Wiem, ale się boję?
Z najnowszego badania Oli Gościniak, bloggerki i laureatki konkursu Bizneswoman Roku oraz Janiny Bąk, statystyczki, autorki książek i aktywistki dowiesz się, co powstrzymuje kobiety przed dzieleniem się wiedzą i zarabianiem na tym.
Okazuje się bowiem, że 51% kobiet chciałoby monetyzować swoją wiedzę udostępniając ją innym jednak nadal z tym zwleka. Dlaczego? Po pierwsze, u 32% Polek występuje strach przed krytyka ich wyglądu przez innych.
Alina Kaźmierczak, szkoleniowec, coach i ekspertka w programie aktywizacji zawodowej Sukces TO JA potwierdza, że jest to częsta bariera, która blokuje kobiety w dążeniu do swojego celu.
Jednak nie tylko negatywne przekonania o naszym wyglądzie nas blokują
Według badania 58% Polek odczuwa lęk przed porażką, zaś 63% ankietowanych odpowiedziało, że nie zarabia na dzieleniu się wiedzą, bo boi się krytyki ich kompetencji. Blisko co piąta kobieta uważa, że jej wiek jest przeszkodą w zarabianiu na produktach edukacyjnych. Czujemy się za młode lub za stare. Ponad 60% obawia się, że ich wiedza jest niewystarczająca. Co więcej badanie pokazało, że 62% kobiet wskazuje, że ich problemem z zarabianiem na wiedzy jest to, że ich usługa lub produkt musi być idealna. Czy ponownie przegrywamy z naszym perfekcjonizmem?
3xW = wygląd, wiedza, wycena
Jak pokazuje badanie Polski nie tylko obawiają się niepochlebnego oceny swojego wyglądu, czy posiadanej wiedzy, ale także mają wyzwanie z określeniem ceny, którą powinny uzyskać w zamian za swoje usługi. Aż 60% ankietowanych kobiet odpowiedziało, że nie wie, jak wycenić swoją pracę. 54% kobiet przyznało, że nie umie sprzedawać.
Kim zatem jest ekspertka?
Respondentki badania określili eksperta jako osobę, która zna temat, ma wiedzę i doświadczenie, najlepiej ponadprzeciętne pojęcie o tym, czym się zajmuje. To człowiek, który jest doskonały w swojej dziedzinie, potrafi jej uczyć i ma odpowiednie wykształcenie. Wie więcej niż 90% osób na tematy, którymi się zajmuje i ma w tym doświadczenie na poziomie 5, 10 lub 15 lat w branży. Żyje ze swojej wiedzy i ma efekty, które mogą udowodnić to, że zna się na tym, o czym mówi.
Co ciekawe według ankietowanych kobiet eksperta definiują najbardziej:
- Lata doświadczenia (93%),
- Inwestycja w rozwój (88%),
- Opinie i renoma (69%),
- Kursy i szkolenia (62%),
- Poczucie własnej wartość (52%).
Swoją historią na drodze do sukcesu podzieliła się również współautorka raportu Ola Gościniak:
„Moje początki online nie były łatwe, pełna obaw zwlekałam kilka lat. Potem walczyłam ze stresowymi czerwonymi plamami na szyi przy nagraniach video. Z biegiem lat opracowałam na to swoje sposoby i stworzyłam Interaktywną Akademię WordPressa. Szybko zauważyłam, że moje kursantki mają wiedzę, tworzą strony WWW, ale nie działają dalej online i nie zarabiają tyle, ile by mogły. Wiele kobiet hamował perfekcjonizm, dopadał syndrom oszusta, który ujawniał brak wiary w siebie oraz w swoje osiągnięcia i umiejętności (nawet gdy odnosiły już sukcesy) czy pojawiały się inne obawy, by pokazać się w sieci. Staram się wspierać kobiety w Interaktywnej Paczce, szukam rozwiązań, by pomóc w dzieleniu się wiedzą i zarabianiu na tym. Stąd pomysł na ten raport.”