Przej┼Ťcie organizacji na tryb zdalny ÔÇô jak prowadzi─ç efektywn─ů rekrutacj─Ö i proces onboardingu online?

Justyna Sikora (Clickmeeting)

Od marca tego roku praca zdalna zacz─Ö┼éa by─ç odmieniana przez wszystkie przypadki i wiele wskazuje na to, ┼╝e bez wzgl─Ödu na sytuacj─Ö zwi─ůzan─ů z wirusem COVID-19, doskonale wpisa┼éa si─Ö w potrzeby pracownik├│w. Dlatego tak wa┼╝ne staje si─Ö zaprojektowanie efektywnej zdalnej rekrutacji i procesu onboardingu. Spotkania online, wideokonferencje czy szkolenia prowadzone przy wykorzystaniu platform webinarowych staj─ů si─Ö coraz istotniejszym elementem candidate experience (czyli do┼Ťwiadcze┼ä kandydat├│w w procesie rekrutacyjnym), o kt├│ry warto zadba─ç. W tym artykule przyjrzymy si─Ö dok┼éadnie, jak to zrobi─ç.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

P├│┼é roku temu obudzili┼Ťmy si─Ö w nowej rzeczywisto┼Ťci ÔÇô ze wzgl─Ödu na wybuch pandemii znaczna cz─Ö┼Ť─ç firm zdecydowa┼éa si─Ö na wprowadzenie modelu remote first, kt├│ry umo┼╝liwia┼é wykonywanie pracy zdalnie i zadbanie o bezpiecze┼ästwo pracownik├│w.

Z badania przeprowadzonego w kwietniu przez portal pracuj.pl wynika, ┼╝e spo┼Ťr├│d 1129 respondent├│w prawie 40% pracowa┼éo w├│wczas w pe┼éni zdalnie, a kolejnych 21% w trybie mieszanym (cz─Ö┼Ťciowo w biurze, cz─Ö┼Ťciowo na home office). Ju┼╝ wcze┼Ťniej praca zdalna stawa┼éa si─Ö coraz bardziej popularna, natomiast niewiele polskich firm zdoby┼éo przed pandemi─ů do┼Ťwiadczenie zwi─ůzane z budowaniem zespo┼éu zdalnego i wsp├│┼éprac─ů w takiej formie.

Nic wi─Öc dziwnego, ┼╝e marzec by┼é momentem, kiedy polscy internauci zg┼é─Öbiali ten temat, poruszaj─ůc go ponad 300 tys. razy. Bardziej szczeg├│┼éowe informacje zwi─ůzane z tym trendem mo┼╝na znale┼║─ç w raporcie przygotowanym przez platform─Ö ClickMeeting. Zawiera on m.in. analiz─Ö wyszukiwanych fraz zwi─ůzanych z prac─ů zdaln─ů, spotkaniami online i webinarami, a tak┼╝e dane statystyczne dotycz─ůce wykorzystania platformy ClickMeeting przez u┼╝ytkownik├│w. Analizuj─ůc informacje w nim zawarte, mo┼╝na dostrzec, ┼╝e od kwietnia temat pracy zdalnej pojawia si─Ö znacznie rzadziej ni┼╝ tu┼╝┬ápo og┼éoszeniu pandemii. Czy to jednak oznacza, ┼╝e nie jest ju┼╝ on tak istotny?

Model hybrydowy coraz bardziej popularny

We wspomnianym wcze┼Ťniej raporcie pracuj.pl respondenci wskazali kilka konsekwencji obecnej sytuacji, kt├│re mog─ů wydarzy─ç si─Ö w przysz┼éo┼Ťci. A┼╝ 71% spo┼Ťr├│d 1894 badanych zgodzi┼éa si─Ö, ┼╝e umiej─Ötno┼Ť─ç efektywnej pracy zdalnej b─Ödzie jeszcze wa┼╝niejszym atutem pracownik├│w ni┼╝ obecnie.

Z kolei 69% respondent├│w uwa┼╝a, ┼╝e firmy b─Öd─ů wi─Öcej inwestowa─ç w narz─Ödzia do pracy zdalnej. Przekonanie, ┼╝e pracodawcy zobacz─ů zalety i oszcz─Ödno┼Ťci wynikaj─ůce z tego modelu pracy oraz cz─Ö┼Ťciej b─Öd─ů decydowa─ç si─Ö na zorganizowanie pracy w takiej formie, towarzyszy 65% os├│b, bior─ůcych udzia┼é w badaniu. Chc─ůc pozna─ç┬ápreferencje pracownik├│w ClickMeeting w zakresie docelowej formy pracy, w maju przeprowadzili┼Ťmy ankiet─Ö, w kt├│rej zapytali┼Ťmy o aspekty wi─ů┼╝─ůce si─Ö z prac─ů w trybie home office. W├│wczas jedynie 12% os├│b zadeklarowa┼éo ch─Ö─ç sta┼éej pracy z biura, z mo┼╝liwo┼Ťci─ů sporadycznej pracy zdalnej (1-2 dni w miesi─ůcu). Pozosta┼éa cz─Ö┼Ť─ç zespo┼éu wyrazi┼éa potrzeb─Ö wi─Ökszej elastyczno┼Ťci. Cz─Östo ÔÇô wskazan─ů jako preferowan─ů ÔÇô by┼éa forma pracy w wi─Ökszo┼Ťci w trybie zdalnym, z mo┼╝liwo┼Ťci─ů pracy z biura 1-2 dni w tygodniu.

Czas pandemii pokaza┼é, ┼╝e potrafimy efektywnie wsp├│┼épracowa─ç zdalnie, a nasi pracownicy wykazuj─ů si─Ö niezwyk┼éym zaanga┼╝owaniem i poczuciem odpowiedzialno┼Ťci. Dzi─Öki temu byli┼Ťmy w stanie sprosta─ç wyzwaniu ogromnego skoku liczby naszych klient├│w i u┼╝ytkownik├│w platformy ClickMeeting w por├│wnaniu z okresem przed pandemi─ů.

Dlatego jako pracodawca chcemy r├│wnie┼╝ wyj┼Ť─ç naprzeciw potrzebom naszych przysz┼éych pracownik├│w i zadba─ç o przeprojektowanie proces├│w HR-owych w taki spos├│b, by r├│wnie┼╝ spe┼énia┼éy swoj─ů funkcj─Ö zdalnie. Nikt nie jest w stanie powiedzie─ç, jak d┼éugo potrwa aktualna sytuacja, wymuszaj─ůca prac─Ö zdaln─ů. W zwi─ůzku z tym pracodawcy, kt├│rzy docelowo planuj─ů powr├│t do biura w pe┼énym wymiarze, powinni przeanalizowa─ç czy ich procesy, takie jak rekrutacja i onboarding, przebiegaj─ůce obecnie zdalnie, nie wymagaj─ů zmian.

Zmiany w procesie rekrutacyjnym

Obecnie na wielu portalach, na kt├│rych publikowane s─ů oferty pracy, istnieje mo┼╝liwo┼Ť─ç oznaczenia rekrutacji jako prowadzonej ca┼ékowicie zdalnie. Jest to trend, kt├│ry mocno zaznaczy┼é si─Ö od wybuchu pandemii i wiele og┼éosze┼ä zawiera tak─ů informacj─Ö. Niekt├│re firmy jeszcze przed marcem tego roku prowadzi┼éy rekrutacje zdalnie. Jednak nie zawsze spotyka┼éo si─Ö to z entuzjazmem kandydat├│w czy nawet rekruter├│w. Przekonanie, ┼╝e tylko spotkanie w biurze daje realn─ů┬ászans─Ö zar├│wno kandydatowi, jak i osobom reprezentuj─ůcym firm─Ö na wzajemne poznanie si─Ö, by┼éo do┼Ť─ç silne. Niejednokrotnie, kiedy prowadzi┼éam rekrutacj─Ö zdalnie, zdarza┼éo si─Ö, ┼╝e kandydat pyta┼é, czy mimo wszystko mo┼╝emy zorganizowa─ç spotkanie bezpo┼Ťrednie, poniewa┼╝ s─ůdzi┼é, ┼╝e to umo┼╝liwi mu lepsze zaprezentowanie siebie. Aktualnie zauwa┼╝am, ┼╝e takie obawy znikaj─ů.

Ze wzgl─Ödu na pandemi─Ö w ClickMeeting zaprojektowali┼Ťmy w pe┼éni zdalny proces rekrutacyjny, do kt├│rego zaprosili┼Ťmy wszystkich kandydat├│w. Tym sposobem dla ka┼╝dej osoby bior─ůcej udzia┼é w naszej rekrutacji punkty na Candidate Journey Map wygl─ůdaj─ů dok┼éadnie tak samo, a do┼Ťwiadczenia zebrane w trakcie, ┼Ťwiadcz─ů o tym, ┼╝e ca┼éy proces, mimo bycia online, mo┼╝e mie─ç ludzk─ů twarz.

Candidate experience w trakcie rekrutacji online

Spo┼Ťr├│d wszystkich pracownik├│w ClickMeeting a┼╝ 20% rozpocz─Ö┼éa prac─Ö po wybuchu pandemii. Poprosili┼Ťmy ich o podzielenie si─Ö swoimi do┼Ťwiadczeniami, zwi─ůzanymi z rekrutacj─ů i onboardingiem, przeprowadzonymi w nowej rzeczywisto┼Ťci. Ponad 2/3 z tych os├│b przesz┼éo proces rekrutacyjny w ca┼éo┼Ťci zdalnie (pozosta┼ée osoby uczestniczy┼éy w rekrutacji przed wprowadzeniem ogranicze┼ä zwi─ůzanych z prac─ů z biura). Etapy procesu rekrutacyjnego, przeprowadzone zdalnie zosta┼éy ocenione bardzo wysoko, uzyskuj─ůc ┼Ťredni─ů 4,93 (skala 1-5).

Clickmeeting - raport - proces rekrutacji

Jako argumenty stanowi─ůce podstaw─Ö dla tak pozytywnej oceny, pojawia┼éy si─Ö m.in. nast─Öpuj─ůce wypowiedzi:

  • ÔÇ×Dobrze zorganizowany proces ÔÇô na ka┼╝dym etapie dok┼éadna informacjaÔÇŁ.
  • ÔÇ×Ka┼╝dy z etap├│w, pomimo tego, ┼╝e zdalny, by┼é jak najbardziej rzeczowy i sprawny. Brak problem├│w technicznych; dobra komunikacja; sprawne przedstawienie samej pozycji, na kt├│r─ů si─Ö aplikowa┼éo; szybki feedbackÔÇŁ.
  • ÔÇ×Dobry i szybki kontakt (bezpo┼Ťredni) z osob─ů z HR, bardzo pozytywne osoby na rekrutacji (wyj─ůtkowo w por├│wnaniu do innych firm), mo┼╝liwo┼Ť─ç zadawania du┼╝ej liczby pyta┼ä. Podczas rozmowy rekrutacyjnej mia┼éam mo┼╝liwo┼Ť─ç poznania os├│b, z kt├│rymi faktycznie b─Öd─Ö pracowa─ç, otrzyma┼éam rzeczywiste zadanie (zwi─ůzane ze stanowiskiem, a nie wymy┼Ťlne i niepowi─ůzane ze stanowiskiem)ÔÇŁ.

Jako pozytywne aspekty zwi─ůzane ze zdalnymi etapami procesu rekrutacyjnego nasi pracownicy wymienili mi─Ödzy innymi:

  • mo┼╝liwo┼Ť─ç zadbania o bezpiecze┼ästwo (w kontek┼Ťcie COVID-19) ÔÇô 64%;
  • brak konieczno┼Ťci dojazdu na spotkanie (co pomaga┼éo znacznie zaoszcz─Ödzi─ç czas oraz pozby─ç si─Ö dodatkowych koszt├│w podr├│┼╝y) ÔÇô 71%;
  • mo┼╝liwo┼Ť─ç poznania produktu firmy w trakcie spotkania online (w tym wypadku ÔÇô platformy ClickMeeting) ÔÇô 71%;
  • przekazane wcze┼Ťniej informacje jak poszczeg├│lne etapy b─Öd─ů wygl─ůda─ç ÔÇô 64%;
  • „ludzkie” podej┼Ťcie os├│b uczestnicz─ůcych w rekrutacji w razie nieprzewidzianych sytuacji (np. problem z ┼é─ůczem, ha┼éas w trakcie rozmowy) ÔÇô 64%.

Z kolei w┼Ťr├│d trudno┼Ťci, kt├│re pojawi┼éy si─Ö w trakcie zdalnych etap├│w rekrutacji, pracownicy wskazali:

  • brak mo┼╝liwo┼Ťci odwiedzenia biura przed rozpocz─Öciem pracy (zobaczenia siedziby, spotkania w nim innych pracownik├│w) ÔÇô 29%;
  • jako┼Ť─ç po┼é─ůczenia telefonicznego lub internetowego kandydata lub jego rozm├│wcy – 14%;
  • nieprzewidziane sytuacje w trakcie spotkania online np. ha┼éasy, wizyta kuriera, obecno┼Ť─ç innych domownik├│w czy zwierz─ůt u kandydata lub jego rozm├│wcy ÔÇô 43%.

Co ciekawe ┼╝adna osoba nie zaznaczy┼éa odpowiedzi odnosz─ůcej si─Ö do dyskomfortu zwi─ůzanego z rozmow─ů telefoniczn─ů lub spotkaniem online, wynikaj─ůc─ů z tego, ┼╝e spotkania bezpo┼Ťrednie s─ů dla nich preferowan─ů form─ů┬ákontaktu. Kilku pracownik├│w podkre┼Ťli┼éo natomiast, ┼╝e nie dostrzeg┼éo ┼╝adnych trudno┼Ťci wi─ů┼╝─ůcych si─Ö ze zdalnym procesem rekrutacyjnym do naszej firmy.

Wa┼╝ne dla nas pytanie dotyczy┼éo candidate experience, jakie kandydaci zdobyli w trakcie spotkania online na naszej platformie ClickMeeting. Na skali 1-5 ┼Ťrednia wynios┼éa najwy┼╝szy mo┼╝liwy wynik.

Clickmeeting - raport - proces rekrutacji 2

Uzasadnienia tak wysokiej oceny odnosi┼éy si─Ö zar├│wno do dobrej jako┼Ťci po┼é─ůczenia i funkcjonalno┼Ťci platformy, jak i sposobu prowadzenia samego spotkania, o czym ┼Ťwiadcz─ů przyk┼éadowe cytaty pracownik├│w:

  • ÔÇ×Dobra jako┼Ť─ç stream├│w, liczba os├│b bior─ůcych udzia┼é w spotkaniu (wtedy pierwszy raz korzysta┼éam z takiej aplikacji desktopowej)ÔÇŁ.
  • ÔÇ×Stabilno┼Ť─ç i prostota narz─ÖdziaÔÇŁ.
  • ÔÇ×Jako┼Ť─ç samego produktuÔÇŁ.
  • ÔÇ×Naturalno┼Ť─ç osoby prowadz─ůcej spotkanie, mimo ┼╝e by┼éo to spotkanie online, mia┼éam poczucie, ┼╝e si─Ö pozna┼éy┼ŤmyÔÇŁ.

Rekrutacja zdalna w pigułce

Wyniki ankiety pokaza┼éy nam, ┼╝e mo┼╝na przeprowadzi─ç rekrutacj─Ö zdalnie, kt├│ra z jednej strony umo┼╝liwi wybranie najlepszych kandydat├│w, a z drugiej zapewni im pozytywne do┼Ťwiadczenia. Oto lista element├│w, kt├│re nam w tym pomagaj─ů:

  • Ustalony wcze┼Ťniej plan rekrutacji ÔÇô kandydat w momencie aplikowania na ofert─Ö pracy otrzymuje szczeg├│┼éy wszystkich etap├│w rekrutacji wraz z informacj─ů,┬ákto w nich b─Ödzie uczestniczy┼é i ca┼éy proces b─Ödzie przebiega─ç zdalnie. Kiedy zapraszamy kandydata do kolejnego etapu, raz jeszcze przypominamy, jak b─Ödzie on wygl─ůda┼é, by umo┼╝liwi─ç mu przygotowanie si─Ö.
  • Etap spotkania online ÔÇô je┼Ťli w┼éa┼Ťciwie si─Ö do niego przygotujemy i skorzystamy z narz─Ödzia, kt├│re umo┼╝liwi nam bezproblemow─ů rozmow─Ö, mo┼╝e ono zast─ůpi─ç bezpo┼Ťrednie spotkanie. Rozmowa telefoniczna, bez mo┼╝liwo┼Ťci zobaczenia rozm├│wcy, nie jest tak efektywna. Spotkanie online, umo┼╝liwiaj─ůce zobaczenie pozosta┼éych uczestnik├│w nabiera bardziej ludzkiego wymiaru i jest bli┼╝sze rozmowie face to face.
  • Narz─Ödzie do spotka┼ä online ÔÇô nasza platforma ClickMeeting, z kt├│rej korzystamy w trakcie rekrutacji, daje nam wszystkie niezb─Ödne funkcje. W spotkaniu z regu┼éy bierze udzia┼é┬ákilka os├│b ÔÇô ka┼╝da ma aktywny mikrofon, kamer─Ö oraz mo┼╝liwo┼Ť─ç szybkiego udost─Öpnienia swojego ekranu (jednym klikni─Öciem). Dzi─Öki temu ┼éatwiejsze staje si─Ö pokazanie na przyk┼éad wykonanego zadania przez kandydata, kt├│ry nie musi posiada─ç ┼╝adnych dodatkowych uprawnie┼ä. Pomocna jest te┼╝ Tablica, umo┼╝liwiaj─ůca wszystkim uczestnikom spotkania pisanie w tym samym momencie. Osoby posiadaj─ůce uprawnienia prezentera mog─ů za┼é─ůcza─ç pliki oraz prezentacje, co u┼éatwia pokazanie bardziej obszernych materia┼é├│w. Co wi─Öcej, korzystanie z ClickMeeting nie wymaga instalowania aplikacji w telefonie czy komputerze, dzi─Öki czemu po klikni─Öciu linku, uczestnik mo┼╝e od razu do niego do┼é─ůczy─ç.
  • Dobre wra┼╝enie ÔÇô w trakcie spotkania bezpo┼Ťredniego kandydaci buduj─ů swoje wyobra┼╝enie o firmie i o przysz┼éym prze┼éo┼╝onym, obserwuj─ůc, jak wygl─ůda biuro, jak zachowuj─ů si─Ö┬áludzie mijani w recepcji, czy zosta┼éo mu zaproponowane co┼Ť do picia, jak zachowywa┼éy si─Ö osoby prowadz─ůce spotkanie (mowa cia┼éa, dbanie o komfort kandydata, odprowadzenie go do wyj┼Ťcia po spotkaniu). Natomiast w trakcie spotka┼ä online pojawiaj─ů si─Ö inne elementy, kt├│re mog─ů wp┼éyn─ů─ç┬ána wra┼╝enia kandydata. Pierwszym z nich mo┼╝e by─ç ustawienie kamery ÔÇô twarz rozm├│wcy powinna by─ç dobrze o┼Ťwietlona i stanowi─ç punkt centralny obrazu, a otoczenie nie powinno rozprasza─ç. Kolejn─ů kwesti─ů┬ámo┼╝e by─ç robienie innych rzeczy w trakcie spotkania. Czytanie i odpisywanie na maile czy SMS-y jest naprawd─Ö widoczne dla pozosta┼éych uczestnik├│w i ┼Ťwiadczy─ç mo┼╝e o braku zaanga┼╝owania w spotkanie. Warto tak┼╝e pami─Öta─ç o wy┼é─ůczeniu powiadomie┼ä z r├│┼╝nych aplikacji, poniewa┼╝ d┼║wi─Öki przychodz─ůcych ca┼éy czas maili i wiadomo┼Ťci na komunikatorze wewn─Ötrznym mog─ů by─ç bardzo rozpraszaj─ůce.
