jak za┼éo┼╝y─ç firm─Ö logistyczn─ů

Jak za┼éo┼╝y─ç firm─Ö logistyczn─ů?

Monika Zybert, AMC Logistic

W bran┼╝y TSL tradycyjnie zdominowanej przez m─Ö┼╝czyzn, coraz ┼Ťmielej poczynaj─ů sobie kobiety. Jedn─ů z nich jest Monika Zybert, w┼éa┼Ťcicielka AMC Logistic.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Kiedy zaczyna─ç?

Rozpocz─Öcie w┼éasnej dzia┼éalno┼Ťci gospodarczej to bardzo ryzykowne posuni─Öcie. Wi─Ökszo┼Ťci firm nie udaje si─Ö utrzyma─ç na rynku d┼éu┼╝ej ni┼╝ kilka lat, co nie jest tylko polsk─ů specyfik─ů. Bardzo cz─Östo jest tak, ┼╝e firma ÔÇťwychodzi na plusÔÇŁ – ale zysk jest zbyt ma┼éy w por├│wnaniu z wysi┼ékiem w┼éa┼Ťciciela, ryzykiem przez niego ponoszonym i tym, co m├│g┼éby zarobi─ç pracuj─ůc dla kogo┼Ť. W bran┼╝y TSL (transport, spedycja, logistyka) jest dok┼éadnie tak samo – a jednak ci─ůgle powstaj─ů nowe firmy, zak┼éadane przez ludzi w r├│┼╝nym wieku i z r├│┼╝nym baga┼╝em do┼Ťwiadcze┼ä.

Kusz─ůca jest na pewno wizja rozpocz─Öcia biznesu od razu po studiach – z m┼éodzie┼äczym zapa┼éem, a przede wszystkim bez konieczno┼Ťci zarobienia na dzieci czy kredyt mieszkaniowy. To, co by─ç mo┼╝e ┼Ťwietnie sprawdza si─Ö w technologicznych startupach, raczej nie przyniesie sukcesu w bran┼╝y TSL. Trzeba w┼éo┼╝y─ç wi─Öcej pracy, wi─Öcej kapita┼éu (nie wystarczy kolega programista, kt├│ry zrobi pomys┼éow─ů aplikacj─Ö na smartfony), a przede wszystkim znacznie d┼éu┼╝ej czeka si─Ö na efekty.

W idealnym ┼Ťwiecie prymus studi├│w na kierunku logistycznym ┼Ťwietnie poradzi sobie w firmie logistycznej. Tak niestety nie jest. ┼Üwie┼╝o upieczony absolwent, rzucony na g┼é─Öbok─ů wod─Ö, nie da sobie rady pracuj─ůc dla kogo┼Ť, nie m├│wi─ůc ju┼╝ o prowadzeniu w┼éasnej firmy. W TSL najwa┼╝niejsze jest praktyczne do┼Ťwiadczenie, dlatego zdecydowanie odradzam pr├│bowanie si┼é zaraz po studiach. Pami─Ötam, ┼╝e sama, po opuszczeniu mur├│w uczelni, nie wiedzia┼éam, gdzie si─Ö rejestruje dzia┼éalno┼Ť─ç gospodarcz─ů i nie odr├│┼╝nia┼éam podatku PIT od VAT. Wydaje mi si─Ö, ┼╝e u kolejnych generacji student├│w poziom wiedzy si─Ö nie zmieni┼é.

Studenci studi├│w kierunkowych, kt├│rzy u nas rozpoczynaj─ů prac─Ö, bardzo szybko orientuj─ů si─Ö, ┼╝e wi─Ökszo┼Ť─ç wiedzy teoretycznej, kt├│r─ů posiadaj─ů, jest nieprzydatna. Maj─ů natomiast du┼╝e braki w wiedzy praktycznej. Dlatego lepiej nabra─ç do┼Ťwiadczenia pracuj─ůc dla kogo┼Ť, niezale┼╝nie od tego, czy jest to ma┼éa firma czy gigant w bran┼╝y, i dopiero wtedy przekona─ç si─Ö, czy faktycznie chcemy pracowa─ç w sektorze TSL. Po kilku czy kilkunastu latach ma si─Ö wreszcie wystarczaj─ůco du┼╝o wiedzy i kontakt├│w, aby spr├│bowa─ç prowadzenia biznesu na w┼éasn─ů r─Ök─Ö.

