki nie maj膮 znaczenia, a zaanga偶owanie to raczej s艂abe KPI dla marki. Bo je艣li zale偶y nam na sprzeda偶y, to kluczowym wska藕nikiem do mierzenia efektywno艣ci dzia艂a艅 jest liczba pozyskanych lead贸w. Je艣li chcemy budowa膰 wizerunek, to mierzymy wyd藕wi臋k czy liczb臋 wspomnie艅. Zaanga偶owanie ma sens, je艣li mo偶emy je oceni膰 jako warto艣ciowe. Komentarz komentarzowi nier贸wny. Z kolei je艣li nastawiamy si臋 na obs艂ug臋 klienta to wska藕niki, kt贸re wyznaczaj膮 efektywno艣膰 to szybko艣ci reakcji, procent post贸w z odpowiedzi膮. Zaanga偶owanie mo偶e by膰 PI – czynnikiem pomiaru, ale raczej nie KPI.

Ale wielu 鈥瀙rofesjonalist贸w鈥, kt贸rych coraz wi臋cej, wmawia firmom, 偶e lajki i komcie s膮 najwa偶niejsze. Rynek si臋 popsu艂?

A czy tak nie jest w ka偶dej bran偶y? W social media jest o tyle 艂atwiej, 偶e 鈥瀖am Facebooka, mog臋 by膰 adminem”. Ale pomy艣l o bran偶y SEO i o ludziach, kt贸rzy spamuj膮 preclami i katalogami. Pomy艣l o marketingu szemranym! Kasiaczek445 poleca ten jogurt, musz臋 go kupi膰! Pomy艣l te偶 o domoros艂ych PR-owcach, kt贸rym si臋 wydaje, 偶e jak wy艣l膮 suchy, 藕le napisany tekst notatki prasowej, to wszyscy dziennikarze si臋 rzuc膮, 偶eby to opublikowa膰. Oczywi艣cie baz臋 dziennikarzy od razu sk膮d艣 kradniemy. Ka偶da bran偶a ma swoje czarne owce i ciemne strony. Wa偶ne, 偶eby nie uznawa膰 tego za norm臋 i pokazywa膰, 偶e robienie 鈥瀒nternet贸w鈥 to co艣 innego ni偶 konkursy, lajki i LOLcontent.
Zrobienie konkursu, wrzucenie kotka czy pieska lub 艣miesznego mema jest na pewno ta艅sze ni偶 profesjonalna obs艂uga agencyjna. Wiele m艂odych firm i freelancer贸w ma problem z dopasowaniem oferty cenowej. My艣l膮 偶e jak dadz膮 1500 z艂 to klient nie we藕mie, wi臋c daj膮 500 z艂, a potem si臋 okazuje, 偶e to przys艂owiowa sk贸rka za wyprawk臋.

Te偶 mia艂a艣 problem z ofertowaniem?

