Jak Polki oceniaj─ů swoje kompetencje finansowe?

Ze zleconego przez Mastercard badania ÔÇ×Kobiety i Finanse 2024ÔÇŁ wynika, ┼╝e Polki generalnie pozytywnie oceniaj─ů swoj─ů wiedz─Ö w wielu aspektach finansowych, jednak od strony praktycznej brakuje im pewno┼Ťci siebie, aby swobodnie zaj─ů─ç si─Ö zadaniami finansowymi, wykraczaj─ůcymi poza obszar zarz─ůdzania domowym bud┼╝etem.

Teoria vs. praktyka

40 proc. Polek deklaruje, ┼╝e posiada wiedz─Ö finansow─ů – wynika z badania Mastercard przeprowadzonego w┼Ťr├│d kobiet w 12 krajach europejskich, w tym w Polsce. Swoje kompetencje Polki najlepiej oceniaj─ů w obszarach oszcz─Ödzania i w zagadnieniach dotycz─ůcych emerytury ÔÇô kolejno 82 proc. i 68 proc. respondentek przyznaje, ┼╝e ma wystarczaj─ůc─ů wiedz─Ö na ten temat. Pod wzgl─Ödem praktycznym jednak, swobodnie radzi sobie z oszcz─Ödzaniem nieco mniej, bo 6 na 10 Polek. Ponad po┼éowa badanych kobiet (57 proc.) pozytywnie ocenia tak┼╝e sw├│j poziom zrozumienia kwestii zwi─ůzanych z inwestycjami, jednak tylko 37 proc. komfortowo zajmuje si─Ö tym tematem w praktyce. Podobnie wygl─ůda kwestia kredytu hipotecznego: 51 proc. Polek deklaruje, ┼╝e zna si─Ö na rzeczy, jednak mniej ni┼╝ co trzecia (29 proc.) swobodnie zarz─ůdza sp┼éat─ů kredytu. W praktyce, Polki najlepiej radz─ů sobie z szeroko rozumianym bud┼╝etowaniem (60 proc.), cho─ç swoj─ů znajomo┼Ť─ç tego zagadnienia pod k─ůtem merytorycznym pozytywnie oceni┼éa tylko po┼éowa ankietowanych (50 proc.).

Nasze badanie pokaza┼éo, ┼╝e kobiety deklaruj─ů wiedz─Ö i umiej─Ötno┼Ťci w obszarze finans├│w, jednak wielu z┬ánich brakuje pewno┼Ťci siebie, aby wzi─ů─ç odpowiedzialno┼Ť─ç za sprawy finansowe zwi─ůzane z┬áinwestycjami czy sp┼éat─ů kredytu. Obszarem, w kt├│rym Polki czuj─ů si─Ö najbardziej komfortowo jest natomiast zarz─ůdzanie domowym bud┼╝etem i na tym polu kobiety ch─Ötnie podejmuj─ů inicjatyw─Ö. Ponad po┼éowa Polek przyzna┼éa, ┼╝e samodzielnie zarz─ůdza wydatkami w domu, a 27 proc. dzieli si─Ö tym zadaniem po r├│wno z partnerem lub partnerk─ů. To oznacza, ┼╝e w wielu polskich domach to kobiety maj─ů decyduj─ůcy g┼éos w sprawie pieni─Ödzy

Polki ┼éakn─ů finansowej wiedzy

Tylko 8 proc. ankietowanych kobiet stwierdzi┼éo, ┼╝e w og├│le nie interesuje si─Ö kwestiami finansowymi. Natomiast ju┼╝ co trzecia respondentka (32 proc.) ka┼╝dego dnia sprawdza swoje konto bankowe, a 57 proc. minimum raz w miesi─ůcu weryfikuje stan oszcz─Ödno┼Ťci. 35 proc. Polek przyznaje, ┼╝e na sprawy finansowe (m.in. planowanie bud┼╝etu, oszcz─Ödno┼Ťci, inwestycje) po┼Ťwi─Öca por├│wnywalnie tyle samo czasu, co na zarz─ůdzanie innymi aspektami swojego ┼╝ycia. Co 10. ankietowana zadeklarowa┼éa natomiast, ┼╝e jej w┼éasne finanse zajmuj─ů j─ů bardziej ni┼╝ inne aspekty ┼╝ycia.

Polki s─ů tak┼╝e gotowe do tego, aby poszerza─ç swoj─ů wiedz─Ö finansow─ů. 67 proc. respondentek przyzna┼éo, ┼╝e szuka informacji i wskaz├│wek, kt├│re pomog─ů im poprawi─ç kompetencje finansowe. Jako g┼é├│wne ┼║r├│d┼éo wiedzy finansowej kobiety wskazuj─ů najcz─Ö┼Ťciej rodzic├│w (42 proc.) oraz social media (36 proc.). Co trzecia (33 proc.) ankietowana stwierdzi┼éa, ┼╝e ma ograniczony dost─Öp do zasob├│w edukacyjnych.

Zmiana percepcji finans├│w

Z badania Mastercard wynika r├│wnie┼╝, ┼╝e finanse s─ů tematem tabu w┼Ťr├│d kobiet. 35 proc. ankietowanych Polek przyzna┼éo, ┼╝e w dzieci┼ästwie nikt nigdy nie rozmawia┼é z nimi o sprawach finansowych. 45 proc. uwa┼╝a, ┼╝e rozmowy o pieni─ůdzach nie s─ů powszechne w naszym kraju, a niemal po┼éowa (47 proc.) respondentek obawia si─Ö otwarcie m├│wi─ç o finansach.

Spo┼éeczne i psychologiczne ograniczenia przek┼éadaj─ů si─Ö r├│wnie┼╝ na inne aspekty ┼╝ycia kobiet, np. na ni┼╝sz─ů aktywno┼Ť─ç w biznesie i mniejsz─ů odwag─Ö do aplikowania na wysokie stanowiska, co┬á oddzia┼éuje na pozycj─Ö finansow─ů i poczucie niezale┼╝no┼Ťci kobiet. W zmianie percepcji istotn─ů rol─Ö mo┼╝e odegra─ç biznes i pracodawcy oraz programy spo┼éeczne. Jedn─ů z naszych ambicji powinno by─ç wspieranie u kobiet ┬áotwartej i odwa┼╝nej postawy wzgl─Ödem finans├│w i przedsi─Öbiorczo┼Ťci, co zach─Öci kobiety do pokonywania w┼éasnych barier i korzystania z wiedzy i w┼éasnego potencja┼éu