Anna Spychalska-Grzeszek

Obr贸t transakcji bezgot贸wkowych w 2022 roku by艂 o prawie 40% wy偶szy ni偶 w roku poprzednim

O wsparciu o ma艂ych i 艣rednich przedsi臋biorstw, systemowym przeciwdzia艂aniu wykluczeniu cyfrowemu oraz bran偶y p艂atno艣ci bezgot贸wkowych rozmawiamy z Wywiad z Ann膮 Spychalsk膮-Grzeszek, dyrektor obszaru marketingu i produkt贸w w Fundacji Polska Bezgot贸wkowa.

Fundacja Polska Bezgot贸wkowa aktywnie dzia艂a na rzecz rozwoju sektora M艢P w Polsce. Jak wspieracie cyfrowo przedsi臋biorc贸w?

Anna Spychalska-Grzeszek: Przeciwdzia艂anie wykluczeniu cyfrowemu to jeden z聽priorytet贸w naszej dzia艂alno艣ci. Naszym celem jest udost臋pnianie przedsi臋biorcom narz臋dzi (terminali p艂atniczych 鈥 tych tradycyjnych oraz terminali w telefonie) do przyjmowania p艂atno艣ci bezgot贸wkowych, a wi臋c p艂atno艣ci kart膮, telefonem czy zegarkiem w punktach, sklepach, zak艂adach szewskich, fryzjerskich, na stoiskach targowych, czyli wsz臋dzie tam, gdzie do tej pory takiej infrastruktury brakowa艂o. Realizujemy nasz膮 misj臋 z sukcesem, o czym 艣wiadcz膮 chocia偶by najnowsze wyniki naszego Programu. Rok 2022 zako艅czyli艣my z rekordowym wzrostem aktywno艣ci terminali w ramach Programu. W por贸wnaniu do 2021 r. obr贸t transakcji bezgot贸wkowych by艂 o prawie 40% wy偶szy i wyni贸s艂 30,1 mld z艂. Fundacja odnotowa艂a r贸wnie偶 wzrost w liczbie zrealizowanych transakcji na terminalach, kt贸rych w 2022 r. by艂o 461,7 mln 鈥 o 28% wi臋cej ni偶 rok wcze艣niej. Wyniki s膮 imponuj膮ce, jednak zdajemy sobie spraw臋 z tego, 偶e wyposa偶anie przedsi臋biorc贸w w narz臋dzia to nie jedyny klucz do rozwoju biznesu. Bardzo wa偶ne jest r贸wnie偶 to, aby pokaza膰 w艂a艣cicielom firm i pracownikom, jak si臋 tymi narz臋dziami pos艂ugiwa膰, jakie s膮 ich korzy艣ci i mo偶liwo艣ci. Rozw贸j kompetencji cyfrowych jest podstaw膮 do tego, aby doceni膰 rol臋 innowacyjno艣ci. Chodzi nie tylko o budowanie konkurencyjno艣ci i odpowiadanie na potrzeby klient贸w, ale r贸wnie偶 o to, aby zapewni膰 organizacji przetrwanie i utrzyma膰 pracownik贸w. Praktyczne dzia艂ania w tym obszarze pozwala realizowa膰 Akademia Przedsi臋biorcy.

Sk膮d pomys艂 na Akademi臋 Przedsi臋biorcy?

Akademia Przedsi臋biorcy to autorski projekt Fundacji Polska Bezgot贸wkowa, kt贸ry powsta艂 w 2020 r. jako odpowied藕 na wyzwania, z jakimi przysz艂o si臋 mierzy膰 przedsi臋biorcom z powodu wybuchu pandemii koronawirusa. W latach 2020-2021, jako Fundacja realizowali艣my kampani臋 edukacyjn膮 #dzia艂amynieznikamy, skierowan膮 do przedsi臋biorc贸w w celu wsparcia ich w trudnej sytuacji pandemicznej. Poniewa偶 akcja spotka艂a si臋 z du偶ym zainteresowaniem, postanowili艣my kontynuowa膰 nasz膮 dzia艂alno艣膰 merytoryczn膮, a nawet j膮 rozszerzy膰, przygotowuj膮c specjaln膮 platform臋 edukacyjn膮 pod nazw膮 Akademia Przedsi臋biorcy. Misj膮 i celem Fundacji jest pomaganie w艂a艣cicielom ma艂ych i 艣rednich firm w prowadzeniu biznesu, wdra偶aniu nowych technologii, a tak偶e w wyzwaniach zwi膮zanych z cyfryzacj膮 i聽 wdra偶aniem koncepcji ESG. Szczeg贸ln膮 uwag臋 po艣wi臋camy r贸wnie偶 przedsi臋biorczo艣ci kobiet i ch臋tnie anga偶ujemy si臋 w inicjatywy z tego obszaru. Chcemy w ten spos贸b r贸wnie偶 promowa膰 aktywno艣膰 zawodow膮 kobiet oraz zach臋ca膰 je do otwierania w艂asnych biznes贸w.

W jaki spos贸b funkcjonuje platforma i co oferuje?

Akademia Przedsi臋biorcy adresowana jest do przedsi臋biorc贸w na r贸偶nym etapie rozwoju zawodowego i biznesowego. Zar贸wno do os贸b, kt贸re dopiero my艣l膮 o聽za艂o偶eniu swojej dzia艂alno艣ci, do w艂a艣cicieli firm ju偶 dzia艂aj膮cych na rynku i aktywnych r贸wnie偶 w obszarze e-commerce, kt贸rzy szukaj膮 pomys艂贸w na zwi臋kszanie atrakcyjno艣ci swojej oferty oraz do tych os贸b, kt贸re 艣wiadcz膮 swoje us艂ugi wy艂膮cznie w punktach stacjonarnych i nie wprowadzi艂y jeszcze sprzeda偶y internetowej a potrzebuj膮 warto艣ciowego 藕r贸d艂a wiedzy i informacji na temat, jak to zrobi膰. Na stronie Akademii przedsi臋biorca mo偶e wybra膰 jedn膮 ze 艣cie偶ek dydaktycznych 鈥 w zale偶no艣ci od jego aktualnych potrzeb: 艣cie偶ka nr 1 鈥濩hc臋 za艂o偶y膰 biznes鈥, 艣cie偶ka nr 2 鈥濩hc臋 przenie艣膰 m贸j biznes do online鈥檜鈥 oraz 艣cie偶ka nr 3 鈥濩hc臋 nauczy膰 si臋 wi臋cej o promocji firmy w internecie鈥. Cyklicznie odbywaj膮 si臋 r贸wnie偶 webinary z ekspertami z聽wielu dziedzin i obszar贸w. Dost臋p do platformy jest bezp艂atny i otwarty dla wszystkich. Dodatkowo przedsi臋biorcy mog膮 do艂膮czy膰 do grona Akademii poprzez zapisanie si臋 do naszego newslettera (tutaj). Dzi臋ki temu b臋d膮 regularnie powiadamiani o nowych materia艂ach, otrzymaj膮 dost臋p do unikatowych tre艣ci (np. do eBooka na temat marketingu i聽budowania marki w Internecie) oraz b臋d膮 mogli otrzymywa膰 zaproszenia na wydarzenia Akademii.

Jakiego merytorycznego wsparcia potrzebuj膮 przedsi臋biorcy?