  • Wprowadzenie w trakcie rozmowy online ÔÇô na pocz─ůtku spotkania warto zakomunikowa─ç┬ákilka kluczowych kwestii, wi─ů┼╝─ůcych si─Ö ze specyfik─ů spotka┼ä online. Zawsze rozpoczynamy od upewnienia si─Ö, czy wszystkie osoby uczestnicz─ůce w spotkaniu widz─ů i s┼éysz─ů pozosta┼ée. Nast─Öpnie warto wspomnie─ç o szczeg├│lnych warunkach wi─ů┼╝─ůcych si─Ö z prac─ů zdaln─ů ÔÇô informacja, ┼╝e jeste┼Ťmy przygotowani na r├│┼╝ne sytuacje zar├│wno po naszej stronie, jak i kandydata, kt├│ry tak┼╝e ┼é─ůczy si─Ö z nami ze swojego mieszkania, obni┼╝a stres z tym zwi─ůzany. W efekcie kot domagaj─ůcy si─Ö w trakcie spotkania jedzenia czy domownik, kt├│ry postanawia w tym czasie przygotowywa─ç kolacj─Ö, s─ů powodem do rozlu┼║nienia atmosfery, a nie czynnikiem stresuj─ůcym. Warto tak┼╝e powiedzie─ç kandydatowi, ┼╝e gdyby wydarzy┼éo si─Ö co┼Ť, co b─Ödzie wymaga─ç jego reakcji w trakcie naszej rozmowy, mo┼╝e spokojnie dan─ů czynno┼Ť─ç wykona─ç (przyk┼éadem jest odej┼Ťcie od komputera, by zamkn─ů─ç┬áokno, je┼Ťli na zewn─ůtrz pojawi┼é si─Ö ha┼éas).
  • Zako┼äczenie spotkania ÔÇô ┼Ťwietnie sprawdza si─Ö ko┼äczenie spotkania ok. 5 min wcze┼Ťniej, ni┼╝ up┼éywa zarezerwowany na spotkanie czas. Dzi─Öki temu uczestnicy rozmowy b─Öd─ů mogli przygotowa─ç si─Ö┬ádo kolejnych spotka┼ä, kt├│re za chwil─Ö rozpoczn─ů, a nawet zd─ů┼╝─ů mie─ç krotk─ů przerw─Ö. Co wi─Öcej, je┼Ťli zaraz po pierwszym spotkaniu z kandydatem nast─Öpuje kolejne z drugim, nale┼╝y zadba─ç o to, by si─Ö na nie nie sp├│┼║ni─ç. Taki kandydat nie czeka na swoj─ů rozmow─Ö w biurze, gdzie recepcjonistka lub kto┼Ť inny mo┼╝e si─Ö nim zaopiekowa─ç, wyja┼Ťniaj─ůc, ┼╝e poprzednie spotkanie si─Ö┬áprzed┼éu┼╝a ÔÇô siedzi przed w┼éasnym komputerem, zastanawiaj─ůc si─Ö zapewne czy klikn─ů┼é w┼éa┼Ťciwy link, bo ÔÇ×co┼Ť nie dzia┼éaÔÇŁ, a w rzeczywisto┼Ťci jego rozmowa po prostu jeszcze si─Ö┬ánie rozpocz─Ö┼éa.
  • Cz─Östy kontakt z kandydatem ÔÇô w szczeg├│lno┼Ťci prowadz─ůc rekrutacj─Ö zdaln─ů, warto kontaktowa─ç si─Ö z kandydatem po ka┼╝dym etapie, pytaj─ůc o jego wra┼╝enia i daj─ůc przestrze┼ä do zadania pyta┼ä, je┼Ťli jakie┼Ť si─Ö pojawi┼éy. Zdecydowanie lepsza b─Ödzie kr├│tka rozmowa telefoniczna ni┼╝ wymiana maili, poniewa┼╝ dzi─Öki temu ┼éatwiej jest budowa─ç relacj─Ö, a rekrutuj─ůc zdalnie, warto szuka─ç ku temu okazji. W momencie z┼éo┼╝enia oferty r├│wnie wa┼╝ne jest wyja┼Ťnienie krok po kroku, jak w tym szczeg├│lnym czasie wygl─ůda proces zatrudnienia ÔÇô podpisanie dokument├│w, dostarczenie sprz─Ötu czy proces onboardingowy. Jak si─Ö okazuje, takie informacje s─ů dla przysz┼éych pracownik├│w ogromnym u┼éatwieniem.

