r贸wnouprawnienie w mediach

R贸wnouprawnienie w mediach to na razie pusta deklaracja

Zaledwie 25 proc. wynosi艂 w minionym kwartale udzia艂 wypowiedzi kobiet w g艂贸wnych wydaniach telewizyjnych serwis贸w informacyjnych - wynika z raportu PRESS-SERVICE Monitoring Medi贸w. W analizie przeprowadzonej 8 lat temu rezultat by艂 tylko o jeden procent ni偶szy. Mimo szeregu zmian politycznych, gospodarczych i spo艂ecznych na szklanym ekranie nadal dominuje m臋ski punkt widzenia, r贸wnowaga p艂ci pozostaje w sferze marze艅, a stereotypy dotycz膮ce roli kobiet maj膮 si臋 dobrze.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Debata nie idzie w parze z merytoryk膮?

W analizowanych materia艂ach odnotowano 9535 wypowiedzi m臋偶czyzn i tylko 3111 鈥 kobiet, przy czym udzia艂 kobiet w 鈥濿iadomo艣ciach鈥 by艂 najmniejszy i wynosi艂 21 proc. Bior膮c pod uwag臋 艣redni膮 dla trzech program贸w, panie najcz臋艣ciej prowadzi艂y serwisy (55 proc.). W 鈥濿iadomo艣ciach鈥 udzia艂 ten wynosi艂 a偶 67 proc., w Wydarzeniach 鈥 61 proc., ale za to w 鈥濬aktach鈥 tendencja by艂a odwrotna 鈥 to m臋偶czy藕ni przewa偶ali jako gospodarze (62 proc.).

- Wyniki badania potwierdzaj膮 jedynie to, o czym m贸wi si臋 ju偶 od dawna. Gdy na 艣wiecie rozgorza艂a pandemia, ka偶dego dnia dziesi膮tki ekspert贸w w polskich mediach komentowa艂o bie偶膮ce wydarzenia. W艣r贸d nich zabrak艂o jednak kobiet. Jak pokazuje ten raport sytuacja od tamtego czasu niewiele si臋 zmieni艂a. Udzia艂 kobiecych wyst膮pie艅 w serwisach informacyjnych w I kwartale 2021 roku to zaledwie 25%. Je偶eli w debacie nie ma g艂osu, kt贸ry reprezentuje dan膮 grup臋, to czy mo偶emy nazwa膰 j膮 prawdziw膮 debat膮? To po prostu narracja pozbawiona kompleksowej analizy i spojrzenia na problem z kilku perspektyw. Mo偶e wr臋cz prowadzi膰 do tego, 偶e potrzeby i wyzwania danej grupy przestan膮 by膰 w og贸le adresowane na forum publicznym.

鈥 komentuje Olga Kozierowska, prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 i inicjatorka akcji #WiedzaNieMaP艂ci

Kobiety by艂y autorkami tylko 25 proc. wyemitowanych oraz podpisanych imieniem i nazwiskiem materia艂贸w. Powy偶ej 艣redniej uplasowa艂a si臋 stacja TVN, gdzie udzia艂 pa艅 wyni贸s艂 38 proc., za艣 zdecydowanie poni偶ej wypad艂a TVP1 鈥 tylko 9 proc. W Polsacie 29 proc. materia艂贸w 鈥濿ydarze艅鈥 zosta艂o przygotowanych przez kobiety.

R贸wnouprawnienie w mediach

O prawach kobiet najwi臋cej wiedz膮鈥 m臋偶czy藕ni

Pandemia Covid-19, polityka, zapowiedzi programu, w膮tki spo艂eczno-obyczajowe, przest臋pstwa i s膮dy 鈥 to obszary tematyczne, kt贸re zdominowa艂y przekaz serwis贸w w analizowanym okresie. Zaledwie 3 proc. wszystkich materia艂贸w po艣wi臋cono tematyce praw kobiet i mniejszo艣ci. To dramatycznie ma艂o, zwa偶ywszy na fakt, 偶e w I kwartale br. mia艂o miejsce kilka niezwykle istotnych dla kobiet fakt贸w, takich jak wej艣cie w 偶ycie zakazu aborcji, protesty w zwi膮zku z opublikowaniem wyroku TK w sprawie aborcji czy problemy matek dzieci z niepe艂nosprawno艣ciami.

