Biegn膮ca kobieta

Czy wakacje to dobry czas, 偶eby zacz膮膰 biega膰?

Marzena Michalec

Jak stawia膰 pierwsze biegowe kroki? Marzena Michalec, kobietawbiegu.pl organizatorka bieg贸w dla kobiet podpowiada jak to zrobi膰 by ju偶 nigdy nie przesta膰.


Jolka biega, Monika te偶, a Ania z艂apa艂a bakcyla na ca艂ego i kusi pozosta艂e kolejnymi startami w imprezach biegowych. B膮d藕 jedn膮 z nich i ciesz si臋 zdrowym samopoczuciem ju偶 po pierwszych, przebiegni臋tych kilometrach! To naprawd臋 nic trudnego, wi臋c czas postawi膰 swoje pierwsze biegowe kroki! Zaprasza Marzena Michalec, kobietawbiegu.pl organizatorka bieg贸w dla kobiet i podpowiada jak to zrobi膰 by ju偶 nigdy nie przesta膰.

Moja biegowa przygoda rozpocz臋艂a si臋 z pi臋tna艣cie lat temu, je艣li nie dalej. Doceniam t臋 form臋 aktywno艣ci od czas贸w nastoletnich. W贸wczas bieganie po lasach by艂o jeszcze nietypow膮 aktywno艣ci膮, na tyle, 偶e mijaj膮cy mnie gapie rzucali w moj膮 stron臋 – niech pani si臋 tak ju偶 nie odchudza. Dzi艣 bieganie nie dziwi napotkanych ludzi, a wielce prawdopodobne jest i to, 偶e oni tak偶e biegaj膮 i wcale nie po to, 偶eby schudn膮膰 鈥 bo to w zasadzie warto艣膰 dodana do ca艂ego wachlarza profit贸w.

Ilu z nas ju偶 biega?

W sonda偶u CBOS z 2013 roku a偶 7% badanych doros艂ych deklarowa艂o, 偶e biega . To 2,2 mln ludzi w Polsce. Ponad 60 tysi臋cy os贸b wzi臋艂o udzia艂 w przeprowadzonym przez Polska Biega 鈥濶arodowym Spisie Biegaczy鈥, a kobiety stanowi艂y a偶 38% tej liczby. Sporo i wci膮偶 coraz wi臋cej, cho膰 w startach d艂ugodystansowych jednak nas ma艂o. Ale nie wybiegajmy a偶 tak bardzo w przysz艂o艣膰. Zatrzymajmy si臋 na tu i teraz, zaczynaj膮c twoj膮 osobist膮 przygod臋!
Powiedz TAK!
Je艣li deklaracj臋 ze swoim 鈥瀓a鈥 masz ju偶 za sob膮, czas najwy偶szy przeku膰 to w czyn. Twoje wakacje i nieco spowolniony si艂膮 rzeczy grafik zawodowy to idealny moment, aby wskoczy膰 w wygodne ciuchy i z samego rana lub wieczorem (w ci膮gu dnia mo偶e by膰 momentami upalnie) obierz drog臋 na Tw贸j pierwszy marszobieg!

Jak si臋 ubra膰?

Wygodnie. Zadbaj o koszulk臋 tzw. techniczn膮 do biegania, wykonan膮 z poliestru (ten materia艂 dobrze odprowadza wilgo膰, unikaj bawe艂ny). Na pup臋 za艂贸偶 spodenki. Pami臋taj o spi臋ciu w艂os贸w w kucyk lub je艣li d艂ugo艣膰 fryzury na to nie pozwala, zaopatrz si臋 w opask臋. Zainwestuj w buty do biegania, w zale偶no艣ci od terenu le艣nego lub asfaltowego 鈥 sprzedawca z pewno艣ci膮 pomo偶e w wyborze. Chwy膰 butelk臋 wody i hej ho przygodo!

PRZECZYTAJ TAK呕E: Naturalne turbodo艂adowanie. Jak z niego skorzysta膰?

Ile kilometr贸w na tydzie艅?

Twoje pierwsze spektakularne wyj艣cie musi ci臋 zach臋ci膰, a nie ZNIECH臉CI膯! Dlatego wybierz tras臋 prost膮, a jednocze艣nie malownicz膮. Je艣li potrzeba pojed藕 samochodem do danego miejsca, aby nie musie膰 przedziera膰 si臋 przez zanieczyszczon膮 miejsk膮 d偶ungle. Wybieraj parki, skwery, mola, a nawet pla偶e! O 艣wicie lub wieczorow膮 por膮 jest ju偶 du偶o mniej turyst贸w i taka przebie偶ka b臋dzie cudowna! Na pocz膮tek pobiegnij 3 – 4 kilometry. Je艣li zabraknie Ci tchu, postaw na marszobiegi czyli przez pierwsze 5 minut maszeruj, a nast臋pnie 2 minuty biegnij. Zwi臋kszaj sukcesywnie proporcje marszu do biegania, a偶 do momentu, kiedy bez zadyszki i zatrzymywania truchtem pokonasz pierwsze kilometry. Je艣li w pierwszym tygodniu uda ci si臋 wyj艣膰 z domu na bieganiu 3 razy 艣rednio po 3 – 4 km to ju偶 jest sukces! Ma艂o tego, tak naprawd臋 ka偶de twoje wyj艣cie to tw贸j osobisty sukces!

Kiedy uda si臋 ju偶 truchta膰 ok. 5 km bez zatrzymywania i wi臋kszej zadyszki, zmierz si臋 z lokaln膮 g贸rk膮. Wbiegnij na ni膮, ale pami臋taj 鈥瀏贸rk膮鈥, a nie g贸r膮. To mo偶e by膰 minimalna wysoko艣膰 i kr贸tki dystans. Dzi臋ki temu do g艂osu dojd膮 mi臋艣nie na brzuchu i nogach, kt贸re przy truchtaniu i maszerowaniu s膮 w u艣pieniu. Mog膮 pojawi膰 si臋 pierwsze zakwasy, ale tym si臋 nie martw 鈥 to naturalne.

Rozci膮gnie 鈥 nie zapominaj!

To bardzo przyjemny punkt biegowego programu i naprawd臋 warto wdro偶y膰 go od samego pocz膮tku, aby wyuczy膰 w sobie nawyk. Unikniesz dzi臋ki temu kontuzji, a twoje cia艂o nabierze spr臋偶ysto艣ci i gibko艣ci.

Jak si臋 zmotywowa膰?

Po roku gwarantuj臋, 偶e dopadnie ci臋 uzale偶nienie, jednak to trzeba wypracowa膰. Twoj膮 motywacj膮 mo偶e by膰 zapisanie si臋 na pierwsze zawody biegowe. Polecam Bieg Kobiet w Poznaniu, kt贸ry odb臋dzie si臋 1 pa藕dziernika, na dystansie 5 km, gdzie wiele zawodniczek wystartuje po raz pierwszy. Mo偶esz by膰 jedn膮 z 1 500 startuj膮cych! Ponadto has艂o biegu ZAWSZE PIER(w)SI, jak i ca艂a promocja tych cyklicznych imprez, promuje profilaktyk臋 nowotwor贸w piersi. Szczeg贸艂y i zapisy: http://kobietawbiegu.pl/

Jak wytrwa膰?

W mediach spo艂eczno艣ciowych roi si臋 od grup biegowych. Panie skrzykuj膮 si臋 na wsp贸lne bieganie w r贸偶nych zak膮tkach Polski, wi臋c do艂膮cz do nich ju偶 dzi艣. Je艣li taka opcja jest dla ciebie wci膮偶 odleg艂a, zapro艣 do wsp贸lnego truchtania swoj膮 kole偶ank臋. Wsp贸lnie b臋dziecie mog艂y si臋 motywowa膰 i wspiera膰. Grunt to nie polec i wytrwa膰 w swoich za艂o偶eniach. Pozytywne efekty aktywno艣ci z pewno艣ci膮 dodadz膮 ci animuszu, bo twoje cia艂o zmieni si臋 na lepsze, b臋dzie j臋drniejsze, szczuplejsze, a ty ka偶dego dnia b臋dziesz budzi艂a si臋 z dawk膮 dobrej energii.

Tego ci 偶ycz臋,
Marzena Michalec