Zdalny onboarding

Kolejnym wyzwaniem, przed kt├│rym stoi obecnie spora cz─Ö┼Ť─ç firm, jest zdalne wdro┼╝enie nowych pracownik├│w. Czy mo┼╝liwe jest przeprowadzenie onboardingu online w taki spos├│b, by by┼é pozytywnym do┼Ťwiadczeniem dla nowych os├│b w organizacji? Pr├│buj─ůc znale┼║─ç odpowied┼║ na to pytanie, zbadali┼Ťmy, jak nasi nowi pracownicy postrzegaj─ů ten aspekt. Okazuje si─Ö, ┼╝e zdalny onboarding w ClickMeeting oceniaj─ů na 4,71 (skala 1-5).

Clickmeeting - raport - proces rekrutacji 3

W wypowiedziach uzasadniaj─ůcych tak─ů ocen─Ö pracownicy zwracali uwag─Ö przede wszystkim na sprawne zorganizowanie ca┼éego procesu wdro┼╝enia, mo┼╝liwo┼Ť─ç wykorzystywania na co dzie┼ä naszej platformy oraz brak konieczno┼Ťci przyje┼╝d┼╝ania do biura:

  • ÔÇ×Mo┼╝liwo┼Ť─ç poznania wielu os├│b w kr├│tkim czasie (co u┼éatwi┼éo wykorzystywanie na co dzie┼ä Clicka); do maksymalnej oceny zabrak┼éo mi mo┼╝liwo┼Ťci zintegrowania si─Ö z osobami, z kt├│rymi nie pracuj─Ö na co dzie┼äÔÇŁ.
  • ÔÇ×Wygoda ÔÇô nie musia┼éam doje┼╝d┼╝a─ç do biura. Oraz stopie┼ä przygotowania i organizacji os├│b, kt├│re onboarding przeprowadza┼éyÔÇŁ.
  • ÔÇ×Spotkania by┼éy o wyznaczonej godzinie z du┼╝─ů dawk─ů informacji (wszystko na temat), bez przeszk├│d. W razie potrzeby dostawali┼Ťmy dodatkowe materia┼éyÔÇŁ.

Jako pozytywne aspekty wi─ů┼╝─ůce si─Ö ze zdalnym wdro┼╝eniem w ClickMeeting, pracownicy najcz─Ö┼Ťciej wymieniali:

  • konkretnie zaplanowany harmonogram onboardingu ÔÇô 88%;
  • otrzymanie harmonogramu onboardingu przed rozpocz─Öciem pracy ÔÇô 82%;
  • osoba w roli ÔÇ×buddyÔÇŁ, czyli firmowego kumpla (niekoniecznie formalnie tak nazwana) ÔÇô 35%;
  • materia┼éy i instrukcje, kt├│re otrzymali w trakcie spotka┼ä wdro┼╝eniowych ÔÇô 47%;
  • gotowo┼Ť─ç innych do pomocy i odpowiadania na zadawane pytania ÔÇô 76%;
  • mo┼╝liwo┼Ť─ç wykorzystywania ClickMeeting w trakcie onboardingu ÔÇô 76%;
  • dost─Öpno┼Ť─ç prze┼éo┼╝onego i sta┼éy kontakt z nim ÔÇô 65%.

Wyniki te pokaza┼éy nam, jak wa┼╝ne znaczenie dla nowych os├│b ma dobrze przygotowany plan ich onboardingu. W ClickMeeting dbamy o to, by kilka dni przed rozpocz─Öciem pracy nowy pracownik otrzyma┼é od swojego prze┼éo┼╝onego szczeg├│┼éowy harmonogram wdro┼╝enia, zawieraj─ůcy informacje o tym, jakie spotkania odb─Ödzie w pierwszym tygodniu swojej pracy, czego dowie si─Ö w ich trakcie oraz kto je poprowadzi. Plan ten zawiera r├│wnie┼╝ linki do konkretnych pokoi na platformie ClickMeeting, w kt├│rych odbywa─ç si─Ö┬áb─Öd─ů poszczeg├│lne spotkania. Jak pokaza┼éa ankieta, jest to znaczne u┼éatwienie dla nowych pracownik├│w.