- 鈥濬akty鈥 i 鈥濿iadomo艣ci鈥 wyemitowa艂y t臋 sam膮 liczb臋 materia艂贸w poruszaj膮cych kwestie praw kobiet oraz mniejszo艣ci (po 40) 鈥 znacz膮co wi臋cej ni偶 鈥濿ydarzenia鈥 (24). W ogromnej wi臋kszo艣ci by艂y to materia艂y po艣wi臋cone opublikowaniu uzasadnienia wyroku TK w sprawie zakazu aborcji. Trzeba tu jednak zwr贸ci膰 uwag臋 na wnioski z jako艣ciowej analizy tych publikacji. Materia艂y TVP stawia艂y protesty 艣rodowisk kobiecych w otwarcie negatywnym 艣wietle, podczas gdy TVN i Polsat stara艂y si臋 u偶ywa膰 bardziej neutralnego s艂ownictwa w relacjonowaniu wydarze艅. TVN jednak przedstawia艂 znacz膮co wi臋cej argumentacji przeciwko wyrokowi TK, a Polsat stara艂 si臋 przedstawi膰 racje obu stron sporu. Zachowawczo艣膰 Polsatu odbi艂a si臋 tak偶e w znacz膮co mniejszej ilo艣ci czasu, jaki stacja po艣wi臋ci艂a na prezentowanie tego tematu. Nie da si臋 te偶 ukry膰, 偶e tematyka r贸wno艣ciowa i antydyskryminacyjna ma najwyra藕niej szans臋 na sw贸j 鈥瀋zas antenowy鈥 w serwisach informacyjnych tylko w przypadku wyj膮tkowo zaognionego politycznego konfliktu. Organiczna praca organizacji kobiecych, informacje o zmianach wprowadzanych w innych krajach, problemy grup mniejszo艣ciowych 鈥 to s膮 kwestie niemal zupe艂nie nieporuszane przez serwisy. Niestety takie podej艣cie wydawc贸w mo偶e skutkowa膰 jednoznacznym powi膮zaniem w oczach widz贸w wszelkich kwestii dotycz膮cych stara艅 o r贸wno艣膰 praw z konfliktem, walk膮 i chaosem.

鈥 komentuje Martyna Martynowicz, ekspertka ds. analizy medi贸w PRESS-SERVICE Monitoring Medi贸w
R贸wnouprawnienie w mediach

Analiza wypowiedzi na poszczeg贸lne tematy pod wzgl臋dem p艂ci os贸b wypowiadaj膮cych si臋 wykaza艂a dominacj臋 m臋偶czyzn w ka偶dym obszarze. Procentowo jeden z najwi臋kszych udzia艂贸w wypowiedzi przypad艂 kobietom w zakresie praw kobiet 鈥 blisko 40 proc., ale i w tej kwestii przewa偶aj膮 m臋偶czy藕ni.

Paniom najcz臋艣ciej oddawano g艂os w sprawach dotycz膮cych edukacji i nauki, kultury i rozrywki, medycyny i zdrowia oraz administracji. M臋偶czy藕ni natomiast znacznie cz臋艣ciej ni偶 kobiety byli ekspertami od wojny, armii i militari贸w, sportu, transportu i dr贸g, motoryzacji oraz polityki.

Ciekawe wnioski p艂yn膮 z analizy funkcji os贸b wypowiadaj膮cych si臋 w serwisach informacyjnych. Ot贸偶 kobieta by艂a najcz臋艣ciej nauczycielk膮 lub ofiar膮 czy osob膮 pokrzywdzon膮 albo prokuratork膮. W podobnym stopniu jak m臋偶czyznom przypada艂a jej rola respondentki – cz臋sto bez podpisu. Panowie z kolei to zazwyczaj duchowni, sportowcy, przedstawiciele s艂u偶b mundurowych, kadry zarz膮dzaj膮ce, eksperci, dziennikarze lub politycy.

Co wa偶ne, we wszystkich programach top 10 os贸b wypowiadaj膮cych si臋 i podpisanych z imienia i nazwiska stanowili m臋偶czy藕ni (!). Wyj膮tkiem od tej regu艂y by艂a Dorota Kania, kt贸ra pojawi艂a si臋 na 10. miejscu takiego zestawienia dla 鈥濿iadomo艣ci鈥 TVP 1. Pierwsze miejsca przynale偶a艂y politykom: Adamowi Niedzielskiemu – ministrowi zdrowia, premierowi Mateuszowi Morawieckiemu oraz Micha艂owi Dworczykowi – szefowi Kancelarii Premiera i pe艂nomocnikowi ds. narodowego programu szczepie艅.

- Wyniki badania s膮 do艣膰 zasmucaj膮ce, poniewa偶 ukazuj膮 mocno ugruntowane przyzwyczajenie medi贸w do wybierania jako go艣ci m臋skich ekspert贸w. Rol膮 medi贸w powinno by膰 pokazywanie rzeczywisto艣ci, w kt贸rej przecie偶 kobiety coraz cz臋艣ciej zajmuj膮 wa偶ne stanowiska, s膮 ekspertkami i z powodzeniem mog膮 komentowa膰 bie偶膮ce sprawy dla najwa偶niejszych serwis贸w informacyjnych. Bez wystarczaj膮cego udzia艂u kobiet w mediach, masowy przekaz b臋dzie niepe艂ny i zubo偶ony o ich cenn膮 perspektyw臋.

鈥 podsumowuje Urszula Nowakowska, Prezeska Fundacji Centrum Praw Kobiet

Partnerami raportu聽s膮 Centrum Praw Kobiet, Fundacja Sukces Pisany Szmink膮

Badanie 鈥濿izerunek kobiety w debacie publicznej na podstawie telewizyjnych serwis贸w informacyjnych鈥 obj臋艂o 艂膮cznie 268 wyda艅 鈥濬akt贸w鈥 TVN, 鈥濿iadomo艣ci鈥 TVP1 i 鈥濿ydarze艅鈥 Polsatu w okresie od 1 stycznia do 31 marca 2021.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter