innowacje

Mened偶er innowacji – szansa dla firm

Ma艂gorzata Delies

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

W epoce zmian i technologicznych ewolucji firmy potrzebuj膮 os贸b, kt贸re b臋d膮 w stanie wykorzysta膰 nowe mo偶liwo艣ci, a jednocze艣nie zarz膮dz膮 ryzykiem. Tym w艂a艣nie zajmuje si臋 mened偶er innowacji.


Innowacja jest dzi艣 podstaw膮 konkurencyjno艣ci. Sko艅czy艂y si臋 czasy biznes贸w, kt贸re raz wymy艣lone mog膮 przetrwa膰 kilkadziesi膮t lat w niezmienionej formie. Dotyczy to w艂a艣ciwie ka偶dej bran偶y i dziedziny 鈥 zar贸wno du偶ych firm, jak i mniejszych przedsi臋biorstw czy start-up贸w. Nic dziwnego, 偶e coraz wi臋cej firm poszukuje os贸b o nowych kompetencjach, czyli takich pracownik贸w, kt贸rzy z jednej strony potrafi膮 zarz膮dzi膰 zmian膮, rozpozna膰 potencja艂 p艂yn膮cy z nowych pomys艂贸w i rozwi膮za艅, wdro偶y膰 innowacje, a jednocze艣nie zapanowa膰 nad chaosem, kt贸ry zmiany mog膮 generowa膰. To w艂a艣nie rola mened偶era innowacji.

Innowacje w firmie mog膮 dotyczy膰 bardzo r贸偶nych aspekt贸w 鈥 wdra偶ania nowocze艣niejszych produkt贸w lub us艂ug, nowych modeli biznesowych, ulepszania zarz膮dzania zespo艂em. Mened偶er innowacji b臋dzie odpowiedzialny tak偶e za utrzymanie odpowiedniego tempa zmian, poszukiwania oraz analizy szans i biznesowego otoczenia. Dlatego mened偶er innowacji musi posiada膰 interdyscyplinarn膮 wiedz膮 i praktyczne umiej臋tno艣ci z zakresu zarz膮dzania zmian膮. 鈥 Osoba, kt贸ra piastuje takie stanowisko, powinna inicjowa膰 tworzenie w firmie kultury organizacyjnej zorientowanej na poszukiwanie okazji, wzbudza膰 w pracownikach ide臋 rozwoju i zach臋ca膰 do kreatywno艣ci 鈥 wiele zmian bazuje bowiem na wyj膮tkowych talentach i kompetencjach ludzi. Musi by膰 otwarta na informacje p艂yn膮ce z rynku, bywa膰 w r贸偶nych 艣rodowiskach i stamt膮d czerpa膰 do艣wiadczenia, 艣ledzi膰 trendy oraz umie膰 wchodzi膰 w relacje z instytucjami, kt贸re mog膮 by膰 藕r贸d艂em wiedzy b膮d藕 po艣rednikiem w dost臋pie do niej. Bez w膮tpienia jest to zaw贸d przysz艂o艣ci 鈥 t艂umaczy dr Micha艂 Klepka, wyk艂adowca na studiach podyplomowych 鈥濵ened偶er Innowacji鈥 w Akademii Leona Ko藕mi艅skiego.

Jakie jeszcze kompetencje musi mie膰 mened偶er innowacji? Poza zdolno艣ciami analitycznymi, powinien umie膰 patrze膰 na sytuacj臋 mo偶liwie szeroko i z perspektywy r贸偶nych grup 鈥 pracodawcy, lider贸w zespo艂贸w, pracownik贸w, kontrahent贸w. Osoby na takim stanowisku musz膮 by膰 tak偶e elastyczne w dzia艂aniu, otwarte na wiedz臋 i kreatywno艣膰. Wa偶na jest r贸wnie偶 umiej臋tno艣膰 porozumienia ze 艣wiatem nauki. 鈥 Takie budowanie pomost贸w pomi臋dzy sektorem nauki i gospodark膮 jest bardzo cenne, ale nale偶y w tej kwestii wykaza膰 si臋 te偶 du偶膮 doz膮 ostro偶no艣ci. Naukowcy s膮 cz臋sto oderwani od rzeczywisto艣ci, a wi臋c mog膮 wykreowa膰 co艣, co jest naukowo doskona艂e, ale trudne do zastosowania w praktyce lub wymagaj膮ce zasob贸w niedost臋pnych na rynku 鈥 t艂umaczy dr Micha艂 Klepka. W Polsce to nadal obszar o du偶ym potencjale, o czym przekonuje dost臋pno艣膰 艣rodk贸w publicznych, niemniej jednak wymagaj膮cy specyficznych kompetencji, aby m贸g艂 by膰 wykorzystany w praktyce.

Ka偶dy, kto chce zarz膮dza膰 innowacjami, musi zdawa膰 sobie tak偶e spraw臋 z ryzyka, kt贸re za nimi id膮. Innowacje zak艂adaj膮 bowiem element nieprzewidywalno艣ci. Tworz膮c nowe rozwi膮zania, zdarza si臋, 偶e trzeba je udoskonala膰. 鈥 Z tego te偶 wzgl臋du dzia艂alno艣膰 innowacyjna firm polega cz臋sto na wykorzystywaniu najnowszych rozwi膮za艅 ju偶 dost臋pnych na rynku, przyjmuj膮c tym samem pozycj臋 tzw. followersa, nie za艣 innowatora. Wyniki bada艅 pokazuj膮, i偶 w Polsce dominuje w艂a艣nie ten model biznesowy, przyk艂adem kt贸rego mo偶e by膰 np. 鈥瀕okalizacja鈥 nowoczesnych rozwi膮za艅, pomys艂贸w, produkt贸w b膮d藕 us艂ug do reali贸w lokalnego rynku, czy zgodnie z nimi udoskonalanie proces贸w w oparciu o nowe p贸艂produkty czy technologie 鈥 m贸wi dr Micha艂 Klepka z Akademii Leona Ko藕mi艅skiego. 鈥 Mimo mniejszej skali dzia艂ania, wprowadzanie takich zmian w firmach nie jest zadaniem du偶o prostszym. Cz臋sto trzeba precyzyjnie przeanalizowa膰, ile przestrzeni mamy do dyspozycji obok rozwi膮zania lub trendu, kt贸re pojawi艂y si臋 ju偶 na rynku 鈥 dodaje. Mniejsze ryzyko i przyj臋cie pozycji followera mo偶e si臋 jednak偶e nadal op艂aca膰.

Innowacje to nie tylko produkt lub us艂uga, ale tak偶e stoj膮ce za nimi warto艣ci. 鈥 Korzystaj膮c z przyk艂adu firmy Philips 鈥 jak si臋gniemy pami臋ci膮 dostarcza艂a na rynek m.in. 偶ar贸wki 鈥 i nadal to robi. To co jednak r贸偶ni jej obecn膮 sytuacj臋 od dawnej to fakt, 偶e do sprzeda偶y u偶ywa katalogu warto艣ci, kt贸re zawieraj膮 takie kategorie jak: skuteczny odpoczynek oraz efektywna praca. Jako konsumenci zwracamy bowiem uwag臋 na dodatkowe aspekty produktu czy us艂ugi typu: ekologia, produktywno艣膰, 艂atwo艣膰 u偶ycia, trwa艂o艣膰 czy bezpiecze艅stwo 鈥 i te wszystkie cechy ukryte w naszych rozwi膮zaniach mog膮 sta膰 si臋 w艂a艣nie innowacj膮 鈥 podpowiada ekspert.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close