Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Jak zadbać o odporność psychiczną i pewność siebie w czasach kryzysu? Podpowiada Kasia Malinowska, Ambasadorka programu Sukces TO JA

Jak zadbać o odporność psychiczną i pewność siebie w czasach kryzysu? Podpowiada Kasia Malinowska, Ambasadorka programu Sukces TO JA

Kasia Malinowska
Kasia Malinowska

 

Odczuwasz lęk, strach, niepewność? To naturalne. Twoja rzeczywistość zmieniła się z dnia na dzień wywracając dotychczasowe życie do góry nogami. Masz prawo czuć się zagubiona ale chcę ci powiedzieć, że nie jesteś w tym sama. Każdy z nas przechodzi ten trudny czas inaczej, nie zmienia to jednak faktu, że lęk i strach są naszym wspólnym doświadczeniem.

O tym jak radzimy sobie z wszelkiego rodzaju kryzysami decyduje w dużym stopniu nasz poziom odporności psychicznej. To ta cecha osobowości, która determinuje to jak reagujemy na wyzwania, stres i presję niezależnie od okoliczności. Każdy z nas rodzi się z jakąś odpornością psychiczną. Jedni z nas mają jej więcej, inni mniej. Nie ulega najmniejszej wątpliwości, że osoby odporne psychicznie dużo łatwiej i szybciej „przechodzą do porządku” nad tym, co im się przytrafia, a co za tym idzie ponoszą stosunkowo niewielkie koszty emocjonalne. Warto pamiętać, że korzystamy z odporności psychicznej każdego dnia „konsumując ją” kawałek po kawałku. Dobra wiadomość jest taka, że ma ona zdolność regeneracji ale musimy jej stworzyć do tego optymalne warunki.

1. ZAANGAŻUJ SIĘ

Zaangażowanie ma tę cudowną moc odciągania naszej psychiki od lęku, strachu i zamartwiania się. Co więcej, przywraca nam poczucie sprawczości oraz kontroli, które przekładają się na wewnętrzny spokój, a także większą pewność siebie. Znajdź sobie zajęcie, które będzie wymagało twojego całkowitego zaangażowania. Jestem pewna, że masz w zanadrzu co najmniej kilka rzeczy, na które do tej pory nie znajdowałaś czasu. Voila! Oto właściwy moment.

2. ZADBAJ O RUTYNĘ

Nie myślałam, że to kiedykolwiek powiem – kto mnie zna ten wie, że nie cierpię rutyny – ale w obecnej sytuacji jest to najlepsza rzecz jaką możesz dla siebie zrobić. Dlaczego? Już ci tłumaczę. Rutyna wprowadza porządek i eliminuje chaos, który nie sprzyja wzmacnianiu odporności psychicznej. Nasz mózg uwielbia klarowne instrukcje i gardzi nieprzewidywalnością, dlatego doceni rutynę. Uspokoi się, wyciszy, zrobi miejsce na dobre, myśli. Tego możesz być pewna.

3. BĄDŹ TU I TERAZ

Nie wybiegaj daleko w przyszłość. Powstrzymaj się od pisania czarnych scenariuszy. Rozgranicz to, na co masz wpływ od tego, na co wpływu nie masz i skup się na tym pierwszym. Rób to co jest możliwe w sytuacji w jakiej jesteś oraz w okolicznościach, które jej towarzyszą. Pamiętaj, że nie mamy wpływu na to, co przynosi nam los, ale mamy wpływ na to jak sobie z tym radzimy. Dużo zależy teraz od ciebie.

4. WPROWADŹ AKTYWNOŚĆ FIZYCZNĄ

Znajduj na nią czas każdego dnia. Rób coś, co sprawia ci przyjemność. To może być taniec, spacer, trening w domu, skakanie na skakance. To nie ma teraz znaczenia. Ważne żeby aktywność fizyczna stała się naturalnym elementem twojego dnia. Dlaczego to takie ważne? Ponieważ doskonale redukuje poziom kortyzolu w naszym organizmie czyli hormonu stresu i cudownie uwalnia endorfiny. O ich zbawiennej mocy chyba nie muszę cię przekonywać.

5. DAJ SOBIE PRAWO DO EMOCJI

Pamiętaj, że każdy z nas przeżywa tą sytuację po swojemu. Towarzyszą nam różne emocje i to jest OK. Nie porównuj się z innymi osobami. To, że ty płaczesz podczas gdy ktoś inny w tej samej sytuacji zachowuje kamienną twarz, wcale nie oznacza, że jesteś słabeuszem, który sobie nie radzi. To znaczy tylko tyle, że ty tak akurat masz. I to jest w porządku. Koniec. Kropka. Uszanuj swoje emocje. Nie staraj się przed nimi uciekać, nie wypieraj, nie zagłuszaj. Emocje są jak fale. Przyszły odejdą. Daj im czas.

6. ZAUWAŻAJ CO SIĘ Z TOBĄ DZIEJE

Zwracaj uwagę na wszystkie sytuacje, zdarzenia oraz osoby, które dodają ci witalności i energii. Postaraj się otaczać nimi jak najczęściej. Jeśli czujesz przypływ spokoju i pozytywnej energii kiedy rozmawiasz z bliską osobą i to ci pomaga, po prostu to rób. I w drugą stronę – dostrzegaj wszystko, co pozbawia cię energii oraz wewnętrznej siły. Być może scrollowanie facebooka, który regularnie bombarduje cię sensacyjnymi informacjami podsycającymi twój lęk, jest teraz ostatnią rzeczą, którą powinnaś robić. Pomyśl o tym. Każda, nawet najtrudniejsza sytuacja jest tymczasowa. Kiedyś minie. Ta również.

Na koniec chcę się z tobą podzielić cytatem z książki „Wszechświat Cię wpiera”. Gabrielle Bernstein piszę w niej tak: „Radość jest katalizatorem dla wszystkiego, co dobre na świecie. Postanów, że będziesz wybierać radość, bez względu na wszystko”.

> DOŁĄCZ DO GRUPY FACEBOOKOWEJ KASI MALINOWSKIEJ TUTAJ <<

Jeżeli interesują Cię indywidualne konsultacje online to napisz do mnie na kontakt@kasiamalinowska.pl

***

O AUTORCE:

Kasia Malinowska – Ambasadorka programu Sukces To Ja, trenerka rozwoju osobistego, certyfikowany coach. Ekspertka w zakresie budowania PEWNOŚCI SIEBIE. Laureatka konkursu Polskie Lwice Biznesu 2016. Pisze felietony oraz artykuły o tematyce rozwojowej dla magazynu Coaching oraz LIFE in łódzkie. Twórczyni cyklu warsztatów rozwojowych Kobiety! Czas na kawę, który otrzymał wyróżnienie w konkursie Prestiżowy Produkt Roku 2016. Prowadzi spotkania z kobietami w Łodzi oraz Warszawie. Prywatnie mama 13 letniej Michaliny. Jej wielka pasją jest czarno-biała fotografia portretowa.

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

[newsletter_form type="minimal"]

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close