Kto mo┼╝e?

Zapewne przedstawiciele ka┼╝dej bran┼╝y s─ů przekonani o swojej wyj─ůtkowo┼Ťci. Faktem jest jednak, ┼╝e w TSL naprawd─Ö wymagana jest wysoka odporno┼Ť─ç na stres, umiej─Ötno┼Ť─ç szybkiego podejmowania decyzji w trudnych sytuacjach, otwarto┼Ť─ç na ludzi, ┼éatwo┼Ť─ç nawi─ůzywania z nimi kontakt├│w, rzetelno┼Ť─ç oraz umiej─Ötno┼Ť─ç wyci─ůgania wniosk├│w z pora┼╝ek (bo takie na pewno b─Öd─ů).

Specyfik─ů tej bran┼╝y jest du┼╝e tempo pracy (cz─Östo w nietypowych godzinach) oraz du┼╝a ilo┼Ť─ç stresu (warto sobie u┼Ťwiadomi─ç, co oznacza TIR wype┼éniony cytrusami, kt├│ry utknie gdzie┼Ť na granicy w ┼Ťrodku upalnego lata). Takie warunki sprawiaj─ů, ┼╝e wiele os├│b si─Ö wypala i zmienia bran┼╝─Ö na mniej stresuj─ůc─ů. Je┼Ťli kto┼Ť szuka spokoju, to na pewno s─ů lepsze opcje. Ale je┼Ťli kto┼Ť poszukuje adrenaliny, to na pewno tutaj j─ů znajdzie.

Kobiety s─ů do┼Ť─ç nieliczne w bran┼╝y TSL, trudno wi─Öc o stworzenie jakiego┼Ť pe┼énego obrazu i pokuszenie si─Ö o diagnoz─Ö, czy dobrze sprawdzaj─ů si─Ö w tej bran┼╝y. Nie widz─Ö jednak powodu, dla kt├│rego mia┼éyby┼Ťmy wypada─ç gorzej ni┼╝ panowie. Oczywi┼Ťcie stereotypowo panie maj─ů mniejsz─ů wiedz─Ö o motoryzacji, ale nie trzeba si─Ö jako┼Ť wybitnie zna─ç na olejach do silnik├│w wysokopr─Ö┼╝nych, aby z sukcesem zajmowa─ç si─Ö mi─Ödzynarodowym transportem. Kobiety znacznie lepiej ni┼╝ m─Ö┼╝czy┼║ni radz─ů sobie z budowaniem relacji oraz kierowaniem zespo┼éem, co mo┼╝e by─ç dla firmy znacznie bardziej przydatne, ni┼╝ umiej─Ötno┼Ť─ç wymiany opony w ci─Ö┼╝ar├│wce.

To, ┼╝e jeste┼Ťmy tak s┼éabo reprezentowane w bran┼╝y TSL, wynika w du┼╝ej mierze z tego, ┼╝e trudno jest prac─Ö logistyka pogodzi─ç z ┼╝yciem rodzinnym i wychowaniem dzieci. To nie jest typowa praca biurowa, typu ÔÇťod 9 do 17ÔÇŁ. Zepsuta ci─Ö┼╝ar├│wka, problem na granicy, niepe┼éna dokumentacjaÔÇŽ Nasze transporty w─Ödruj─ů po ca┼éym ┼Ťwiecie, zawsze mo┼╝e si─Ö przydarzy─ç co┼Ť, co sprawi, ┼╝e nie b─Ödzie mo┼╝na wyj┼Ť─ç z firmy i p├│j┼Ť─ç do domu.

Kto si─Ö lepiej sprawdzi jako w┼éa┼Ťciciel firmy z bran┼╝y TSL – osoba z do┼Ťwiadczeniem z du┼╝ej korporacji czy osoba, kt├│ra pracowa┼éa w ma┼éych firmach? Oczywi┼Ťcie praca w du┼╝ej firmie ma niepodwa┼╝alne zalety. Dla naszego rozwoju lepsza jest jednak praca w mniejszej organizacji, w kt├│rej mo┼╝emy zdoby─ç og├│ln─ů wiedz─Ö dotycz─ůc─ů r├│┼╝nych aspekt├│w funkcjonowania przedsi─Öbiorstwa. W du┼╝ej firmie istnieje spora szansa, ┼╝e na lata utkniemy w jednym dziale wykonuj─ůc jeden tylko typ zada┼ä, a tym samym zdob─Ödziemy bardzo ograniczone do┼Ťwiadczenia.

Dokumenty, zezwolenia, za┼ŤwiadczeniaÔÇŽ

Start w bran┼╝y TSL to nie tylko kwestia ch─Öci, wiedzy i zgromadzenia odpowiednich funduszy. Oczywi┼Ťcie, jak wsz─Ödzie, r├│wnie┼╝ w transporcie, logistyce i spedycji dzia┼éa tzw. szara strefa, ale je┼Ťli chcemy dzia┼éa─ç legalnie, trzeba spe┼éni─ç okre┼Ťlone warunki formalne.

Moja firma zaczyna┼éa od transportu drogowego, konieczne wi─Öc by┼éo zdobycie Licencji na wykonywanie transportu drogowego przyznawanej przez urz─ůd miasta, w kt├│rym firma ma siedzib─Ö. Koszt takiej licencji jest uzale┼╝niony od okresu, na kt├│ry chcemy j─ů wykupi─ç. Aby t─Ö licencj─Ö uzyska─ç, konieczne jest posiadanie Certyfikatu Kompetencji Zawodowych Przewo┼║nika, kt├│ry uzyskujemy po zdanym egzaminie w Instytucie Transportu Samochodowego. Certyfikat jest przyznawany bezterminowo, natomiast op┼éata zawi─ůzana z jego otrzymaniem to ok. 800 z┼éotych. Oczywi┼Ťcie mo┼╝emy r├│wnie┼╝ skorzysta─ç z kurs├│w przygotowuj─ůcych do niego, co b─Ödzie si─Ö wi─ůza┼éo z dodatkowymi op┼éatami.

Przeczytaj tak┼╝e: ┼ü─ůcz─ůc si┼éy z innymi mo┼╝emy dostarczy─ç now─ů jako┼Ť─ç na rynek

Niezb─Ödne jest tak┼╝e spe┼énienie wymogu dobrej reputacji ÔÇô dotyczy to osoby zarz─ůdzaj─ůcej firm─ů, kt├│ra sk┼éada o┼Ťwiadczenie, ┼╝e nie by┼éa skazana prawomocnym wyrokiem s─ůdu. Konieczne jest przedstawienie dokument├│w potwierdzaj─ůcych sytuacj─Ö finansow─ů, umo┼╝liwiaj─ůc─ů podj─Öcie i prowadzenie dzia┼éalno┼Ťci gospodarczej w kwocie 50.000 EUR. Nale┼╝y r├│wnie┼╝ wykupi─ç ubezpieczenie OC Przewo┼║nika i OC Spedytora – koszt jest r├│┼╝ny, w zale┼╝no┼Ťci od tego, z jakiego ubezpieczyciela skorzystamy.

Jak zdoby─ç pierwszego klienta?

Mamy ju┼╝ wymagane dokumenty, mamy biuro, stron─Ö www, telefon i komputer. Nie mamy jeszcze klienta. Jak go zdoby─ç? Nie obejdzie si─Ö bez telefon├│w czy wysy┼éania swojej oferty drog─ů mailow─ů, ale najwa┼╝niejsze s─ů kontakty w bran┼╝y. Kto┼Ť musi nam zaufa─ç – a trudno zaufa─ç komu┼Ť, kto nie mo┼╝e si─Ö niczym wykaza─ç.

Ryzyko zwi─ůzane z niepowodzeniem jest w tej bran┼╝y bardzo du┼╝e – ci─Ö┼╝ar├│wka z produktami musi dotrze─ç na czas do sklepu, ci─Ö┼╝ar├│wka z cz─Ö┼Ťciami musi na czas dotrze─ç do fabryki. Dlatego nie ma co liczy─ç na du┼╝e zlecenia – w pocz─ůtkowym okresie musimy si─Ö zadowoli─ç drobnymi kontraktami, zbyt ma┼éymi, aby chcia┼éy si─Ö nimi zaj─ů─ç wi─Öksze firmy. W ten spos├│b budujemy sobie reputacj─Ö, sie─ç kontakt├│w, portfolio klient├│w. Na pocz─ůtku musimy by─ç bardzo konkurencyjni, stawki mamy wi─Öc raczej takie, ┼╝eby do interesu nie dok┼éada─ç. Zarabianie b─Ödzie mo┼╝liwe dopiero p├│┼║niej. Warto za┼éo┼╝y─ç, ┼╝e pierwsze p├│┼érocze minie nam na pr├│bach zdobycia jakiego┼Ť zlecenia i wypracowaniu jakiegokolwiek dochodu.

Gdy ju┼╝ mo┼╝emy si─Ö czym┼Ť pochwali─ç, trzeba pojawia─ç si─Ö na bran┼╝owych imprezach – targach, konferencjach. Bezpo┼Ťredni kontakt b─Ödzie bardziej skuteczny ni┼╝ telefony czy maile.

Za┼éo┼╝enie firmy to dopiero pocz─ůtekÔÇŽ

Na pocz─ůtku dzia┼éania firmy nale┼╝y zwr├│ci─ç szczeg├│ln─ů uwag─Ö na dwie rzeczy: przep┼éywy got├│wkowe i wiarygodno┼Ť─ç zleceniodawc├│w. W transporcie i logistyce mamy do czynienia z do┼Ť─ç d┼éugimi terminami p┼éatno┼Ťci, a dodatkowo wi─Ökszo┼Ť─ç nale┼╝no┼Ťci regulowana jest z du┼╝ym op├│┼║nieniem. Wiele m┼éodych firm plajtowa┼éo tylko dlatego, ┼╝e ich kontrahent zwleka┼é z wywi─ůzaniem si─Ö ze swoich nale┼╝no┼Ťci.

Niebezpieczna jest tak┼╝e utrata czujno┼Ťci. Debiut firmy si─Ö uda┼é, pozyskali┼Ťmy pierwszych du┼╝ych klient├│w i wydaje si─Ö, ┼╝e wszystko b─Ödzie tylko coraz lepiej. Teoretycznie du┼╝e firmy zazwyczaj s─ů wyp┼éacalne, jednak┼╝e praktyczne zweryfikowanie tego przekonania mo┼╝e by─ç bardzo kosztowne. Im wi─Öksza jest firma, z kt├│r─ů wsp├│┼épracujemy, tym bardziej jej ufamy i tym trudniej jest tak─ů relacj─Ö zerwa─ç – ┼éudzimy si─Ö, ┼╝e taki biznesowy kontakt warto utrzymywa─ç.
Trzeba olbrzymi─ů uwag─Ö przywi─ůzywa─ç do sprawdzenia uczciwo┼Ťci partner├│w. Warto┼Ť─ç towar├│w, kt├│rymi si─Ö zajmujemy, mo┼╝e by─ç olbrzymia – wyobra┼║my sobie TIR-a wype┼énionego tysi─ůcami najnowszych laptop├│w czy telewizor├│w. Pokusa jest du┼╝a, dlatego lepiej w og├│le nie wsp├│┼épracowa─ç z tanimi, ale niewiarygodnymi firmami. Oczywi┼Ťcie jest ubezpieczenie, ale nie zawsze wystarczy ono, aby uratowa─ç firm─Ö.

***
O autorce:

Monika Zybert jest za┼éo┼╝ycielk─ů i prezesem firmy AMC Logistic – operatora logistycznego oferuj─ůcego us┼éugi z zakresu transportu mi─Ödzynarodowego. Firma specjalizuje si─Ö w transporcie drogowym na terenie UE, do jej klient├│w nale┼╝─ů g┼é├│wnie mi─Ödzynarodowi operatorzy logistyczni, a tak┼╝e firmy produkcyjne i firmy zajmuj─ůce si─Ö handlem mi─Ödzynarodowym. Monika jest absolwentk─ů SGH na kierunku Ekonomia, z bran┼╝─ů zwi─ůza┼éa si─Ö w 2004 r. Firm─Ö AMC Logistic za┼éo┼╝y┼éa w 2009 r.

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close