Nie. Moim najwi臋kszym problemem jest fakt, 偶e firmy nie s膮 przyzwyczajone do okre艣lania wide艂ek bud偶etowych. W og贸le do briefowania czy tworzenia zapyta艅. Kto艣 pisze: 鈥濩ze艣膰, potrzebuj臋 wyceny prowadzenia fanpage鈥. I co ja mam z t膮 informacj膮 zrobi膰? Nie wiem ani po co ten fanpage, ani jaki produkt, na jak d艂ugo, z jakimi celami biznesowymi, ani za ile. Gdyby kto艣 pisa艂: mam produkt X i chc臋 zwi臋kszy膰 艣wiadomo艣膰 marki w艣r贸d nastolatk贸w w najbli偶szych miesi膮cach przy bud偶ecie Y to ju偶 jest o czym rozmawia膰. A tak strzelam kwotami, kt贸re nie wiem czy b臋d膮 za wysokie, za niskie czy jakie, bo firmy licz膮, 偶e jak nie podadz膮 wide艂ek, to b臋dzie taniej. Nie b臋dzie. Ale jak kto艣 mi pisze, 偶e ma 200 z艂 to inaczej szykuj臋 ofert臋 ni偶 dla kogo艣 za 2 tys., a inaczej dla kogo艣 za 20 tys. Szanujmy sw贸j czas. Ja mam ten luksus, 偶e mog臋 robi膰 wiele rzeczy za darmo – szkolenia, publikowa膰 materia艂y, doradza膰, ale nie lubi臋 stwierdzania, 偶e 鈥瀎ejsbunia to za 300 z艂 miesi臋cznie鈥. Jasne, jak kto艣 podkrada zdj臋cia z Googla, wrzuca kotki na bie偶膮co i zagl膮da na fanpage mo偶e raz dziennie, bo postuje raz na tydzie艅, to mo偶e 300 z艂 to odpowiednia cena. Ale prowadzenie strony to op艂aty licencyjne na zdj臋cia, grafiki, tworzenie kalendarza tre艣ci, raczej postowanie przynajmniej raz dziennie, sta艂y monitoring strony, aby reagowa膰 na zapytania i podtrzymywa膰 konwersacje. To tak偶e planowanie dzia艂a艅, ich sta艂a optymalizacja i analizowanie efekt贸w. To kosztuje. Ale to przynosi te偶 efekty. W przeciwie艅stwie do „bunia” za 300 z艂. Zdarza艂o mi si臋 stawa膰 do przetargu, o czym nie wiedzia艂am, bo klient jako艣 nie zdradzi艂, zdarza艂o mi si臋, 偶e 藕le oszacowa艂am bud偶et i niezbyt mi si臋 klient op艂aca艂. Ca艂y czas si臋 ucz臋. Ale staram si臋 my艣le膰 o tym co dla mnie jest wa偶ne i przek艂adam to na klient贸w. Bo je艣li kto艣 ma zupe艂nie inne warto艣ci, kt贸rymi kieruje si臋 w biznesie, to wierze, 偶e lepiej si臋 dogada z inn膮 agencj膮. Ciesz臋 si臋, 偶e jest r贸偶norodno艣膰, bo mog臋 wtedy poleci膰 klientowi mojego znajomego czy znajom膮, kt贸rzy b臋d膮 bardziej dopasowani.

A jak pozyskujesz swoich klient贸w?

Ludzie do mnie pisz膮, bo kto艣 inny mnie zna i poleca albo ze mn膮 pracowa艂 albo uwa偶a, 偶e podo艂am zadaniu. Czasem po prostu mnie znajduj膮 i poniewa偶 mam swoj膮 nisz臋, to decyduj膮 si臋 na wsp贸艂prac臋. Uczestnik贸w na szkolenia doprowadzam troch臋 lejkiem sprzeda偶owym – mam bloga, newsletter, obserwuj膮cych na profilu prywatnym – informuj臋 ich, przekierowuj臋 na landing page i albo m贸j urok zadzia艂a, albo nie (艣miech).

Mog臋 tylko pozazdro艣ci膰 takiej 艂atwo艣ci w sprzedawaniu us艂ug. A m贸wi膮, 偶e potrzeba a偶 o艣miu kontakt贸w z mark膮, 偶eby podj膮膰 decyzj臋 zakupow膮.

I tak jest! W moim przypadku chodzi o personal branding. Mam „wiernych fan贸w”, znajomych, obserwator贸w Twittera, blog, Linkedin. Na sw贸j spos贸b ka偶dy z tych kana艂贸w nap臋dza mi sprzeda偶, bo wiadomo, 偶e ludzie musz膮 si臋 zetkn膮膰 ile艣 razy z moj膮 osob膮 i moimi tre艣ciami, 偶eby co艣 z tego by艂o. Cz臋sto pewnie schemat jest zawi艂y: kto艣 przychodzi na prelekcj臋, polubi mnie, obserwuje Kryzysy w social media wybuchaj膮 w weekendy, zaczyna czyta膰 czaplicka.eu, zapisuje si臋 na newsletter, dostaje informacje o kolejnych wydarzeniach i w kt贸rym艣 momencie uznaje, 偶e mamy relacj臋, ufa mi i wysy艂a zapytanie. Oczywi艣cie w praktyce to bywa kosmicznie r贸偶nie. Jeden z obecnych klient贸w napisa艂 do mnie tylko dlatego, 偶e znalaz艂 b艂膮d na mojej stronie i chcia艂 mi zwr贸ci膰 uwag臋. Tak si臋 zarz膮dza kryzysem! (艣miech).

