Kobieta siedz─ůca na sto┼éku

Zdaniem Polek 80% kobiet zani┼╝a swoje oczekiwania finansowe

Polskie przedsi─Öbiorczynie ogranicza g┼é├│wnie brak pewno┼Ťci siebie, jak wynika z najnowszego raportu ÔÇ×Bizneswoman RokuÔÇŁ Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink─ů. Ponad Ôůô czasami zdarza si─Ö prowadzi─ç projekty lub bra─ç w nich udzia┼é nieodp┼éatnie, a wycena swojego czasu przychodzi z ┼éatwo┼Ťci─ů tylko ÔůĽ badanych. Inspiracj─ů do budowania poczucia w┼éasnej warto┼Ťci jako bizneswoman mog─ů by─ç laureatki najstarszego i najwi─Ökszego konkursu dla przedsi─Öbiorczych Polek Bizneswoman Roku. W obecnej edycji nominacje mo┼╝na zg┼éasza─ç jeszcze tylko do 10 stycznia.

Wi─Ökszo┼Ť─ç analiz i prac naukowych wskazuje, ┼╝e w Polsce luka p┼éacowa mi─Ödzy zarobkami kobiet i m─Ö┼╝czyzn wynosi obecnie oko┼éo 20 proc.

Jako przyczyny tego stanu Rzecznik Praw Obywatelskich podaje m.in. stereotypy zwi─ůzane z p┼éci─ů, brak transparentno┼Ťci wynagrodze┼ä, gorszy dost─Öp do stanowisk kierowniczych i wi─Ökszy udzia┼é pracowniczek w ┼║le op┼éacanych zawodach. Przek┼éada si─Ö na to ni┼╝szy status materialny kobiet i zapewne nie wp┼éywa dobrze na ich poczucie w┼éasnej warto┼Ťci. Wed┼éug badania Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink─ů a┼╝ 66 proc. kobiet uwa┼╝a, ┼╝e ich wynagrodzenie nie jest adekwatne do kompetencji, dobrze oceni┼éo je zaledwie 8,5 proc. Cz─Ö┼Ť─ç kobiet decyduje si─Ö na za┼éo┼╝enie w┼éasnych biznes├│w. Jednak czy praca na w┼éasny rachunek automatycznie daje im umiej─Ötno┼Ť─ç walki o swoje zarobki?┬á

Niemal po┼éowa polskich przedsi─Öbiorczy┼ä ma problem z wycen─ů swoich produkt├│w i us┼éug

Jak wynika z nowego raportu Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink─ů, a┼╝ 40 proc. badanych przedsi─Öbiorczy┼ä ma problemy z wycen─ů swoich produkt├│w i us┼éug – 23 proc. z powodu niech─Öci do rozmawiania o pieni─ůdzach, a 17,5 proc. z powodu nieznajomo┼Ťci cen konkurencji. Nieco ponad 43 proc. nie ma k┼éopot├│w z wycen─ů swoich produkt├│w i us┼éug. Natomiast wycena swojego czasu przychodzi z ┼éatwo┼Ťci─ů ju┼╝ tylko co pi─ůtej badanej. W sumie niemal Ôůô badanych sprawia ona k┼éopoty i wynika u 12,5 proc. z braku pewno┼Ťci siebie, a u 15 proc. z nieumiej─Ötno┼Ťci okre┼Ťlenia jego ceny. Ponad Ôůô czasami zdarza si─Ö prowadzi─ç projekty lub bra─ç w nich udzia┼é nieodp┼éatnie, a 13 proc. zdarza si─Ö to cz─Östo. Niemal po┼éowa uczestniczek badania przyznaje, ┼╝e stresuj─ů j─ů rozmowy o pieni─ůdzach i wynagrodzeniu.┬á

Po┼éowa przedsi─Öbiorczy┼ä uwa┼╝a, ┼╝e wycenia swoje us┼éugi i produkty zgodnie ze stawk─ů rynkow─ů, czyli ┼Ťredni─ů lub prawdopodobn─ů ceny w danej bran┼╝y, a ÔůĽ nawet wy┼╝ej. Jednocze┼Ťnie 14 proc. wycenia swoje dzia┼éania poni┼╝ej stawki rynkowej. Mimo tego a┼╝ 40 proc. zdarzy┼éo si─Ö us┼éysze─ç, ┼╝e ich stawki s─ů ni┼╝sze, ni┼╝ u konkurencji, a tylko 13 proc., ┼╝e wy┼╝sze. Mniej ni┼╝ po┼éowa czu┼éa si─Ö zadowolona ze swojej wyceny.

Polki zani┼╝aj─ů swoje oczekiwania finansowe

A┼╝ 80 proc. uczestniczek badania uwa┼╝a, ┼╝e kobiety zani┼╝aj─ů swoje oczekiwania finansowe, a zdaniem ┬ż z tej liczby przyczyn─ů jest – ponownie – brak pewno┼Ťci siebie. Potwierdzaj─ů to dane z innego badania Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink─ů, wed┼éug kt├│rych 36 proc. kobiet uwa┼╝a brak pewno┼Ťci siebie za najwi─Öksz─ů przeszkod─Ö w rozwoju. Z kolei u tych, kt├│re zawy┼╝aj─ů swoje oczekiwania finansowe, wynika to przede wszystkim z wiedzy i kompetencji – tak uwa┼╝a niemal Ôůô ankietowanych.┬á

O konkursie Bizneswoman Roku

Zg┼éoszenia i nominacje do tegorocznej edycji Bizneswoman Roku, najwi─Ökszego i najstarszego konkursu dla przedsi─Öbiorczych Polek, mo┼╝na sk┼éada─ç jeszcze tylko do 10 stycznia poprzez formularz on-line na stronie www.bizneswomanroku.pl. Kandydatki mog─ů zg┼éasza─ç si─Ö do konkursu samodzielnie lub zosta─ç nominowane przez osoby trzecie, kt├│re ju┼╝ zauwa┼╝y┼éy ich sukcesy i chcia┼éyby, ┼╝eby docenili je te┼╝ inni. Zg┼éosze┼ä oraz nominacji mo┼╝na dokona─ç w nast─Öpuj─ůcych kategoriach otwartych:

  • Biznes Roku – Przych├│d powy┼╝ej 10 mln z┼éotych,
  • Biznes Roku – Przych├│d poni┼╝ej 10 mln z┼éotych,
  • Startup Roku,
  • Mikrobiznes,
  • Liderka w Nowych Technologiach,
  • Dzia┼éalno┼Ť─ç Spo┼éeczna,
  • Organizacja przyjazna rodzicom,
  • Przeciwdzia┼éanie wykluczeniu cyfrowemu – liderka, biznes, organizacja,
  • Ograniczanie ┼Ťladu w─Öglowego – liderka, biznes, organizacja,
  • Organizacja dost─Öpna osobom ze szczeg├│lnymi Potrzebami.
Bizneswoman Roku 2021 - Grafika

Organizator: Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink─ů
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny: Microsoft
Partnerzy kategorii:
BNP Paribas, DPD Polska, IGT Poland, Google Cloud, HUAWEI, SKANSKA, Orange, NatWest Group
Partner merytoryczny:
Accenture
Partnerzy konkursu: CCC, IKEA, Mokosh, Vital Voices, embaUW, Humanites, Perspektywy Women in Tech,  Business Link
Patronat honorowy konkursu:
Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
Patroni medialni: TVN Grupa Discovery, Polska Press Grupa, Rzeczpospolita, Forbes Women, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, Tw├│j Styl, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, ONA Strona Kobiet, ISB news.tv, Think Tank.