Nowe technologie a edukacja m艂odych ludzi

Nowe technologie i edukacja. Czego potrzebuj膮 nasze dzieci?

O nowych technologiach w 艣wiecie m艂odych ludzi, o edukacji, kt贸ra nie nad膮偶a za zmianami wsp贸艂czesnego 艣wiata i m艂odzie偶y, kt贸ra potrzebuje kompetentnych przewodnik贸w w najnowszym odcinku podcastu Sukces Pisany Szmink膮 Olga Kozierowska rozmawia z laureatkami tegorocznej edycji konkursu Bizneswoman Roku - El膮 Wojciechowsk膮 i Jowit膮 Michalsk膮 z Fundacji Digital University oraz Jaros艂awem Kowalskim, Szefem Dzia艂u Standaryzacji i Wsp贸艂pracy z Organizacjami Bran偶owymi w regionie CEE Huawei.

Olga Kozierowska: Mam wra偶enie, patrz膮c na edukacj臋 moich dzieci, 偶e nowe technologie jeszcze nie dotar艂y do szk贸艂. Czy mam racj臋?

Jowita Michalska: My艣l臋, 偶e jest jeszcze gorzej ni偶 m贸wisz. Bo nie tyle nowe technologie nie dotar艂y do szk贸艂, co… rozumienie jakie s膮 potrzebne kompetencje i jak ich nauczy膰, 偶eby z tymi technologiami obcowa膰. Tak naprawd臋 nowe technologie mo偶na dopiero wprowadzi膰 do szk贸艂 w nast臋pnym kroku. Najpierw trzeba zrozumie膰, jakie nam b臋d膮 potrzebne kompetencje, 偶eby w 艣wiecie pe艂nym nowych technologii egzystowa膰. I ten etap w edukacji jeszcze nie nadszed艂.

Jaros艂aw Kowalski: Wa偶ne jest, by nauczyciel m贸g艂 wykorzystywa膰 nowe technologie w spos贸b naturalny, a nie taki, powiedzia艂bym niejako wymuszony, 偶eby nowe technologie by艂y tylko narz臋dziem, a nie celem.

Olga: Jakie kompetencje powinny naby膰 dzieci, nastolatkowie, studenci? Mam na my艣li takie, kt贸rych my uczymy si臋 ju偶, na przyk艂ad w korporacjach.

Ela Wojciechowska: Przede wszystkim u偶ywanie tych technologii. W szko艂ach sam sprz臋t jest, ale jest on zamkni臋ty na trzy spusty, 偶eby przypadkiem go nie zepsu膰 w trakcie u偶ytkowania. To jest problem od wielu lat.

Pami臋tam jak kiedy艣 do szk贸艂 by艂y wprowadzane bia艂e tablice i te偶 by艂y zamykane. Bo odpowiedzialno艣膰 jest najtrudniejsza – kto we藕mie odpowiedzialno艣膰 za to, jak co艣 si臋 uszkodzi? Przecie偶 to tyle kosztuje鈥 Aktualnie do szk贸艂 trafi艂y drukarki 3D i roboty do nauki programowania, tylko one s膮 dalej zamkni臋te. Kwesti膮 jest w艂a艣nie nabycie umiej臋tno艣ci korzystania z nich na wszystkich lekcjach, nie tylko na lekcjach informatyki. W wykorzystaniu do edukacji – to jest kluczowe.

A jakie kompetencje poza technologicznymi s膮 dzisiaj konieczno艣ci膮?

Jowita: Na przyk艂ad taka prosta rzecz jak umiej臋tno艣膰 zadawania pyta艅. Tr膮bimy o tym od wielu lat, ale dzisiaj rzeczywi艣cie zacz臋li艣my ju偶 rozumie膰, 偶e ta umiej臋tno艣膰 jest potrzebna. Mamy dzi艣 Chat GPT i wszyscy wiedz膮, 偶e trzeba mu zada膰 jakie艣 pytanie, 偶eby otrzyma膰 jak膮艣 odpowied藕. Teraz ju偶 wiemy co to jest prompting, co to jest zadawanie pyta艅.