No, ale to wymaga te偶 zmiany nastawienia 鈥 od freelancera do CEO. By艂o ci trudno zmieni膰 podej艣cie?

Ani troch臋, bo nie uwa偶am, 偶e to jaka艣 zmiana my艣lenia. G艂贸wn膮 r贸偶nic膮 jest kwestia podatku/op艂at – umowa o dzie艂o a faktura to du偶a r贸偶nica cenowa. I miecz Damoklesa czyli ZUS. Ale poza tym pozyskiwanie klienta czy zajmowanie si臋 projektami s膮 bardzo podobne. Pewnie dlatego, 偶e jako przedsi臋biorca nadal jestem freelancerk膮.

Freelancerk膮? Przecie偶 Wobuzz ro艣nie.

Fakt. Pracowa艂am z moj膮 przyjaci贸艂k膮, Ani膮. Uzupe艂nia艂a moje braki czasowe, estetyczne (jakie 艂adne prezentacje robi! nie to co ja) i wiedzowe. Tak, czasem ja te偶 czego艣 nie wiem (艣miech). Je艣li teraz b臋d臋 kogo艣 zatrudnia膰, to pewnie asystentk臋, 偶eby ogarnia艂a m贸j kalendarz, poranne telefony i negocjowa艂a stawki, bo jestem s艂aba w te klocki. Moja przysz艂a asystentko 鈥 je艣li czytasz ten tekst, napisz do mnie! P艂ac臋 sympatycznie, zapewni臋 niepowtarzalne wyzwania i ze mn膮 na pewno si臋 nie b臋dziesz nudzi膰! Nie czuj臋 jednak na razie potrzeby powi臋kszania zespo艂u. Mo偶e pomy艣l臋 wkr贸tce o jakim艣 programie sta偶owym. A na powa偶nie 鈥 zako艅czy艂am rekrutacj臋, zatrudni艂am MOC 鈥 mega ogarniaczk臋 Czaplickiej, czyli Kasi臋 z Tr贸jmiasta (Wobuzz ma now膮 fili臋). Kasia jest metodyczna, pracowita i wiem, 偶e mog臋 jej powierzy膰 r贸偶ne zadania, kiedy ja zajmuj臋 si臋 innymi sprawami, np. rodzin膮.

My艣la艂em, 偶e masz bardziej odwa偶ne plany.

Boj臋 si臋 sztucznego napompowania. Zatrudnia si臋 kogo艣, wow!, moja firma taka rozwojowa, a potem si臋 okazuje, 偶e nie ma pracy albo kasy i robi si臋 przykro. Czuj臋 odpowiedzialna za moich wsp贸艂pracownik贸w. Je艣li przyjmuj臋, to nie zwalniam po miesi膮cu czy dw贸ch, tylko dlatego 偶e si臋 przeliczy艂am. Chyba, 偶e mam projekt, wiem kogo potrzebuj臋 i na jak d艂ugo, to wtedy konkretny plan.

A nie chcia艂aby艣 by膰 jedn膮 z 鈥瀢iod膮cych鈥 agencyjnych marek na polskim rynku?

Ale po co? Zadaniem mojej firmy jest zapewni膰 mi byt na takim poziomie, 偶ebym by艂a zadowolona. Praca ma by膰 dla mnie narz臋dziem do zaspokajania potrzeb 鈥 przede wszystkim pasji i rozwoju. Nie chc臋 przejmowa膰 w艂adzy nad 艣wiatem, chwilowo. Mam cudown膮 sytuacj臋, 偶e je艣li chc臋 pojecha膰 na miesi膮c do mojego brata i sp臋dzi膰 czas z nim i jego rodzin膮, to mam tak膮 mo偶liwo艣膰. Je艣li chc臋 to bior臋 wi臋cej na siebie, ale jak potrzebuj臋 sp臋dzi膰 dzie艅 na kanapie ogl膮daj膮c seriale – da si臋. Lubi臋 wyzwania i praca sprawia mi frajd臋鈥 przez wi臋kszo艣膰 czasu. Wiadomo, 偶e nie da si臋 tak ca艂y czas tyra膰. Chc臋 utrzymywa膰 poziom, 偶eby w razie utraty jakiego艣 klienta nie zosta膰 z z臋bami na p贸艂ce, ale chc臋 mie膰 te偶 czas na 偶ycie, na pisanie ksi膮偶ek, przyjaci贸艂 – 偶adna praca tego nie zast膮pi. Pewnie da si臋 pogodzi膰 to z obowi膮zkami Wielkiego Dyrektora Super Agencji, ale kompletnie nie widz臋 siebie w tej roli. By艂abym nieautentyczna. A to niszczy艂oby firm臋. Czyta艂am post Bartka Raka o przedsi臋biorczo艣ci i startupach, i Socjomanii. Pisa艂 o d艂ugach, po艣wi臋ceniu i tym, 偶e trzeba pope艂ni膰 ile艣 b艂臋d贸w, 偶eby wygra膰. Ciesz臋 si臋, 偶e moja historia to szcz臋艣liwe przypadki i naprawd臋 ma艂o b艂臋d贸w (przynajmniej tak oceniam na chwil臋 obecn膮). 呕e je艣li siedz臋 po nocy i pracuj臋, to dlatego, 偶e 艣pi臋 do po艂udnia i lubi臋 #nocnazmiana. No i pono膰 geniusze lepiej pracuj膮 w nocy (艣miech). Cz臋sto praca w og贸le nie wydaje mi si臋 prac膮. Wraca艂am dzisiaj o godz. 23 z prelekcji, a jutro b臋d臋 wraca膰 jeszcze p贸藕niej, bo jad臋 z Olsztyna do Warszawy i pomy艣la艂am, 偶e wi臋kszo艣膰 sko艅czy艂a prac臋 o godz. 17-18, a ja dopiero teraz. Ale prelegowa艂am i mia艂am frajd臋. Wracam na艂adowana energi膮 i z wizyt贸wk膮 kolejnego potencjalnego klienta. Tak bardzo si臋 ciesz臋, 偶e robi臋 to co chc臋. Nie chc臋 tego traci膰 na rzecz s艂awy, rozwoju i pieni臋dzy. Poza tym co ja bym zrobi艂a z tymi wszystkimi pieni臋dzmi? (艣miech)

Mia艂bym kilka pomys艂贸w jak mog艂aby艣 je wyda膰.

Tylko, 偶e ja nie chc臋. Marz臋 o tym, 偶eby nie da膰 si臋 zamkn膮膰, nie popa艣膰 w d艂ugi, rozwija膰 si臋 i dobrze si臋 bawi膰. Dodatkowo chc臋 szkoli膰 i prelegowa膰, bo to najzwyczajniej w 艣wiecie lubi臋. Chc臋 powodowa膰 u艣miech na twarzach uczestnik贸w moich wyst膮pie艅, wyda膰 kolejne ksi膮偶ki. I dzia艂a膰 praktycznie w bran偶y, 偶eby nie sta膰 si臋 tylko teoretykiem. Zakocha膰 si臋, ale nie tylko w pracy. Oh wait, t臋 cz臋艣膰 planu wykona艂am. Nawet niespodziewanie dobrze. To chc臋 mie膰 czas na moj膮 rodzin臋. Brzmi jak dobre plany na przysz艂o艣膰?

***

Monika Czaplicka dzia艂a w bran偶y social media dzia艂a od 9 lat. Prawie rok temu za艂o偶y艂a w艂asn膮 agencj臋 – Wobuzz. Prowadzi fanpage 鈥Kryzysy w social mediach wybuchaj膮 w weekendy鈥 oraz bloga cza鈥媝licka鈥.eu. Jej debiutancka ksi膮偶ka 鈥瀂arz膮dzanie kryzysem w social media鈥 nak艂adem wydawnictwa Helion doczeka艂a si臋 dodruku po kilku miesi膮cach od pierwszego wydania. Ostatnio wyda艂a ebooka o obs艂udze klienta w social media. Cz臋sto wyst臋puje jako prelegentka na wielu wydarzeniach i konferencjach bran偶owych.

***

Grzegorz Miecznikowski – Ex-dziennikarz, a obecnie szkoleniowiec, blogger i PR-owiec. Na sta艂e wsp贸艂pracuje z Prowly, gdzie jest odpowiedzialny za projekty webinarowe oraz strategi臋 sprzeda偶ow膮. Communications Geek pe艂n膮 g臋b膮.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close