jak za┼éo┼╝y─ç firm─Ö logistyczn─ů

Jak za┼éo┼╝y─ç firm─Ö logistyczn─ů?

Monika Zybert, AMC Logistic

W bran┼╝y TSL tradycyjnie zdominowanej przez m─Ö┼╝czyzn, coraz ┼Ťmielej poczynaj─ů sobie kobiety. Jedn─ů z nich jest Monika Zybert, w┼éa┼Ťcicielka AMC Logistic.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Kiedy zaczyna─ç?

Rozpocz─Öcie w┼éasnej dzia┼éalno┼Ťci gospodarczej to bardzo ryzykowne posuni─Öcie. Wi─Ökszo┼Ťci firm nie udaje si─Ö utrzyma─ç na rynku d┼éu┼╝ej ni┼╝ kilka lat, co nie jest tylko polsk─ů specyfik─ů. Bardzo cz─Östo jest tak, ┼╝e firma ÔÇťwychodzi na plusÔÇŁ – ale zysk jest zbyt ma┼éy w por├│wnaniu z wysi┼ékiem w┼éa┼Ťciciela, ryzykiem przez niego ponoszonym i tym, co m├│g┼éby zarobi─ç pracuj─ůc dla kogo┼Ť. W bran┼╝y TSL (transport, spedycja, logistyka) jest dok┼éadnie tak samo – a jednak ci─ůgle powstaj─ů nowe firmy, zak┼éadane przez ludzi w r├│┼╝nym wieku i z r├│┼╝nym baga┼╝em do┼Ťwiadcze┼ä.

Kusz─ůca jest na pewno wizja rozpocz─Öcia biznesu od razu po studiach – z m┼éodzie┼äczym zapa┼éem, a przede wszystkim bez konieczno┼Ťci zarobienia na dzieci czy kredyt mieszkaniowy. To, co by─ç mo┼╝e ┼Ťwietnie sprawdza si─Ö w technologicznych startupach, raczej nie przyniesie sukcesu w bran┼╝y TSL. Trzeba w┼éo┼╝y─ç wi─Öcej pracy, wi─Öcej kapita┼éu (nie wystarczy kolega programista, kt├│ry zrobi pomys┼éow─ů aplikacj─Ö na smartfony), a przede wszystkim znacznie d┼éu┼╝ej czeka si─Ö na efekty.

W idealnym ┼Ťwiecie prymus studi├│w na kierunku logistycznym ┼Ťwietnie poradzi sobie w firmie logistycznej. Tak niestety nie jest. ┼Üwie┼╝o upieczony absolwent, rzucony na g┼é─Öbok─ů wod─Ö, nie da sobie rady pracuj─ůc dla kogo┼Ť, nie m├│wi─ůc ju┼╝ o prowadzeniu w┼éasnej firmy. W TSL najwa┼╝niejsze jest praktyczne do┼Ťwiadczenie, dlatego zdecydowanie odradzam pr├│bowanie si┼é zaraz po studiach. Pami─Ötam, ┼╝e sama, po opuszczeniu mur├│w uczelni, nie wiedzia┼éam, gdzie si─Ö rejestruje dzia┼éalno┼Ť─ç gospodarcz─ů i nie odr├│┼╝nia┼éam podatku PIT od VAT. Wydaje mi si─Ö, ┼╝e u kolejnych generacji student├│w poziom wiedzy si─Ö nie zmieni┼é.

Studenci studi├│w kierunkowych, kt├│rzy u nas rozpoczynaj─ů prac─Ö, bardzo szybko orientuj─ů si─Ö, ┼╝e wi─Ökszo┼Ť─ç wiedzy teoretycznej, kt├│r─ů posiadaj─ů, jest nieprzydatna. Maj─ů natomiast du┼╝e braki w wiedzy praktycznej. Dlatego lepiej nabra─ç do┼Ťwiadczenia pracuj─ůc dla kogo┼Ť, niezale┼╝nie od tego, czy jest to ma┼éa firma czy gigant w bran┼╝y, i dopiero wtedy przekona─ç si─Ö, czy faktycznie chcemy pracowa─ç w sektorze TSL. Po kilku czy kilkunastu latach ma si─Ö wreszcie wystarczaj─ůco du┼╝o wiedzy i kontakt├│w, aby spr├│bowa─ç prowadzenia biznesu na w┼éasn─ů r─Ök─Ö.