Przedsi臋biorcy wyszli obronn膮 r臋k膮 z pandemii koronawirusa, jednak obecne otoczenie makroekonomiczne im nie sprzyja. Izolacja spo艂eczna i zamkni臋cie wielu us艂ug, zmiany w przepisach podatkowych, rosn膮ca inflacja oraz wzrost koszt贸w bie偶膮cego utrzymania przyczyni艂y si臋 do zamkni臋cia wielu firm. Dane Ministerstwa Rozwoju i Technologii pokazuj膮, 偶e tylko w pierwszym p贸艂roczu 2022 r. 161 tys. przedsi臋biorc贸w zawiesi艂o swoj膮 dzia艂alno艣膰, a 104,3 tys. j膮 zamkn臋艂o. To o 29% wi臋cej ni偶 rok wcze艣niej. Co wi臋cej, 69% przedsi臋biorc贸w uwa偶a, 偶e otoczenie biznesowe do prowadzenia dzia艂alno艣ci gospodarczej dramatycznie si臋 pogarsza. Szczeg贸lnie krytycznie sytuacj臋 oceniaj膮 w艂a艣ciciele ma艂ych firm. Przedsi臋biorcy szukaj膮 wsparcia w postaci dotacji, program贸w pomocowych, edukacji. Akademia Przedsi臋biorcy dostarcza im wiedzy w艂a艣nie z tych dziedzin. Jak pokazuj膮 nasze badania blisko po艂owa respondent贸w poszukuje informacji na temat rozwoju firmy w Internecie (46%). Co trzeci ankietowany przyzna艂, 偶e korzysta z聽do艣wiadcze艅 innych przedsi臋biorc贸w (33%). W webinarach natomiast bierze udzia艂 22% badanych. Nasza platforma 艂膮czy w sobie wszystkie te aspekty, co wi臋cej, jest r贸wnie偶 wiarygodnym, sprawdzonym 藕r贸d艂em informacji. Potwierdzaj膮 to r贸wnie偶 ankietowani – zdaniem ponad po艂owy respondent贸w (53%) Fundacja Polska Bezgot贸wkowa jest odpowiedni膮 organizacj膮, by edukowa膰 przedsi臋biorc贸w na tematy zwi膮zane z rozwojem biznesu.

Dane pokazuj膮 zatem, 偶e dzia艂ania, kt贸re podejmujemy maj膮 znaczenie i odpowiadaj膮 na aktualne potrzeby rynku. W Polsce sektor M艢P stanowi a偶 99,8% wszystkich przedsi臋biorstw, z czego 97% z nich to mikroprzedsi臋biorstwa. Prawie po艂owa polskiego PKB (49,6%) wytwarzana jest przez M艢P – pokazuje raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsi臋biorczo艣ci (2022). Tymczasem rozw贸j innowacyjno艣ci w sektorze M艢P, kt贸ry jest jednym z kluczowych czynnik贸w stymuluj膮cych konkurencyjno艣膰 biznesu, nie jest na zadowalaj膮cym poziomie. Wed艂ug najnowszych bada艅 GUS, dotycz膮cych dzia艂alno艣ci innowacyjnej ma艂ych i 艣rednich przedsi臋biorstw, w latach 2018鈥2020 innowacyjno艣膰 przedsi臋biorstw og贸艂em by艂a na poziomie 31,2%. To oznacza, 偶e mniej ni偶 co trzecia firma wdra偶a艂a innowacje. Badanie nie obj臋艂o jednak mikrofirm, kt贸re ze wzgl臋du na ograniczone bud偶ety, maj膮 niewielkie pole do wprowadzania udoskonale艅, a czasem nawet podstawowych rozwi膮za艅. Chcemy, aby w wy艣cigu o klienta szanse mikrofirm by艂y wyr贸wnywane z mo偶liwo艣ciami du偶ych graczy i,聽aby mog艂y rozwija膰 si臋 z聽duchem czasu. Jednym z podstawowych narz臋dzi, kt贸re znacznie mo偶e przyczyni膰 si臋 do wzrostu konkurencyjno艣ci ma艂ych firm s膮 terminale do przyjmowania p艂atno艣ci bezgot贸wkowych. W ramach Programu Polska Bezgot贸wkowa oferujemy przedsi臋biorcom dost臋p do tych narz臋dzi na preferencyjnych warunkach.