Joanna Erdman

My, kobiety, 艣wietnie odnajdujemy si臋 w roli liderek.

O pot臋dze nowych technologii, dynamicznie zmieniaj膮cym si臋 艣wiecie, bran偶y finansowej, o kobietach, ich przedsi臋biorczo艣ci i wp艂ywie, rozmawiamy z Joann膮 Erdman, prezesk膮 zarz膮du Fundacji Polska Bezgot贸wkowa.

Jak to jest by膰 jedn膮 z 50. najbardziej wp艂ywowych kobiet w Polsce?

To dla mnie bardzo mi艂e wyr贸偶nienie.聽 Znalezienie si臋 w gronie 50 najbardziej wp艂ywowych kobiet w Polsce to r贸wnie偶 zobowi膮zanie do reprezentowania tych, kt贸rych w tym rankingu nie ma. Z jednej strony docenia on sukces i dorobek zawodowy wybranych kobiet, a z drugiej 鈥 ranking ma znaczenie symboliczne 鈥 zwraca uwag臋 na wyzwania, jakie stawia przed nami ESG w kontek艣cie r贸偶norodno艣ci i inkluzywno艣ci. Jako prezeska organizacji, kt贸ra stosuje zasady r贸wno艣ci w zarz膮dzaniu,聽jestem przekonana, 偶e powinny by膰 one wa偶nym elementem kultury ka偶dego przedsi臋biorstwa. A ka偶da inicjatywa, kt贸ra wspiera i docenia przyw贸dztwo kobiet, jest wa偶na i cenna!

O pot臋dze i potencjale nowych technologii m贸wi si臋 g艂o艣no tak naprawd臋 dopiero od niedawna, ale Pani ju偶 od lat aktywnie dzia艂a w obszarze cyfryzacji, digitalizacji i innowacyjno艣ci, upatruj膮c w nich przysz艂o艣膰. Nie mog臋 wi臋c nie zapyta膰, co dopiero przed nami?

艢wiat zmienia si臋 bardzo dynamicznie i tego post臋pu nie jeste艣my ju偶 w stanie zatrzyma膰. Mo偶liwo艣ci, jakie daje dzi艣 technologia doceniaj膮 kolejne pokolenia i na co dzie艅 aktywnie z nich korzystaj膮. Co wa偶ne, to w艂a艣nie konsumenci i ich szybko zmieniaj膮ce si臋 potrzeby nap臋dzaj膮 rewolucj臋 chocia偶by w obszarze p艂atno艣ci. Dzi艣 p艂acimy, kiedy chcemy, gdzie chcemy i jak chcemy – lokalnie i globalnie, fizycznie i online. Jako konsumenci mamy coraz mniej czasu, koncentrujemy si臋 na swoich potrzebach, a nie na czynno艣ci p艂acenia, dlatego tak wa偶na jest intuicyjno艣膰, niezawodno艣膰 i mo偶liwo艣膰 wyboru metody p艂atno艣ci.

Bardzo wa偶nymi trendami dla dalszego rozwoju p艂atno艣ci staje si臋 interoperacyjno艣膰, natychmiastowo艣膰, ekologia oraz cyberbezpiecze艅stwo. Na te aspekty powinna zwraca膰 szczeg贸ln膮 uwag臋 bran偶a p艂atnicza. Dlatego banki i聽fintechy udoskonalaj膮 rozwi膮zania biometryczne, jak p艂atno艣膰 odciskiem palca, t臋cz贸wk膮 oka czy identyfikacj臋 g艂osem. W obszarze e-commerce na wielu rynkach trwaj膮 prace nad wdro偶eniem globalnego standardu p艂atno艣ci 鈥 Click to Pay. Innowacj膮 s膮 te偶 terminale, kt贸re w聽formie aplikacji dzia艂aj膮 na urz膮dzeniu mobilnym klienta czy kasy wirtualne po艂膮czone z terminalem na jednym urz膮dzeniu. Przelewy natychmiastowe s膮 ju偶 w Polsce standardem, teraz czas na europejsk膮 wersj臋 tego rozwi膮zania. Otwarta bankowo艣膰 b臋dzie mia艂a kolejn膮 ods艂on臋 鈥 open finance, czyli mo偶liwo艣膰 zintegrowania wszystkich naszych us艂ug u jednego dostawcy, niekoniecznie bankowego. Jest ju偶 projekt regulacji dla cyfrowego euro, a inne waluty cyfrowe te偶 mog膮 dzi臋ki temu szybciej si臋 rozwin膮膰.

Z kolei ekologia b臋dzie wymusza膰 przenoszenie papierowych proces贸w do 艣wiata cyfrowego 鈥 przyk艂adem jest mObywatel, rozwi膮zania Smart City czy planowany w przysz艂o艣ci eParagon. B臋dzie r贸wnie偶 motorem rozwoju nowych opcji jak p艂atno艣ci za do艂adowania pojazd贸w elektrycznych czy wodorowych. Ju偶 dzi艣 pojawiaj膮 si臋 te偶 aplikacje do 艣ledzenia naszego 艣ladu w臋glowego. Jestem przekonana, 偶e najbli偶sze lata przynios膮 nam wiele ciekawych wyzwa艅 i nowych wdro偶e艅.

Nie mo偶na te偶 nie powiedzie膰 o wp艂ywie rozwoju AI na p艂atno艣ci 鈥 tu r贸wnie偶 analityka danych oraz mo偶liwo艣ci, jakie daje sztuczna inteligencja b臋d膮 pomaga膰 w rozwoju zabezpiecze艅 i nowych us艂ug w 艣wiecie cyfrowym, jak np. 聽biometria behawioralna.

Czy bran偶a finansowa to rzeczywi艣cie m臋ska domena, jak utar艂o si臋 m贸wi膰? Patrz膮c na ilo艣膰 kobiet, kt贸re od lat rozwijaj膮 ten sektor, trudno ju偶 w to uwierzy膰.

Na rynku finansowym to kobiety stanowi膮 zdecydowan膮 wi臋kszo艣膰 dobrze wykszta艂conej kadry. W sektorze bankowym stanowi膮 one ok. 60% pracownik贸w i wg bada艅 dla 94% z nich kariera jest bardzo wa偶na. Inn膮 spraw膮 jest to, 偶e w wy偶szych strukturach zarz膮dczych, w tym w szczeg贸lno艣ci na poziomie C oraz C-1 dominuj膮 nadal m臋偶czy藕ni, cho膰 jak wiemy, sukces i wiedza nie maj膮 p艂ci. Dlatego uwa偶am, 偶e powinni艣my 鈥 jako bran偶a 鈥 nadal analizowa膰 przyczyny tej sytuacji i organizowa膰 projekty, kt贸rych celem jest wyr贸wnywanie szans w biznesie 鈥 w zakresie awansu, r贸wno艣ci p艂ac czy mo偶liwo艣ci rozwojowych. Wa偶ne jest te偶 dawanie przyk艂adu w zakresie tzw. 鈥瀝ole models鈥, pokazywanie, 偶e mo偶na skutecznie 艂膮czy膰 prac臋 z posiadaniem rodziny, 偶e warto si臋 wspiera膰, warto pokazywa膰 swoje ambicje. Ka偶da inicjatywa, kt贸ra wzmacnia udzia艂 i przyw贸dztwo kobiet jest niezwykle wa偶na i potrzebna, bo przek艂ada si臋 wprost na wyniki firm.

Czy 鈥 z Pani perspektywy - kobietom w biznesie jest 艂atwiej teraz czy jednak 艂atwiej by艂o 20 lat temu, kiedy zaczyna艂a Pani swoj膮 karier臋?

Trudno mi to oceni膰. Rozpoczyna艂am karier臋 w bardzo r贸偶norodnym zespole, a moim szefem by艂 m臋偶czyzna, kt贸ry wspiera艂, rozwija艂 i wzmacnia艂 indywidualne talenty nie patrz膮c na p艂e膰. W zarz膮dzie mojego banku by艂a tylko 1 kobieta (co dzi艣 jest niestety nadal cz臋ste), ale za to Prezesem NPB by艂a Hanna Gronkiewicz-Waltz. To by艂 czas wielkich szans, pocz膮tek gospodarki wolnorynkowej, gdzie znajomo艣膰 j臋zyka angielskiego i obs艂ugi komputera otwiera艂a cz臋sto drog臋 do kariery. Dzi艣 tych mo偶liwo艣ci jest znacznie wi臋cej, ale te偶 mierzymy si臋 cz臋sto z globaln膮 konkurencj膮.