Kto mo┼╝e?

Zapewne przedstawiciele ka┼╝dej bran┼╝y s─ů przekonani o swojej wyj─ůtkowo┼Ťci. Faktem jest jednak, ┼╝e w TSL naprawd─Ö wymagana jest wysoka odporno┼Ť─ç na stres, umiej─Ötno┼Ť─ç szybkiego podejmowania decyzji w trudnych sytuacjach, otwarto┼Ť─ç na ludzi, ┼éatwo┼Ť─ç nawi─ůzywania z nimi kontakt├│w, rzetelno┼Ť─ç oraz umiej─Ötno┼Ť─ç wyci─ůgania wniosk├│w z pora┼╝ek (bo takie na pewno b─Öd─ů).

Specyfik─ů tej bran┼╝y jest du┼╝e tempo pracy (cz─Östo w nietypowych godzinach) oraz du┼╝a ilo┼Ť─ç stresu (warto sobie u┼Ťwiadomi─ç, co oznacza TIR wype┼éniony cytrusami, kt├│ry utknie gdzie┼Ť na granicy w ┼Ťrodku upalnego lata). Takie warunki sprawiaj─ů, ┼╝e wiele os├│b si─Ö wypala i zmienia bran┼╝─Ö na mniej stresuj─ůc─ů. Je┼Ťli kto┼Ť szuka spokoju, to na pewno s─ů lepsze opcje. Ale je┼Ťli kto┼Ť poszukuje adrenaliny, to na pewno tutaj j─ů znajdzie.

Kobiety s─ů do┼Ť─ç nieliczne w bran┼╝y TSL, trudno wi─Öc o stworzenie jakiego┼Ť pe┼énego obrazu i pokuszenie si─Ö o diagnoz─Ö, czy dobrze sprawdzaj─ů si─Ö w tej bran┼╝y. Nie widz─Ö jednak powodu, dla kt├│rego mia┼éyby┼Ťmy wypada─ç gorzej ni┼╝ panowie. Oczywi┼Ťcie stereotypowo panie maj─ů mniejsz─ů wiedz─Ö o motoryzacji, ale nie trzeba si─Ö jako┼Ť wybitnie zna─ç na olejach do silnik├│w wysokopr─Ö┼╝nych, aby z sukcesem zajmowa─ç si─Ö mi─Ödzynarodowym transportem. Kobiety znacznie lepiej ni┼╝ m─Ö┼╝czy┼║ni radz─ů sobie z budowaniem relacji oraz kierowaniem zespo┼éem, co mo┼╝e by─ç dla firmy znacznie bardziej przydatne, ni┼╝ umiej─Ötno┼Ť─ç wymiany opony w ci─Ö┼╝ar├│wce.

To, ┼╝e jeste┼Ťmy tak s┼éabo reprezentowane w bran┼╝y TSL, wynika w du┼╝ej mierze z tego, ┼╝e trudno jest prac─Ö logistyka pogodzi─ç z ┼╝yciem rodzinnym i wychowaniem dzieci. To nie jest typowa praca biurowa, typu ÔÇťod 9 do 17ÔÇŁ. Zepsuta ci─Ö┼╝ar├│wka, problem na granicy, niepe┼éna dokumentacjaÔÇŽ Nasze transporty w─Ödruj─ů po ca┼éym ┼Ťwiecie, zawsze mo┼╝e si─Ö przydarzy─ç co┼Ť, co sprawi, ┼╝e nie b─Ödzie mo┼╝na wyj┼Ť─ç z firmy i p├│j┼Ť─ç do domu.

Kto si─Ö lepiej sprawdzi jako w┼éa┼Ťciciel firmy z bran┼╝y TSL – osoba z do┼Ťwiadczeniem z du┼╝ej korporacji czy osoba, kt├│ra pracowa┼éa w ma┼éych firmach? Oczywi┼Ťcie praca w du┼╝ej firmie ma niepodwa┼╝alne zalety. Dla naszego rozwoju lepsza jest jednak praca w mniejszej organizacji, w kt├│rej mo┼╝emy zdoby─ç og├│ln─ů wiedz─Ö dotycz─ůc─ů r├│┼╝nych aspekt├│w funkcjonowania przedsi─Öbiorstwa. W du┼╝ej firmie istnieje spora szansa, ┼╝e na lata utkniemy w jednym dziale wykonuj─ůc jeden tylko typ zada┼ä, a tym samym zdob─Ödziemy bardzo ograniczone do┼Ťwiadczenia.

