Młode Polki rozważnie podchodzą do finansów

Osoby wchodzące w dorosłość dopiero uczą się zarządzać swoimi finansami i zdobywają doświadczenie na wielu polach. Wbrew krzywdzącym stereotypom, młodość wcale nie musi wiązać się jednak z brakiem odpowiedzialności. Choć z wiekiem zmieniają się kryteria sukcesu finansowego, to jedno pozostaje niezmienne - ponad połowa kobiet wierzy, że sukces w tym obszarze jest osiągalny.

Polki są pewne siebie

Cechuje je także rozwaga. Z badań Autopay (Finanse Polek i Polaków w czasach niepewności) wynika, że kobiety oszczędzają częściej niż mężczyźni. Myślenie o zabezpieczeniu przyszłości i regularne odkładanie środków to tylko mały fragment składający się na fundament sukcesu finansowego kobiet. Polki, pomimo rozsądnego dysponowania swoimi zasobami, chcą korzystać z życia i chętnie poświęcają część swoich dochodów na podróże, hobby czy rozrywkę. Być może to właśnie dzięki połączeniu odpowiedzialności i ciekawości świata ponad połowa wierzy, że osiągnięcie sukcesu finansowego jest dla nich możliwe.

Jak młode kobiety postrzegają finanse?

Stwierdzenie, że kobiety w nierozważny sposób podchodzą do finansów to szkodliwy mit, który na szczęście kruszeje. Młode Polki (18-34 lata) do tego tematu podchodzą odpowiedzialnie i bardzo cenią sobie posiadanie własnych oszczędności. Choć ponad połowa badanych wierzy, że osiągnie sukces finansowy, na razie udało się to 11 proc. z nich. Kobiety dążą do niezależności finansowej. Wierzą w swój przyszły sukces, choć ich priorytety finansowe różnią się od tych wyznaczonych przez starsze pokolenia.

Młodzi Polacy i Polki najchętniej przeznaczają wolne środki pieniężne na jedzenie poza domem (36 proc.), ubrania i kosmetyki (36 proc.) oraz podróże (30 proc.). Ich decyzje finansowe nie są impulsywne. Unikają przy tym ryzyka i dość niechętnie podchodzą do inwestowania.

Na co i jak oszczędzają Polki

Priorytetem wśród celów oszczędzania dla młodych Polaków bez względu na płeć jest zabezpieczenie przyszłości (54 proc.), na drugim miejscu znajduje się mieszkanie (43 proc.), podium zamykają wakacje (37 proc.). Trzeba jednak zaznaczyć, że młode Polki każdy z tych celów wskazywały znacznie częściej niż młodzi Polacy – odpowiednio w 57, 47 i 41 proc.. Kobiety też częściej niż mężczyźni odkładają na okazje rodzinne (jak chrzest czy komunia), ale także na edukację i szkolenia. Choć wiele młodych Polek i Polaków oszczędza pieniądze, odczuwa przy tym potrzebę pogłębienia swojej wiedzy o finansach.

Wybierając produkty oszczędnościowe, młode Polki zwykle decydują się na najprostsze z nich, czyli konta oszczędnościowe i lokaty. Często wybierają również gotówkę. Mniej niż jedna trzecia oszczędza przez Pracownicze Plany Kapitałowe. Niewiele z nich stawia na bardziej ryzykowne produkty jak kryptowaluty czy akcje. W tym przypadku do większego ryzyka bardziej skłonni są młodzi mężczyźni. Co jednak ciekawe, pomimo że kobiety rzadziej inwestują, mają szerszą znajomość produktów inwestycyjnych.

PRZECZYTAJ TEŻ: Żyjesz od pierwszego do pierwszego? Sprawdź, jak ograniczyć wydatki!

Młodzi nie mają własnego mieszkania

W ostatnich latach mieliśmy do czynienia z istotnym wzrostem cen. Oprócz kosztów żywności i energii, zwiększyły się także ceny wynajmu mieszkań. W wielu przypadkach wzrosły one niewspółmiernie do wzrostu wynagrodzeń. Spowodowało to pewne zmiany w zachowaniach finansowych, zwłaszcza wśród młodych ludzi. Ich perspektywa na zakup własnego mieszkania nie jest tak dobra jak kiedyś. Posiadanie nieruchomości jest na liście celów finansowych większości młodych Polek. Aż 58 proc. z nich uznaje posiadanie własnego domu czy mieszkania za wyznacznik sukcesu finansowego. To, jak trudny do zrealizowania to cel świadczą dane Eurostatu – ponad połowa osób w wieku od 25 do 34 lat nadal mieszka z rodzicami. Jest to spowodowane między innymi rosnącymi cenami najmu, które stanowią większe obciążenie finansowe niż kiedyś. Dlatego, gdy wielu osobom ciężko jest wynająć mieszkanie, trudno myśleć o jego zakupie.

Wysokie zarobki ważniejsze niż brak długów

Przez ostatnie lata realizowania badania mogliśmy zauważyć, jak zmieniało się podejście Polek i Polaków do finansów. Teraz po raz pierwszy mocniej skupiliśmy się na analizie postaw finansowych osób w wieku 18-34 lata. Dla młodych kobiet, kluczowym wyznacznikiem sukcesu finansowego jest posiadanie oszczędności (63 proc.). Jako że w tym wieku zdecydowana większość jest na dorobku, na drugim miejscu pojawiły się wysokie dochody. Na trzecim miejscu znalazł się brak długów (59 proc.). Niemal tyle samo respondentek wskazało posiadanie domu lub mieszkania.

Dość duże różnice w obszarze podejścia do zarobków widać wśród osób, które dopiero wchodzą w dorosłość i tych, które są już po trzydziestce. Wraz z wiekiem badani przykładają do kwestii wynagrodzenia coraz większą wagę. O ile wysoka pensja jest wyznacznikiem sukcesu dla 55 proc. osiemnastolatków, to w przypadku osób w wieku 30-34 lata jest to już 63 proc. Może to wynikać m.in. z faktu, że część najmłodszych badanych osób jeszcze nie zarabia. Ważniejsza dla nich jest kwestia posiadania oszczędności, które pomogą im w osiąganiu swoich celów.

Posiadanie drogiego samochodu i zagraniczne wakacje znajdują się najniżej na liście priorytetów młodych Polek. Choć są one ważniejszym wyznacznikiem dla osób mających do 24 lat niż dla osób między 25. a 34. rokiem życia, to nawet najmłodsze Polki uważają, że brak długów jest ważniejszy.

Nina Wadowska, PR & Communication Managerka Autopay

Badanie “Finanse w czasach niepewności” zostało zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE w 2024 r. na reprezentatywnej grupie 1199 osób metodą CAWI. To już ósma edycja badania dotycząca zwyczajów finansowych Polaków. W tym roku po raz pierwszy przygotowano dodatkowy suplement “Finanse młodych w czasach niepewności”, w którym skupiliśmy się na osobach w wieku 18-34 lat.

Przeczytaj także

Portal sukcespisanyszminka.pl

Fundacja WłączeniPlus
Plac Bankowy 2
00-095 Warszawa

kontakt@wlaczeniplus.pl

Wesprzyj Nasze działania

40 1600 1462 1717 1383 1000 0001

Bank BNP Paribas Polska S.A.

 

Patronite:

www.patronite.pl/sukcespisanyszminka

Copyright © 2024 | WłączeniPlus

Projekt i realizacja: Be About Hybrid Agency