rekrutacja

Przej┼Ťcie organizacji na tryb zdalny ÔÇô jak prowadzi─ç efektywn─ů rekrutacj─Ö i proces onboardingu online?

Justyna Sikora (Clickmeeting)

Od marca tego roku praca zdalna zacz─Ö┼éa by─ç odmieniana przez wszystkie przypadki i wiele wskazuje na to, ┼╝e bez wzgl─Ödu na sytuacj─Ö zwi─ůzan─ů z wirusem COVID-19, doskonale wpisa┼éa si─Ö w potrzeby pracownik├│w. Dlatego tak wa┼╝ne staje si─Ö zaprojektowanie efektywnej zdalnej rekrutacji i procesu onboardingu. Spotkania online, wideokonferencje czy szkolenia prowadzone przy wykorzystaniu platform webinarowych staj─ů si─Ö coraz istotniejszym elementem candidate experience (czyli do┼Ťwiadcze┼ä kandydat├│w w procesie rekrutacyjnym), o kt├│ry warto zadba─ç. W tym artykule przyjrzymy si─Ö dok┼éadnie, jak to zrobi─ç.

 

P├│┼é roku temu obudzili┼Ťmy si─Ö w nowej rzeczywisto┼Ťci ÔÇô ze wzgl─Ödu na wybuch pandemii znaczna cz─Ö┼Ť─ç firm zdecydowa┼éa si─Ö na wprowadzenie modelu remote first, kt├│ry umo┼╝liwia┼é wykonywanie pracy zdalnie i zadbanie o bezpiecze┼ästwo pracownik├│w.

Z badania przeprowadzonego w kwietniu przez portal pracuj.pl wynika, ┼╝e spo┼Ťr├│d 1129 respondent├│w prawie 40% pracowa┼éo w├│wczas w pe┼éni zdalnie, a kolejnych 21% w trybie mieszanym (cz─Ö┼Ťciowo w biurze, cz─Ö┼Ťciowo na home office). Ju┼╝ wcze┼Ťniej praca zdalna stawa┼éa si─Ö coraz bardziej popularna, natomiast niewiele polskich firm zdoby┼éo przed pandemi─ů do┼Ťwiadczenie zwi─ůzane z budowaniem zespo┼éu zdalnego i wsp├│┼éprac─ů w takiej formie.

Nic wi─Öc dziwnego, ┼╝e marzec by┼é momentem, kiedy polscy internauci zg┼é─Öbiali ten temat, poruszaj─ůc go ponad 300 tys. razy. Bardziej szczeg├│┼éowe informacje zwi─ůzane z tym trendem mo┼╝na znale┼║─ç w raporcie przygotowanym przez platform─Ö ClickMeeting. Zawiera on m.in. analiz─Ö wyszukiwanych fraz zwi─ůzanych z prac─ů zdaln─ů, spotkaniami online i webinarami, a tak┼╝e dane statystyczne dotycz─ůce wykorzystania platformy ClickMeeting przez u┼╝ytkownik├│w. Analizuj─ůc informacje w nim zawarte, mo┼╝na dostrzec, ┼╝e od kwietnia temat pracy zdalnej pojawia si─Ö znacznie rzadziej ni┼╝ tu┼╝┬ápo og┼éoszeniu pandemii. Czy to jednak oznacza, ┼╝e nie jest ju┼╝ on tak istotny?

Model hybrydowy coraz bardziej popularny

We wspomnianym wcze┼Ťniej raporcie pracuj.pl respondenci wskazali kilka konsekwencji obecnej sytuacji, kt├│re mog─ů wydarzy─ç si─Ö w przysz┼éo┼Ťci. A┼╝ 71% spo┼Ťr├│d 1894 badanych zgodzi┼éa si─Ö, ┼╝e umiej─Ötno┼Ť─ç efektywnej pracy zdalnej b─Ödzie jeszcze wa┼╝niejszym atutem pracownik├│w ni┼╝ obecnie.

Z kolei 69% respondent├│w uwa┼╝a, ┼╝e firmy b─Öd─ů wi─Öcej inwestowa─ç w narz─Ödzia do pracy zdalnej. Przekonanie, ┼╝e pracodawcy zobacz─ů zalety i oszcz─Ödno┼Ťci wynikaj─ůce z tego modelu pracy oraz cz─Ö┼Ťciej b─Öd─ů decydowa─ç si─Ö na zorganizowanie pracy w takiej formie, towarzyszy 65% os├│b, bior─ůcych udzia┼é w badaniu. Chc─ůc pozna─ç┬ápreferencje pracownik├│w ClickMeeting w zakresie docelowej formy pracy, w maju przeprowadzili┼Ťmy ankiet─Ö, w kt├│rej zapytali┼Ťmy o aspekty wi─ů┼╝─ůce si─Ö z prac─ů w trybie home office. W├│wczas jedynie 12% os├│b zadeklarowa┼éo ch─Ö─ç sta┼éej pracy z biura, z mo┼╝liwo┼Ťci─ů sporadycznej pracy zdalnej (1-2 dni w miesi─ůcu). Pozosta┼éa cz─Ö┼Ť─ç zespo┼éu wyrazi┼éa potrzeb─Ö wi─Ökszej elastyczno┼Ťci. Cz─Östo ÔÇô wskazan─ů jako preferowan─ů ÔÇô by┼éa forma pracy w wi─Ökszo┼Ťci w trybie zdalnym, z mo┼╝liwo┼Ťci─ů pracy z biura 1-2 dni w tygodniu.

Czas pandemii pokaza┼é, ┼╝e potrafimy efektywnie wsp├│┼épracowa─ç zdalnie, a nasi pracownicy wykazuj─ů si─Ö niezwyk┼éym zaanga┼╝owaniem i poczuciem odpowiedzialno┼Ťci. Dzi─Öki temu byli┼Ťmy w stanie sprosta─ç wyzwaniu ogromnego skoku liczby naszych klient├│w i u┼╝ytkownik├│w platformy ClickMeeting w por├│wnaniu z okresem przed pandemi─ů.

Dlatego jako pracodawca chcemy r├│wnie┼╝ wyj┼Ť─ç naprzeciw potrzebom naszych przysz┼éych pracownik├│w i zadba─ç o przeprojektowanie proces├│w HR-owych w taki spos├│b, by r├│wnie┼╝ spe┼énia┼éy swoj─ů funkcj─Ö zdalnie. Nikt nie jest w stanie powiedzie─ç, jak d┼éugo potrwa aktualna sytuacja, wymuszaj─ůca prac─Ö zdaln─ů. W zwi─ůzku z tym pracodawcy, kt├│rzy docelowo planuj─ů powr├│t do biura w pe┼énym wymiarze, powinni przeanalizowa─ç czy ich procesy, takie jak rekrutacja i onboarding, przebiegaj─ůce obecnie zdalnie, nie wymagaj─ů zmian.

Zmiany w procesie rekrutacyjnym

Obecnie na wielu portalach, na kt├│rych publikowane s─ů oferty pracy, istnieje mo┼╝liwo┼Ť─ç oznaczenia rekrutacji jako prowadzonej ca┼ékowicie zdalnie. Jest to trend, kt├│ry mocno zaznaczy┼é si─Ö od wybuchu pandemii i wiele og┼éosze┼ä zawiera tak─ů informacj─Ö. Niekt├│re firmy jeszcze przed marcem tego roku prowadzi┼éy rekrutacje zdalnie. Jednak nie zawsze spotyka┼éo si─Ö to z entuzjazmem kandydat├│w czy nawet rekruter├│w. Przekonanie, ┼╝e tylko spotkanie w biurze daje realn─ů┬ászans─Ö zar├│wno kandydatowi, jak i osobom reprezentuj─ůcym firm─Ö na wzajemne poznanie si─Ö, by┼éo do┼Ť─ç silne. Niejednokrotnie, kiedy prowadzi┼éam rekrutacj─Ö zdalnie, zdarza┼éo si─Ö, ┼╝e kandydat pyta┼é, czy mimo wszystko mo┼╝emy zorganizowa─ç spotkanie bezpo┼Ťrednie, poniewa┼╝ s─ůdzi┼é, ┼╝e to umo┼╝liwi mu lepsze zaprezentowanie siebie. Aktualnie zauwa┼╝am, ┼╝e takie obawy znikaj─ů.

Ze wzgl─Ödu na pandemi─Ö w ClickMeeting zaprojektowali┼Ťmy w pe┼éni zdalny proces rekrutacyjny, do kt├│rego zaprosili┼Ťmy wszystkich kandydat├│w. Tym sposobem dla ka┼╝dej osoby bior─ůcej udzia┼é w naszej rekrutacji punkty na Candidate Journey Map wygl─ůdaj─ů dok┼éadnie tak samo, a do┼Ťwiadczenia zebrane w trakcie, ┼Ťwiadcz─ů o tym, ┼╝e ca┼éy proces, mimo bycia online, mo┼╝e mie─ç ludzk─ů twarz.

Candidate experience w trakcie rekrutacji online

Spo┼Ťr├│d wszystkich pracownik├│w ClickMeeting a┼╝ 20% rozpocz─Ö┼éa prac─Ö po wybuchu pandemii. Poprosili┼Ťmy ich o podzielenie si─Ö swoimi do┼Ťwiadczeniami, zwi─ůzanymi z rekrutacj─ů i onboardingiem, przeprowadzonymi w nowej rzeczywisto┼Ťci. Ponad 2/3 z tych os├│b przesz┼éo proces rekrutacyjny w ca┼éo┼Ťci zdalnie (pozosta┼ée osoby uczestniczy┼éy w rekrutacji przed wprowadzeniem ogranicze┼ä zwi─ůzanych z prac─ů z biura). Etapy procesu rekrutacyjnego, przeprowadzone zdalnie zosta┼éy ocenione bardzo wysoko, uzyskuj─ůc ┼Ťredni─ů 4,93 (skala 1-5).

Clickmeeting - raport - proces rekrutacji

Jako argumenty stanowi─ůce podstaw─Ö dla tak pozytywnej oceny, pojawia┼éy si─Ö m.in. nast─Öpuj─ůce wypowiedzi:

  • ÔÇ×Dobrze zorganizowany proces ÔÇô na ka┼╝dym etapie dok┼éadna informacjaÔÇŁ.
  • ÔÇ×Ka┼╝dy z etap├│w, pomimo tego, ┼╝e zdalny, by┼é jak najbardziej rzeczowy i sprawny. Brak problem├│w technicznych; dobra komunikacja; sprawne przedstawienie samej pozycji, na kt├│r─ů si─Ö aplikowa┼éo; szybki feedbackÔÇŁ.
  • ÔÇ×Dobry i szybki kontakt (bezpo┼Ťredni) z osob─ů z HR, bardzo pozytywne osoby na rekrutacji (wyj─ůtkowo w por├│wnaniu do innych firm), mo┼╝liwo┼Ť─ç zadawania du┼╝ej liczby pyta┼ä. Podczas rozmowy rekrutacyjnej mia┼éam mo┼╝liwo┼Ť─ç poznania os├│b, z kt├│rymi faktycznie b─Öd─Ö pracowa─ç, otrzyma┼éam rzeczywiste zadanie (zwi─ůzane ze stanowiskiem, a nie wymy┼Ťlne i niepowi─ůzane ze stanowiskiem)ÔÇŁ.

Jako pozytywne aspekty zwi─ůzane ze zdalnymi etapami procesu rekrutacyjnego nasi pracownicy wymienili mi─Ödzy innymi:

  • mo┼╝liwo┼Ť─ç zadbania o bezpiecze┼ästwo (w kontek┼Ťcie COVID-19) ÔÇô 64%;
  • brak konieczno┼Ťci dojazdu na spotkanie (co pomaga┼éo znacznie zaoszcz─Ödzi─ç czas oraz pozby─ç si─Ö dodatkowych koszt├│w podr├│┼╝y) ÔÇô 71%;
  • mo┼╝liwo┼Ť─ç poznania produktu firmy w trakcie spotkania online (w tym wypadku ÔÇô platformy ClickMeeting) ÔÇô 71%;
  • przekazane wcze┼Ťniej informacje jak poszczeg├│lne etapy b─Öd─ů wygl─ůda─ç ÔÇô 64%;
  • „ludzkie” podej┼Ťcie os├│b uczestnicz─ůcych w rekrutacji w razie nieprzewidzianych sytuacji (np. problem z ┼é─ůczem, ha┼éas w trakcie rozmowy) ÔÇô 64%.

Z kolei w┼Ťr├│d trudno┼Ťci, kt├│re pojawi┼éy si─Ö w trakcie zdalnych etap├│w rekrutacji, pracownicy wskazali:

  • brak mo┼╝liwo┼Ťci odwiedzenia biura przed rozpocz─Öciem pracy (zobaczenia siedziby, spotkania w nim innych pracownik├│w) ÔÇô 29%;
  • jako┼Ť─ç po┼é─ůczenia telefonicznego lub internetowego kandydata lub jego rozm├│wcy – 14%;
  • nieprzewidziane sytuacje w trakcie spotkania online np. ha┼éasy, wizyta kuriera, obecno┼Ť─ç innych domownik├│w czy zwierz─ůt u kandydata lub jego rozm├│wcy ÔÇô 43%.

Co ciekawe ┼╝adna osoba nie zaznaczy┼éa odpowiedzi odnosz─ůcej si─Ö do dyskomfortu zwi─ůzanego z rozmow─ů telefoniczn─ů lub spotkaniem online, wynikaj─ůc─ů z tego, ┼╝e spotkania bezpo┼Ťrednie s─ů dla nich preferowan─ů form─ů┬ákontaktu. Kilku pracownik├│w podkre┼Ťli┼éo natomiast, ┼╝e nie dostrzeg┼éo ┼╝adnych trudno┼Ťci wi─ů┼╝─ůcych si─Ö ze zdalnym procesem rekrutacyjnym do naszej firmy.

Wa┼╝ne dla nas pytanie dotyczy┼éo candidate experience, jakie kandydaci zdobyli w trakcie spotkania online na naszej platformie ClickMeeting. Na skali 1-5 ┼Ťrednia wynios┼éa najwy┼╝szy mo┼╝liwy wynik.

Clickmeeting - raport - proces rekrutacji 2

Uzasadnienia tak wysokiej oceny odnosi┼éy si─Ö zar├│wno do dobrej jako┼Ťci po┼é─ůczenia i funkcjonalno┼Ťci platformy, jak i sposobu prowadzenia samego spotkania, o czym ┼Ťwiadcz─ů przyk┼éadowe cytaty pracownik├│w:

  • ÔÇ×Dobra jako┼Ť─ç stream├│w, liczba os├│b bior─ůcych udzia┼é w spotkaniu (wtedy pierwszy raz korzysta┼éam z takiej aplikacji desktopowej)ÔÇŁ.
  • ÔÇ×Stabilno┼Ť─ç i prostota narz─ÖdziaÔÇŁ.
  • ÔÇ×Jako┼Ť─ç samego produktuÔÇŁ.
  • ÔÇ×Naturalno┼Ť─ç osoby prowadz─ůcej spotkanie, mimo ┼╝e by┼éo to spotkanie online, mia┼éam poczucie, ┼╝e si─Ö pozna┼éy┼ŤmyÔÇŁ.

Rekrutacja zdalna w pigułce

Wyniki ankiety pokaza┼éy nam, ┼╝e mo┼╝na przeprowadzi─ç rekrutacj─Ö zdalnie, kt├│ra z jednej strony umo┼╝liwi wybranie najlepszych kandydat├│w, a z drugiej zapewni im pozytywne do┼Ťwiadczenia. Oto lista element├│w, kt├│re nam w tym pomagaj─ů:

  • Ustalony wcze┼Ťniej plan rekrutacji ÔÇô kandydat w momencie aplikowania na ofert─Ö pracy otrzymuje szczeg├│┼éy wszystkich etap├│w rekrutacji wraz z informacj─ů,┬ákto w nich b─Ödzie uczestniczy┼é i ca┼éy proces b─Ödzie przebiega─ç zdalnie. Kiedy zapraszamy kandydata do kolejnego etapu, raz jeszcze przypominamy, jak b─Ödzie on wygl─ůda┼é, by umo┼╝liwi─ç mu przygotowanie si─Ö.
  • Etap spotkania online ÔÇô je┼Ťli w┼éa┼Ťciwie si─Ö do niego przygotujemy i skorzystamy z narz─Ödzia, kt├│re umo┼╝liwi nam bezproblemow─ů rozmow─Ö, mo┼╝e ono zast─ůpi─ç bezpo┼Ťrednie spotkanie. Rozmowa telefoniczna, bez mo┼╝liwo┼Ťci zobaczenia rozm├│wcy, nie jest tak efektywna. Spotkanie online, umo┼╝liwiaj─ůce zobaczenie pozosta┼éych uczestnik├│w nabiera bardziej ludzkiego wymiaru i jest bli┼╝sze rozmowie face to face.
  • Narz─Ödzie do spotka┼ä online ÔÇô nasza platforma ClickMeeting, z kt├│rej korzystamy w trakcie rekrutacji, daje nam wszystkie niezb─Ödne funkcje. W spotkaniu z regu┼éy bierze udzia┼é┬ákilka os├│b ÔÇô ka┼╝da ma aktywny mikrofon, kamer─Ö oraz mo┼╝liwo┼Ť─ç szybkiego udost─Öpnienia swojego ekranu (jednym klikni─Öciem). Dzi─Öki temu ┼éatwiejsze staje si─Ö pokazanie na przyk┼éad wykonanego zadania przez kandydata, kt├│ry nie musi posiada─ç ┼╝adnych dodatkowych uprawnie┼ä. Pomocna jest te┼╝ Tablica, umo┼╝liwiaj─ůca wszystkim uczestnikom spotkania pisanie w tym samym momencie. Osoby posiadaj─ůce uprawnienia prezentera mog─ů za┼é─ůcza─ç pliki oraz prezentacje, co u┼éatwia pokazanie bardziej obszernych materia┼é├│w. Co wi─Öcej, korzystanie z ClickMeeting nie wymaga instalowania aplikacji w telefonie czy komputerze, dzi─Öki czemu po klikni─Öciu linku, uczestnik mo┼╝e od razu do niego do┼é─ůczy─ç.
  • Dobre wra┼╝enie ÔÇô w trakcie spotkania bezpo┼Ťredniego kandydaci buduj─ů swoje wyobra┼╝enie o firmie i o przysz┼éym prze┼éo┼╝onym, obserwuj─ůc, jak wygl─ůda biuro, jak zachowuj─ů si─Ö┬áludzie mijani w recepcji, czy zosta┼éo mu zaproponowane co┼Ť do picia, jak zachowywa┼éy si─Ö osoby prowadz─ůce spotkanie (mowa cia┼éa, dbanie o komfort kandydata, odprowadzenie go do wyj┼Ťcia po spotkaniu). Natomiast w trakcie spotka┼ä online pojawiaj─ů si─Ö inne elementy, kt├│re mog─ů wp┼éyn─ů─ç┬ána wra┼╝enia kandydata. Pierwszym z nich mo┼╝e by─ç ustawienie kamery ÔÇô twarz rozm├│wcy powinna by─ç dobrze o┼Ťwietlona i stanowi─ç punkt centralny obrazu, a otoczenie nie powinno rozprasza─ç. Kolejn─ů kwesti─ů┬ámo┼╝e by─ç robienie innych rzeczy w trakcie spotkania. Czytanie i odpisywanie na maile czy SMS-y jest naprawd─Ö widoczne dla pozosta┼éych uczestnik├│w i ┼Ťwiadczy─ç mo┼╝e o braku zaanga┼╝owania w spotkanie. Warto tak┼╝e pami─Öta─ç o wy┼é─ůczeniu powiadomie┼ä z r├│┼╝nych aplikacji, poniewa┼╝ d┼║wi─Öki przychodz─ůcych ca┼éy czas maili i wiadomo┼Ťci na komunikatorze wewn─Ötrznym mog─ů by─ç bardzo rozpraszaj─ůce.