Kompetencjami przysz艂o艣ci s膮 te偶 krytyczne my艣lenie i umiej臋tno艣膰 rozwi膮zywania z艂o偶onych problem贸w 鈥 przy czym proste rozwi膮偶e za nas w艂a艣nie technologia. Bardzo kluczowe dzisiaj s膮 te偶 empatia i kreatywno艣膰, ale rozumiana nieco inaczej ni偶 kiedy艣. Bo kreatywno艣膰 jest kompetencj膮 przysz艂o艣ci od jakich艣 stu lat, mo偶e nawet d艂u偶ej. Ale kreatywno艣膰, kt贸ra czerpie z innych 藕r贸de艂 ni偶 nasza ba艅ka i wychodzi poza nasze standardowe 偶ycie i dzia艂anie. Inspirowanie si臋 na zewn膮trz – to ju偶 jest rzecz, kt贸rej trzeba si臋 nauczy膰.

Jaros艂aw: I najwa偶niejsza – moim zdaniem – umiej臋tno艣膰 dostosowywania si臋 do zmieniaj膮cego si臋 otoczenia, do zmieniaj膮cych si臋 technologii. Po to, 偶eby w 艂atwy spos贸b przyswaja膰 nowe technologie czy nowe trendy i 艂膮czy膰 je z dotychczasowymi 鈥 to wyzwala innowacyjno艣膰. I analiza krytyczna tego, co si臋 dzieje dooko艂a mnie – 偶eby dzieciaki my艣la艂y, a nie tylko dzia艂a艂y odtw贸rczo.

Ela: Dla mnie kluczowa jest wsp贸艂praca. Je艣li nie nauczymy si臋 dzia艂a膰 razem, to b臋dziemy si臋 wolniej rozwija膰. Uzupe艂nianie wzajemnych kompetencji jest bardzo istotne. Nie ka偶dy musi by膰 najlepszy ze wszystkiego, do czego teraz prowadzi szko艂a: matematyka, fizyka, geografia, biologia. Jeste艣 najlepszy ze wszystkiego, czyli z czego?

Olga: To na koniec pytanie przewrotne - czego nie powinny si臋 ju偶 nasze dzieci uczy膰?

Ela: Ja zaczn臋 od tego, co mi najbardziej przeszkadza w edukacji, jak obserwuj臋 w艂asne
dzieci i jak s艂ucham, czego nauczyciele najbardziej pilnuj膮. To jest takie odtw贸rcze wkuwanie definicji, listy powiat贸w. W jakim celu?

Jaros艂aw: Powinno si臋 uczy膰 wyszukiwania informacji, a nie zapami臋tywania informacji, bo tych informacji jest zbyt wiele.

Ela: Poza tym program powinien by膰 stworzony interdyscyplinarnie, bo sama matematyka, kr贸lowa nauk, nie pomo偶e nam komunikowa膰 si臋 z lud藕mi. Je艣li nie b臋dziemy wykorzystywa膰 kompetencji humanistycznych, komunikacyjnych na lekcjach nauk 艣cis艂ych, to trudno b臋dzie nam si臋 rozwija膰.

Jowita: My jeste艣my ewidentnie prze艂adowani bardzo og贸lnym programem. W Singapurze, Estonii, Finlandii czy Izraelu, w czo艂贸wce kraj贸w pod wzgl臋dem poziomu systemu edukacji, na bardzo wczesnym etapie rozpoznaje si臋 kompetencje i talenty dziecka. Dopiero wtedy kieruje si臋 go na 艣cie偶ki, gdzie przyjemno艣ci膮 dla niego jest rozwijanie si臋 w obszarze, w kt贸rym czuje, 偶e jest szansa, 偶eby by艂 dobry. A to, co najbardziej przeszkadza w tych og贸lnych systemach edukacji, kt贸ry jest r贸wnie偶 w Polsce, to ci艣nienie na rzeczy, kt贸rych nie umiesz, a nie te rzeczy, kt贸re ci 艂atwo przychodz膮. Od pocz膮tku jeste艣 w mozole edukacyjnym, zazwyczaj czujesz si臋 gorszy czy gorsza.

CA艁EGO ODCINKA MO呕ESZ WYS艁UCHA膯 NA NASZEJ STRONIE:聽 TUTAJ LUB OBEJRZE膯 Z NAPISAMI NA KANALE YOUTUBE: