Stagnacja w 偶yciu nie musi by膰 czym艣 z艂ym.

My艣l tygodnia: B膮d藕 tu i teraz. O uwa偶no艣ci s艂贸w kilka

Dagny Kurdwanowska

艢migus dyngus w tradycji S艂owian by艂 po偶egnaniem zimy i rado艣ci膮 z nadej艣cia wiosny. Jak uczci膰 wiosenne przebudzenie?

Z okazji Bo偶ego Narodzenia Olga Kozierowska pisa艂a o potrzebie zatrzymania si臋 i wzi臋cia oddechu w codziennym zabieganiu. Podobne refleksje nadchodz膮 zwykle w okolicach 艣wi膮t, kiedy mamy wi臋cej czasu dla siebie i wi臋cej czasu jeste艣my sk艂onni po艣wi臋ci膰 swojej duchowo艣ci 鈥 aspektowi, kt贸ry w gonitwie od zadania do zadania, od obowi膮zku do obowi膮zku po prostu zaniedbujemy. 艢wi臋ta Wielkanocy s膮 pod tym wzgl臋dem szczeg贸lne 鈥 symbolizuj膮 bowiem odrodzenie i przebudzenie si臋 do 偶ycia. To dobry moment, by poby膰 ze sob膮 i zastanowi膰 si臋, czego potrzebujemy i czy swoje 偶ycie prze偶ywamy uwa偶nie.

Uwa偶no艣膰 to praktyka, a w konsekwencji tak偶e umiej臋tno艣膰 bycia tu i teraz. To praktyka pe艂nego prze偶ywania tego do艣wiadczenia, kt贸re w艂a艣nie trwa 鈥 smakowania herbaty, kt贸r膮 w艂a艣nie si臋 pije, jab艂ka, kt贸re w艂a艣nie si臋 je, rozmowy, kt贸r膮 w艂a艣nie si臋 prowadzi, czu艂o艣ci, kt贸r膮 w艂a艣nie si臋 wymienia z partnerem. Troszczenia si臋 z uwag膮 w艂a艣nie o t臋 chwil臋. Dlaczego uwa偶no艣膰 jest tak wa偶na?

Najlepiej wyt艂umaczy膰 to opisuj膮c jej przeciwie艅stwo 鈥 brak uwagi i rutyn臋. 鈥濸ogr膮偶amy si臋 w mechanicznym patrzeniu, mechanicznym my艣leniu i mechanicznym dzia艂aniu. W takich chwilach zrywamy z tym, co w nas najg艂臋bsze i co stwarza by膰 mo偶e najwspanialsze sposobno艣ci dla naszej inwencji, uczenia si臋 i rozwoju. Je艣li nie jeste艣my uwa偶ni, takie chwile braku jasno艣ci mog膮 przed艂u偶a膰 si臋 i wype艂nia膰 nam wi臋kszo艣膰 偶ycia鈥 – t艂umaczy guru ruchu Mindfullness Jon Kabat-Zinn. Koncentruj膮c si臋 na tym, co by艂o lub my艣l膮c wy艂膮cznie o tym, co mo偶e si臋 wydarzy膰 gubimy to, co jest teraz. Wci膮偶 czekaj膮c na to 鈥瀕epsze鈥, kt贸re ma nas spotka膰 zupe艂nie przegapiamy to dobre, co ju偶 nam si臋 wydarza. – Je艣li to, co si臋 dzieje teraz wp艂ywa na to, co zdarzy si臋 potem, to czy偶 nie warto od czasu do czasu rozejrze膰 si臋 troch臋 wok贸艂, 偶eby mie膰 nieco pe艂niejszy kontakt z tym, co si臋 dzieje? – pyta Zinn.

Od czego zacz膮膰? Sposob贸w jest kilka 鈥 medytacja, 膰wiczenia oddechowe, kt贸re pomagaj膮 budowa膰 i rozwija膰 艣wiadomo艣膰, przytomno艣膰, kontakt z rzeczywisto艣ci膮 i obecno艣膰. Otwiera膰 si臋 na to, co tu i teraz mo偶na tak偶e prostymi 膰wiczeniami 鈥 cho膰by skupiaj膮c si臋 na smaku czekolady, kt贸r膮 trzymamy w ustach czy na widoku z okna autobusu, kt贸rym codziennie jedziemy do pracy. Jak smakuje czekolada? Jest s艂odka? A mo偶e lekko orzechowa? Jak膮 ma konsystencj臋? Co czujesz, gdy powoli rozpuszcza ci si臋 w ustach? Ta jedna chwila to tak偶e jeden, drobny krok ku uwa偶no艣ci.

鈥濩ho膰 praktyka uwa偶no艣ci mo偶e by膰 prosta, niekoniecznie musi by膰 艂atwa. Uwa偶no艣膰 wymaga wysi艂ku i dyscypliny, z tego prostego powodu, 偶e si艂y przeciwstawiaj膮ce si臋 uwa偶no艣ci, mianowicie nasza nawykowa nie艣wiadomo艣膰 i mechaniczno艣膰, dzia艂aj膮 z wielk膮 uporczywo艣ci膮. S膮 tak mocne i tak dalece wymykaj膮 si臋 naszej kontroli, 偶e podtrzymanie pr贸b 艣wiadomego chwytania chwil i zachowanie uwa偶no艣ci wymaga wewn臋trznego zaanga偶owania i pewnego rodzaju pracy. Ale jest to praca przynosz膮ca g艂臋bokie zadowolenie, poniewa偶 styka nas z wieloma aspektami 偶ycia, kt贸re nawykowo przeoczamy i tracimy鈥 – t艂umaczy Kabat-Zinn.

A zatem chwytajcie chwile i przebud藕cie si臋 na wiosn臋 鈥 pe艂niej i uwa偶niej.

Wi臋cej na temat uwa偶no艣ci i praktyki mindfullness przeczytasz w ksi膮偶kach Jona Kabata-Zinna: Gdziekolwiek jeste艣 b膮d藕 oraz 呕ycie pi臋kna katastrofa. Obie ukaza艂y si臋 nak艂adem wyd. Czarna Owca.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close