  • Wprowadzenie w trakcie rozmowy online ÔÇô na pocz─ůtku spotkania warto zakomunikowa─ç┬ákilka kluczowych kwestii, wi─ů┼╝─ůcych si─Ö ze specyfik─ů spotka┼ä online. Zawsze rozpoczynamy od upewnienia si─Ö, czy wszystkie osoby uczestnicz─ůce w spotkaniu widz─ů i s┼éysz─ů pozosta┼ée. Nast─Öpnie warto wspomnie─ç o szczeg├│lnych warunkach wi─ů┼╝─ůcych si─Ö z prac─ů zdaln─ů ÔÇô informacja, ┼╝e jeste┼Ťmy przygotowani na r├│┼╝ne sytuacje zar├│wno po naszej stronie, jak i kandydata, kt├│ry tak┼╝e ┼é─ůczy si─Ö z nami ze swojego mieszkania, obni┼╝a stres z tym zwi─ůzany. W efekcie kot domagaj─ůcy si─Ö w trakcie spotkania jedzenia czy domownik, kt├│ry postanawia w tym czasie przygotowywa─ç kolacj─Ö, s─ů powodem do rozlu┼║nienia atmosfery, a nie czynnikiem stresuj─ůcym. Warto tak┼╝e powiedzie─ç kandydatowi, ┼╝e gdyby wydarzy┼éo si─Ö co┼Ť, co b─Ödzie wymaga─ç jego reakcji w trakcie naszej rozmowy, mo┼╝e spokojnie dan─ů czynno┼Ť─ç wykona─ç (przyk┼éadem jest odej┼Ťcie od komputera, by zamkn─ů─ç┬áokno, je┼Ťli na zewn─ůtrz pojawi┼é si─Ö ha┼éas).
  • Zako┼äczenie spotkania ÔÇô ┼Ťwietnie sprawdza si─Ö ko┼äczenie spotkania ok. 5 min wcze┼Ťniej, ni┼╝ up┼éywa zarezerwowany na spotkanie czas. Dzi─Öki temu uczestnicy rozmowy b─Öd─ů mogli przygotowa─ç si─Ö┬ádo kolejnych spotka┼ä, kt├│re za chwil─Ö rozpoczn─ů, a nawet zd─ů┼╝─ů mie─ç krotk─ů przerw─Ö. Co wi─Öcej, je┼Ťli zaraz po pierwszym spotkaniu z kandydatem nast─Öpuje kolejne z drugim, nale┼╝y zadba─ç o to, by si─Ö na nie nie sp├│┼║ni─ç. Taki kandydat nie czeka na swoj─ů rozmow─Ö w biurze, gdzie recepcjonistka lub kto┼Ť inny mo┼╝e si─Ö nim zaopiekowa─ç, wyja┼Ťniaj─ůc, ┼╝e poprzednie spotkanie si─Ö┬áprzed┼éu┼╝a ÔÇô siedzi przed w┼éasnym komputerem, zastanawiaj─ůc si─Ö zapewne czy klikn─ů┼é w┼éa┼Ťciwy link, bo ÔÇ×co┼Ť nie dzia┼éaÔÇŁ, a w rzeczywisto┼Ťci jego rozmowa po prostu jeszcze si─Ö┬ánie rozpocz─Ö┼éa.
  • Cz─Östy kontakt z kandydatem ÔÇô w szczeg├│lno┼Ťci prowadz─ůc rekrutacj─Ö zdaln─ů, warto kontaktowa─ç si─Ö z kandydatem po ka┼╝dym etapie, pytaj─ůc o jego wra┼╝enia i daj─ůc przestrze┼ä do zadania pyta┼ä, je┼Ťli jakie┼Ť si─Ö pojawi┼éy. Zdecydowanie lepsza b─Ödzie kr├│tka rozmowa telefoniczna ni┼╝ wymiana maili, poniewa┼╝ dzi─Öki temu ┼éatwiej jest budowa─ç relacj─Ö, a rekrutuj─ůc zdalnie, warto szuka─ç ku temu okazji. W momencie z┼éo┼╝enia oferty r├│wnie wa┼╝ne jest wyja┼Ťnienie krok po kroku, jak w tym szczeg├│lnym czasie wygl─ůda proces zatrudnienia ÔÇô podpisanie dokument├│w, dostarczenie sprz─Ötu czy proces onboardingowy. Jak si─Ö okazuje, takie informacje s─ů dla przysz┼éych pracownik├│w ogromnym u┼éatwieniem.

Zdalny onboarding

Kolejnym wyzwaniem, przed kt├│rym stoi obecnie spora cz─Ö┼Ť─ç firm, jest zdalne wdro┼╝enie nowych pracownik├│w. Czy mo┼╝liwe jest przeprowadzenie onboardingu online w taki spos├│b, by by┼é pozytywnym do┼Ťwiadczeniem dla nowych os├│b w organizacji? Pr├│buj─ůc znale┼║─ç odpowied┼║ na to pytanie, zbadali┼Ťmy, jak nasi nowi pracownicy postrzegaj─ů ten aspekt. Okazuje si─Ö, ┼╝e zdalny onboarding w ClickMeeting oceniaj─ů na 4,71 (skala 1-5).

Clickmeeting - raport - proces rekrutacji 3

W wypowiedziach uzasadniaj─ůcych tak─ů ocen─Ö pracownicy zwracali uwag─Ö przede wszystkim na sprawne zorganizowanie ca┼éego procesu wdro┼╝enia, mo┼╝liwo┼Ť─ç wykorzystywania na co dzie┼ä naszej platformy oraz brak konieczno┼Ťci przyje┼╝d┼╝ania do biura:

  • ÔÇ×Mo┼╝liwo┼Ť─ç poznania wielu os├│b w kr├│tkim czasie (co u┼éatwi┼éo wykorzystywanie na co dzie┼ä Clicka); do maksymalnej oceny zabrak┼éo mi mo┼╝liwo┼Ťci zintegrowania si─Ö z osobami, z kt├│rymi nie pracuj─Ö na co dzie┼äÔÇŁ.
  • ÔÇ×Wygoda ÔÇô nie musia┼éam doje┼╝d┼╝a─ç do biura. Oraz stopie┼ä przygotowania i organizacji os├│b, kt├│re onboarding przeprowadza┼éyÔÇŁ.
  • ÔÇ×Spotkania by┼éy o wyznaczonej godzinie z du┼╝─ů dawk─ů informacji (wszystko na temat), bez przeszk├│d. W razie potrzeby dostawali┼Ťmy dodatkowe materia┼éyÔÇŁ.

Jako pozytywne aspekty wi─ů┼╝─ůce si─Ö ze zdalnym wdro┼╝eniem w ClickMeeting, pracownicy najcz─Ö┼Ťciej wymieniali:

  • konkretnie zaplanowany harmonogram onboardingu ÔÇô 88%;
  • otrzymanie harmonogramu onboardingu przed rozpocz─Öciem pracy ÔÇô 82%;
  • osoba w roli ÔÇ×buddyÔÇŁ, czyli firmowego kumpla (niekoniecznie formalnie tak nazwana) ÔÇô 35%;
  • materia┼éy i instrukcje, kt├│re otrzymali w trakcie spotka┼ä wdro┼╝eniowych ÔÇô 47%;
  • gotowo┼Ť─ç innych do pomocy i odpowiadania na zadawane pytania ÔÇô 76%;
  • mo┼╝liwo┼Ť─ç wykorzystywania ClickMeeting w trakcie onboardingu ÔÇô 76%;
  • dost─Öpno┼Ť─ç prze┼éo┼╝onego i sta┼éy kontakt z nim ÔÇô 65%.

Wyniki te pokaza┼éy nam, jak wa┼╝ne znaczenie dla nowych os├│b ma dobrze przygotowany plan ich onboardingu. W ClickMeeting dbamy o to, by kilka dni przed rozpocz─Öciem pracy nowy pracownik otrzyma┼é od swojego prze┼éo┼╝onego szczeg├│┼éowy harmonogram wdro┼╝enia, zawieraj─ůcy informacje o tym, jakie spotkania odb─Ödzie w pierwszym tygodniu swojej pracy, czego dowie si─Ö w ich trakcie oraz kto je poprowadzi. Plan ten zawiera r├│wnie┼╝ linki do konkretnych pokoi na platformie ClickMeeting, w kt├│rych odbywa─ç si─Ö┬áb─Öd─ů poszczeg├│lne spotkania. Jak pokaza┼éa ankieta, jest to znaczne u┼éatwienie dla nowych pracownik├│w.

W┼Ťr├│d trudno┼Ťci zwi─ůzanych ze zdalnym onboardingiem, osoby bior─ůce udzia┼é┬áw ankiecie wskaza┼éy:

  • brak mo┼╝liwo┼Ťci bezpo┼Ťredniego poznania cz┼éonk├│w zespo┼éu ÔÇô 41%;
  • ograniczona mo┼╝liwo┼Ť─ç zintegrowania si─Ö ÔÇ×przy kawieÔÇŁ z osobami z r├│┼╝nych dzia┼é├│w, z kt├│rymi na co dzie┼ä nie pracuj─ů ÔÇô 41%;
  • wolniejszy proces poznania kultury organizacyjnej (sposobu komunikowania si─Ö, atmosfery itd.) ÔÇô 47%;
  • brak wcze┼Ťniejszego do┼Ťwiadczenia w pracy zdalnej (konieczno┼Ť─ç wypracowania dobrych praktyk w tym zakresie) ÔÇô 18%;
  • brak mo┼╝liwo┼Ťci om├│wienia ad hoc kwestii zwi─ůzanych z prac─ů z innymi (spotykaj─ůc ich na kawie, podchodz─ůc do biurka itd.) ÔÇô 41%;
  • brak organizowanych przez firm─Ö wyj┼Ť─ç integracyjnych ÔÇô 12%;
  • zbyt du┼╝a liczba spotka┼ä online / rozm├│w telefonicznych ÔÇô 6%;
  • zbyt wiele tre┼Ťci przesy┼éanej w mailach czy na Slacku ÔÇô 12%.

Jak widzimy, na pierwszy plan wysuwa si─Ö brak mo┼╝liwo┼Ťci bezpo┼Ťrednich interakcji i zintegrowania si─Ö. O ten ostatni aspekt zapytali┼Ťmy oddzielnie, a odpowiedzi da┼éy ┼Ťredni─ů 4,12 (skala 1-5). Oczywi┼Ťcie jest to wynik ca┼ékiem dobry, bior─ůc pod uwag─Ö ograniczone mo┼╝liwo┼Ťci interakcji w modelu remote first. Jednak wiedz─ůc, jak wa┼╝n─ů kwesti─ů dla naszych pracownik├│w jest ┼Ťwietna atmosfera i bardzo dobre relacje ze wsp├│┼épracownikami, postanowili┼Ťmy poszuka─ç pomys┼é├│w na usprawnienia w tym obszarze.

Jednym z nich okaza┼éo si─Ö┬ástworzenie pokoju na naszej platformie o nazwie kitchen. Idea jest do┼Ť─ç┬áprosta ÔÇô to miejsce ma pe┼éni─ç funkcj─Ö kuchni w biurze, gdzie pij─ůc kaw─Ö czy jedz─ůc lunch, mo┼╝na porozmawia─ç z innymi osobami. Nasza kuchnia jest ca┼éy czas otwarta, natomiast bot zintegrowany ze Slackiem daje informacj─Ö, ┼╝e kto┼Ť pojawi┼é si─Ö w kuchni, zach─Öcaj─ůc przy okazji inne osoby, by skorzysta┼éy z okazji do porozmawiania.

Zdalna rekrutacja i onboarding? Jak najbardziej!

Pandemia z pewno┼Ťci─ů wymusi┼éa przyspieszenie zmian, kt├│re ju┼╝ wcze┼Ťniej mia┼éy miejsce. W pe┼éni zdalna rekrutacja, nast─Öpnie onboarding, a w ko┼äcu praca sta┼éy si─Ö nasz─ů codzienno┼Ťci─ů. W zwi─ůzku z tym konieczne jest znalezienie rozwi─ůza┼ä, maj─ůcych na celu ich usprawnienie. Jak si─Ö okazuje, dzi─Öki przemy┼Ťlanym procesom, odpowiednim narz─Ödziom oraz ludzkiemu podej┼Ťciu, mo┼╝emy sprawi─ç, ┼╝e do┼Ťwiadczenia kandydat├│w i pracownik├│w b─Öd─ů pozytywne, a same procesy efektywne biznesowo. Co wi─Öcej, dla firm, kt├│re docelowo planuj─ů przej┼Ťcie na model hybrydowy, zdalna rekrutacja i wdro┼╝enie nowej osoby mo┼╝e pokaza─ç┬áobu stronom jak taki kontakt i wsp├│┼épraca online b─Öd─ů wygl─ůda─ç na co dzie┼ä.

***

Autork─ů tekstu jest Justyna Sikora – HR Business Partner w ClickMeeting.