Najnowsze dane z raportu Przedsi─Öbiorczo┼Ť─ç Polek

Ponad Ôůô bizneswoman uwa┼╝a si─Ö za osoby, kt├│re przede wszystkim potrafi─ů walczy─ç z przeciwno┼Ťciami

Polki zak┼éadaj─ů w┼éasne firmy, bo chc─ů by─ç samodzielne, jak wynika z raportu Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink─ů. Niemal Ôůô przedsi─Öbiorczy┼ä przyznaje, ┼╝e w ci─ůgu ostatniego roku mia┼éa problemy z prowadzeniem dzia┼éalno┼Ťci, a ponad ┬╝ odnotowa┼éa spadek przychod├│w. A┼╝ 70 proc. odczuwa obecnie zwi─Ökszony stres w zwi─ůzku z prowadzeniem firmy. Jednak mimo to 70 proc. widzi szanse rozwoju w najbli┼╝szych miesi─ůcach, a niemal po┼éowa cz─Ö┼Ťciej ni┼╝ w poprzednich latach mia┼éa szans─Ö pracy nad nowymi projektami.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Polki stanowi─ů 52 proc. populacji kraju, ale ich udzia┼é w rynku pracy wynosi nieco ponad 40 proc., jak podaje GUS. Wed┼éug danych z KRS za 2020 r. w firmach, kt├│re maj─ů kilkuosobowe zarz─ůdy i podaj─ů ich sk┼éad, kobiety zajmuj─ů tylko 26 proc. kluczowych stanowisk jako prezeski lub cz┼éonkinie zarz─ůd├│w*. Jednocze┼Ťnie ich wynagrodzenie jest przeci─Ötnie o niemal 20 proc. ni┼╝sze od wynagrodzenia m─Ö┼╝czyzn. Trudno wi─Öc si─Ö dziwi─ç, ┼╝e wiele Polek decyduje si─Ö na za┼éo┼╝enie w┼éasnej firmy – szczeg├│lnie zdominowany przez nie jest rynek us┼éug, gdzie ┬ż firm prowadz─ů kobiety. Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink─ů zapyta┼éa polskie przedsi─Öbiorczynie, co motywuje je do dzia┼éania i jak radz─ů sobie z prowadzeniem biznesu w Polsce, a wynikami dzieli si─Ö w formie raportu ÔÇ×Bizneswoman Roku: Sytuacja i perspektywy polskich przedsi─Öbiorczy┼äÔÇŁ.

Polki zak┼éadaj─ů firmy, bo pragn─ů samodzielno┼Ťci

Najbardziej powszechn─ů motywacj─ů do za┼éo┼╝enia w┼éasnej firmy jest d─ů┼╝enie do samodzielno┼Ťci, wskazane przez Ôůô respondentek, a na drugim miejscu znalaz┼éa si─Ö ch─Ö─ç budowania w┼éasnej warto┼Ťci, wskazana przez 14,5 proc. Co 10. przedsi─Öbiorczyni jako pow├│d za┼éo┼╝enia w┼éasnego biznesu podaje wrodzon─ů przedsi─Öbiorczo┼Ť─ç, a dla 9,5 proc. kluczowa by┼éa mo┼╝liwo┼Ť─ç elastycznego czasu pracy.

Ponad 67 proc. w┼éa┼Ťcicielek biznes├│w przesz┼éo w 2021 r. szkolenia i kursy, a 9,5 proc. jeszcze planuje to zrobi─ç. Ponad po┼éowa ma zamiar inwestowa─ç w narz─Ödzia online, kt├│re pomog─ů im prowadzi─ç biznes, a 16 proc. ju┼╝ zainwestowa┼éo. A┼╝ Ôůô polskich bizneswoman rozwin─Ö┼éa w mijaj─ůcym roku dzia┼éalno┼Ť─ç online lub przenios┼éa j─ů do Internetu. Kolejna Ôůô firm od pocz─ůtku ┼é─ůczy dzia┼éalno┼Ť─ç online i offline, a 13 proc. dzia┼éa tylko online.

