Polki stanowią 52 proc. populacji kraju, ale ich udział w rynku pracy wynosi nieco ponad 40 proc., jak podaje GUS. Według danych z KRS za 2020 r. w firmach, które mają kilkuosobowe zarządy i podają ich skład, kobiety zajmują tylko 26 proc. kluczowych stanowisk jako prezeski lub członkinie zarządów*. Jednocześnie ich wynagrodzenie jest przeciętnie o niemal 20 proc. niższe od wynagrodzenia mężczyzn. Trudno więc się dziwić, że wiele Polek decyduje się na założenie własnej firmy – szczególnie zdominowany przez nie jest rynek usług, gdzie ¾ firm prowadzą kobiety. W badania zaytano polskie przedsiębiorczynie, co motywuje je do działania i jak radzą sobie z prowadzeniem biznesu w Polsce, a wynikami oubikowano w formie raportu „Bizneswoman Roku: Sytuacja i perspektywy polskich przedsiębiorczyń”.
Polki zakładają firmy, bo pragną samodzielności
Najbardziej powszechną motywacją do założenia własnej firmy jest dążenie do samodzielności, wskazane przez ⅓ respondentek, a na drugim miejscu znalazła się chęć budowania własnej wartości, wskazana przez 14,5 proc. Co 10. przedsiębiorczyni jako powód założenia własnego biznesu podaje wrodzoną przedsiębiorczość, a dla 9,5 proc. kluczowa była możliwość elastycznego czasu pracy.
Ponad 67 proc. właścicielek biznesów przeszło w 2021 r. szkolenia i kursy, a 9,5 proc. jeszcze planuje to zrobić. Ponad połowa ma zamiar inwestować w narzędzia online, które pomogą im prowadzić biznes, a 16 proc. już zainwestowało. Aż ⅓ polskich bizneswoman rozwinęła w mijającym roku działalność online lub przeniosła ją do Internetu. Kolejna ⅓ firm od początku łączy działalność online i offline, a 13 proc. działa tylko online.
Co 5. bizneswoman w związku z pandemią musiała zmienić profil działalności
W świetle licznych trudności, jakich w ciągu ostatnich dwóch lat doświadczył nie tylko polski rynek, nie budzi zdziwienia fakt, że również sytuacja firm prowadzonych przez kobiety jest dość zróżnicowana. Niemal ⅓ badanych przyznaje, że w ciągu ostatniego roku miała problemy z prowadzeniem działalności, ponad ¼ odnotowała spadek przychodów, a 8 proc. musiało zawiesić działalność. Co 5. przedsiębiorczyni w związku z pandemią musiała zmienić profil działalności swojej firmy. Jednak 43 proc. badanych deklaruje, że ich firma rozwija się, 42 proc. odnotowało wzrost przychodów, a niemal połowa w 2021 r. częściej niż w latach poprzednich miała możliwość pracy nad nowymi projektami. Zaledwie 3 proc. polskich bizneswoman nie widzi żadnych perspektyw rozwoju swojej firmy w najbliższym czasie. Na skali od 1 do 10, gdzie 1 oznacza brak szans na rozwój w ciągu najbliższych 3 miesięcy, a 10 wiele perspektyw rozwoju w ciągu najbliższych 3 miesięcy, 70 proc. badanych wskazało wartości 6 i większe.
Zmiany w przepisach prawnych i podatkowych zwiększają poziom stresu
Nie da się jednak ukryć, że prowadzenie własnej działalności w Polsce jest stresujące – aż 70 proc. ankietowanych odczuwa obecnie większy stres związany z prowadzeniem firmy niż przed pandemią. U niemal połowy z tej liczby wynika on ze zmian w przepisach prawnych i podatkowych. Walka z przeciwnościami ma duży wpływ na to, jak polskie przedsiębiorczynie postrzegają same siebie – 17 proc. uważa się przede wszystkim za osobę traktującą porażki jako doświadczenie, z których można czerpać wiedzę, a kolejne 17 proc. za niezrażającą się niepowodzeniami i wytrwałą – a więc w sumie ponad ⅓ definiuje się przede wszystkim jako osoby odporne na przeciwności.
Hybrydowy model pracy jest najbardziej popularny
Już ponad połowa firm stosuje hybrydowy model pracy, czyli częściowo z biura, częściowo zdalny. Ponad 20 proc. pracuje całkowicie zdalnie, a tylko 18 proc. całkowicie stacjonarnie. Tylko 3,5 proc. badanych było w 2021 r. zmuszonych do przeprowadzenia zwolnień w swoich firmach. Blisko ⅕ zwiększyła zatrudnienie, a w 27 proc. firm zatrudnienie pozostało bez zmian.
Zaczynaliśmy 30 lat temu jako polska firma działająca tylko na terenie naszego kraju, a teraz jesteśmy liderem polskiego rynku i częścią drugiej pod względem wielkości międzynarodowej sieci kurierskiej w Europie – mówi Aneta Gasparska z DPD Polska, partnera kategorii Biznes Roku konkursu Bizneswoman Roku – Wiemy więc doskonale, jak ważne jest wspieranie rozwoju biznesów, które dopiero rozpoczynają swoją działalność. Chcemy angażować się w programy zmieniające świat na lepsze, dlatego obecność w gronie partnerów inicjatywy wspierającej przedsiębiorcze kobiety, które wciąż niestety muszą pokonywać wiele barier na drodze do sukcesu, bardzo nas cieszy.