design thinking

W czym pomaga design thinking?

Dr Joanna Je艣man, School of Ideas Uniwersytetu SWPS

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Rozwijana od ponad 40 lat metoda zrewolucjonizowa艂a produkcj臋 dobrych produkt贸w, us艂ug, proces贸w, a nawet strategii. Czym jest design thinking pisze dr Joanna Je艣man ze School of Ideas Uniwersytetu SWPS.

艢wietne pomys艂y nie rodz膮 si臋 nagle w genialnych umys艂ach. S膮 wynikiem ci臋偶kiej pracy wspomaganej przez zorientowany na cz艂owieka proces tw贸rczy, po kt贸rym nast臋puj膮 cykle prototypowania, testowania i poprawiania – tak Tim Brown, szef IDEO, 艣wiatowego lidera w tworzeniu innowacji, okre艣la za艂o偶enia design thinking. Rozwijana od ponad 40 lat metodologia zrewolucjonizowa艂a produkcj臋 dobrych produkt贸w, us艂ug, proces贸w, a nawet strategii. O jej za艂o偶eniach m贸wi dr Joanna Je艣man ze School of Ideas Uniwersytetu SWPS.

W 2008 roku Jeff Chapin, pracuj膮cy wtedy w firmie IDEO, postanowi艂 wykorzysta膰 sw贸j urlop na wyjazd do Kambod偶y, by usprawni膰 budow臋 lokalnych sanitariat贸w. Wybra艂 si臋 do wioski, w kt贸rej istnia艂a tylko jedna prywatna toaleta i 偶adnej publicznej. Mimo mo偶liwo艣ci zbudowania 艂azienki na swojej dzia艂ce, mieszka艅cy woleli korzysta膰 ze wsp贸lnego pola. Nie myli r膮k, nie posiadali te偶 umywalek w domach.

Problem mieszka艅c贸w tej wioski w Kambod偶y pokazuje, 偶e 藕le dopasowany do odbiorc贸w produkt po prostu si臋 nie sprzeda. Wybudowanie prywatnej toalety wi膮za艂o si臋 z kilkoma wyprawami do odleg艂ego miasta (nie mo偶na by艂o za艂atwi膰 wszystkich formalno艣ci za jednym razem) oraz z poniesieniem du偶ych wydatk贸w w bardzo kr贸tkim czasie. W jaki spos贸b zesp贸艂 Jeffa Chapina sprawi艂, 偶e mieszka艅cy mogli sobie pozwoli膰 na niezb臋dne do higienicznego 偶ycia toalety i umywalki? Okaza艂o si臋, 偶e zastosowanie metody design thinking pozwoli艂o mu na zrozumienie lokalnej spo艂eczno艣ci i zaproponowanie jej rozwi膮zania, na kt贸re wsp贸lnota sama by nie wpad艂a. I nie, nie by艂y to wsp贸lne toalety publiczne.

My艣lenie projektowe

Globalizacja i standaryzacja procedur – to ze wzgl臋du na te przemiany, kt贸re w ostatnich dziesi臋cioleciach dokona艂y si臋 na rynku 艣wiatowym, poszczeg贸lne produkty stopniowo zacz臋艂y si臋 do siebie upodabnia膰. Dodatkowo uwa偶ni konsumenci coraz cz臋艣ciej chc膮 si臋 czu膰 wyj膮tkowo i mie膰 wra偶enie, 偶e biznes stworzy艂 co艣 specjalnie dla nich. Dlatego producenci powinni uwa偶nie analizowa膰 ich potrzeby i bezustannie wprowadza膰 kolejne udogodnienia, najlepiej rewolucyjne na rynku.

Metoda pracy projektowej, czyli design thinking ca艂kowicie zmienia spos贸b, w jaki powstaj膮 produkty. Kreatorzy rozwi膮za艅 musz膮 wychodzi膰 poza stref臋 komfortu w my艣leniu i dzia艂aniu. Nie mog膮 korzysta膰 z gotowych rozwi膮za艅 i z pokor膮 podchodzi膰 do wymaga艅 klient贸w. To potrzeby odbiorc贸w s膮 stawiane w centrum procesu, kt贸ry mo偶na uszeregowa膰 w nast臋puj膮ce etapy pracy: empatyzacja, definiowanie problemu, szukanie rozwi膮za艅, prototypowanie i testowanie. Ta metodologia zosta艂a obecnie zaadaptowana w du偶ej cz臋艣ci korporacji (McDonald鈥檚 ma nawet swoje w艂asne hale imituj膮ce restauracje, by m贸c przeprowadza膰 faz臋 testow膮), a na jej popularno艣膰 wp艂yn臋艂a przede wszystkim firma IDEO, kt贸ra obecnie uwa偶ana jest za 艣wiatowego lidera w opracowywaniu innowacji.

Design thinking od kuchni (i toalety)

Don Norman, biznesmen, wyk艂adowca i pisarz, zwi膮zany z Apple oraz Hewlett-Packard m贸wi, 偶e design thinking to proces okre艣lania, czym jest problem, a nie natychmiastowe szukanie rozwi膮zania. Dopiero wtedy, gdy wiemy, w czym tkwi k艂opot, mo偶emy rozpocz膮膰 poszukiwania akceptowalnych udoskonale艅.

Jeff Chapin razem ze swoim zespo艂em dostrzeg艂 problem: mieszka艅cy wybranej przez nich wioski nie mieli prywatnych toalet, mimo mo偶liwo艣ci wybudowania ich na swoich dzia艂kach. Aby znale藕膰 rozwi膮zanie wyruszyli 鈥瀢 teren鈥, spotykali si臋 ze spo艂eczno艣ci膮 lokaln膮 oraz przedstawicielami biznesowymi, bacznie obserwowali i notowali wszystko, czego si臋 dowiedzieli. Przeszli przez proces empatyzacji, dok艂adnie okre艣laj膮c potrzeby przysz艂ych u偶ytkownik贸w.

Praca ze wsp贸lnot膮 pozwoli艂a na zdefiniowanie problemu. Najwa偶niejsze wnioski by艂y dwa: po pierwsze, dominowa艂o wyobra偶enie, 偶e toaleta jest prywatnym sanitariatem – du偶ym i pe艂nym udogodnie艅, takim jaki posiada przyw贸dca wsp贸lnoty; po drugie mieszka艅cy mieli w zwyczaju rozbudowywa膰 swoje domy w miar臋 gromadzenia kolejnych zasob贸w finansowych – bywa艂o, 偶e zaczynali od chatki, a po kilku latach posiadali ju偶 stopniowo stworzony, pi臋trowy budynek.

Okaza艂o si臋, 偶e zar贸wno biznes, jak i mieszka艅cy byli tak przywi膮zani do idei sp贸jnej, drogiej i skomplikowanej w budowie toalety, 偶e umkn膮艂 im pomys艂, jaki finalnie wypracowa艂 zesp贸艂 Jeffa Chapina: umo偶liwi膰 mieszka艅com zakup hydrauliki, podstaw臋 ich przysz艂ej toalety za niewielkie pieni膮dze i pozwoli膰 im w przysz艂o艣ci na rozbudowanie jej do pe艂nowymiarowej 艂azienki.

Rozwi膮zanie by艂o wi臋c bardzo proste. Jeff Chapin i jego zesp贸艂 po fazie test贸w i konsultacji przygotowali prototypy, kt贸re najlepiej odpowiada艂y przysz艂ym u偶ytkownikom. R贸wnie偶 wybrani przez Chapina przedsi臋biorcy w艂膮czyli si臋 w proces prototypowania i testowania, sami wychodz膮c z ciekawymi ideami na zmotywowanie mieszka艅c贸w do zakupu toalet. Finalnie cena sanitariatu zaproponowanego przez zesp贸艂 pracuj膮cy metod膮 design thinking by艂a dwukrotnie ni偶sza od tej, kt贸ra do tej pory obowi膮zywa艂a na rynku.

Cz艂owiek najwa偶niejszy

Jako u偶ytkownicy wybieramy w艂a艣nie te wyj膮tkowe rozwi膮zania, kt贸re sprawiaj膮 wra偶enie szytych na miar臋 naszych potrzeb: ergonomiczne, bezpieczne i pi臋kne samochody; urz臋dy czy banki, w kt贸rych za艂atwiamy sprawy od r臋ki w mi艂ej atmosferze; hotele, w kt贸rych czujemy si臋 jak jedyni i najwa偶niejsi go艣cie; zaj臋cia na studiach, kt贸re inspiruj膮 nas do zdobywania wiedzy. Wybieramy te produkty, us艂ugi czy dzia艂ania, kt贸re zaprojektowano z my艣l膮 o nas.

Szukanie rozwi膮za艅 w pracy projektowej przebiega najcz臋艣ciej w formie burzy m贸zg贸w i ma na celu stworzenie najbardziej abstrakcyjnych pomys艂贸w. Nawet je艣li na koniec wybrane zostan膮 te bardziej przyziemne, to pewne elementy tych pierwszych mog膮 okaza膰 si臋 rewolucyjne w skali ca艂ego projektu. Design thinking ma jednak na celu stworzenie rozwi膮zania, kt贸re b臋dzie po偶膮dane przez u偶ytkownik贸w, ale i op艂acalne dla biznesu oraz mo偶liwe do realizacji.

W efekcie my艣lenie projektowe ma polepszy膰 偶ycie u偶ytkownik贸w w zgodnie z wymogami rynku. To r贸wnie偶 solidny fundament do przej艣cia na wy偶szy poziom zaanga偶owania spo艂ecznego firm, kt贸re coraz cz臋艣ciej rozmy艣laj膮 nad tym, jak pokaza膰 klientom, 偶e si臋 o nich troszcz膮. Mo偶e nied艂ugo dojrzej膮 do tego, by troszczy膰 si臋 naprawd臋. Design thinking to na pewno krok w dobr膮 stron臋.

Dr Joanna Je艣man, kulturoznawczyni, School of Ideas Uniwersytetu SWPS

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close