Coraz wi─Öcej aspekt├│w naszego ┼╝ycia przenosi si─Ö do Internetu, zar├│wno tych zwi─ůzanych z rozrywk─ů, jak i z prac─ů oraz biznesem. Dost─Öpne online narz─Ödzia daj─ů ogromne mo┼╝liwo┼Ťci rozwoju, co doceniaj─ů polskie przedsi─Öbiorczynie. Warto pami─Öta─ç, ┼╝e mo┼╝liwo┼Ťci dzia┼éa┼ä online nie ograniczaj─ů si─Ö wy┼é─ůcznie do za┼éo┼╝enia strony www czy konta firmy na portalu spo┼éeczno┼Ťciowym, ale daj─ů te┼╝ du┼╝e mo┼╝liwo┼Ťci reklamowe, edukacyjne i analityczne oraz u┼éatwiaj─ů wielokana┼éowy kontakt z obecnymi i potencjalnymi klientami .ku.

Jaros┼éaw D─ůbrowski, Cz┼éonek Zarz─ůdu IGT Poland, partnera kategorii Liderka Nowych Technologii konkursu Bizneswoman Roku

Co 5. bizneswoman w zwi─ůzku z pandemi─ů musia┼éa zmieni─ç profil dzia┼éalno┼Ťci

W ┼Ťwietle licznych trudno┼Ťci, jakich w ci─ůgu ostatnich dw├│ch lat do┼Ťwiadczy┼é nie tylko polski rynek, nie budzi zdziwienia fakt, ┼╝e r├│wnie┼╝ sytuacja firm prowadzonych przez kobiety jest do┼Ť─ç zr├│┼╝nicowana. Niemal Ôůô badanych przyznaje, ┼╝e w ci─ůgu ostatniego roku mia┼éa problemy z prowadzeniem dzia┼éalno┼Ťci, ponad ┬╝ odnotowa┼éa spadek przychod├│w, a 8 proc. musia┼éo zawiesi─ç dzia┼éalno┼Ť─ç. Co 5. przedsi─Öbiorczyni w zwi─ůzku z pandemi─ů musia┼éa zmieni─ç profil dzia┼éalno┼Ťci swojej firmy. Jednak 43 proc. badanych deklaruje, ┼╝e ich firma rozwija si─Ö, 42 proc. odnotowa┼éo wzrost przychod├│w, a niemal po┼éowa w 2021 r. cz─Ö┼Ťciej ni┼╝ w latach poprzednich mia┼éa mo┼╝liwo┼Ť─ç pracy nad nowymi projektami. Zaledwie 3 proc. polskich bizneswoman nie widzi ┼╝adnych perspektyw rozwoju swojej firmy w najbli┼╝szym czasie. Na skali od 1 do 10, gdzie 1 oznacza brak szans na rozw├│j w ci─ůgu najbli┼╝szych 3 miesi─Öcy, a 10 wiele perspektyw rozwoju w ci─ůgu najbli┼╝szych 3 miesi─Öcy, 70 proc. badanych wskaza┼éo warto┼Ťci 6 i wi─Öksze.

Zmiany w przepisach prawnych i podatkowych zwi─Ökszaj─ů poziom stresu

Nie da si─Ö jednak ukry─ç, ┼╝e prowadzenie w┼éasnej dzia┼éalno┼Ťci w Polsce jest stresuj─ůce – a┼╝ 70 proc. ankietowanych odczuwa obecnie wi─Ökszy stres zwi─ůzany z prowadzeniem firmy ni┼╝ przed pandemi─ů. U niemal po┼éowy z tej liczby wynika on ze zmian w przepisach prawnych i podatkowych. Walka z przeciwno┼Ťciami ma du┼╝y wp┼éyw na to, jak polskie przedsi─Öbiorczynie postrzegaj─ů same siebie – 17 proc. uwa┼╝a si─Ö przede wszystkim za osob─Ö traktuj─ůc─ů pora┼╝ki jako do┼Ťwiadczenie, z kt├│rych mo┼╝na czerpa─ç wiedz─Ö, a kolejne 17 proc. za niezra┼╝aj─ůc─ů si─Ö niepowodzeniami i wytrwa┼é─ů – a wi─Öc w sumie ponad Ôůô definiuje si─Ö przede wszystkim jako osoby odporne na przeciwno┼Ťci.

Hybrydowy model pracy jest najbardziej popularny

Ju┼╝ ponad po┼éowa firm stosuje hybrydowy model pracy, czyli cz─Ö┼Ťciowo z biura, cz─Ö┼Ťciowo zdalny. Ponad 20 proc. pracuje ca┼ékowicie zdalnie, a tylko 18 proc. ca┼ékowicie stacjonarnie. Tylko 3,5 proc. badanych by┼éo w 2021 r. zmuszonych do przeprowadzenia zwolnie┼ä w swoich firmach. Blisko ÔůĽ zwi─Ökszy┼éa zatrudnienie, a w 27 proc. firm zatrudnienie pozosta┼éo bez zmian.

Zaczynali┼Ťmy 30 lat temu jako polska firma dzia┼éaj─ůca tylko na terenie naszego kraju, a teraz jeste┼Ťmy liderem polskiego rynku i cz─Ö┼Ťci─ů drugiej pod wzgl─Ödem wielko┼Ťci mi─Ödzynarodowej sieci kurierskiej w Europie – m├│wi Aneta Gasparska z DPD Polska, partnera kategorii Biznes Roku konkursu Bizneswoman Roku – Wiemy wi─Öc doskonale, jak wa┼╝ne jest wspieranie rozwoju biznes├│w, kt├│re dopiero rozpoczynaj─ů swoj─ů dzia┼éalno┼Ť─ç. Chcemy anga┼╝owa─ç si─Ö w programy zmieniaj─ůce ┼Ťwiat na lepsze, dlatego obecno┼Ť─ç w gronie partner├│w inicjatywy wspieraj─ůcej przedsi─Öbiorcze kobiety, kt├│re wci─ů┼╝ niestety musz─ů pokonywa─ç wiele barier na drodze do sukcesu, bardzo nas cieszy.

O konkursie Bizneswoman Roku:

Kandydatki mog─ů zg┼éasza─ç si─Ö do konkursu samodzielnie lub zosta─ç nominowani przez osoby trzecie, kt├│re ju┼╝ zauwa┼╝y┼éy ich sukcesy i chcia┼éyby, ┼╝eby docenili je te┼╝ inni. Zg┼éosze┼ä oraz nominacji mo┼╝na dokona─ç poprzez formularz on-line na stronie www.bizneswomanroku.pl w nast─Öpuj─ůcych kategoriach otwartych:

  • Biznes Roku – Przych├│d powy┼╝ej 10 mln z┼éotych,
  • Biznes Roku – Przych├│d poni┼╝ej 10 mln z┼éotych,
  • Startup Roku,
  • Mikrobiznes,
  • Liderka w Nowych Technologiach,
  • Dzia┼éalno┼Ť─ç Spo┼éeczna,
  • Organizacja przyjazna rodzicom,
  • Przeciwdzia┼éanie wykluczeniu cyfrowemu – liderka, biznes, organizacja,
  • Ograniczanie ┼Ťladu w─Öglowego.

Na zgłoszenia i nominacje czekamy do 10 stycznia 2021 do godz. 23:59.

Organizator: Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink─ů
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny: Microsoft
Partnerzy kategorii:
BNP Paribas, DPD Polska, IGT Poland, Google Cloud, HUAWEI, SKANSKA, Orange, NatWest Group
Partner merytoryczny:
Accenture
Partnerzy konkursu: CCC, IKEA, Mokosh, Vital Voices, embaUW, Humanites, Perspektywy Women in Tech,  Business Link
Patronat honorowy konkursu:
Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
Patroni medialni: TVN Grupa Discovery, Polska Press Grupa, Rzeczpospolita, Forbes Women, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, Tw├│j Styl, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, ONA Strona Kobiet, ISB news.tv, Think Tank.

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter