Zakładamy rachunek maklerski – cz. 2

Dziś druga część tekstu naszej ekspertki, Małgorzaty Dec-Kruczkowskiej. Tym razem dowiecie się, jakie są koszty takich usług i…

Dziś druga część tekstu naszej ekspertki, Małgorzaty Dec-Kruczkowskiej. Tym razem dowiecie się, jakie są koszty takich usług i na co zwrócić uwagę.


Jak wybrać rachunek maklerski?

Nie przejmujcie się natłokiem ofert na rynku, najważniejsza jest wasza chęć do inwestowania. Powiedzmy sobie szczerze, wybór rachunku nie powinien nam spędzać snu z powiek – rachunek jest tylko narzędziem, a to my same będziemy podejmowały decyzje inwestycyjne. Na początku nie będziemy inwestowały wielkich sum, więc i koszty prowadzenia rachunku, o których piszę poniżej, nie będą aż tak istotne.
Najlepiej przyjąć założenie – zakładam rachunek tam, gdzie mi najwygodniej. Jeśli najwygodniejszą opcją jest rachunek maklerski połączony z moim rachunkiem rozliczeniowo-oszczędnościowym, to zakładam właśnie taki. Jeśli chcesz składać zlecenie w oddziale, bo masz blisko, to też ok.

Jeśli natomiast chcecie podejść do sprawy metodycznie, znajdźcie oferty kilku brokerów i porównajcie je w następujących kategoriach, o których szczegółowo poniżej:

  1. Prowizja,
  2. Opłata za prowadzenie roczne rachunku.
  3. Opłaty dodatkowe (jeśli będziecie z dodatkowych usług).
  4. Czy rachunek ma dostęp do zagranicznych rynków akcji.

Zerknijcie również na rankingi domów maklerskich dostępne w internecie.

Ile kosztuje rachunek maklerski?

Otwarcie rachunku jest zazwyczaj bezpłatne. W niektórych domach maklerskich nie musimy również płacić za prowadzenie rachunku, w innych będzie to koszt 30-60 zł rocznie.
Najważniejszą opłatą związaną z inwestowaniem w papiery wartościowe jest prowizja, którą bank pobiera od każdej zrealizowanej transakcji. Dla akcji będzie to w zależności od domu maklerskiego 0,19%-0,39%, dla obligacji 0,10%-0,25%. I tu uważajcie na zapisy drobnym drukiem, ponieważ często zdarza się, że prowizja wynosi 0,19%, ale „co najmniej 3 zł od każdej transakcji”.
W praktyce oznacza to, że inwestując 200 zł, np. w dwóch transakcjach po 100 zł zapłacimy nie 0,38 zł prowizji (100 zł x 0,19% + 100 zł x 0,19%), ale 6 zł (po 3 zł od dwóch transakcji).

Opłaty dodatkowe to koszty, które możemy ponosić jeżeli chcemy skorzystać z dodatkowych usług brokera: dostępu do specjalistycznych serwisów informacyjnych, pełnego arkusza zleceń, zaawansowanych programów analitycznych, dostarczania bilansu rachunku drogą pocztową i innych – koszt kilkudziesięciu zł miesięcznie. Te usługi będą pomocne w miarę jak wasze umiejętności inwestycyjne będą coraz większe, a co za tym idzie będą wymagały specjalistycznego wsparcia.
Ostatnia rzecz, jeśli chodzi o opłaty związane z inwestowaniem w papiery wartościowe – pamiętajcie o tzw. podatku Belki, czyli podatku od zysku z obrotu papierami wartościowymi, wynoszącym 19% i rozliczanym wraz z zeznaniem podatkowym na koniec roku.

Zobaczcie poniższe zestawienie opłat w różnych domach maklerskich przygotowane przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych, www.sii.org.pl, dla swoich członków.

Inwestujemy!
Drogę od podjęcia decyzji o inwestowaniu w papiery wartościowe do złożenia pierwszego zlecenia można zatem zamknąć w 8 ruchach:

  1. Wybieramy dom maklerski
  2. Decydujemy, czy wniosek składamy przez internet czy osobiście
  3. Wypełniamy formularz danymi osobowymi i adresowymi (nr rachunku bankowego oraz dane Urzędu Skarbowego)
  4. Ustalamy hasło do konta maklerskiego
  5. Wypełniamy obowiązkowy test MIFID
  6. Wniosek trafia do domu maklerskiego celem weryfikacji danych
  7. Dom maklerski kontaktuje się z nami w celu podpisania umowy
  8. Składamy nasze pierwsze zlecenie przez nowootwarty rachunek maklerski.

Powodzenia!

A w kolejnej części cyklu – o tym jak zbudować swój portfel akcji!

***

dr Małgorzata Dec-Kruczkowska, ekonomistka, menedżerka, publicystka.
Jest doktorem nauk ekonomicznych – ekspertem w zakresie problematyki finansów przedsiębiorstwa.
Jej kilkunastoletnie doświadczenie zawodowe obejmuje stanowiska eksperckie i kierownicze w sektorze energetycznym, finansowym i handlowym. W ramach prac w organach spółek prowadziła działania w zakresie audytu finansowego, inwestycji strategicznych, renegocjacji umów handlowych, odpowiadała za przegląd i ocenę efektywności prowadzonych w spółce projektów. Jest współautorem podręczników akademickich i publikacji naukowych z dziedziny finansów.

Przeczytaj także

Portal sukcespisanyszminka.pl

Fundacja WłączeniPlus
ul. Podchorążych 75/77/2
00-721 Warszawa

kontakt@wlaczeniplus.pl

Wesprzyj Nasze działania

40 1600 1462 1717 1383 1000 0001

Bank BNP Paribas Polska S.A.

 

Patronite:

www.patronite.pl/sukcespisanyszminka

Copyright © 2024 | WłączeniPlus

Projekt i realizacja: Be About Hybrid Agency