Kobieta przy 艣niadaniu (advertorial)

Co je艣膰, gdy dopada Ci臋 stres?

Stres jest nieod艂膮cznym elementem codziennego 偶ycia. Nie da si臋 unika膰 stresor贸w, ale mo偶na nauczy膰 si臋 z nimi radzi膰. Na pewno sporo ju偶 s艂ysza艂a艣 o 膰wiczeniach oddechowych, technikach relaksacyjnych, jodze, medytacji i innych sposobach na wyciszenie. W tym artykule podpowiemy, co je艣膰, gdy dopada Ci臋 stres.

Sk艂adniki od偶ywcze wspomagaj膮ce uk艂ad nerwowy聽

Dieta na stres to nic innego jak zdrowa, odpowiednio zbilansowana dieta uwzgl臋dniaj膮ca niezb臋dne sk艂adniki od偶ywcze we w艂a艣ciwych proporcjach. Poni偶ej skupimy si臋 na tych sk艂adnikach pokarmowych, kt贸re wykazuj膮 szczeg贸lne dzia艂anie na uk艂ad nerwowy. Nale偶膮 do nich: witaminy z grupy B, zwi膮zki antyoksydacyjne, niekt贸re sk艂adniki mineralne, t艂uszcze omega oraz tryptofan.

Witaminy z grupy B odgrywaj膮 wa偶ne role w prawid艂owym funkcjonowaniu uk艂adu nerwowego. Przyk艂adowo: witamina B3 (niacyna) wp艂ywa na prac臋聽m贸zgu, a witamina B5 (kwas pantotenowy) bierze udzia艂 w syntezie hormon贸w i neuroprzeka藕nik贸w. 殴r贸d艂em witaminy B w 偶ywno艣ci s膮 przede wszystkim: ro艣liny str膮czkowe, pe艂noziarniste produkty zbo偶owe, mi臋so, jaja, ryby oraz warzywa ciemnozielone li艣ciaste i kapustne.聽

Antyoksydanty (przeciwutleniacze) to wsp贸lna nazwa zwi膮zk贸w, kt贸re redukuj膮 wolne rodniki i ograniczaj膮 skutki stresu oksydacyjnego. Wolne rodniki uszkadzaj膮 zdrowe kom贸rki w ciele, co zwi臋ksza podatno艣膰 organizmu na infekcje i zaburza jego funkcje poznawcze. Naturalnymi antyoksydantami s膮 przede wszystkim witaminy A, C i E. Najlepsze 藕r贸d艂o witamin to warzywa i owoce.

Aby ograniczy膰 skutki stresu i zadba膰 o sw贸j uk艂ad nerwowy warto zwr贸ci膰 uwag臋 na poda偶 pierwiastk贸w, takich jak: magnez, 偶elazo i mangan. Magnez uczestniczy w przewodzeniu impuls贸w nerwowych, poprawia pami臋膰, dzia艂a uspokajaj膮co i reguluje prac臋 uk艂adu odporno艣ciowego. 呕elazo wspiera uk艂ad nerwowy i zapewnia lepsze dotlenienie m贸zgu. Z kolei mangan usprawnia prac臋 m贸zgu i reguluje gospodark臋 hormonaln膮. Dobrym 藕r贸d艂em magnezu jest gorzka czekolada, 偶elazo znajdziesz mi臋dzy innymi w mi臋sie i produktach zbo偶owych,聽 a mangan w owocach morza, orzechach i tofu.

Kolejnym wa偶nym elementem ka偶dej zdrowej diety s膮 t艂uszcze omega. Wielonienasycone kwasy t艂uszczowe z grupy omega korzystnie wp艂ywaj膮 na uk艂ad nerwowy, poprawiaj膮 koncentracj臋 i zdolno艣膰 zapami臋tywania. Poza tym ograniczaj膮 ryzyko chor贸b przewlek艂ych zwi膮zanych z nagromadzeniem 鈥渮艂ego鈥 cholesterolu we krwi. Najlepszym 藕r贸d艂em kwas贸w omega s膮 t艂uste ryby morskie, oleje ro艣linne, awokado oraz orzechy, pestki i nasiona.

Na koniec tryptofan – zwi膮zek o tajemniczej nazwie, kt贸ry tak naprawd臋 jest aminokwasem. Tryptofan uczestniczy w procesie chemicznej syntezy serotoniny – hormonu szcz臋艣cia, kt贸ry naturalnie powoduje popraw臋 nastroju. 殴r贸d艂em tryptofanu s膮 produkty bogate w bia艂ko. Najwi臋cej tego aminokwasu znajdziesz w pestkach dyni.

Dieta przy problemach trawiennych聽

U wielu os贸b stres objawia si臋 problemami trawiennymi, nawet takimi jak IBS, czyli zesp贸艂 jelita dra偶liwego. W tym przypadku zalecana jest dieta lekkostrawna – wprowadzona pod kontrol膮 lekarza i dietetyka. Dieta lekkostrawna wyklucza mi臋dzy innymi: 偶ywno艣膰 wysokoprzetworzon膮, t艂uste mi臋so i w臋dliny, wi臋kszo艣膰 surowych warzyw, grzyby, produkty pe艂noziarniste i suszone owoce.聽