Dokumenty, zezwolenia, za┼ŤwiadczeniaÔÇŽ

Start w bran┼╝y TSL to nie tylko kwestia ch─Öci, wiedzy i zgromadzenia odpowiednich funduszy. Oczywi┼Ťcie, jak wsz─Ödzie, r├│wnie┼╝ w transporcie, logistyce i spedycji dzia┼éa tzw. szara strefa, ale je┼Ťli chcemy dzia┼éa─ç legalnie, trzeba spe┼éni─ç okre┼Ťlone warunki formalne.

Moja firma zaczyna┼éa od transportu drogowego, konieczne wi─Öc by┼éo zdobycie Licencji na wykonywanie transportu drogowego przyznawanej przez urz─ůd miasta, w kt├│rym firma ma siedzib─Ö. Koszt takiej licencji jest uzale┼╝niony od okresu, na kt├│ry chcemy j─ů wykupi─ç. Aby t─Ö licencj─Ö uzyska─ç, konieczne jest posiadanie Certyfikatu Kompetencji Zawodowych Przewo┼║nika, kt├│ry uzyskujemy po zdanym egzaminie w Instytucie Transportu Samochodowego. Certyfikat jest przyznawany bezterminowo, natomiast op┼éata zawi─ůzana z jego otrzymaniem to ok. 800 z┼éotych. Oczywi┼Ťcie mo┼╝emy r├│wnie┼╝ skorzysta─ç z kurs├│w przygotowuj─ůcych do niego, co b─Ödzie si─Ö wi─ůza┼éo z dodatkowymi op┼éatami.

Przeczytaj tak┼╝e: ┼ü─ůcz─ůc si┼éy z innymi mo┼╝emy dostarczy─ç now─ů jako┼Ť─ç na rynek

Niezb─Ödne jest tak┼╝e spe┼énienie wymogu dobrej reputacji ÔÇô dotyczy to osoby zarz─ůdzaj─ůcej firm─ů, kt├│ra sk┼éada o┼Ťwiadczenie, ┼╝e nie by┼éa skazana prawomocnym wyrokiem s─ůdu. Konieczne jest przedstawienie dokument├│w potwierdzaj─ůcych sytuacj─Ö finansow─ů, umo┼╝liwiaj─ůc─ů podj─Öcie i prowadzenie dzia┼éalno┼Ťci gospodarczej w kwocie 50.000 EUR. Nale┼╝y r├│wnie┼╝ wykupi─ç ubezpieczenie OC Przewo┼║nika i OC Spedytora – koszt jest r├│┼╝ny, w zale┼╝no┼Ťci od tego, z jakiego ubezpieczyciela skorzystamy.

Jak zdoby─ç pierwszego klienta?

Mamy ju┼╝ wymagane dokumenty, mamy biuro, stron─Ö www, telefon i komputer. Nie mamy jeszcze klienta. Jak go zdoby─ç? Nie obejdzie si─Ö bez telefon├│w czy wysy┼éania swojej oferty drog─ů mailow─ů, ale najwa┼╝niejsze s─ů kontakty w bran┼╝y. Kto┼Ť musi nam zaufa─ç – a trudno zaufa─ç komu┼Ť, kto nie mo┼╝e si─Ö niczym wykaza─ç.

Ryzyko zwi─ůzane z niepowodzeniem jest w tej bran┼╝y bardzo du┼╝e – ci─Ö┼╝ar├│wka z produktami musi dotrze─ç na czas do sklepu, ci─Ö┼╝ar├│wka z cz─Ö┼Ťciami musi na czas dotrze─ç do fabryki. Dlatego nie ma co liczy─ç na du┼╝e zlecenia – w pocz─ůtkowym okresie musimy si─Ö zadowoli─ç drobnymi kontraktami, zbyt ma┼éymi, aby chcia┼éy si─Ö nimi zaj─ů─ç wi─Öksze firmy. W ten spos├│b budujemy sobie reputacj─Ö, sie─ç kontakt├│w, portfolio klient├│w. Na pocz─ůtku musimy by─ç bardzo konkurencyjni, stawki mamy wi─Öc raczej takie, ┼╝eby do interesu nie dok┼éada─ç. Zarabianie b─Ödzie mo┼╝liwe dopiero p├│┼║niej. Warto za┼éo┼╝y─ç, ┼╝e pierwsze p├│┼érocze minie nam na pr├│bach zdobycia jakiego┼Ť zlecenia i wypracowaniu jakiegokolwiek dochodu.

Gdy ju┼╝ mo┼╝emy si─Ö czym┼Ť pochwali─ç, trzeba pojawia─ç si─Ö na bran┼╝owych imprezach – targach, konferencjach. Bezpo┼Ťredni kontakt b─Ödzie bardziej skuteczny ni┼╝ telefony czy maile.

Za┼éo┼╝enie firmy to dopiero pocz─ůtekÔÇŽ

Na pocz─ůtku dzia┼éania firmy nale┼╝y zwr├│ci─ç szczeg├│ln─ů uwag─Ö na dwie rzeczy: przep┼éywy got├│wkowe i wiarygodno┼Ť─ç zleceniodawc├│w. W transporcie i logistyce mamy do czynienia z do┼Ť─ç d┼éugimi terminami p┼éatno┼Ťci, a dodatkowo wi─Ökszo┼Ť─ç nale┼╝no┼Ťci regulowana jest z du┼╝ym op├│┼║nieniem. Wiele m┼éodych firm plajtowa┼éo tylko dlatego, ┼╝e ich kontrahent zwleka┼é z wywi─ůzaniem si─Ö ze swoich nale┼╝no┼Ťci.

Niebezpieczna jest tak┼╝e utrata czujno┼Ťci. Debiut firmy si─Ö uda┼é, pozyskali┼Ťmy pierwszych du┼╝ych klient├│w i wydaje si─Ö, ┼╝e wszystko b─Ödzie tylko coraz lepiej. Teoretycznie du┼╝e firmy zazwyczaj s─ů wyp┼éacalne, jednak┼╝e praktyczne zweryfikowanie tego przekonania mo┼╝e by─ç bardzo kosztowne. Im wi─Öksza jest firma, z kt├│r─ů wsp├│┼épracujemy, tym bardziej jej ufamy i tym trudniej jest tak─ů relacj─Ö zerwa─ç – ┼éudzimy si─Ö, ┼╝e taki biznesowy kontakt warto utrzymywa─ç.
Trzeba olbrzymi─ů uwag─Ö przywi─ůzywa─ç do sprawdzenia uczciwo┼Ťci partner├│w. Warto┼Ť─ç towar├│w, kt├│rymi si─Ö zajmujemy, mo┼╝e by─ç olbrzymia – wyobra┼║my sobie TIR-a wype┼énionego tysi─ůcami najnowszych laptop├│w czy telewizor├│w. Pokusa jest du┼╝a, dlatego lepiej w og├│le nie wsp├│┼épracowa─ç z tanimi, ale niewiarygodnymi firmami. Oczywi┼Ťcie jest ubezpieczenie, ale nie zawsze wystarczy ono, aby uratowa─ç firm─Ö.

***
O autorce:

Monika Zybert jest za┼éo┼╝ycielk─ů i prezesem firmy AMC Logistic – operatora logistycznego oferuj─ůcego us┼éugi z zakresu transportu mi─Ödzynarodowego. Firma specjalizuje si─Ö w transporcie drogowym na terenie UE, do jej klient├│w nale┼╝─ů g┼é├│wnie mi─Ödzynarodowi operatorzy logistyczni, a tak┼╝e firmy produkcyjne i firmy zajmuj─ůce si─Ö handlem mi─Ödzynarodowym. Monika jest absolwentk─ů SGH na kierunku Ekonomia, z bran┼╝─ů zwi─ůza┼éa si─Ö w 2004 r. Firm─Ö AMC Logistic za┼éo┼╝y┼éa w 2009 r.

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter