Stagnacja w 偶yciu nie musi by膰 czym艣 z艂ym.

My艣l tygodnia: B膮d藕 tu i teraz. O uwa偶no艣ci s艂贸w kilka

Dagny Kurdwanowska

艢migus dyngus w tradycji S艂owian by艂 po偶egnaniem zimy i rado艣ci膮 z nadej艣cia wiosny. Jak uczci膰 wiosenne przebudzenie?

Z okazji Bo偶ego Narodzenia Olga Kozierowska pisa艂a o potrzebie zatrzymania si臋 i wzi臋cia oddechu w codziennym zabieganiu. Podobne refleksje nadchodz膮 zwykle w okolicach 艣wi膮t, kiedy mamy wi臋cej czasu dla siebie i wi臋cej czasu jeste艣my sk艂onni po艣wi臋ci膰 swojej duchowo艣ci 鈥 aspektowi, kt贸ry w gonitwie od zadania do zadania, od obowi膮zku do obowi膮zku po prostu zaniedbujemy. 艢wi臋ta Wielkanocy s膮 pod tym wzgl臋dem szczeg贸lne 鈥 symbolizuj膮 bowiem odrodzenie i przebudzenie si臋 do 偶ycia. To dobry moment, by poby膰 ze sob膮 i zastanowi膰 si臋, czego potrzebujemy i czy swoje 偶ycie prze偶ywamy uwa偶nie.

Uwa偶no艣膰 to praktyka, a w konsekwencji tak偶e umiej臋tno艣膰 bycia tu i teraz. To praktyka pe艂nego prze偶ywania tego do艣wiadczenia, kt贸re w艂a艣nie trwa 鈥 smakowania herbaty, kt贸r膮 w艂a艣nie si臋 pije, jab艂ka, kt贸re w艂a艣nie si臋 je, rozmowy, kt贸r膮 w艂a艣nie si臋 prowadzi, czu艂o艣ci, kt贸r膮 w艂a艣nie si臋 wymienia z partnerem. Troszczenia si臋 z uwag膮 w艂a艣nie o t臋 chwil臋. Dlaczego uwa偶no艣膰 jest tak wa偶na?

Najlepiej wyt艂umaczy膰 to opisuj膮c jej przeciwie艅stwo 鈥 brak uwagi i rutyn臋. 鈥濸ogr膮偶amy si臋 w mechanicznym patrzeniu, mechanicznym my艣leniu i mechanicznym dzia艂aniu. W takich chwilach zrywamy z tym, co w nas najg艂臋bsze i co stwarza by膰 mo偶e najwspanialsze sposobno艣ci dla naszej inwencji, uczenia si臋 i rozwoju. Je艣li nie jeste艣my uwa偶ni, takie chwile braku jasno艣ci mog膮 przed艂u偶a膰 si臋 i wype艂nia膰 nam wi臋kszo艣膰 偶ycia鈥 – t艂umaczy guru ruchu Mindfullness Jon Kabat-Zinn. Koncentruj膮c si臋 na tym, co by艂o lub my艣l膮c wy艂膮cznie o tym, co mo偶e si臋 wydarzy膰 gubimy to, co jest teraz. Wci膮偶 czekaj膮c na to 鈥瀕epsze鈥, kt贸re ma nas spotka膰 zupe艂nie przegapiamy to dobre, co ju偶 nam si臋 wydarza. – Je艣li to, co si臋 dzieje teraz wp艂ywa na to, co zdarzy si臋 potem, to czy偶 nie warto od czasu do czasu rozejrze膰 si臋 troch臋 wok贸艂, 偶eby mie膰 nieco pe艂niejszy kontakt z tym, co si臋 dzieje? – pyta Zinn.

Od czego zacz膮膰? Sposob贸w jest kilka 鈥 medytacja, 膰wiczenia oddechowe, kt贸re pomagaj膮 budowa膰 i rozwija膰 艣wiadomo艣膰, przytomno艣膰, kontakt z rzeczywisto艣ci膮 i obecno艣膰. Otwiera膰 si臋 na to, co tu i teraz mo偶na tak偶e prostymi 膰wiczeniami 鈥 cho膰by skupiaj膮c si臋 na smaku czekolady, kt贸r膮 trzymamy w ustach czy na widoku z okna autobusu, kt贸rym codziennie jedziemy do pracy. Jak smakuje czekolada? Jest s艂odka? A mo偶e lekko orzechowa? Jak膮 ma konsystencj臋? Co czujesz, gdy powoli rozpuszcza ci si臋 w ustach? Ta jedna chwila to tak偶e jeden, drobny krok ku uwa偶no艣ci.

鈥濩ho膰 praktyka uwa偶no艣ci mo偶e by膰 prosta, niekoniecznie musi by膰 艂atwa. Uwa偶no艣膰 wymaga wysi艂ku i dyscypliny, z tego prostego powodu, 偶e si艂y przeciwstawiaj膮ce si臋 uwa偶no艣ci, mianowicie nasza nawykowa nie艣wiadomo艣膰 i mechaniczno艣膰, dzia艂aj膮 z wielk膮 uporczywo艣ci膮. S膮 tak mocne i tak dalece wymykaj膮 si臋 naszej kontroli, 偶e podtrzymanie pr贸b 艣wiadomego chwytania chwil i zachowanie uwa偶no艣ci wymaga wewn臋trznego zaanga偶owania i pewnego rodzaju pracy. Ale jest to praca przynosz膮ca g艂臋bokie zadowolenie, poniewa偶 styka nas z wieloma aspektami 偶ycia, kt贸re nawykowo przeoczamy i tracimy鈥 – t艂umaczy Kabat-Zinn.

A zatem chwytajcie chwile i przebud藕cie si臋 na wiosn臋 鈥 pe艂niej i uwa偶niej.

Wi臋cej na temat uwa偶no艣ci i praktyki mindfullness przeczytasz w ksi膮偶kach Jona Kabata-Zinna: Gdziekolwiek jeste艣 b膮d藕 oraz 呕ycie pi臋kna katastrofa. Obie ukaza艂y si臋 nak艂adem wyd. Czarna Owca.