To, co kiedy艣 pomaga艂o, to wsparcie dziadk贸w w wychowaniu dzieci, wielopokoleniowy model rodziny, przedszkola i 偶艂obki publiczne. Rynek by艂 bardzo dynamiczny, powstawa艂y nowe bran偶e, ale wiele os贸b nadal przez wi臋kszo艣膰 偶ycia pracowa艂a dla 1-2 firm. Dzi艣 ta dynamika otoczenia jest wiele razy wy偶sza, wymaga od nas du偶o wi臋kszej elastyczno艣ci na zmiany, ci膮g艂ego uczenia si臋, przemieszczania si臋 czy zmiany bran偶y, obszaru. A jednocze艣nie chcemy by膰 perfekcyjn膮 pani膮 domu, idealn膮 mam膮, przyk艂adn膮 偶on膮 czy c贸rk膮. Takie warto艣ci zaszczepili w nas cz臋sto rodzice. Musimy nauczy膰 si臋 odpuszcza膰 sobie i innym, rezygnowa膰 z perfekcji i postara膰 si臋 鈥瀊y膰 wystarczaj膮ce鈥. Mam przekonanie, 偶e wiele zale偶y od nas samych i naszych wewn臋trznych warto艣ci.

Dzi艣 mamy wyb贸r mi臋dzy prac膮 zdaln膮 a stacjonarn膮, etatem a samozatrudnieniem czy umow膮 B2B, prac膮 z Polski lub za granic膮. Co wa偶ne, my kobiety 艣wietnie odnajdujemy si臋 w roli liderek 鈥 jeste艣my dobrze zorganizowane, odwa偶ne, elastyczne, wytrwa艂e i potrafimy dostosowywa膰 si臋 do zachodz膮cych zmian. Czasami potrzebujemy tylko odrobiny zach臋ty i wsparcia najbli偶szych.

W ramach Fundacji Polska Bezgot贸wkowa bardzo mocno wspieracie r贸偶norodno艣膰. W tym roku postanowili艣cie r贸wnie偶 zosta膰 partnerem nagrody Male Champions of Change, kt贸ra docenia m臋偶czyzn, aktywnie dzia艂aj膮cych na rzecz Diversity & Inclusion oraz wspieraj膮cych kobiety w swoich organizacjach. Dlaczego to dla Was wa偶ne?

Fundacja Polska Bezgot贸wkowa, kt贸r膮 mam przyjemno艣膰 prowadzi膰, aktywnie wspiera nie tylko talenty, ale r贸wnie偶 lider贸w zmiany, od kt贸rych zale偶y inkluzywno艣膰, st膮d nasz udzia艂 w projekcie Sukces Pisany Szmink膮. Maj膮c 艣wiadomo艣膰 wyzwa艅 na dzisiejszym rynku pracy, wspieramy r贸wnie偶 przedsi臋biorczo艣膰 i edukacj臋 cyfrow膮 – nie tylko kobiet 鈥 bo od niej zale偶y nasz rozw贸j gospodarczy i dobrostan. 聽Swoimi dzia艂aniami, chcemy d膮偶y膰 do tego, by powstawa艂y nowe lokalne biznesy, a istniej膮ce – rozwija艂y si臋, zyskiwa艂y na innowacyjno艣ci i zwi臋ksza艂y sw贸j zasi臋g.

Wierzymy r贸wnie偶 w si艂臋 synergii poprzez partnerstwa, dlatego w艂膮czamy si臋 w wybrane projekty, kt贸rych celem jest aktywizacja zawodowa i wyr贸wnywanie szans w biznesie. Od kilku lat jeste艣my partnerem merytorycznym edukacyjnego programu Top Women w e-biznesie. Aktywnie uczestniczyli艣my r贸wnie偶 w Global Mentoring Walk 鈥 inicjatywie, kt贸ra daje mo偶liwo艣膰 czerpania wiedzy i wymiany cennych do艣wiadcze艅. W minionym roku byli艣my r贸wnie偶 ambasadorem pierwszej polskiej edycji programu Visa She鈥檚 NEXT, dedykowanego przedsi臋biorczo艣ci kobiet. Wspieramy merytorycznie tak偶e inicjatywy bran偶owe, jak chocia偶by Ranking Wp艂ywowych Kobiet w bran偶y p艂atniczej, poniewa偶 uwa偶amy, 偶e pokazuje on potencja艂 kobiet, kt贸re odnosz膮 spektakularne sukcesy zar贸wno w kraju, jak i za granic膮 oraz s膮 inspiracj膮 dla innych. Doceniamy kobiecy potencja艂 i kibicujemy wszystkim przedsi臋biorczym Paniom i Panom, bo nasza si艂a tkwi w r贸偶norodno艣ci!