Sukcesy niczego mnie nie ucz─ů

O kobiecej sile, determinacji, o pokonywaniu codziennych trudno┼Ťci, energii I o wewn─Ötrznym pi─Öknie, Olga Kordys-Kozierowska rozmawia z Ma┼égorzat─ů Rozenek-Majdan w ramach akcji ÔÇťPiel─Ögnuj swoj─ů si┼é─ÖÔÇŁ, kt├│rej sponsorem jest marka Gliss i kt├│rej mamy przyjemno┼Ť─ç- jako Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink─ů - by─ç partnerem merytorycznym.

Olga Kordys-Kozierowska: Zaczniemy z wysokiego C. Co by┼Ť zrobi┼éa, gdyby┼Ť wiedzia┼éa, ┼╝e na 100% ci si─Ö uda?

Ma┼égorzata Rozenek-Majdan: Odpowiem troch─Ö przewrotnie. Ja za ka┼╝dym razem uwa┼╝am, ┼╝e na 100% mi si─Ö uda. Ja nigdy w siebie nie w─ůtpi─Ö, nigdy nie w─ůtpi─Ö w swoje cele, nigdy nie musz─Ö przekonywa─ç si─Ö do dzia┼éa┼ä, kt├│re rodz─ů si─Ö w mojej g┼éowie.

Urodzi┼éam si─Ö z dwiema bardzo przydatnymi w ┼╝yciu cechami, z kt├│rych nie zdawa┼éam sobie sprawy, dop├│ki nie wesz┼éam w doros┼ée ┼╝ycie. Po pierwsze mi si─Ö zawsze bardzo chce. Budz─Ö si─Ö rano i du┼╝o os├│b mnie pyta, np. Co robisz? Sk─ůd czerpiesz si┼é─Ö? Sk─ůd czerpiesz energi─Ö? I prawda jest taka, ┼╝e m├│wi─Ö: nie wiem, po prostu taka jestem, mam t─Ö energi─Ö, ochot─Ö i nie musz─Ö si─Ö zmusza─ç do dzia┼éania.

Druga rzecz jest taka, ┼╝e ja niezwykle szanuj─Ö siebie i swoje uczucia. I tak jak niemo┼╝liwym jest nam├│wienie mnie do projekt├│w, w kt├│re nie wierz─Ö, tak samo nie jest mo┼╝liwym zniech─Öci─ç mnie do projekt├│w, w kt├│re wierz─Ö. Ja jestem t─ů osob─ů, kt├│ra zakochuje si─Ö do ko┼äca ┼╝ycia (mimo ┼╝e mam 2 rozwody), kt├│ra wchodzi w projekty na 100% i ja zawsze jestem przekonana o tym, ┼╝e kierunek, kt├│rymi id─Ö to dobry kierunek. I to nawet nie jest wynik tego, ┼╝e ja musz─Ö si─Ö do czego┼Ť przekonywa─ç, t┼éumaczy─ç sobie, przeprowadza─ç ze sob─ů dialog. Jestem osob─ů, w kt├│rej po prostu zapala si─Ö ta iskra i ja za ni─ů pod─ů┼╝am. To mi bardzo u┼éatwia ┼╝ycie. Czasem si─Ö okazuje, ┼╝e to nie by┼é dobry kierunekÔÇŽ

Rzeczywi┼Ťcie nigdy w siebie nie w─ůtpisz, nie przychodz─ů takie momenty? W psychologii m├│wi si─Ö, ┼╝e w drodze do jakiego┼Ť wi─Ökszego celu czeka nas ┼Ťrednio sze┼Ť─ç zakr─Öt├│w. Ja osobi┼Ťcie uwa┼╝am ÔÇô na podstawie do┼Ťwiadcze┼ä - ┼╝e mniej, natomiast te momenty s─ů ÔÇô mo┼╝e nie zw─ůtpienia, bo ka┼╝dy nazywa pewne emocje inaczej, aleÔÇŽ Kiedy budzimy si─Ö po prostu s┼éabsze.

Ja od wczesnego dzieci┼ästwa, ju┼╝ przez wyb├│r szko┼éy i kierunek, w kt├│rym od pocz─ůtku sz┼éam, jestem osob─ů, kt├│ra nie postrzega k┼éopot├│w (o kt├│rych my┼Ťl─Ö, ┼╝e my┼Ťlisz) czy pora┼╝ek (o kt├│rych my┼Ťl─Ö, ┼╝e my┼Ťlisz) jako czego┼Ť, co ko┼äczy albo co utrudnia, tylko bardziej jako pewnego rodzaju lekcje i nauk─Ö.

Ja w og├│le nie uwa┼╝am, ┼╝e pora┼╝ka to koniec, wr─Öcz przeciwnie - pora┼╝ki i kryzysy nas rozwijaj─ů.

W moim ┼╝yciu najwi─Öcej nauczy┼éy mnie kryzysy. I szczerze m├│wi─ůc, sukcesy mnie niczego nie ucz─ů.

Najwi─Öksz─ů refleksj─Ö w swoim ┼╝yciu, najwi─Öcej wa┼╝nych moment├│w prze┼╝y┼éam dzi─Öki temu, co mo┼╝na w takiej obiektywnej perspektywie nazwa─ç pora┼╝k─ů. Ka┼╝de z moich rozsta┼ä w ┼╝yciu prywatnym nauczy┼éo mnie bardzo wiele na m├│j temat, r├│wnie┼╝ ka┼╝dy z k┼éopot├│w w moim ┼╝yciu zawodowym nauczy┼é mnie bardzo wielu rzeczy.

I tak naprawd─Ö jako dziecko wychowane w kulturze wzmocnie┼ä negatywnych – bo tak wygl─ůda┼éo szkolnictwo, w czasach, kt├│rych ja chodzi┼éam do szko┼éy – jestem nauczona czytania i wyci─ůgania wniosk├│w bardziej z pora┼╝ek ni┼╝ z sukces├│w. Ale to te┼╝ powoduje, ┼╝e mam po prostu si┼é─Ö, by stawia─ç sobie nowe cele.

Sukces oczywi┼Ťcie sprawia mi przyjemno┼Ť─ç, ale nie dotyka wa┼╝nych strun, nie mobilizuje mnie do nast─Öpnej pracy Robi to ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ┼╝e uda┼éo mi si─Ö co┼Ť [z danej sytuacji] wyci─ůgn─ů─ç.

I zawsze podaj─Ö tu przyk┼éad in vitro. ┼╗ycie nagle stawia przed tob─ů lekcj─Ö zwi─ůzan─ů z leczeniem niep┼éodno┼Ťci. Mo┼╝esz z tego zrobi─ç sw├│j prywatny dramat albo kampani─Ö spo┼éeczn─ů.

Oczywi┼Ťcie by┼éo mi bardzo trudno, bardzo cz─Östo mia┼éam chwile zw─ůtpienia, nieraz p┼éaka┼éam. Tylko tak naprawd─Ö ÔÇô koniec ko┼äc├│w – chodzi o to co robisz z tym trudnym do┼Ťwiadczeniem.

Jako ┼╝e mam tak ogromny szacunek do swojej pracy, do swojego wysi┼éku, do swoich prze┼╝y─ç, to nie pozwol─Ö, ┼╝eby to wszystko posz┼éo na marne. Nie mog─Ö pozwoli─ç, ┼╝eby to, co mnie dotkn─Ö┼éo, by┼éo tylko trudnym, nic nie wnosz─ůcym do┼Ťwiadczeniem.

Zdaj─Ö sobie spraw─Ö, ┼╝e sukces nie przychodzi od tak, ┼╝e nikomu nic si─Ö tak po prostu nie udaje, ale dla mnie Ty jeste┼Ť tytanem pracy. Czy je┼Ťli kto┼Ť ma w sobie nawyk wysi┼éku, to jest mu w ┼╝yciu ┼éatwiej osi─ůga─ç sukcesy?

Dyscyplina i nawyk nienegocjowania ze sob─ů to bardzo wa┼╝ne rzeczy, kt├│re powinni┼Ťmy przekazywa─ç naszym dzieciom. ÔÇ×Szukaj sposobu, a nie powoduÔÇŁ ÔÇô wy┼Ťwiechtane, ale umiej─Ötno┼Ť─ç stawiania sobie cel├│w jest jedn─ů z najwa┼╝niejszych kompetencji. I nie ma znaczenia, czy ten cel jest osi─ůgalny czy – w takim obiektywnym postrzeganiu – nieosi─ůgalny. Po prostu umiej─Ötno┼Ť─ç postawienia tego celu i wyznaczenie do niego ┼Ťcie┼╝ki jest naprawd─Ö bardzo wa┼╝n─ů umiej─Ötno┼Ťci─ů.

Jest takie przem├│wienie Steve JobsÔÇÖa, kt├│ry m├│wi o connecting dots. Pokazuje ┼é─ůczenie kropek jako ┼é─ůczenie pewnych do┼Ťwiadcze┼ä, kt├│re wydawa┼éy nam si─Ö w danym momencie nieistotne albo daleko od siebie rozrzucone. ┼╗ycie polega w┼éa┼Ťnie na tej umiej─Ötno┼Ťci ┼é─ůczenia kropek.

W moim przypadku mamy szko┼é─Ö baletow─ů, p├│┼║niej prawo, telewizj─Ö, teraz dzia┼éalno┼Ť─ç spo┼éeczn─ů – w bardzo wielu przypadkach jest to traktowane jako pr├│bowanie ekspercko┼Ťci w r├│┼╝nych dziedzinach. Dla mnie to naturalna konsekwencja rozwoju i wyznaczania sobie cel├│w, do kt├│rych d─ů┼╝─Ö.

I nie chc─Ö wyst─Öpowa─ç w roli pouczaj─ůcej, po prostu dziel─Ö si─Ö swoim do┼Ťwiadczeniem, ale to jest naprawd─Ö bardzo wa┼╝ne ÔÇô ┼╝eby nie da─ç si─Ö zniech─Öca─ç, bo my mamy – jako spo┼éecze┼ästwo – tak─ů ch─Ö─ç, by innych zniech─Öca─ç do osi─ůgania ich cel├│w.