innowacje

Mened偶er innowacji – szansa dla firm

Ma艂gorzata Delies

W epoce zmian i technologicznych ewolucji firmy potrzebuj膮 os贸b, kt贸re b臋d膮 w stanie wykorzysta膰 nowe mo偶liwo艣ci, a jednocze艣nie zarz膮dz膮 ryzykiem. Tym w艂a艣nie zajmuje si臋 mened偶er innowacji.


Innowacja jest dzi艣 podstaw膮 konkurencyjno艣ci. Sko艅czy艂y si臋 czasy biznes贸w, kt贸re raz wymy艣lone mog膮 przetrwa膰 kilkadziesi膮t lat w niezmienionej formie. Dotyczy to w艂a艣ciwie ka偶dej bran偶y i dziedziny 鈥 zar贸wno du偶ych firm, jak i mniejszych przedsi臋biorstw czy start-up贸w. Nic dziwnego, 偶e coraz wi臋cej firm poszukuje os贸b o nowych kompetencjach, czyli takich pracownik贸w, kt贸rzy z jednej strony potrafi膮 zarz膮dzi膰 zmian膮, rozpozna膰 potencja艂 p艂yn膮cy z nowych pomys艂贸w i rozwi膮za艅, wdro偶y膰 innowacje, a jednocze艣nie zapanowa膰 nad chaosem, kt贸ry zmiany mog膮 generowa膰. To w艂a艣nie rola mened偶era innowacji.

Innowacje w firmie mog膮 dotyczy膰 bardzo r贸偶nych aspekt贸w 鈥 wdra偶ania nowocze艣niejszych produkt贸w lub us艂ug, nowych modeli biznesowych, ulepszania zarz膮dzania zespo艂em. Mened偶er innowacji b臋dzie odpowiedzialny tak偶e za utrzymanie odpowiedniego tempa zmian, poszukiwania oraz analizy szans i biznesowego otoczenia. Dlatego mened偶er innowacji musi posiada膰 interdyscyplinarn膮 wiedz膮 i praktyczne umiej臋tno艣ci z zakresu zarz膮dzania zmian膮. 鈥 Osoba, kt贸ra piastuje takie stanowisko, powinna inicjowa膰 tworzenie w firmie kultury organizacyjnej zorientowanej na poszukiwanie okazji, wzbudza膰 w pracownikach ide臋 rozwoju i zach臋ca膰 do kreatywno艣ci 鈥 wiele zmian bazuje bowiem na wyj膮tkowych talentach i kompetencjach ludzi. Musi by膰 otwarta na informacje p艂yn膮ce z rynku, bywa膰 w r贸偶nych 艣rodowiskach i stamt膮d czerpa膰 do艣wiadczenia, 艣ledzi膰 trendy oraz umie膰 wchodzi膰 w relacje z instytucjami, kt贸re mog膮 by膰 藕r贸d艂em wiedzy b膮d藕 po艣rednikiem w dost臋pie do niej. Bez w膮tpienia jest to zaw贸d przysz艂o艣ci 鈥 t艂umaczy dr Micha艂 Klepka, wyk艂adowca na studiach podyplomowych 鈥濵ened偶er Innowacji鈥 w Akademii Leona Ko藕mi艅skiego.

Jakie jeszcze kompetencje musi mie膰 mened偶er innowacji? Poza zdolno艣ciami analitycznymi, powinien umie膰 patrze膰 na sytuacj臋 mo偶liwie szeroko i z perspektywy r贸偶nych grup 鈥 pracodawcy, lider贸w zespo艂贸w, pracownik贸w, kontrahent贸w. Osoby na takim stanowisku musz膮 by膰 tak偶e elastyczne w dzia艂aniu, otwarte na wiedz臋 i kreatywno艣膰. Wa偶na jest r贸wnie偶 umiej臋tno艣膰 porozumienia ze 艣wiatem nauki. 鈥 Takie budowanie pomost贸w pomi臋dzy sektorem nauki i gospodark膮 jest bardzo cenne, ale nale偶y w tej kwestii wykaza膰 si臋 te偶 du偶膮 doz膮 ostro偶no艣ci. Naukowcy s膮 cz臋sto oderwani od rzeczywisto艣ci, a wi臋c mog膮 wykreowa膰 co艣, co jest naukowo doskona艂e, ale trudne do zastosowania w praktyce lub wymagaj膮ce zasob贸w niedost臋pnych na rynku 鈥 t艂umaczy dr Micha艂 Klepka. W Polsce to nadal obszar o du偶ym potencjale, o czym przekonuje dost臋pno艣膰 艣rodk贸w publicznych, niemniej jednak wymagaj膮cy specyficznych kompetencji, aby m贸g艂 by膰 wykorzystany w praktyce.

Ka偶dy, kto chce zarz膮dza膰 innowacjami, musi zdawa膰 sobie tak偶e spraw臋 z ryzyka, kt贸re za nimi id膮. Innowacje zak艂adaj膮 bowiem element nieprzewidywalno艣ci. Tworz膮c nowe rozwi膮zania, zdarza si臋, 偶e trzeba je udoskonala膰. 鈥 Z tego te偶 wzgl臋du dzia艂alno艣膰 innowacyjna firm polega cz臋sto na wykorzystywaniu najnowszych rozwi膮za艅 ju偶 dost臋pnych na rynku, przyjmuj膮c tym samem pozycj臋 tzw. followersa, nie za艣 innowatora. Wyniki bada艅 pokazuj膮, i偶 w Polsce dominuje w艂a艣nie ten model biznesowy, przyk艂adem kt贸rego mo偶e by膰 np. 鈥瀕okalizacja鈥 nowoczesnych rozwi膮za艅, pomys艂贸w, produkt贸w b膮d藕 us艂ug do reali贸w lokalnego rynku, czy zgodnie z nimi udoskonalanie proces贸w w oparciu o nowe p贸艂produkty czy technologie 鈥 m贸wi dr Micha艂 Klepka z Akademii Leona Ko藕mi艅skiego. 鈥 Mimo mniejszej skali dzia艂ania, wprowadzanie takich zmian w firmach nie jest zadaniem du偶o prostszym. Cz臋sto trzeba precyzyjnie przeanalizowa膰, ile przestrzeni mamy do dyspozycji obok rozwi膮zania lub trendu, kt贸re pojawi艂y si臋 ju偶 na rynku 鈥 dodaje. Mniejsze ryzyko i przyj臋cie pozycji followera mo偶e si臋 jednak偶e nadal op艂aca膰.

Innowacje to nie tylko produkt lub us艂uga, ale tak偶e stoj膮ce za nimi warto艣ci. 鈥 Korzystaj膮c z przyk艂adu firmy Philips 鈥 jak si臋gniemy pami臋ci膮 dostarcza艂a na rynek m.in. 偶ar贸wki 鈥 i nadal to robi. To co jednak r贸偶ni jej obecn膮 sytuacj臋 od dawnej to fakt, 偶e do sprzeda偶y u偶ywa katalogu warto艣ci, kt贸re zawieraj膮 takie kategorie jak: skuteczny odpoczynek oraz efektywna praca. Jako konsumenci zwracamy bowiem uwag臋 na dodatkowe aspekty produktu czy us艂ugi typu: ekologia, produktywno艣膰, 艂atwo艣膰 u偶ycia, trwa艂o艣膰 czy bezpiecze艅stwo 鈥 i te wszystkie cechy ukryte w naszych rozwi膮zaniach mog膮 sta膰 si臋 w艂a艣nie innowacj膮 鈥 podpowiada ekspert.