Na zdj臋ciu Asia Rek-Faber

Naturalne turbodo艂adowanie. Jak z niego skorzysta膰?

Joanna Rek-Faber

Czerwiec - to w艂a艣nie teraz kr贸luj膮 najd艂u偶sze dni, obfituj膮ce w cenny zas贸b - 艣wiat艂o dzienne, kt贸re jest ogromnym sprzymierze艅cem Twojej energii! 艢wiat艂o dzienne reguluje, stymuluje i pobudza nasz膮 energi臋, zdolno艣膰 do dzia艂ania i nastr贸j. Jak wykorzysta膰 to naturalne turbodo艂adowanie, kt贸re serwuje nam natura? Oto kilka pomys艂贸w.

Na dobry pocz膮tek dnia

Pewnie tak samo jak wi臋kszo艣膰 z nas czujesz, 偶e poranne wstawanie przychodzi teraz o niebo 艂atwiej ni偶 w listopadzie czy grudniu, prawda? Korzystaj zatem z tego dobrodziejstwa! S艂ynny ameryka艅ski neuronaukowiec Andrew Huberman zaleca, by korzysta膰 ze 艣wiat艂a naturalnego ju偶 od samego rana. Tu偶 po przebudzeniu nasy膰 swoje oczy 艣wiat艂em dnia. Wystarczy 10 minut w s艂oneczny dzie艅, 20 minut je艣li dzie艅 jest pochmurny. Jak to robi膰? Nic prostszego! Zamiast si臋ga膰 po ekran telefonu, podejd藕 do okna lub wyjd藕 na balkon i pozw贸l, by 艣wiat艂o dnia pobudzi艂o produkcj臋 hormon贸w odpowiedzialnych za pobudzenie i regulacj臋 rytmu dobowego. Wykorzystaj to, aby rozpocz膮膰 dzie艅 pe艂en energii i pozytywnego nastawienia. Ekspozycja na naturalne 艣wiat艂o s艂oneczne, zw艂aszcza wczesnym rankiem, pomaga nam obudzi膰 si臋 i skonfigurowa膰 nasz wewn臋trzny zegar biologiczny. To pozwala na lepsze regulowanie snu i czuwania, co przek艂ada si臋 na wi臋ksz膮 energi臋 i jasno艣膰 umys艂u w ci膮gu dnia.

Do艂adowanie witamin膮 D

A mo偶e tak po艂膮czy膰 moc natury i 膰wicze艅 (je艣li nie lubisz 膰wicze艅, niech to b臋dzie mi艂y spacer!)? 艢wiat艂o s艂oneczne ma pozytywny wp艂yw na produkcj臋 witaminy D w organizmie, kt贸ra jest istotna dla zdrowia i dobrego samopoczucia 鈥 wzmacnia nasz system odporno艣ciowy, wp艂ywa na zdrowie ko艣ci, ale te偶 skutecznie stymuluje nasz膮 energi臋 witaln膮 i moc dzia艂ania (badania pokazuj膮 jej ogromne znaczenie i wp艂yw na nasz nastr贸j). A to w po艂膮czeniu z endorfinami, kt贸re wytwarza nasz organizm w trakcie 膰wicze艅, gwarantuje nam koktajl pozytywnie wzmacniaj膮cy i cia艂o i umys艂. A偶 偶al nie spr贸bowa膰, prawda?

A mo偶e dasz si臋 nam贸wi膰 na odpoczynek na 艣wie偶ym powietrzu?

Warto w jego trakcie chocia偶by podwin膮膰 r臋kawy i nogawki i wystawi膰 si臋 na dzia艂anie promieni s艂o艅ca (oczywi艣cie z g艂ow膮 i zachowaniem zasad bezpiecze艅stwa). Taka ekspozycja jest naturalnym stymulatorem produkcji serotoniny, neuroprzeka藕nika, kt贸ry zwi膮zany jest z popraw膮 nastroju, redukcj膮 stresu i zwi臋kszeniem poziomu energii. Wi臋ksza ekspozycja na 艣wiat艂o dzienne mo偶e zatem przyczyni膰 si臋 do podniesienia naszego nastroju i og贸lnego poziomu energii. Na to nie trzeba 偶adnych twardych dowod贸w naukowych 鈥 wystarczy popatrze膰 na Hiszpanki czy W艂oszki, kt贸re chc膮c nie chc膮c, maj膮 ten naturalny 鈥瀊ooster鈥 nastroju na co dzie艅 pod dostatkiem.

Nie tylko w czasie wolnym

Je艣li masz mo偶liwo艣膰, staraj si臋 korzysta膰 z naturalnego 艣wiat艂a dziennego w swojej przestrzeni pracy. Otw贸rz 偶aluzje, zas艂ony lub okna, aby przepu艣ci膰 jak najwi臋cej 艣wiat艂a s艂onecznego. Badania wykazuj膮, 偶e naturalne 艣wiat艂o wp艂ywa na nasz膮 koncentracj臋, produktywno艣膰 i samopoczucie. Korzystaj膮c z tego, mo偶emy czu膰 si臋 bardziej o偶ywieni i skoncentrowani w codziennych zadaniach.

Mamy zatem cudowny dar, jakim jest 艣wiat艂o dzienne i tylko od nas zale偶y czy zrobimy z niego dobry u偶ytek. Ja uparcie b臋d臋 namawia膰 do od艂o偶enia telefonu, spojrzenia w niebo i korzystania z letniej, 艣wietlnej obfito艣ci.

Asia Rek-Faber

O Autorce

Joanna Rek-Faber

Ekspertka programu Sukces TO JA, od lat zwi膮zana z edukacj膮. Swoj膮 prac臋 opiera na pozytywnej motywacji i warto艣ciowej relacji. Dzi艣 艂膮czy nauczanie, prowadzenie w艂asnej dzia艂alno艣ci i prac臋 coachingowo-mentoringow膮. Wspiera kobiety na ich drodze do pe艂nego, spe艂nionego i szcz臋艣liwego 偶ycia. Jest certyfikowanym trenerem metody Points of You庐, prowadzi warsztaty i spotkania dla kobiet w 艁odzi. Prywatnie kobieta szcz臋艣liwa, mama Alicji i Gucia, mi艂o艣niczka ksi膮偶ek, ruchu i herbaty.