W┼Ťr├│d trudno┼Ťci zwi─ůzanych ze zdalnym onboardingiem, osoby bior─ůce udzia┼é┬áw ankiecie wskaza┼éy:

  • brak mo┼╝liwo┼Ťci bezpo┼Ťredniego poznania cz┼éonk├│w zespo┼éu ÔÇô 41%;
  • ograniczona mo┼╝liwo┼Ť─ç zintegrowania si─Ö ÔÇ×przy kawieÔÇŁ z osobami z r├│┼╝nych dzia┼é├│w, z kt├│rymi na co dzie┼ä nie pracuj─ů ÔÇô 41%;
  • wolniejszy proces poznania kultury organizacyjnej (sposobu komunikowania si─Ö, atmosfery itd.) ÔÇô 47%;
  • brak wcze┼Ťniejszego do┼Ťwiadczenia w pracy zdalnej (konieczno┼Ť─ç wypracowania dobrych praktyk w tym zakresie) ÔÇô 18%;
  • brak mo┼╝liwo┼Ťci om├│wienia ad hoc kwestii zwi─ůzanych z prac─ů z innymi (spotykaj─ůc ich na kawie, podchodz─ůc do biurka itd.) ÔÇô 41%;
  • brak organizowanych przez firm─Ö wyj┼Ť─ç integracyjnych ÔÇô 12%;
  • zbyt du┼╝a liczba spotka┼ä online / rozm├│w telefonicznych ÔÇô 6%;
  • zbyt wiele tre┼Ťci przesy┼éanej w mailach czy na Slacku ÔÇô 12%.

Jak widzimy, na pierwszy plan wysuwa si─Ö brak mo┼╝liwo┼Ťci bezpo┼Ťrednich interakcji i zintegrowania si─Ö. O ten ostatni aspekt zapytali┼Ťmy oddzielnie, a odpowiedzi da┼éy ┼Ťredni─ů 4,12 (skala 1-5). Oczywi┼Ťcie jest to wynik ca┼ékiem dobry, bior─ůc pod uwag─Ö ograniczone mo┼╝liwo┼Ťci interakcji w modelu remote first. Jednak wiedz─ůc, jak wa┼╝n─ů kwesti─ů dla naszych pracownik├│w jest ┼Ťwietna atmosfera i bardzo dobre relacje ze wsp├│┼épracownikami, postanowili┼Ťmy poszuka─ç pomys┼é├│w na usprawnienia w tym obszarze.

Jednym z nich okaza┼éo si─Ö┬ástworzenie pokoju na naszej platformie o nazwie kitchen. Idea jest do┼Ť─ç┬áprosta ÔÇô to miejsce ma pe┼éni─ç funkcj─Ö kuchni w biurze, gdzie pij─ůc kaw─Ö czy jedz─ůc lunch, mo┼╝na porozmawia─ç z innymi osobami. Nasza kuchnia jest ca┼éy czas otwarta, natomiast bot zintegrowany ze Slackiem daje informacj─Ö, ┼╝e kto┼Ť pojawi┼é si─Ö w kuchni, zach─Öcaj─ůc przy okazji inne osoby, by skorzysta┼éy z okazji do porozmawiania.

Zdalna rekrutacja i onboarding? Jak najbardziej!

Pandemia z pewno┼Ťci─ů wymusi┼éa przyspieszenie zmian, kt├│re ju┼╝ wcze┼Ťniej mia┼éy miejsce. W pe┼éni zdalna rekrutacja, nast─Öpnie onboarding, a w ko┼äcu praca sta┼éy si─Ö nasz─ů codzienno┼Ťci─ů. W zwi─ůzku z tym konieczne jest znalezienie rozwi─ůza┼ä, maj─ůcych na celu ich usprawnienie. Jak si─Ö okazuje, dzi─Öki przemy┼Ťlanym procesom, odpowiednim narz─Ödziom oraz ludzkiemu podej┼Ťciu, mo┼╝emy sprawi─ç, ┼╝e do┼Ťwiadczenia kandydat├│w i pracownik├│w b─Öd─ů pozytywne, a same procesy efektywne biznesowo. Co wi─Öcej, dla firm, kt├│re docelowo planuj─ů przej┼Ťcie na model hybrydowy, zdalna rekrutacja i wdro┼╝enie nowej osoby mo┼╝e pokaza─ç┬áobu stronom jak taki kontakt i wsp├│┼épraca online b─Öd─ů wygl─ůda─ç na co dzie┼ä.

***

Autork─ů tekstu jest Justyna Sikora – HR Business Partner w ClickMeeting.

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close