Marta Puczy艅ska_home.pl

Pr贸ba bycia perfekcyjn膮 cz臋sto blokuje kobiety

10 lat w firmie IT to ca艂a epoka. W jej czasie ewoluowa艂a nie tylko technologia, ale tak偶e liczba kobiet w bran偶y. O wyzwaniach, sztucznej inteligencji oraz metaverse m贸wi Marta Puczy艅ska, Dyrektorka ds. Strategii i Rozwoju, kt贸ra od dekady pracuje w home.pl i koordynuje m.in. prac臋 dzia艂u Innovation Lab. Zasiada te偶 w Lo偶y Ekspert贸w konkursu Bizneswoman Roku w kategorii Liderka w Nowych Technologiach.

Andrzej Kocha艅ski: Co z Twojego punktu widzenia jest teraz najgor臋tszym tematem w 艣wiecie innowacji technologicznych i IT?

Marta Puczy艅ska: Z globalnego punktu widzenia pocz膮tek 2023 roku zdecydowanie stoi pod znakiem sztucznej inteligencji i ChatuGPT. My艣l臋, 偶e ten trend zdominuje ca艂e pierwsze p贸艂rocze. Natomiast no艣ny jest tak偶e temat cyber security, czyli zapewniania bezpiecze艅stwa w 艣wiecie inernetu i technologii. Szykuje si臋 tak偶e 鈥瀞prawdzam鈥 dla metaverse. Trend, kt贸ry bardzo mnie interesuje to silver tsunami, czyli zjawisko szybko starzej膮cego si臋 spo艂ecze艅stwa. Stanowi to wielowymiarowe wyzwanie, w tym tak偶e dla kreuj膮cych nowe technologie, kt贸re s膮 dla tej generacji ci膮gle nieco obce. Musimy zastanowi膰 si臋, jak w艂膮czy膰 te osoby, aby mog艂y korzysta膰 z nowoczesnych rozwi膮za艅. Jest te偶 temat web 3.0.

Web 3.0? To jaka艣 nowa wersja internetu?

Mo偶na tak powiedzie膰. Nie ta, kt贸r膮 dzisiaj znamy, tylko taka, kt贸ra mocniej dotyka wirtualnej rzeczywisto艣ci, na przyk艂ad wspomnianego ju偶 metaverse, ale tak偶e blockchaina. Ten ostatni jest sposobem na decentralizacj臋 danych. Celem dzia艂ania takiego systemu ma by膰 zwi臋kszenie bezpiecze艅stwa informacji i przede wszystkim przyspieszenie oraz uproszczenie transakcji w cyfrowym 艣wiecie

O metaverse m贸wi si臋, 偶e b臋dzie si臋 tworzy膰 i zaistnieje w ci膮gu najbli偶szych 5-10 lat. To, co widzimy na razie, to zal膮偶ki i pierwsze sygna艂y. Potrzeba jeszcze wiele pracy, 偶eby rozwin膮膰 bardziej zaawansowan膮 wirtualn膮 rzeczywisto艣膰, kt贸ra otworzy nam drzwi do ery web 3.0. 聽

Nie jest tak, 偶e m贸wimy o tych trendach g艂贸wnie dlatego, 偶e s膮 modnym tematem nag艂贸wk贸w? Co z wykorzystywaniem innowacyjnych rozwi膮za艅 w biznesie?

Je艣li firmy nie zaczn膮 ju偶 teraz korzysta膰 ze sztucznej inteligencji, to za chwil臋 mog膮 przesta膰 nad膮偶a膰 za konkurencj膮, kt贸ra dzi臋ki AI zyska przewag臋 rynkow膮. O ile sztuczna inteligencja wydaje si臋 czym艣, co jest ju偶 niemal namacalne, o tyle w przypadku metaverse mam wra偶enie, 偶e jeste艣my bardziej na etapie eksploracji technologii, ni偶 jej realnego wykorzystania. To trend, przy kt贸rym jest jeszcze wiele znak贸w zapytania. Czy mamy infrastruktur臋, kt贸ra to ud藕wignie? W jaki spos贸b og贸le chcemy by膰 tam obecni? Koncepcja metaverse mo偶e jeszcze wiele razy zmieni膰 sw贸j kszta艂t.

Jak to si臋 sta艂o, 偶e znalaz艂a艣 si臋 na stanowisku menad偶erskim zwi膮zanym ze strategi膮 i rozwojem?

W przesz艂o艣ci mia艂am styczno艣膰 z bardzo r贸偶nymi obszarami w home.pl. Pracowa艂am przy obs艂udze klienta, sprzeda偶y telefonicznej, sprzeda偶y online, w marketingu. Koordynowa艂am te偶 zarz膮dzanie produktami. Ostatnie etapy mojej 艣cie偶ki to kierowanie dzia艂em Innovation Lab, a teraz jestem dyrektork膮 Dzia艂u Strategii i Rozwoju, w kt贸rego strukturze jest Innovation Lab, ale tak偶e dzia艂y Strategic Product Management i Product Design.

Przesz艂a艣 przez bardzo wiele dzia艂贸w w firmie. Czym zajmowa艂a艣 si臋 ostatnio i co to w艂a艣ciwie jest Innovation Lab w home.pl?

Generalnie zadaniem dzia艂u Innovation Lab jest badanie, czy nowatorskie pomys艂y, kt贸re pojawiaj膮 si臋 w firmie, s膮 mo偶liwe do wykonania. I czy wykonuj膮c je, zrobimy istotny krok biznesowy lub rozwojowy naprz贸d. Podobne przypadki do tych, kt贸re analizujemy, nie s膮 og贸lnie dost臋pne do sprawdzenia. Gdyby by艂y, nie traciliby艣my na nie czasu.

Sprawdzamy r贸偶ne hipotezy zwi膮zane z biznesem i technologi膮, kt贸re finalnie mog膮 wyl膮dowa膰 w koszu, ale r贸wnie dobrze mo偶e si臋 okaza膰, 偶e zrodz膮 si臋 z nich 艣wietne pomys艂y pozwalaj膮ce firmie zbudowa膰 przewag臋. Wychodzimy dzi臋ki temu poza pewien utarty schemat biznesowy, kt贸ry opiera艂by si臋 tylko na realizowaniu pomys艂贸w, co do kt贸rych mamy 90 lub 100 procent pewno艣ci, 偶e przynios膮 nam gwarantowane zyski finansowe.

Co osi膮gamy finalnie? Je艣li po zbadaniu tezy oceniamy j膮 pozytywnie, pr贸bujemy wdro偶y膰 prototypowe rozwi膮zania, kt贸rych dotyczy. Niekoniecznie musi to by膰 prototyp technologiczny w pe艂nej skali maj膮cy, powiedzmy, 15 funkcji, ale w pocz膮tkowej fazie rozwi膮zanie mo偶e mie膰 na przyk艂ad 3 funkcje. Takie podej艣cie pozwala zbudowa膰 w organizacji naturalny rozw贸j, bo 艂atwiej wytworzy膰 niepe艂noskalowe prototypy rozwi膮za艅. A je艣li si臋 sprawdzaj膮, rozwijamy je dalej. Je艣li zadzia艂a艂y i przynios艂y jedynie przeci臋tne efekty, ale mimo wszystko rozwin臋li艣my si臋 dzi臋ki temu 鈥 to te偶 dobrze.

Wed艂ug wielu bada艅 liczba kobiet w IT jest ni偶sza w stosunku do liczby m臋偶czyzn w bran偶y. Zauwa偶asz to?

W 2012 roku kiedy przychodzi艂am do home.pl, proporcja kobiet na spotkaniach mened偶er贸w i spotkaniach sprzeda偶owych wynosi艂a 80:20 na korzy艣膰 m臋偶czyzn. To si臋 do艣膰 szybko zmieni艂o i ju偶 par臋 lat temu doszli艣my do proporcji p艂ci 50:50. Du偶o stanowisk mened偶erskich w home.pl zajmuj膮 kobiety i w艂a艣ciwie nie ma u nas dzia艂u, w kt贸rym ich nie ma.

Jakie kobiety Ci臋 inspiruj膮?

Wymieni臋 przede wszystkim Reshm臋 Saujani, prawniczk臋 i polityczk臋. Podczas pobytu w szko艂ach w Stanach Zjednoczonych zauwa偶y艂a, 偶e bardzo ma艂o dziewczynek idzie w kierunku programowania. Zainicjowa艂a za艂o偶enie organizacji Girls Who Code, kt贸ra zach臋ca m艂ode kobiety do pracy w IT.

Cz臋sto przywo艂uje tak膮 my艣l, 偶e dziewczynki uczy si臋 jak by膰 perfekcyjnymi, a ch艂opc贸w jak by膰 odwa偶nymi. Pr贸ba bycia perfekcyjn膮 cz臋sto blokuje dziewczyny i kobiety przed podejmowaniem wyzwa艅 鈥 tak偶e tych dotycz膮cych pracy. Przyk艂ad? Je艣li nie mamy maksymalnych kwalifikacji, to nie wy艣lemy cv i nie zg艂osimy si臋. Odpuszczamy wyzwanie. M臋偶czy藕ni s膮 za to odwa偶ni, pr贸buj膮, zg艂aszaj膮 si臋, wchodz膮 z drzwiami鈥 nawet je艣li by膰 mo偶e nie jest to taka praca, o kt贸rej wcze艣niej my艣leli, 偶e b臋d膮 j膮 wykonywa膰.

Reshma Saujani zach臋ca 偶eby艣my jako kobiety by艂y odwa偶ne i 偶eby艣my pr贸bowa艂y. Ci膮g艂e uczenie si臋, kolejny kurs? Tak. Ale w mi臋dzyczasie pr贸bowanie swoich szans, a nie blokowanie si臋 przez my艣l, 偶e jeszcze nie jestem na co艣 gotowa. Nawet je艣li czasami oka偶e si臋, 偶e nie masz jakiej艣 wiedzy, to w艂a艣nie spr贸bowanie swojej szansy doprowadzi to tego, 偶e t臋 wiedz臋 zdob臋dziesz, na przyk艂ad ju偶 pracuj膮c na nowym stanowisku. Grunt to wykorzysta膰 szans臋, kt贸ra si臋 nadarza. Patrz臋 na to troch臋 przez pryzmat swojej drogi w home.pl.

Gdy dosta艂am szans臋 zostania dyrektork膮 Dzia艂u Sprzeda偶y i Marketingu, pewnie nie by艂am na to do ko艅ca gotowa. Ale powiedzia艂am sobie: spr贸buj臋. Uda艂o si臋 sprosta膰 wyzwaniu, cho膰 oczywi艣cie kosztowa艂o mnie to du偶o wysi艂ku. Musia艂am nauczy膰 si臋 wielu rzeczy, kt贸re by艂y dla mnie zupe艂nie nowe. Innovation Lab te偶 na pocz膮tku by艂o dla mnie wyzwaniem. Projekty i produkty prowadzi艂am ju偶 wcze艣niej, ale praca w takim dziale wymaga艂a zmiany nastawienia i wyrobienia w sobie wyj膮tkowej otwarto艣ci, pozwalaj膮cej szuka膰 nowych rozwi膮za艅 i rezygnowa膰 ze starych schemat贸w, kt贸re tkwi艂y w g艂owie.

Jeste艣 w lo偶y ekspert贸w konkursu Bizneswoman Roku w kategorii Liderka w Nowych Technologiach. Jak wed艂ug ciebie sukces w tej kategorii mo偶e wp艂yn膮膰 na dalsze losy laureatki?

Wyr贸偶nienie w kategorii Liderka w Nowych Technologiach to docenienie pracy i szansa na promocj臋 marki osobistej i biznesowej. Moim zdaniem na pewno pomo偶e zbudowa膰 pewno艣膰 siebie laureatce i spowoduje, 偶e wok贸艂 jej inicjatywy pojawi si臋 du偶o dobrego PR-u, kt贸ry przyda si臋 w przysz艂o艣ci. Jestem bardzo podekscytowana, 偶e b臋d臋 mog艂a pozna膰 inicjatywy zwi膮zane z nowymi technologiami. Taka kategoria w konkursie to jednocze艣nie szansa na pokazanie, 偶e to nie odleg艂y temat, kt贸ry dzieje si臋 gdzie艣 w Dolinie Krzemowej. U nas te偶 jest mn贸stwo talent贸w technologicznych, w tym kobiecych i warto by艣my je zauwa偶ali i doceniali.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close